Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 447
Offentligt
Til trafikordførerne i Folketingets partier
To bidrag til debatten om en fast Kattegatforbindelse
1. På Sjælland
Præmis: Et højhastighedstog København - Aarhus over Samsø vil over Sjælland
køre på en separat linje (eftersom lokaltog og godstog ville være i vejen).
Deraf følger at Nordvestbanen Roskilde - Holbæk - Kalundborg med lokaltog bliver
ikke nedlagt.
Altså skal en færdig Kattegat-løsning på Sjælland omfatte to linjer.
Men vi kan starte med at bygge den langsomme linje, med lokaltog til Aarhus,
således:
Overtag Odsherredsbanens strækning mellem Holbæk og Svinninge,
byg ny enkeltsporet strækning mellem Svinninge og Værslev og elektrificer begge.
Det giver en rejsetid Kbh - Aarhus,
med stop i Roskilde, Holbæk, Svinninge, Kalundborg og Samsø, på ca. 2�½ time.
Derved får Odsherred desuden nærmere forbindelse til Aarhus (ved skifte i
Svinninge i stedet for i Holbæk) end med de andre forslag.
se
https://redirect.is/bh1ftsk
Derefter kan man bygge højhastighedsbane fra Kalundborg mod København i etapper
efter behov,
under benyttelse af dele af tracéen på Nordvestbanens nu nedlagte strækning
mellem Holbæk og Værslev.
Denne løsning er billigere end dem rapporten nævner, eftersom
arbejdet ikke vil genere trafikken på den nu omlagte Nordvestbane.
Derved reduceres rejsetiden ned mod en time.
se
https://redirect.is/u45rz63
2. Mellem Samsø og Jylland
Udfør forbindelsen Samsø - Jylland (Gylling Næs) som et inddæmmet område (med
indlemmelse af eller nær Endelave),
med en senere tunnel eller bro mellem det inddæmmede område og Fyn (for bane og
biler, ca 45 min Odense - Aarhus,
skiftemulighed til Horsens på en station på det inddæmmede område).
Derved overflødiggøres broen over Vejle Fjord.
Sideforbindelsen vil øge jordværdien af det inddæmmede område voldsomt,
eftersom det bliver centraleste stykke property i landet, med
direkte forbindelse til Fyn, Samsø/Sjælland og Jylland.
Evt. kan området ved frasalg behæftes med klausuler, der betyder at
værdistigning delvis tilfalder staten
(samme model som i sin tid i USA).
Derved forbedres økonomien i hele projektet, når der sælges grundstykker fra.
Jernbane og motorvej bygges nu på tørlagt havbund,
med højst 2km tunnel mellem det inddæmmede område og Samsø, i stedet for 20 km
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 447: Henvendelse af 14/7-21 fra Torsten Pedersen om den foreslåede Kattegatforbindelse
lavbro.
Det inddæmmede område kan bruges som energiø, eller som central lufthavn, i
stedet for Billund
eller frasælges, eller til udflytning af funktioner fra København.
jvf. mine indlæg på ing.dk
f.eks. her
https://ing.dk/artikel/saadan-skal-kattegatforbindelse-undersoeges-213183
Med venlig hilsen
Torsten Pedersen
cand. scient.
Lillemosevej 108
2800 Lyngby
20 56 83 20
se
https://redirect.is/9kax6qu