Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 444
Offentligt
Bagsværd d. 6. april 2020.
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
På vegne af byrådsmedlemmerne Ole Skrald Rasmussen (A) og Martin Skou Heidemann (V) i
Gladsaxe, samt formand for Sammenslutningen af grundejerforeninger i Gladsaxe kommune
Flemming Yssing Hansen fremsender vi hermed nedenstående forslag om indsættelse af en ny
bestemmelse i lov om private fællesveje og lov om offentlige veje.
Forslaget er begrundet med den ændring i tolkningen af loven som Ankestyrelsens kendelse i
2017 repræsenterer. Det er således ikke længere lovligt for mange kommuner, heriblandt
Gladsaxe kommune, at tilbyde serviceaftaler med vejejerne om vejvedlige-holdelse og
vinterbekæmpelse mod betaling, noget der hidtil har været tilbudt.
Med venlig hilsen
Ole Skrald Rasmussen (A) og Martin Skou Heidemann (V), medlemmer af Gladsaxe byråd
Flemming Yssing Hansen, formand, Sammenslutningen af grundejerforeninger i Gladsaxe
kommune
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 444: Henvendelse af 28/6-21 vedrørende de serviceordninger kommunerne havde indgået med grundejerne på de private fællesveje (vintervedligeholdelse), fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune m.fl.
Forslag om indsættelse af ny bestemmelse i lov om private fællesveje og i lov om
offentlige veje. April 2020
Vi
foreslår at der indsættes en ny bestemmelse i lov om private fællesveje og i lov om offentlige
veje gående ud på at en kommunalbestyrelse kan beslutte at tilbyde vejejerne på private
fællesveje en overtagelse af de private fællesveje, som dermed ændrer status til offentlige veje,
uden
de begrænsninger/betingelser for en overtagelse, der findes i
Lov om private fællesveje,
21/12 2010 §58
og
Lov om offentlige veje m.m., 30/12 2014 §15..
Baggrund
S
om udløber af en sag i Lyngby-Taarbæk kommune, finder Ankestyrelsen i afgørelse af 13/6 2017
ikke, at der i loven om private fællesveje er hjemmel til, at kommunen indgår serviceaftaler med
vejejerne mod betaling. Sådanne serviceaftaler er alene lovlige efter kommunalfuldmagtsreglerne,
hvis kommunen med serviceaftalen udnytter overskuds-kapacitet på driftsområdet.
Gladsaxe kommune har haft, ligesom mange andre kommuner, serviceaftaler om private
fællesveje vedrørende vejvedligeholdelse og vinterbekæmpelse uden at have overskudskapacitet
på driftsområdet og dermed tilsyneladende mistolket loven om private fællesveje. Som følge heraf
har kommunen måttet opsige alle serviceaftaler per 31/12 2019 og overlade vedligeholdelse og
vinterbekæmpelse til vejejerne.
Som følge af den ændrede tolkning af reglerne for kommunernes mulighed for at udføre
vejvedligeholdelse og vinterbekæmpelse for vejejerne mod betaling og deraf følgende store
praktiske udfordringer for dem, har vi fundet det naturligt at undersøge om den nye tolkning af
reglerne burde få følger i anden relevant lovgivning på området. Det har vi fundet at være tilfældet
og ligger til grund for vort forslag.
Bemærkninger
O
psigelsen af serviceaftalerne har givet rigtig mange borgere store udfordringer og usikkerhed om
hvordan man skal klare det i fremtiden, idet de fleste ingen erfaringer har med at skulle indgå
kontrakter med entreprenører om vejvedligehold og vinterbekæmpelse. Hertil kommer at fælles-
opgaver som disse hører naturligt hjemme i kommunalt regi så meget mere som vejvedligehold og
vinterbekæmpelse i sidste ende er kommunens ansvar.
De private fællesveje ligger spredt ud over hele kommunen med en privat vej her og der omgivet af
offentlige veje. Det er derfor uhensigtsmæssigt at kommunens sneplove og vedligeholdelsesbiler
ikke kan tage de private fællesveje med, når de kommunale offentlige veje skal ryddes eller
repareres. I stedet kan vi fremover opleve en situation, hvor der skal køre flere forskellige firmaer
rundt og rydde hver sin vej, mens de skal slå sneploven op på andre veje.
Den lettere adgang for kommunen til at tilbyde vejejerne at ændre deres vejs status til en offentlig
vej vil sikre at kommunens arbejde med vedligeholdelse og vinterbekæmpelse lettes og at en
ensartet standard for vejene i kommunen opnås.
Det er vores klare indtryk, at et stort flertal af vejejerne meget gerne vil ud af deres ejerskab, som
de heller ikke kan udøve i praksis, da udformningen af vejene er givet på forhånd af vejtekniske
krav og færdselsloven. Endelig vil man opnå at potentielle stridigheder blandt vejejere om vej-
forhold elimineres og at alle grundejere i kommunen stilles lige.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 444: Henvendelse af 28/6-21 vedrørende de serviceordninger kommunerne havde indgået med grundejerne på de private fællesveje (vintervedligeholdelse), fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune m.fl.