Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 442
Offentligt
2427448_0001.png
EU-DOMSTOLENS DOM I SAGEN
OM ULOVLIG STATSSTØTTE TIL
POSTNORD
Den 5. maj 2021 afsagde EU-domstolen dom i den sag, som ITD og Danske Fragt-
mænd havde anlagt mod EU-Kommissionen om annullation af EU-Kommissionens
godkendelse af statsstøtte til PostNord.
HVAD HANDLER SAGEN OM?
ITD anlagde sagen ud fra en vurdering af, at flere af de kompensationsordninger, som den danske stat har tildelt
PostNord, udgør ulovlig statsstøtte, og at EU-Kommissionens godkendelse heraf derfor skulle annulleres.
Se mere på bagsiden
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 442: Henvendelse af 5/7-21 fra ITD om EU-Domstolens dom i sagen om ulovlig statsstøtte til postnord
2427448_0002.png
HVAD SIGER EU-DOMSTOLEN?
På to punkter giver EU-Domstolen ITD medhold og annullerer EU-Kommissionens tidligere afgørelse:
1. EU-Kommissionen burde have indledt en ”formel undersøgelsesprocedure” og undersøgt langt grundigere, om de
danske skattemyndigheders praksis i perioden 1991-2017, som gav postordrevirksomheder mulighed for ikke at
opkræve moms fra visse kunder for forsendelsesomkostninger, udgjorde statsstøtte til Post Danmark A/S.
2. Tilsvarende burde EU-Kommissionen have indledt en formel undersøgelsesprocedure af, om den kapitaltilfør-
sel på 1 milliard kroner, som Post nord fik i 2017, var givet på markedsvilkår.
På tre andre punkter opretholder dommen EU-Kommissionens afgørelse. Det drejer sig om:
1. Kompensation til Post Danmark A/S for befordringspligten i perioden 2017-2019 med et beløb på maksimalt
SEK 1,683 milliarder.
2. Statsgarantien, som den danske stat i 2002 ydede som sikkerhed for rådighedsløn til tjenestemænd i tilfælde
af Post Danmark A/S’ konkurs, da virksomheden blev omdannet til et aktieselskab i 2002.
3. Vurderingen af, at Post Nords havde foretaget korrekt fordeling af fællesomkostninger i henhold til regnskabs-
reglementet.
HVAD BETYDER DOMMEN?
Dommen betyder, at EU-Kommissionen på de to punkter, hvor afgørelsen er annulleret, skal indlede en formel
undersøgelsesprocedure og dermed begynde forfra og komme med en ny afgørelse. EU-Domstolen opstiller i
dommen præmisser, der i praksis indsnævrer EU-Kommissionens fortolkningsrum betydeligt. Eksempelvis kan de
ikke hævde, at kapitaltilskuddet ikke kan tilregnes Danmark uden bevis. På samme måde kan de heller ikke sige, at
momstilskuddet ikke var støtte. De sidder med andre ord ”i saksen” og får svært ved at komme udenom, at begge
dele er støtte. Hvis det er støtte, så er det vanskeligt at se, hvordan de skal godkende det. Det er derfor overvej-
ende sandsynligt, at EU-Kommissionen på de to punkter vil komme til et andet resultat end tidligere, når den har
gennemført de formelle undersøgelsesprocedurer.
HVILKE KONSEKVENSER VIL DET FÅ FOR POST NORD?
Dommen kan få yderst alvorlige konsekvenser for PostNord. Hvis EU-Kommissionen – som ventet – når frem til,
at momsfritagelsen ikke har været lovlig, vil det betyde, at PostNord også skal tilbagebetale støtten. Momsfritagel-
sen har en anslået årlig værdi af mindst 250 millioner kroner, hvormed tilbagebetalingen for momsfritagelsen kan
komme til at dreje sig om 2,5 milliarder kroner. Såfremt EU-Kommissionen også når frem til, at kapitaltilførslen på
1 milliard kroner udgjorde statsstøtte, vil dette beløb skulle tilbagebetales med renter fra 2017. Dermed står Post-
Nord i alt til at skulle tilbagebetale 3,5 milliarder kroner, hvortil skal lægges et ikke-uanseeligt beløb i strafrenter.
HVAD GØR ITD?
ITD afventer en ny afgørelse fra EU-Kommissionen på de to områder, hvor EU-Domstolen annullerede afgørelsen.
På de tre områder, hvor EU-Domstolen gav EU-Kommissionen medhold, vil ITD anke afgørelsen.
ITD
| BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Lyren 1 | DK-6330 Padborg | itd.dk