Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 440
Offentligt
2427292_0001.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering juni 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering juni 2021
Version 1.4
Økonomi & Planlægning
Telefon
Strategisk Planlægning
8234 0000
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
2021-6816
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
2/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0003.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Indhold
1
Introduktion til Anlægsplanen
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
2
3
Ændringslog
Færdiggjorte projekter det seneste år
Koordinering med Trafikplan
Generelle koordineringshensyn
Kort om udrulning af nyt signalsystem og elektrificering
Side
4
4
5
5
6
7
9
12
13
14
15
16
18
20
21
23
24
24
25
25
25
26
Anlægsplan 2030 - Overblik
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
3.1
3.2
3.3
3.4
Fredericia-Aarhus
Aarhus-Aalborg Lufthavn
Lindholm-Hjørring
Øvrige strækninger Jylland
4
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
4.9
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
Roskilde-Kalundborg
København-Roskilde
Roskilde-Korsør
Nyborg-Odense
København-Køge-Ringsted
Ny bane over Vestfyn
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
S-banen
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
3/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0004.png
1
Introduktion til Anlægsplanen
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der udføres på
den danske jernbane til og med 2030. Alle projekter, der er politisk besluttet, og hvor
der er afsat finansiering på finansloven eller ved aktstykke, indgår i Anlægsplanen.
Endvidere fremgår planlagte, større spor- og kørestrømsfornyelser frem til og med
2025.
Banedanmarks anlægsplan er færdiggjort umiddelbart inden den politiske aftale om
Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021. Der vil som følge af denne nye politiske aftale
ske en opdatering af Anlægsplanen, som vil blive gennemført frem mod den næste an-
lægsplan ved årskiftet 2021/2022.
Formålet med planen er at give et overblik over de centrale infrastrukturprojekter og
sikre en sammenhængende langtidsplanlægning ved at afsætte tid til at gennemføre
den enkelte anlægsaktivitet ud fra en teknisk og økonomisk optimal strategi på bag-
grund af politiske beslutninger, herunder aftale af 15. november 2017 om en ny stra-
tegi for udrulning af Signalprogrammet (jf. Aftale om en grøn transportpolitik).
Der er indgået aftale med Signalprogrammets leverandør i Østdanmark om en ny ud-
rulningsplan. Den nye plan skaber rum til at gennemføre alle Signalprogrammets ud-
rulninger, ny jernbane over Vestfyn og evt. udrustning af tunnelen under Femern Bælt,
hvis Femern A/S ønsker dette. Der er ligeledes indgået aftale om en ny udrulningsplan
i Vestdanmark, som bekræfter de forudsatte udrulningstidspunkter i Anlægsplanen.
Idet Banedanmarks Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til bl.a. materielsituation,
forventede større fornyelsesprojekter, intern planlægningshorisont, trafikale hensyn
samt markedskapacitet, er det vanskeligt at ændre på ét element i planen uden at
skulle gentænke planen på ny (domino-effekt). Banedanmark tilstræber at opdatere
anlægsplanen halvårligt. Ved beslutning af flere projekter vil Banedanmark således
skulle samtænke projekterne med de allerede igangværende projekter og vurdere det
ud fra den samlede kapacitet i markedet, hensynet til Signalprogrammet samt den
hensigtsmæssige udførelsesrækkefølge.
1.1
Ændringslog
Banedanmark offentliggjorde december 2020 en opdateret Anlægsplan frem til 2030,
som afspejler udrulningsplanen for Signalprogrammet og leveringen af
DSB’s
Fremti-
dens Tog. Denne Anlægsplan følger den faste halvårlige opdatering, hvor de væsent-
ligste ændringer siden december 2020 er:
Fremtidssikringen af Aarhus H er præciseret fsva. den etapevise ibrugtagning.
Efter indgåelse af kontrakt med leverandøren for Elektrificeringsprogrammet er
reservationerne på de berørte strækninger præciseret. Det gør sig gældende
på (Fredericia)-(Aarhus), (Aarhus)–Aalborg–Aalborg Lufthavn og Vordingborg–
Nykøbing F. Planen indebærer, at installationen på strækningen Fredericia
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
4/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0005.png
Aarhus afkortes med 2 år. Ibrugtagningen af elektrificeringen sker fortsat efter
det nye signalsystem er ibrugtaget.
Signalprogrammet forventer at ibrugtage nyt signalsystem på strækningen
(Odense)-Svendborg i 2025 jf. den nye aftale med leverandøren. Ændringer
introduceret i programplanen grundet forsinkelsen af Storstrømsbroen er der
ikke taget højde for i forhold til denne ibrugtagning.
Åbningen af Storstrømsbroen er udskudt til tidligst 2026 for så vidt angår jern-
banedelen. Der er igangsat en undersøgelse af mulighederne for at mindske de
trafikale gener, og om det er muligt for Banedanmark at påbegynde arbej-
derne på den nye bro tidligere end forudsat.
1.2
Færdiggjorte projekter det seneste år
Ny bane til Aalborg Lufthavn er ibrugtaget ifm. køreplansskiftet i december
2020. Elektrificering udestår og ibrugtages ultimo 2026.
Sporfornyelse mellem Hobro og Aalborg eksklusiv Aalborg Station blev færdig-
gjort i 2020. Enkelte sporskifter håndteres samtidigt med Signalprogrammets
udrulning i 2024.
Hastighedsopgraderingen og sporfornyelsen mellem Ringsted og Næstved blev
ibrugtaget i 2020, mens fuld funktionalitet blev ibrugtaget i påsken 2021. Elek-
trificering ventes ibrugtaget ultimo 2021.
Sporfornyelsen af Vejle Station blev færdiggjort i 2020.
Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg ibrugtages juli 2021.
Herudover har Banedanmark åbnet følgende stationer i 2020: Jerne Station,
Gødstrup Station og Vinge Station.
Signalprogrammet har i første halvår 2021 ibrugtaget ERTMS på strækningen
Holstebro-Struer-Langå på Fjernbanen. På S-banen er CBTC ibrugtaget på
Svanemøllen-Farum, Hellerup-Nordhavn og Ny Ellebjerg-Hellerup i januar
2021.
1.3
Koordinering med Trafikplan
Banedanmarks Anlægsplan skal ses i sammenhæng med den gældende Trafikplan. An-
lægsplanen afspejler således Trafikplanen ved, at infrastrukturarbejderne i Anlægspla-
nen er tilpasset, så trafikbetjeningen i den gældende Trafikplan kan afvikles som plan-
lagt.
Det nye signalsystem på fjernbanen (ERTMS) udrulles med færrest mulige forstyrrelser
i trafikken ved at ibrugtage det nye signalsystem i takt med, at der er tilstrækkeligt
togmateriel, der kan køre på det nye signalsystem, og indfasningen af nyt el-materiel.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
5/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0006.png
Af DSB's eksisterende materielflåde forudsættes i denne udrulningsstrategi IC3, IR4 og
ABs udstyret med nyt signaludstyr.
DSB, Banedanmark og Transportministeriet har i fællesskab opstillet en konkret trafik-
plan for, hvornår der er mulighed for at ibrugtage strækninger med nyt signalsystem,
og i hvilket omfang passagererne berøres.
Trafikplanen sigter på, at strategien for udrulning af nyt signalsystem kan gennemfø-
res både anlægsmæssigt og trafikalt så der
med få afgrænsede undtagelsestilfælde -
sikres tilstrækkeligt med siddepladser gennem hele udrulningsperioden til alle passa-
gerer og med begrænsede omlægninger af betjeningen.
1.4
Generelle koordineringshensyn
Banedanmarks planlægning af infrastrukturprojekter i Anlægsplanen sker med bag-
grund i nogle overordnede principper og hensyn for koordinering af anlægsarbejderne.
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nyt signalsy-
stem og elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra strategien for udrul-
ning af Signalprogrammet, dels ud fra hensynet til den hensigtsmæssige ræk-
kefølge af projekterne ude på banenettet. F.eks. planlægges hastighedsopgra-
deringer udført samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Endvidere er koordineringen af kommende større jernbaneaktiviteter sket ud
fra et hensyn til den samlede forventede markedskapacitet samt til et jævnt
forløb i udrulning af Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet.
Forhold mellem nyt signalsystem og opsætning af kørestrøm
For at sikre en forholdsvis jævn udrulningstakt for leverandøren af elektrifice-
ringen har Banedanmark identificeret en teknisk løsning, der kan sikre opsæt-
ning af kørestrømsanlægget forud for ibrugtagning af nyt signalanlæg, uden
påkrævet ibrugtagning af elektrificeringen, da ibrugtagning af el-anlægget skal
afvente Signalprogrammets udrulning. Det understøtter ibrugtagningen af
Fremtidens Tog ultimo 2026 (K27) og en fortsat stabil udrulning af Signalpro-
grammet.
Hastighedsopgraderinger
Anlægsplanen indikerer, hvilket år en given hastighedsopgradering kan udfø-
res, og ikke hvornår den ibrugtages. Nyt signalsystem er som udgangspunkt
en forudsætning for ibrugtagning af hastighedsopgradering, hvorfor ibrugtag-
ningen af hastighedsopgraderingen typisk først sker med ibrugtagning af det
nye signalsystem.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
6/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0007.png
1.5
Kort om udrulning af nyt signalsystem og elektrifice-
ring
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende risici i ud-
rulningen af nyt signalsystem samt en model for en mere jævn udrulningstakt for elek-
trificering af den danske jernbane.
1.5.1 Udrulning af nyt signalsystem
Udrulningsplanen for nyt signalsystem følger den strategi, som forligskredsen bag Sig-
nalprogrammet bakkede op omkring med aftale af 15. november 2017. Dvs. at planen
fortsat er tilrettelagt med henblik på at udruste bl.a. hovedstrækninger i Jylland med
nyt signalsystem (ERTMS) forud for ibrugtagning af elektrificering, så immunisering
undgås.
I forhold til planen fra november 2017 er der foretaget yderligere justeringer med hen-
blik på at sikre en jævn udrulning af nyt signalsystem frem mod 2030. Planen er der-
udover tilpasset leverancen af
DSB’s
Fremtidens Tog og elektriske lokomotiver og for
at sikre IC4 forlænget adgang til værksteder og klargøringsfaciliteter i hhv. Aarhus og
Kastrup.
Derudover er der på visse strækninger begrænset fleksibilitet for Signalprogrammet
(særligt Øst- og Nordjylland, Roskilde-Kalundborg og Køge/Ringsted-Femern) pga. høj
koncentration af infrastrukturprojekter og samtidige arbejder, der skal koordineres
mellem bl.a. Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet, såsom opsætning af
master og fundamenter. På øvrige strækninger er der større fleksibilitet for Signalpro-
grammet.
I marts 2021 indgik Signalprogrammet aftale med leverandøren om den resterende del
af udrulningsplanen øst for Lillebælt (i april 2020 blev indgået aftale om første del af
udrulningsplanen, dvs. til og med ibrugtagning af Ny bane København-Ringsted). Den
nye aftale med leverandøren af det nye signalsystem i Østdanmark skaber rum til at
gennemføre alle Signalprogrammets udrulninger, ny jernbane over Vestfyn og evt. ud-
rustning af tunnelen under Femern Bælt, hvis Femern A/S ønsker dette inden for An-
lægsplanens rammer.
Der er indgået aftale om en ny udrulningsplan i Vestdanmark, som bekræfter de forud-
satte udrulningstidspunkter i Anlægsplanen. Det undersøges om det i samspil med ma-
terialsituationen er muligt at optimere projektgennemførslen, da aftalen åbner mulig-
hed herfor fra infrastruktursiden.
1.5.2 Elektrificering
Anlægsplanen 2030 bygger på forudsætningen om, at ibrugtagningen af nyt signalsy-
stem (ERTMS) som udgangspunkt er gennemført før ibrugtagning af kørestrøm, da de
nuværende sikringsanlæg
ikke kan ”tåle” den elektriske støj fra et kørestrømsanlæg.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
7/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
Den ændrede udrulningsplan for nyt signalsystem har dog medført, at Banedanmark
installerer kørestrøm, selvom nyt signalsystem ikke er udrullet. Elektrificeringen kan
dog fortsat først ibrugtages efter ibrugtagning af nyt signalsystem.
Formålet med denne model er at give leverandøren mulighed for en mere jævn pro-
duktionstakt og derigennem minimere risikoen for ekstra krav som følge af en markant
ændret udrulningsplan.
Der er indgået aftale om ny udrulningsplan for elektrificering i marts 2021 for stræk-
ningen (Fredericia)-(Aarhus), (Aarhus)-Aalborg-Aalborg lufthavn og Vordingborg–Ny-
købing Falster (ekskl. Storstrømsbroen). Endelig ibrugtagning mellem Fredericia-Aal-
borg sker ultimo 2026 med overgangen til Fremtidens Tog.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Introduktion til Anlægsplanen
8/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0009.png
2
Anlægsplan 2030 - Overblik
Anlægsplanen 2030 præsenteres ud fra en geografisk inddeling i henholdsvis øst og
vest for Lillebælt. En samlet oversigt over baneprojekter samt ibrugtagningsår fremgår
af Figur 1, mens ibrugtagningsår for nyt signalsystem fremgår af Figur 2. Ibrugtag-
ningsåret er det kalenderår, hvor anlægget ibrugtages.
Figur 1 Kort over baneprojekter og ibrugtagningsår (ekskl. nyt signalsystem)
* Dobbeltspor og elektrificering er klar senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, hvil-
ket på nuværende tidspunkt forventes at være medio 2029.
** Planlægning af projektet pågår. Forventet åbningsår 2028/2029.
*** På strækningen Roskilde-Holbæk anlægges Elektrificeringsprogrammet, så det er klar i 2022,
men det ibrugtages først med Signalprogrammet i 2024.Tilsvarende anlægges Elektrificering-
sprogrammet på strækningen Fredericia-Aarhus, så det er klar i 2024 og på strækningen Aarhus-
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030 - Overblik
9/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
Aalborg/Lindholm, så det er klar i 2025, men begge strækninger ibrugtages først med elektrifice-
ringen af Aarhus H ultimo 2026.
Figur 2 afspejler dele af genplanlægningen af Signalprogrammet fra 2020 med stræk-
ningerne Køge-(Næstved), Mogenstrup-Rødby samt ny bane København-Ringsted. Så-
fremt den positive udvikling i udrulningen af Signalprogrammet forsætter, vil enkelte
strækninger potentielt kunne ibrugtages tidligere, afhængigt af bl.a. materielsituatio-
nen hos operatørerne eller prioriteringen af andre projekter.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030 - Overblik
10/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0011.png
Figur 2 Kort over udrulningen af nyt signalsystem og ibrugtagningsår
*På strækningen mellem Nykøbing F Vest og henholdsvis Holeby og Rødby Færge gælder det, at
den enkeltsporede strækning ibrugtages i forbindelse med ibrugtagning af fase 2 af Ringsted-Fe-
mernprojektet (dobbeltspor til Rødby).
Ny bane over Vestfyn er endnu ikke indarbejdet i Signalprogrammets plangrundlag og fremgår
derfor ikke af oversigtskortet.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030 - Overblik
11/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0012.png
3
Anlægsplan 2030 – Vest for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter vest for Lille-
bælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt elektrificeringen i
Jylland. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor Signalprogrammet forventes at
være fysisk tilstede på den enkelte strækning i større eller mindre omfang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master og køretråd. Udover disse aktivi-
teter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og brohævninger. Disse
aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår derfor ikke i
figuren.
Ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem og elektrificering er angivet til enten
ultimo året (i forbindelse med det kommende års køreplan) eller medio året. Parente-
ser om stationsnavne angiver, hvorvidt stationen er omfattet af udrulningen. Hvis sta-
tionsnavnet er i parentes, er stationen ikke omfattet.
Figur 3 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Vest
Nye signaler
Elektrificering
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
12/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0013.png
Banedanmarks genforhandling af udrulningsplanen med leverandøren peger på, at Ba-
nedanmark potentielt kan være tidligere i gang på strækningerne (Lunderskov)-Es-
bjerg og (Bramming)-Tønder. Dette forudsætter dog rådighed over togmateriel, som
ikke har været forudsat i den nuværende udrulning af det nye signalsystem. Det afsø-
ges med DSB, om disse forudsætninger kan optimeres. På baggrund heraf planlægges
øvrige anlægsprojekter udført efter Signalprogrammet.
Figur 4: Aktiviteter Fredericia-Frederikshavn
�½
Fredericia
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
Ibrugtagning El ult.2026 (K27) Fredericia-Aalborg
1)
2)
1)
3)
2)
�½
Aarhus H
Langå
�½
Hobro
�½
Aalborg (Lufthavn)
�½
Frederikshavn
Vejle
Ultimo 2024 (K25)
4)
Ultimo 2025(K26)
2)*
2027-2030
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
Aarhus H inkl. ERMTS og El
Installation ERTMS
El
Forbered.arb. El
Samtidig ERTMS og El
1) Sporfornyelse el 2) Sporfornyelse, forbered. arb. EL og hastighedsopgradering, 3) Stilling station 4)
Dobbeltspor Hjørring inkl. ERTMS
* Ifm. fremtidssikringen af Aarhus H ibrugtages ERTMS delvist primo 2026 og fuld køreplan kan afvikles fra
ultimo 2026 (K27). De sidste arbejder blive færddiggjort i 1. halvår af 2027.
3.1
Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4-togenes adgang til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal
2025 er det nødvendigt at benytte det eksisterende sikringsanlæg, da IC4 ikke udru-
stes til at køre på det nye signalsystem.
3.1.2 Nyt signalsystem
På strækningen Fredericia-(Aarhus) ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2025/primo
2026, hvilket er afstemt med nødvendigheden af at kunne køre IC4-tog til værksted i
Aarhus frem til og med tredje kvartal 2025. Den detaljerede planlægning af udrulnin-
gen på strækningen pågår i tæt samarbejde med Elektrificeringsprogrammet. På Aar-
hus H ibrugtages det nye signalsystem i første halvår 2026.
3.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27). Anlægsar-
bejdet udføres i 2022-2024 (eksklusiv Aarhus H). Anlægsarbejder på Aarhus H udføres
2024-2026. Dette sker i tæt samarbejde med såvel Signalprogrammet som øvrige ar-
bejder på strækningen, hvor fx testen af kørestrømsanlægget vil skulle koordineres.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
13/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0014.png
Banedanmark har besluttet at ændre udrulningen, så arbejderne først opstartes på
strækningen Fredericia-Aarhus af hensyn til brug af IC4 i 2025. Der kan dog blive tale
om samtidige arbejder med udførelsen af delstrækningen Aarhus-Aalborg-Aalborg
Lufthavn.
Forberedende arbejder består af sporsænkninger og broarbejder for at skabe den nød-
vendige frihøjde til elektrificeringen. Disse arbejder er koordineret med de øvrige akti-
viteter på jernbanen og udføres i perioden 2020 til ultimo 2023.
3.1.4 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på fri strækning Fredericia-Vejle i 2023 forud for udrulning af nyt signalsystem. Spor-
fornyelsesprojektet koordineres med øvrige projekter på banen, herunder forbere-
dende arbejder til elektrificering.
Fremtidssikring af Aarhus H med sporfornyelse og opgradering vil ske fra 2025 til 1.
halvår 2027. Projektet koordineres med Signalprogrammet og Elektrificeringsprogram-
met mhp. ibrugtagning af Fremtidens Tog i K27. Signalprogrammet ibrugtages delvist
på Aarhus H primo 2026. Stationen vil kunne trafikeres med de forudsatte tog i køre-
planen fra ultimo 2026 og det resterende arbejde på perronspor 2 og 3 vil blive ibrug-
taget i påsken 2027.
3.1.5 Ny station Stilling
Der anlægges en ny station ved Stilling med henblik på ibrugtagning i 2022.
3.2
Aarhus-Aalborg Lufthavn
3.2.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem ibrugtages ultimo 2024. Det nye signalsystem udrulles dermed nord-
fra og ned mod Aarhus.
3.2.2 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg-Aalborg Lufthavn ibrugtages ultimo 2026
(K27). Forberedende arbejder på Aalborg Station udføres sammen med planlagt spor-
fornyelse i 2024, mens elektrificeringen udføres i 2025.
3.2.3 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på strækningen Aarhus-Langå i 2022 forud for udrulning af nyt signalsystem. Sporfor-
nyelsesprojektet koordineres med øvrige aktiviteter på banen og udføres sammen med
hastighedsopgradering og forberedende arbejder til elektrificering.
Sporfornyelse på Aalborg Station udføres sammen med hastighedsopgradering og for-
beredende arbejder i 2024.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
14/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0015.png
Sporfornyelse på Langå Station udføres sammen med hastighedsopgradering og forbe-
redende arbejder til elektrificering i 2024.
Restarbejder fra Hobro-Aalborg sporfornyelsen udføres i 2024, hvor ni sporskifter ud-
skiftes. Arbejderne udføres således samtidigt med udrulningen af nyt signalsystem på
strækningen.
3.2.4 Hastighedsopgradering
Strækningen mellem Aarhus og Langå hastighedsopgraderes sammen med sporforny-
else og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på ibrugtagning ultimo
2022 (K23). På Aarhus H gennemføres hastighedsopgraderingen sammen med spor-
fornyelse og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på etapevis ibrugtag-
ning af stationen. På Langå Station gennemføres hastighedsopgraderingen sammen
med sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på ibrug-
tagning sammen med nyt signalsystem ultimo 2024 (K25).
På Aalborg Station gennemføres hastighedsopgraderingen sammen med sporfornyelse
og forberedende arbejder til elektrificering. Hastighedsopgraderingen på Hobro-Aal-
borg inkl. Aalborg Station ibrugtages sammen med nyt signalsystem ultimo 2024
(K25).
3.3
Lindholm-Hjørring
3.3.1 Kapacitetsudvidelse
Projektet omfatter et dobbeltspor nord for Lindholm Station, hvor den nye bane til Aal-
borg Lufthavn afgrener ud mod lufthavnen samt et dobbeltspor syd for Hjørring Sta-
tion. Kapacitetsudvidelserne sigter på at opnå den nødvendige robusthed og punktlig-
hed i trafikafviklingen. Dobbeltsporet Lindholm åbnede i konventionel sikringsteknologi
i 2020 parallelt med etablering af Ny bane til Aalborg Lufthavn og med senere udrul-
ning af det nye signalsystem. Dobbeltsporet ved Hjørring er planlagt udført i 2024.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
15/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0016.png
3.4
Øvrige strækninger Jylland
Figur 5 Aktiviteter øvrige strækninger vest for Lillebælt
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
1) Sporfornyelse
Installation ERTMS
* Oddersundsbroen, ** Struer station, ***Fredericia station
3.4.1 Nyt signalsystem
Udrulningen af nyt signalsystem følger strategien fra november 2017 med første ibrug-
tagning i Nordvestjylland og med efterfølgende udrulning af nyt signalsystem i hen-
holdsvis Midt, Vest og Sønderjylland. Når nyt signalsystem er udrullet på strækningen
(Esbjerg)-(Holstebro) og Herning-Skjern, udrulles nyt signalsystem på strækningen
Aarhus-Aalborg og efterfølgende Fredericia-Aarhus, inden nyt signalsystem ibrugtages
på strækningerne i Syd- og Sønderjylland fra ultimo 2026 og frem. Det undersøges om
det i samspil med togmaterialsituationen er muligt at optimere projektgennemførslen,
da aftalen åbner mulighed herfor fra infrastruktursiden.
3.4.2 Sporfornyelse
I 2022 planlægges sporfornyelse på Oddesundsbroen og på Struer Station.
Sporfornyelse af Fredericia Station udføres i 2023. Mellem Fredericia og Padborg udfø-
res sporfornyelse i 2024. Banedanmark planlægger ligeledes sporfornyelsesprojekt
mellem Skjern og Holstebro med udførsel i 2025.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
16/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
3.4.3 Moderniseringsprojekt kørestrøm
Transformerstationen i Fredericia opgraderes med henblik på at skaffe tilstrækkelig
strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Vest for Lillebælt
17/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
4
Anlægsplan 2030 – Øst for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter øst for Lille-
bælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt elektrificeringen
øst for Lillebælt. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor Signalprogrammet er
forventet at være fysisk tilstede på den enkelte strækning i større eller mindre om-
fang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master samt opsætning af køretråd. Ud-
over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og bro-
arbejder. Disse aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår
derfor ikke i figuren.
Den nye aftale med leverandøren af det nye signalsystem i Østdanmark skaber rum til
at gennemføre alle Signalprogrammets udrulninger, den nye jernbane over Vestfyn og
evt. udrustning af tunnelen under Femern Bælt, hvis Femern A/S ønsker dette inden
for Anlægsplanens rammer. Ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem og elek-
trificering er angivet til enten ultimo året (i forbindelse med det kommende års køre-
plan) eller medio året.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
18/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0019.png
Figur 6 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Øst
År
Strækning
Køge-(Næstved)
(Vigerslev)-(Ringsted)
(Odense)-Svendborg
(Ringsted)-(Mogenstrup)
(Mogenstrup)-
(Vordingborg)
Ult. 2021
Ult. 2021
Anlæg
Ult. 2021
Ult. 2023 (K24)
2021
H1
Med.
H2
2022
H1
H2
2023
H1
H2
2024
H1
H2
2025
H1
H2
2026
H1
H2
2027
H1
H2
2028
H1
H2
2029
H1
H2
2030
H1
H2
Ult. 2022
Ult. 2025(K26)
Ult. 2028 (K29)
Vordingborg-Nykøbing F.
Anlæg
Ult. 2024
Primo 2026
(Roskilde)-Holbæk
Anlæg
Ult. 2024
Ult. 2024
(Holbæk)-Kalundborg
Ult. 2027 (K28)
(København)-(Peberholm)
Korsør-Middelfart
(Roskilde)-(Korsør)
(København)-Roskilde
København-Helgoland
(Helgoland)-Helsingør
Femern connection
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2027 (K28)
Ult. 2028 (K29)
Ult. 2029 (K30)
Med. 2030
Ult. 2028 (K29)
Nye signaler
Elektrificering
Det bemærkes, at udrulningen af el på strækningen Roskilde-Holbæk sker frem mod 2022, men ibrugta-
ges først i 2024.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
19/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0020.png
4.1
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
Figur 7 Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
�½
�½
�½
�½
Næstved
Vordingborg
�½
Orehoved
1)
EL ult. 2021 (K22)
�½
Nykøbing F
Køge Nord
2021
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
3)
Ibrugtagning El ult.2022 (K23)
Næstved
Medio 2021
Ringsted
2022
2023
2024
Ibrugtagning El
ult. 2023 (K24)
2)
2025
2026
Ibrugtagning El 2026
2027
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
Ult. 2028 (K29) (Ro-Ko)
2028
2029
2030
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
Forbered.arb. EL
Samtidig ERTMS og EL
1)Dobbeltspor 2) Anlæggelse af Storstrømsbroen. Forventes åbnet for tog tidligst i 2026 3) Perronfor-
længelse på Haslev Station.
4.1.1 Nyt signalsystem
Ibrugtagningen af strækningen Køge-(Næstved) er skubbet fra juni 2021 til primo au-
gust 2021, da en stor gruppe af leverandørens medarbejdere, som står for systemud-
vikling, pga. COVID-19 har været hjemsendt for at undgå smittespredning.
På strækningen mellem Ringsted og Næstved (til Mogenstrup) koordineres installation
og ibrugtagning af nyt signalsystem med installationen mellem Roskilde og Ringsted,
således at det nye signalsystem kan ibrugtages senest ultimo 2028. På denne stræk-
ning er implementeringen af nyt signalsystem ikke en forudsætning for ibrugtagning af
elektrificeringen, idet anlægsarbejderne ifm. opgraderingen mellem Ringsted og Næst-
ved anlægger et traditionelt signalanlæg, som allerede er immuniseret, hvilket bety-
der, at det nye kørestrømsanlæg kan ibrugtages uden yderligere immunisering. På
strækningen mellem Næstved (fra Mogenstrup) og Nykøbing F, med undtagelse af
Storstrømsbroen, ventes det nye signalsystem ibrugtaget ultimo 2021. For ny Stor-
strømsbro pågår koordinering.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
20/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0021.png
4.1.2 Elektrificering
På strækningen Køge-Næstved er elektrificeringsarbejderne gennemført. Test planlæg-
ges gennemført i 2022, så ibrugtagning kan ske til indsættelse af eltog som planlagt til
K23.
På strækningen mellem Ringsted og Næstved ibrugtages elektrificering ultimo 2021 og
mellem Næstved og Vordingborg ultimo 2023.
På strækningen Vordingborg-Nykøbing F. afventer ibrugtagning etablering af Stor-
strømsbroen og elektrificering af Storstrømsbroen, hvilket forventeligt sker tidligst i
2026.
Elektrificering mellem Nykøbing Falster og syd for Holeby bliver koordineret med den
forudgående anlæggelse af dobbeltspor jf. nedenfor.
4.1.3 Perronforlængelse på Haslev Station
I 2022 etableres perronforlængelse på Haslev Station, der skal gøre det muligt for to-
gene at krydse på stationen.
4.1.4 Elværksted i Næstved
Tilslutningssporet til elværksted i Næstved ventes færdiggjort i 2021 og selve værkste-
det ventes DSB at ibrugtage i 2025.
4.1.5 Ringsted-Femern Banen
Dobbeltsporet mellem Orehoved og Nykøbing forventes at åbne i 2021.
Som en del af Ringsted Femern-projektet indgår endvidere etablering af dobbeltspor
fra Nykøbing Falster til Holeby. Anlægsarbejdet igangsættes, så banestrækningen er
klar senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, hvilket på nuværende tidspunkt
forventes at være i medio 2029.
4.2
Roskilde-Kalundborg
Strækningen Roskilde-Kalundborg er genplanlagt iht. den politiske aftale fra maj 2020,
hvor det blev besluttet ikke at immunisere strækningen Roskilde-Holbæk. Det betyder,
at kørestrømsanlægget på strækningen Roskilde-Holbæk planlægges ibrugtaget ult.
2024 samtidigt med det nye signalsystem. Selve kørestrømsanlægget påregnes færdig
i 2021.
Udrulningen for elektrificeringen af strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er ikke
forhandlet med leverandøren, men forventes udført og klar til ibrugtagning 2027.
Nyt signalsystem planlægges ibrugtaget mellem Roskilde og Kalundborg ultimo 2024.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
21/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0022.png
Figur 8: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
Sporforn else og ø rige anlæg projekter
Installation ERTMS
EL
Forbered.arb. EL
Samtidig ERTMS og EL
4.2.1 Nyt signalsystem
Frem til udgangen af 2021 arbejder leverandøren på signallayoutet. Signalprogrammet
udrulles samtidig med udrulningen af el i 2022 og herefter frem til 2024, hvor signal-
systemet ibrugtages.
4.2.2 Elektrificering
Strækningen Roskilde-Holbæk elektrificeres frem mod 2021 og ibrugtages efter udrul-
ningen af Signalprogrammet i 2024.
Mellem Holbæk og Kalundborg forventes elektrificeringen udført til ultimo 2027 for at
sikre en jævn udrulningstakt.
De forberedende arbejder til elektrificering i form af sporsænkninger på strækningen
Roskilde-Holbæk sker i 2021. På delstrækningen Holbæk-Kalundborg er de forbere-
dende arbejder i form af sporsænkninger planlagt i 2022. Broarbejder og øvrigt forbe-
redende arbejder udføres i perioden 2022-2026.
Foruden sporsænkninger er der planlagt broarbejder for at skabe den nødvendige fri-
højde til elektrificeringen. Disse arbejder udføres parallelt og er koordineret med de
øvrige aktiviteter på jernbanen.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
22/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0023.png
4.3
København-Roskilde
Figur 9: Aktiviteter Hovedstrækningen Sjælland og Fyn
�½
Middelfart
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
Ult. 2028 (K29) (+Rg-Næ)
Ult. 2029 (K30)
Ult. 2027 (K28)
2)
1)
2)
2)
1)
1)
1)
�½
Slagelse
Ringsted
�½
Roskilde
�½
Høje Taastrup
�½ �½
København H
Odense
Nyborg
Korsør
2027
2028
2029
2030
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
1) Sporfornyelse 2) Sporfornyelse og hastighedsopgradering
For København-Køge-Ringsted og Ny bane over Vestfyn se afsnit 4.6 og 4.7.
4.3.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2029 på strækningen
København-Roskilde og medio 2030 på København H.
4.3.2 Sporfornyelse
Der gennemføres sporfornyelse på strækningen København H-Høje Taastrup i 2021-
2022. Det skyldes hensynet til at få udført sporfornyelsen forud for ibrugtagnignen af
nyt signalsystem på Ny bane København-Ringsted, hvor ikke ombordudrustede tog
derfor vil skulle køre over Roskilde. Arbejderne koordineres med tilslutning til el-værk-
sted i København.
Banedanmark planlægger sporfornyelse mellem Høje Taastrup og Roskilde med udfør-
sel i 2025.
4.3.3 Tilslutning til el-værksted i København
I forbindelse med indsættelse af
DSB’s
Fremtidens Tog skal værksteder til elektrisk
togmateriel opføres. Banedanmark og DSB er i dialog herom. Etableringen af tilslutnin-
gen omkring Godsbanegården i København søges koordineret med sporfornyelsespro-
jektet København-Høje Taastrup af hensyn til synergieffekter. Banedanmarks tilslut-
ningsspor til værkstedet er klar i 2022, og DSB ventes at ibrugtage det nye værksted i
2025.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
23/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0024.png
4.4
Roskilde-Korsør
4.4.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2028 på strækningen
Roskilde-Korsør. For at undgå overgang mellem nyt og gammelt sikringsanlæg i Ring-
sted koordineres udrulningen af nyt signalsystem med strækningerne Ringsted-(Næst-
ved), (København)-Roskilde og København H.
4.4.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på Slagelse Station i 2021.
Endvidere gennemføres sporfornyelse mellem Slagelse-Korsør samt Roskilde-Ringsted
i 2022 og 2023. Arbejderne Roskilde-Ringsted sker inden ny bane København-Ringsted
ibrugtages med nyt signalsystem. Dermed kan gods- og passagertrafikken afvikles via
ny bane, mens fornyelsesarbejderne pågår uden krav om ombordudrustning af mate-
riel med ny signalteknologi. Slagelse-Korsør er planlagt til 2022-2023 fordi der på
strækningen mellem Ringsted og Padborg kun planlægges, så der maksimalt er et pro-
jekt ad gangen af hensyn til godstrafikken, hvor anden vej ikke er muligt under anlæg.
Sporfornyelse mellem Ringsted-Slagelse gennemføres over to år i 2024-2025. Sporfor-
nyelsesarbejderne gennemføres sammen med hastighedsopgradering af strækningen
Ringsted-Korsør og forud for udrulning af nyt signalsystem.
4.4.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen op til 200 km/t mellem Ringsted og Korsør udføres sammen
med planlagt sporfornyelse forud for udrulning af nyt signalsystem. Hastighedsopgra-
deringen kan først ibrugtages med det nye signalsystem ultimo 2028.
4.5
Nyborg-Odense
4.5.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2027 på strækningen
Korsør-Lillebælt.
4.5.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres sporfornyelse
på strækningen mellem Nyborg-Odense i 2023. Arbejderne gennemføres sammen med
hastighedsopgradering. Af hensyn til afvikling af togtrafikken planlægges der ikke an-
dre større fornyelsesprojekter på hovedstrækningen fra Ringsted og henover Fyn i
2023.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
24/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0025.png
4.5.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen på op til 200 km/t mellem Nyborg og Odense udføres sam-
men med planlagt sporfornyelse forud for installation af nyt signalsystem. Hastigheds-
opgraderingen kan dog først ibrugtages med det nye signalsystem ultimo 2027.
4.5.4 Moderniseringsprojekt kørestrøm
Transformerstationerne i Roskilde, Slagelse og Marslev opgraderes, og der etableres
en ny transformerstation i København ved H.C. Ørstedværket med henblik på at skaffe
tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Der etableres endvidere en fordelingsstation på Vestfyn ved Gelsted, som skal forsyne
den eksisterende samt kommende elektrificerede jernbane over Vestfyn og bl.a. afla-
ste øvrige fordelingsstationer. Fordelingsstationen vil endvidere kunne opretholde for-
syningen til den elektriske togdrift, hvis fordelingsstationerne i Fredericia og Marslev
tages midlertidigt ud af drift i forbindelse med modernisering.
4.6
København-Køge-Ringsted
Den nye bane København-Ringsted åbnede maj 2019 med eksisterende signaltekno-
logi, som aftalt i strategi fra november 2017. Ombygning af Ringsted Station med løs-
ningen ”reduceret hastighed” som besluttet i april 2018, er afsluttet i oktober 2020.
Der udestår de sidste sikringstekniske ændringer på Vigerslev Station i forbindelse
med niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg. Disse ibrugtages i 2021. Den nye signaltek-
nologi ibrugtages på strækningen ultimo 2022 (K23).
4.7
Ny bane over Vestfyn
Anlægslov om etablering af Ny bane over Vestfyn er vedtaget, og der er afsat finansie-
ring fra 2023 på finansloven for 2020. Projektet er forankret hos Vejdirektoratet. Der
er afholdt en række indledende møder mellem Vejdirektoratet og Banedanmark vedrø-
rende samarbejdsaftale, tidsplan og organisering af projektet. Den nærmere afklaring
af tidsplan i forhold til bl.a. udrulning af signalsystem og elektrificering af den nye
bane parallelt med de øvrige udrulninger i landet skal fastlægges.
4.8
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
Af hensyn til materielsituationen er ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen
(København H)-(Peberholm) planlagt til ultimo 2025.
Strækningen Helgoland-Helsingør (Kystbanen) følger 2017-strategien.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
25/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
2427292_0026.png
Figur 10: Aktiviteter øvrige strækninger øst for Storebælt
Udrulningen af nyt signalsystem på strækningen Odense-Svendborg forventes ibrugta-
get ultimo 2025. Ændringer til programplanen som følge af forsinkelsen af Storstrøms-
broen er der ikke taget højde for her.
4.9
S-banen
I perioden til og med 2022 udrulles nyt signalsystem på S-banen. Udrulningen skal ske
i koordination med Banedanmarks forventede anlægs- og fornyelsesprojekter.
Figur 11 Aktiviteter S-banen
Sporfornyelse og øvrige anlægsprojekter
1)Sporfornyelse 2) Favrholm station
Installation CBTC
Kørestrømsfornyelse
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
26/27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 440: Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter, fra transportministeren
4.9.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem på S-banen installeres til og med 2022. En række restarbejder gen-
nemføres i 2023. Planen for ibrugtagning ser ud som følger:
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn første halvår 2022
Sydhavn-Køge, Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup andet halvår 2022
4.9.2 Kørestrømsfornyelse Svanemøllen-Hillerød
I 2022 til 2023 planlægges fornyelse af køreledningsanlæg på delstrækningen (Øster-
port)-Holte.
4.9.3
Sporfornyelse
På strækningen mellem Valby og Svanemøllen udfører Banedanmark sporfornyelse i
2024. Endvidere planlægger Banedanmark sporfornyelse i 2025 på Hillerød Station og
mellem Svanemøllen og Hillerød.
4.9.4 Ny station Favrholm
Der anlægges en ny S-togsstation ved Favrholm, som bl.a. skal betjene det kom-
mende regionshospital. Stationen anlægges i 2022 og ibrugtages med nyt signalsy-
stem i 2023.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering juni 2021
Anlægsplan 2030
Øst for Lillebælt
27/27