Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 439
Offentligt
2427229_0001.png
Statusrapport
(Maj 2021)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio maj 2021)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordrin-
gerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jern-
banenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er
klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsy-
stem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station
i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks
vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Maj 2021)
Introduktion til Signalprogrammet
2/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
I alt er 147 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift (inkl. to af Banedanmarks
arbejdskøretøjer), og alle togtyper forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog
arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tidplan for udrustning af DSB’s IR4, der kan
honorere behovet for udrustede tog til ibrugtagningen af strækningen: København-Ringsted, lige-
som der pågår afklaring vedr. DSB’s IC3 Indusi, som er den eneste grænsekrydsende flåde,
der skal
udrustes af Signalprogrammet.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Alstom for at
få en revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst. Der er
enighed om planerne, og i marts 2021 indgik Signalprogrammet aftale med Alstom (Letter of Agre-
ement) om den overordnede ramme, herunder den resterende del af udrulningsplanen øst for Lille-
bælt (i april 2020 blev indgået aftale om første del af udrulningsplanen, dvs. til og med ibrugtagning
af Vigerslev-Ringsted). Der udestår fortsat forhandlinger om andre forhold. Udrulningsplanen er af-
stemt med Banedanmarks Anlægsplan.
Signalprogrammet er fortsat i forhandlinger med Thales-Strukton om en aftale. Der er enighed om
den reviderede udrulningsplan og stort set alle øvrige indhold af aftalen, og målet er, at den kan
underskrives inden sommer, givet at aftalen i sin helhed kan godkendes. .
Det har været væsentligt for Banedanmark, at de kontraktlige rammer for leverancerne understøtter
en robust leverance af de reviderede udrulningsplaner og både understøtter de prioriterede linjer
og sikrer, at de bedste resourcer fastholdes i programmets levetid. Der er desuden fra begge sider
rejst ønsker til justeringer baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde.
Fjernbane Vest
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger
dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste
store milepæl er implementeringen af en softwareopgradering af signalsystemet planlagt til efteråret
2021.
Fjernbane Øst
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye sig-
nalsystem. De næste store milepæle følger i august og december 2021, hvor henholdsvis Køge-
Statusrapport (Maj 2021)
Resumé
3/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0004.png
Næstved og Mogenstrup-Rødby er planlagt ibrugtaget. Da der ingen tidsmæssig reserve er i pla-
nen for disse strækninger, fastholdes projektets overordnede status som gul.
I marts 2021 indgik Signalprogrammet aftale med leverandøren om den resterende del af udrul-
ningsplanen øst for Lillebælt (i april 2020 blev indgået aftale om første del af udrulningsplanen, dvs.
til og med ibrugtagning af Ny bane København-Ringsted). Den nye aftale med leverandøren af det
nye signalsystem i Østdanmark skaber rum til at gennemføre alle Signalprogrammets udrulninger,
Vestfynsbanen og evt. udrustning af Femern bælt tunnelen, hvis Femern bælt A/S ønsker dette in-
den for Anlægsplanens rammer. Når resultatet af forhandlingerne om regeringens oplæg til infra-
strukturplan
Danmark fremad
er afsluttet vil der skulle ske en samlet optimering på tværs af alle
projekter, som medfører udrulning af nyt signalsystem. Derefter kan en samlet ny udrulningsplan
fremlægges.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastruk-
turen
Der i marts 2021 indgået aftale med Alstom om leveranceplanen for de resterende leverancer til un-
derstøttelse af den øgede automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter, samt
for de avancerede trafikstyringsfunktioner. Med denne plan vil de aftalte og kontraherede IT-leve-
rancer være implementeret, når strækningen (København)-(Peberholm) ibrugtages, dvs. ved udgan-
gen af 2025. Banedanmark vurderer, at planen er realistisk, hvorfor den overordnede status er grøn.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutnin-
gen af 2022. På den baggrund er status grøn. Den næste planlagte leverance på S-banen er den tek-
niske løsning af glatte skinner, der efter planen ibrugtages i juni 2021.
Den endelige drøftelse mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konver-
tering for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet afventer status på løsningsforslag
fra Siemens. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan findes en fleksibel håndtering, så tog-
driften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst muligt. De økonomiske
og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring med Siemens. Det bemærkes, at det ikke er
en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet. Det har hverken væ-
ret indeholdt i budgettet for signalsystemsudrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var
forudsat i beslutningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der
skal derfor findes en alternativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken såle-
des som en risiko for udrulningen af CBTC. Siemens er i gang med at udarbejde to alternative løs-
ningsforslag som forventes at foreligge efter sommerferien i år.
Statusrapport (Maj 2021)
Resumé
4/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulnings-
strækninger/litra, hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger,
hvor arbejdet ikke er igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af
milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under
proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført.
Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye
er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatri-
cerne. Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være
tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer
i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor
Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde
ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen,
vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte
togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i
teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller
risiko, da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gen-
nem et ibrugtagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er
Boardet, der beslutter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med
alle de aktiviteter og emner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte
kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. stræk-
ningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den måned-
lige rapportering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på til-
synsmødet om Signalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres må-
nedligt.
Statusrapport (Maj 2021)
Resumé
5/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0006.png
3.1 Rapportering for leverancer i ibrugtagningsfasen
Når en strækning eller en systemleverance nærmer sig ibrugtagning, nedsætter Banedanmark et ibrug-
tagningsforum (kaldet Commissioning Board), hvor alle de interessenter, som har en aktie i, at ibrugtag-
ning kan lade sig gøre, samles. Bl.a. er de(n) relevante jernbanevirksomhed(er), Banedanmark Trafik, Ba-
nedanmark Signaldrift og Signalprogrammet repræsenteret. Typisk nedsættes dette forum et halvt år før
ibrugtagning er planlagt til at ske.
Commissioning Boards opgave er at sikre, at leverancer og aktiviteter, som er nødvendige for planmæs-
sig og succesfuld ibrugtagning og efterfølgende stabilisering af driften, forløber tilfredsstillende, samt at
træffe beslutninger om mitigerende handlinger, når der opstår udfordringer. Det er således deres op-
gave at vurdere den operationelle parathed. Der afholdes derfor som minimum møder månedligt. Ibrug-
tagningsforummet rapporterer til Banedanmarks administrerende direktør ugentligt i Punktlighedsfo-
rum.
Konceptet for nærværende statusrapport er, at Banedanmark giver en status på fremdriften med Signal-
programmets leverancer samt en risikovurdering af ibrugtagningstidspunktet. Konceptet indebærer, at
risikovurderingen udgår af rapporten, når Commissioning Board er nedsat. Det betyder dog ikke, at Sig-
nalprogrammets projekter ikke længere har en proces for risikohåndtering, men blot, at rapporteringen
nu også tilgår Commissioning Board. Signalprogrammets projekter udgør dog kun en delmængde af
det samlede billede, som denne gruppe skal forholde sig til, og derfor er det uhensigtsmæssigt at fort-
sætte risikorapporteringen i statusrapporten, da denne kun vil give en vurdering af én del af leverancen.
For at styrke den eksterne kommunikation af fremdriften på strækninger, som er i ibrugtagningsfasen,
inkluderer rapporten en vurdering fra direktøren for Signalsystemer, som er formand for Commissioning
Board, om nøgleaktiviteter- og leverancer er i god gænge, og hvis ikke, hvor der er udfordringer. Det
omfatter også en vurdering af den operationelle parathed. Det er vigtigt at understrege, at der er mange
aktiviteter
typisk følges mellem 100 og 200 aktiviteter
og at fremdriften derfor kan ændre sig meget
hurtigt. Udfordringer kommer og går, og en udfordring beskrevet i denne månedsrapport vil ikke nød-
vendigvis være vurderet på samme måde dagen efter, at rapporten er offentliggjort, ligesom nye udfor-
dringer kan være kommet til.
Rapporten indeholder desuden et overblik over kommende nøgleaktiviteter- og leverancer, og det, sam-
men med vurderingen fra formanden for Commisioning Board, er det hensigten, at læseren får en
endnu større indsigt i fremdriften op til ibrugtagning.
Statusrapport (Maj 2021)
Resumé
6/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0007.png
Programplan og Risici
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
7/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0008.png
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
8/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0009.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen.
Af forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægs-
planen specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses
og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kon-
traktligt aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks.,
at sporspærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes perso-
nale er til rådighed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyringsfunktioner) og nye
software releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte stræknin-
ger.
4.2 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board (SP Risk Board) identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Signal-
programmets Risk Board-møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud
fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Anlægspla-
nen.
Siden sidste rapport er risikoen vedr. vedligeholdelsesarbejder på strækninger hvor ETCS er under udrulning
øget og rapporteres nu som risiko nr. 3 (tidligere risiko nr. 6). Risikoen var klassificeret som middel (gul) og er nu
klassificeret som høj (rød). Årsagen til den øgede risiko er et øget behov for at gennemføre tværorganisatorisk
planlægning og koordinering mhp. at sikre, at arbejder på strækningerne koordineres på tværs af Banedan-
mark. Bl.a. har der siden sidste rapport været foretaget ukoordineret vedligeholdelse på Svendborgbanen. Risi-
koen bringes til Signalprogrammets styregruppe for drøftelse af mitigerende tiltag.
Vedrørende risiko nr. 2 omhandlende implementeringen af 4. jernbanepakke og Det Europæiske Jernbaneagen-
turs (ERA) One Stop Shop-portal (OSS), arbejdes der fortsat med at mitigere de risici, der er forbundet dermed.
Trafikstyrelsen har været i dialog med ERA angående brug af rammegodkendelser til serie-udrustede tog. Der
vil være både store meromkostninger og en betydelig risko for forsinkelser af signaludrulningen ved ikke at be-
nytte rammegodkendelser længere. Det er derfor besluttet at fortsætte anvendelsen.
Som nævnt i sidste rapport har SP Risk Board identificeret en ny programrisiko, som omhandler brugen af for-
skellige datakilder til projektering og drift af signalsystemer, såvel som anden infrastruktur i Banedanmark. Risi-
koen fremgår nu som risiko nr. 4 på listen. Risikoen tages op som emne på et kommende møde i styregruppen
for Signalprogrammet mhp. at drøfte risikoen og aftale mitigerende handlinger på tværs af Banedanmark.
I forhold til den nuværende Covid-19 situation er Signalprogrammet i gang med at planlægge en tilbagevenden
til kontorerne under retningslinjerne givet af Banedanmark. Dog er situationen udenfor Danmark stadig alvorlig
og risikoen vedrørende Covid-19, risiko nr. 6, monitoreres løbende i forhold til bl.a. påvirkninger af vores leve-
randører og deres leverancer.
Som nævnt i sidste rapport, er risiko nr. 3 nu udgået af rapporten. Den omhandlede risiko for, at ibrugtagninger
kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligeholdelse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS.
Risikoen er for øjeblikket mitigeret tilstrækkeligt, men monitoreres fortsat, og genoptages i rapporteringen om
nødvendigt.
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
9/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0010.png
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer.
Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Banedanmark-projekter
samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer valida-
tor ressourcerne anderledes, end det Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes pro-
duktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er iværksat en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger for at minimere
risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og planlagte mitigatio-
ner:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at udvælge
teknologiske løsninger i forbindelse med bl.a. transitionszonerne og migrering af spor-
skifter og overkørsler, som kræver et minimalt antal af normvalideringer.
Indarbejde temaet validatorressourcer som en del af projekternes Lessons Lear-
ned , således at prognose om fremtidige behov kan præciseres og tilpasses yderligere.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
Dertil kommer en række tværgående initiativer i Banedanmark, der på overordnet plan
bredt skal sikre, at de nødvendige valideringsressourcer er til rådighed. Der er således
etableret en selvstændig valideringsenhed (Validatorprogrammet) med en tilknyttet
prævalideringsenhed, der skal optimere projekteringsmaterialet inden egentlig valide-
ring. Dertil er der siden 2017 iværksat en fokuseret uddannelsesindsats, ligesom man
ser på en højere grad af insourcing af kerne-ressourcer på området.
Etablering af yderligere transparens ved at udarbejde oversigt over legacy arbejder og
dermed validator opgaver der skal skabe overblik til ledelsesniveau i SP.
b.
c.
d.
e.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Valideringsprogrammet.
2.
EU’s 4. jernbanepakke og påvirkning af ombordudrustningsplanen.
Implementeringen af 4.
jernbanepakke og ERA’s One Stop Shop-portal
(OSS) har introduceret en række risici for Ba-
nedanmarks Onboard-projekt og dermed Signalprogrammets udrulning. De konkrete risici
skyldes nye og øgede krav til ansøgninger, nyt ansøgningsværktøj og manglende vejledning fra
ERA. Det fulde omfang af risici opstået som følge af 4. jernbanepakke er endnu ikke kendt, da
konsekvenserne først bliver synlige i takt med, at der arbejdes konkret med de specifikke dele
af 4. jernbanepakke og OSS-portalen.
EU’s 4. Jernbanepakke medfører
derved en forlænget sagsbehandlingstid og det øgede tidsfor-
brug kan få indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved også ibrugtagningen af
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
10/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0011.png
de enkelte strækninger. SP har i den forbindelse aftalt rammegodkendelser af ombordudrust-
ningen med Trafikstyrelsen, for derved at minimere sagsbehandlingstiden.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ombordudrustning og dermed ibrugtagninger grundet en for-
længet sagsbehandlingstid ifm. opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Mitigerende handlinger:
En række mitigerende initiativer er sat i værk og omfatter for øjeblikket bl.a.:
a.
Analyse af tidsplaner for ombordudrustning og programplanen for vurdering af evt.
forsinkelser på ibrugtagninger er gennemført. Vurdering af betydning for tidsplaner og
mitigerende handlinger er igangværende.
Anmodning om, at Alstom accelererer information om behov for ændringer, der kræ-
ver sikkerhedsgodkendelser, for derved at accelerere tidsplanen.
Analysere det kort- og langsigtede sikkerhedsressource behov, bl.a. ved afholdelse af
workshops med deltagelse af sikkerheds- og ombordudrustningsorganisationen, med
mål om at sikre de rette antal sikkerhedsressourcer og identifikation af andre mitige-
rende tiltag er gennemført. Ansættelse af sikkerhedsressourcer er igangværende
b.
c.
3.
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger hvor ETCS er under udrulning.
På strækninger hvor ETCS er under udrulning, er der en risiko for forstyrrelser eller forsinkelser
grundet vedligeholdelsesarbejder gennemført af Banedanmarks Infrastrukturdivision. Årsagen
skal bl.a. findes i et naturligt behov for at modne Banedanmarks organisation yderligere med
henblik på tværgående processer og tilgange til planlægning.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af Signalprogrammet (som angivet i programpla-
nen) som følge af et øget behov for at modne Banaedanmark organisation i forhold til tværgå-
ende planlægning.
Mitigerende handlinger:
a.
Infrastruktur divisionen har opstartet udviklingen af organisation og proces med hen-
blik på at udvikle den tværorganisatoriske planlægning og sikre at arbejderne koordi-
neres på tværs af Banedanmark. Dette arbejde skal drives gennem Infrastrukturs cen-
trale planlægningsenhed (MPV).
Risikoen tages op som emne på SP Board møde d. 2. Juni (Gennemført).
Signalprogrammet har iværksat et samarbejde med Infrastruktur (Asset Management)
mhp. at lave en fælles model for planlægning af vedligeholdelsesarbejder (Gennem-
ført. Dette arbejde fortsættes under mitigation a.).
Strækninger i designfasen vil blive gennemgået af Asset Management i samarbejde
med Signalprogrammets Programme Management Office (PMO) og projektlederen på
de enkelte strækninger (kaldet Roll Out Leads) for opmærksomhedspunkter og plan-
lagte vedligeholdelsesarbejder.
b.
c.
d.
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
11/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0012.png
NY
4.
Masterdata.
Risiko
Management of Masterdata.
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger eller påvirkning af togdriften som følge af en
manglende datamodel i Banedanmark, herunder, at data behandles og lagres i flere forskellige
regi i Banedanmark.
Mitigerende handlinger:
En række tiltag er iværksat med henblik på at mitigere risikoen, herunder;
a.
Risikoen tages op som emne på et kommende møde i styregruppen for Signalpro-
grammet mhp.at drøfte risikoen og aftale mitigerende handlinger på tværs af Ba-
nedanmark.
Fjernbaneprojekterne: Forbedre brugen af BaneGIS som input til engineering. Bane-
GIS er et digitalt kort, som giver angiver den geografiske placering af Banedanmarks
forskellige infrastrukturelementer, herunder oplysninger om objektets navn/nummer,
type, ibrugtagningsdato samt placering, stræknings- og kilometermæssigt.
S-bane: Analyse af konsekvensen af inkonsistens mellem enkeltspor layout og Bane-
GIS, herunder løsningsforslag. Identifikation af arbejdsgruppe/ejere af løsning i BDK.
S-bane: Opstille principper for brugen af enkeltspor layout og BaneGIS i drifts procedu-
rer/Trafik. Identifikation af arbejdsgruppe/ejere af løsning i BDK.
Fjernbane: Opstille principper for brugen af enkeltspor layout og BaneGIS i drifts pro-
cedurer/Trafik. Identifikation af arbejdsgruppe/ejere af løsning i BDK.
b.
c.
d.
e.
5.
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger hvor ETCS og CBTC er taget i brug.
På strækninger hvor ETCS/CBTC er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og an-
lægsprojekter, vil en ændring af ETCS/CBTC ofte være påkrævet. Ændringerne kræver koordi-
nering, planlægning og budgettering for at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk
på Signalprogrammets program- og projektressourcer.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen som angivet i programplanen som følge af
ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Banedanmark arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
b.
c.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af release windows til æn-
dringer på migrerede strækninger forventeligt ultimo 2021
Udvikling af rammen for organisering og proces til brug for ændringer på migre-
rede strækninger forventeligt ultimo 2021.
Etablering af ændringsportefølje pba. kendte fornyelses- og anlægsprojekter og
proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows forventligt efteråret
2021.
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
12/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0013.png
d.
e.
Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedr. ændringer til migrerede
strækninger forventeligt ultimo 2021.
Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med relevante in-
terne stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur) forventeligt ultimo 2021.
6.
Covid-19 situationen og påvirkning af leverandører samt medarbejdere.
I maj 2021 påbegyndtes en genåbning af samfundet, hvor offentligt ansatte kunne starte en til-
bagevenden til deres fysiske kontorer. Dette gælder også for Banedanmark og Signalprogram-
met. Den del af denne programrisiko, som omhandler COVID-19 situationens påvirkningen af
Signalprogrammets stab, vurderes derfor at være faldende. Situationen er dog fortsat alvorlig
udenfor Danmark, hvilket kan påvirke Signalprogrammets leverandører og deres leverancer,
hvorfor risikoen fastholdes som en middel risiko (Gul).
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger og øgede omkostninger grundet Covid-19 si-
tuationen, herunder udfordringer for leverandørerne i at levere til tiden grundet restriktioner
samt en række påvirkninger af Signalprogrammets stab.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet har løbende tilpasset sig de gældende krav til arbejdspladsen fra myndighe-
derne, og har lavet tiltag for at sikre effektiviteten og arbejdsforholdene bedst muligt under de
givne omstændigheder, herunder bl.a.:
Leverandørsiden:
a.
Kontinuerlig dialog og afrapportering om leverancer og evt. påvirkninger af disse som
følge af Covid-19 situationen.
Signalprogrammets medarbejdere. Signalprogrammet er siden Maj 2021 påbe-
gyndt en tilbagevenden til kontorerne, under retningslinierne givet af Banedan-
mark. Der er fokus på hvordan den praktiske tilbagevenden skal foregå, bl.a. under
hensyntagen til medarbejdernes trivsel og effektivitet.
7.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer.
Cybersikkerhed er bundet op på arbejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne
op mod Anlægsplanen, idet IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Sig-
nalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet
uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leverandørerne, her-
under manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
Implementering af ISO27001/2. Forventes ultimo 2021.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s sikkerhedsområde. –
Dette er en løbende aktivitet (minimum de næste 2
år). Forventningen er, at dette område udvides, når der er overblik over Appendix 3.4,
og ISO27001 er implementeret.
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
13/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0014.png
c.
d.
Overvågning af ERTMS-kommunikationens grænseflader.
Overvågning er en lø-
bende aktivitet, og det er implementeringsmæssigt forankret i DiamonT projektet.
Tidsperspektiv undersøges.
Tydeliggørelse af krav i leverandørkontrakterne vedr. appendix 3.4. - Der tilføres res-
sourcer til denne aktivitet pr. 1. august. Der skabes overblik over modtagne leverancer
i Q4 2021/Q1 2022, hvorefter opfølgning vil være løbende.
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikosty-
ring og vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden
for at overholde Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlin-
ger.
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
14/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0015.png
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen for IC3 er fortsat middel, men sandsynligheden for en forsinkelse er steget. Ændrin-
gen skyldes den nye proces ifm. 4. jernbanepakke. Derudover er risikovurderingen af Lokaltogs IC2
med for første gang. Vurderingen er målt imod, at togene skal være klar i august 2023.
Der foretages fortsat ingen risikovurdering af IR4, da planen genbesøges mhp. at sikre, at de første 24
tog er udrustet i tide til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022. Ligeledes foretages
ingen vurdering af IC3 Indusi, da der pågår afklaring af behov og installationsmetode.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB IR4
(24 til december 2022)
DSB Indusi
(17 til marts 2024)
Lokaltog Lint41
(25 til juli 2023)
DSB ABs
(25 til december 2023)
Lokaltog IC2
(13 til august 2023)
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
15/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0016.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
RO2/11 - (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder)
(Ultimo 2026, mulighed for fremrykning til 2024)
RO1 Nord
(Aarhus)-Aalborg lufthavn
(4. kvt. 2024)
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
16/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0017.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
RO8 - Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(Ultimo 2024)
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
17/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0018.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af RO C er denne gang reduceret fra middel til ubetydelig. Ændringen skyl-
des de vel gennemførte tests af systemet i april og maj, samt en reducering af flere underlig-
gende risici for strækningen.
Risikovurderingen af RO S og de afsluttende leverancer (PoD) er fortsat indstillet henset til de
forventede mindre forsinkelser foranlediget af bl.a. det nye sporspærringsmønster for installati-
oner på RO S. Risikorapporteringen vil blive genoptaget, når en ny plan er endeligt fastlagt.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (Maj 2021)
Programplan og Risici
18/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0019.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
I alt er 147 tog (inkl. to af Banedanmarks arbejdskøretøjer) nu udrustet med nyt ombordudstyr og god-
kendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes
der sammen med DSB på at genetablere en tidplan for udrustning
af DSB’s IR4, der kan honorere behovet
for udrustede tog til ibrugtagningen af strækningen: København-Ringsted, ligesom der pågår afklaring
vedr. DSB’s IC3 Indusi, som er den eneste grænsekrydsende flåde.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de en-
kelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forvent-
ningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene
og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
Denne gang er milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af (Vigerslev)-(Ringsted), mar-
keret gul. Det skyldes, at sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne for udstedelse af ibrugtagnings-
tilladelser efter 4. jernbanepakke er blevet længere, hvorfor der er ændringer til udrustningsplanen. To-
gene forventes fortsat klar i tide, men den tidsmæssige reserve er reduceret. Nærmere herom nedenfor.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
Ultimo 2021
Ultimo 2022
Behov:
Minimum til
ibrugtagning af
København-
Ringsted:
12 ABs
(MAR21)
72 IC3
24 IR4
2023
2025
Behov:
Behov:
Behov:
Milepæl
i
29 Arriva Lint41
12 Lokaltog
43 Arriva Lint41 til Trafikplan 46 IC3
Struer-Thisted
Lint41 til Roskilde- Struer-Holstebro
(FEB20)
Køge
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
20 IC3
(JUN20)
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB
til Arriva
(NOV20)
Behov:
25 ABs til
Behov:
96 IC3 (dvs.
K24
inklusive 17 Indusi)
Behov:
25 Lokaltog til brug på Aarhus-
Lint41 medio 2023 Fredericia 4. kvt.
Behov:
13 Lokaltog 2025
IC2 til Nykøbing F.
medio 2023
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har
endnu kun materialiseret sig få steder bl.a. ift. adgangen til visse værksteder. Der er således pt. ingen
væsentlige ændringer til udrustningsplanen.
5.3 Særligt om godkendelser og fremdrift
Når tog udrustes med det nye udstyr, skal der ske en godkendelse af de ændringer, der foretages. Det
sker med udstedelsen af en ibrugtagningstilladelse, hvorved de tekniske systemer, komponenter og
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
19/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0020.png
software sikkerhedsgodkendes, inden toget genindsættes i driften. Implementeringen af den 4. jernba-
nepakke og ERA’s One Stop Shop-portal
(OSS-portalen) har introduceret en række ændrede vilkår for
opnåelse af disse sikkerhedsgodkendelser. De nye vilkår betyder blandt andet, at flere ændringer end
tidligere skal godkendes i ERA, ligesom sagsbehandlingstiden er øget markant ved indførelse af OSS-
portalen.
Som det løbende har fremgået af statusrapporten, vurderer Banedanmark, at 4. jernbanepakke udgør en
tværgående udfordring for Signalprogrammets udrulning, hvorfor den bliver behandlet som en pro-
gramrisiko.
I et forsøg på at håndtere de længere sagsbehandlingstider, har Banedanmark sammen med Trafiksty-
relsen etableret et regime for rammegodkendelser, som gør, at serieudrustede tog kan sættes i drift
umiddelbart efter endt udrustning. Trafikstyrelsen har været i dialog med ERA om dette set-up, da 4.
jernbanepakke trådte i kraft. Konsekvenser ved at diskontinuere rammegodkendelsesregimet er blevet
simuleret i udrustningsplanen. Simuleringen viser, at der vil være store økonomiske og tidsmæssige
konsekvenser ved en diskontinuation. Det er på den baggrund besluttet at fortsætte rammegodkendel-
serne.
Af dette kapitel fremgår det denne gang tydeligt, at de nye processer, som er introduceret med 4. jern-
banepakke, påvirker udrustningsplanen. For nuværende er der ingen påvirkning af programmilepæle,
men den tidsmæssige reserve for de tog, som er forudsat klar når ERTMS efter planen ibrugtages på (Vi-
gerslev)-(Ringsted) i december 2022, er reduceret.
Banedanmark vurderer, at der er optimeringsmuligheder i planerne, såfremt der findes en gangbar løs-
ning for rammegodkendelserne, og hvis de sikkerhedsressourcer, som det kræver at håndtere de nye
processer, kan ansættes.
5.4 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.4.1
DSB IC3
Trafikplan:
20 tog
DEC 2020
Gennemført
JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 44 ud af 79 er udrustet og godkendt
Trafikplan:
46 tog
DEC 2021
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR:
46 tog
MAJ21
7
mdr.
KLAR:
72 tog
SEP22
OKT22
1 mdr
.
KLAR:
79 tog
NOV22
JAN23
I alt er 45 tog udrustet og godkendt. De 46 tog, som i Trafikplanen er forudsat klar ved årets udgang,
forventes klar i maj. De 72 tog, der som minimum er påkrævede fra december 2022 til drift på Køben-
havn-Ringsted, forventes nu klar i oktober 2022, og den samlede flåde på 79 tog forventes først klar i
januar 2023. Disse udskydelser skyldes de ændrede processer, som er introduceret med 4. jernbane-
pakke.
Som planlagt blev den anden First of Class (for den resterende serie på i alt 23 tog) overdraget til leve-
randøren i marts, og udrustningen blev afsluttet ultimo april. Pt. pågår test, og ibrugtagningstilladelsen
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
20/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0021.png
forventes senere end forventet pga. 4. jernbanepakke, og derfor nu først i januar 2022 mod tidligere no-
vember 2021. Det er forhåbningen, at dele af denne forsinkelse kan nedbringes.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på (Vigerslev)-(Ringsted) fra december
2022, klassificeres fortsat som middel, men sandsynligheden for en forsinkelse er
henset til ovenstå-
ende
denne gang øget. Der er nu 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.4.2
DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
Afventer afklaring
Start FoC
Afventer afklaring
Ibrugtag-
ningstil. FoC
Afventer afklaring
Start serie
Afventer afklaring
KLAR:
17 tog
MAR24
Behov: 96 IC3
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Der pågår forsat afklaring af forskellige scenarier for udrustningen af togene, og milepælene ovenfor er
derfor behæftet med usikkerhed, hvorfor de fleste er grå.
Banedanmark og DSB har nedsat en arbejdsgruppe, som fortsat arbejder mod en fælles anbefaling for,
hvordan togene udrustes mest hensigtsmæssigt, og hvordan DSB kan opretholde så hensigtsmæssig en
drift, som muligt. Der skal træffes en beslutning senest i juni 2021, da leverandørens designarbejde efter
planen skal igangsættes i august.
Derudover er der, som tidligere rapporteret, en usikkerhed forbundet med godkendelsesprocessen, da
Indusi-togene skal godkendes direkte af ERA. Dette indgår også i drøftelserne af de forskellige udrust-
ningsscenarier.
Indtil der foreligger plan for udrustning foretages ingen risikovurdering.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
21/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0022.png
5.4.3
DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serieudrustede tog: 11 ud af 23 er udrustet og godkendt
BEHOV: Min.
12 Kh-Rg
DEC22
Gennemført MAR21
Start 2. FoC
MAJ 21
Ibrugtagnings
till. level 2
JAN22
Start 2. serie
FEB22
MAR22
KLAR: 25 tog
NOV22
JAN23
10
mdr.
25 Tog til K24
Risiko: Ubetydeligt
I alt er 13 tog udrustet og godkendt. Overdragelsen af den anden First of Class forventes at ske ultimo
maj 2021, men pga. 4. jernbanepakke er der denne gang forskydninger til færdiggørelsen af serien,
hvorved den tidsmæssige reserve er begrænset. Minimumsbehovet for idriftsættelse af (Vigerslev)-
(Ringsted) (12 tog) er dog nået.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 25 tog klar til december 2023.
5.4.4
DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningsti
ll. til level 2
JUN21
Start serie
JUN21
KLAR: 24 tog
DEC
22
DEC22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
APR24
Planen er, som tidligere rapporteret, under pres, men det er fortsat Banedanmarks forventning, at de
første 24 tog vil være klar i december 2022, som forudsat. Ibrugtagningstilladelsen til First of Class for-
ventes fortsat opnået i juni, hvorefter serieudrustning vil kunne igangsættes.
Serieudrustningen påvirkes af 4. jernbanepakke, men det er aftalt med DSB, at udrustningen kan ske pa-
rallelt, hvorved det fornødne antal tog vil kunne være klar som forudsat til december 2022.
Indtil en ny plan er endeligt konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
22/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0023.png
5.4.5
Lokaltog IC2
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 12 er udrustet
Start FoC
FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Start serie
OKT22
KLAR: 13 tog
August 2023
BEHOV: 13 til
Lollandsbanen
(adgang til Nykøbing
F.) Medio 2023
Der arbejdes nu efter den plan, som fremgår af milepælsoverblikket herover. Designarbejdet pågår pt.,
og efter planen begynder indkøbsprocessen til juni, hvorefter installationsarbejdet kan igangsættes
primo 2022, så togene er klar i august 2023, som forudsat.
Der er nu foretaget en risikovurdering, og niveauet vurderes at være ubetydeligt. Der er 20-40% risiko
for en forsinkelse på op til 1 måned målt imod at have de 13 tog klar i august 2023.
Banedanmark har afklaret forholdene omkring Nykøbing Falster Station sammen med Lokaltog. Der er
fælles forståelse af de operationelle muligheder.
5.4.6
Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-stræknin-
ger. I alt er tre køretøjer udrustet, men ibrugtagningstilladelserne har udestået. Siden sidst er endnu et
af køretøjerne blevet godkendt, og godkendelsen udestår således kun for det sidste af de tre udrustede
køretøjer. Ibrugtagningstilladelsen forventes opnået inden sommerferien.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
23/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0024.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger dermed
fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste store milepæl
er implementeringen af en softwareopgradering af signalsystemet planlagt til efteråret 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i
Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et drifts-
stabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den
kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse
af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulnings-
strategi og forventes at kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for
hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt
god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
OKT18
Ultimo 2021
Start installation Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til Aalborg
ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Co-
vid-19, og det er lykkedes at ibrugtage to strækninger under pandemien.
6.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer,
hvor ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så
ibrugtagning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer vest for Lillebælt, som er
i ibrugtagningsfasen.
6.3.1
Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
September 2021 (inden RO4)
Commissioning Board (CB) blev senest afholdt i uge 17, hvor fokus var på en gennemgang af de så-
kaldte knock outs, som er aktiviteter og leverancer, som understøtter CB’s vurdering af den operatio-
nelle parathed. Derudover blev der givet et første overblik over planen for ibrugtagning. CB anerkendte
på mødet, at fremdriften er tilstrækkelig til, at de kan bakke op om ibrugtagning. Leverandøren har dog
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Vest
24/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0025.png
siden bekræftet den tidligere rapporterede bekymring for, at ibrugtagning bliver forsinket. Således viser
den reviderede plan fra leverandøren, at ibrugtagning først kan ske i oktober mod oprindeligt septem-
ber. Den reviderede plan er endnu ikke blevet drøftet af CB, men vil blive det på næste møde planlagt til
slutningen af maj. Tabellen herunder afspejler den reviderede plan, hvor ibrugtagningstilladelsen forven-
tes opnået i uge 41, hvillket er udtryk for en mere realistisk plan end den plan, som leverandøren har
fastholdt indtil nu. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at en måneds forsinkelse ikke er kritisk, da
softwareopgraderingen blot skal være implementeret inden ibrugtagning af den næste strækning (efter-
året 2022).
Testaktiviteter pågår fortsat i Banedanmarks testlaboratorie (Joint Test Lab). Sporspærringer til brug ved
ibrugtagning forventes at blive reserveret primo juni.
Leverance
JUN
SEP
hSEP
SEP
-
SEP
Sikkerhedsvurderingsrapport leveret (S-ISA assessment
report)
Interoperabilitetserklæring opnået
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Operational Rehearsal
Ibrugtagning
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Uge
24
36
40
35
41
37
41
Behov drøftes
SEPT
OKT 2021
6.4 Overblik over status for aktive strækninger
6.4.1
(Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
APR21
MAJ21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Middel
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i september 2022 og dermed indenfor Anlægsplanen. I løbet af maj
vedtages en plan for udførsel af de resterende installationsaktiviteter på den østlige del (dog med und-
tagelse af de komponenter, som først installeres i forbindelse med ibrugtagningen). Installationsaktivite-
terne forventes færdiggjort i maj og ikke i april som tidligere ventet, hvorfor status for milepælen er gul.
Planjusteringen skyldes udfordringer med opnåelse af visse godkendelser. Der er fokus på, at det ikke
får indvirkning på andre aktiviteter.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Vest
25/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0026.png
6.4.2
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
APR21
JUN21
Installation
færdig
NOV21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
1. kvt. 2023
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
3. kvt. 2022
2. kvt 2023
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt for hele strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i 2. kvartal 2023, som forudsat. Der foretages i denne omgang en
mindre planjustering, som vedrører arbejdet på den nordlige del af strækningen. Det skyldes, at den en-
delige godkendelse af signallayoutet først ventes juni og ikke i april. Planjusteringen forventes ikke at få
konsekvenser for andre milepæle og markeres gul alene for at vise ændringen. Derudover udskydes op-
starten af installationsarbejdet på den nordlige del af strækningen fra juni til september, dog forventes
arbejdet fortsat afsluttet i november, som planlagt.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i 2. kvartal 2023.
6.4.3
Softwareopgradering DK3.0 (på alle strækninger i drift)
2023
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke på plads, hvor-
for der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionaliteter som er udskudt efter aftale ml. Banedanmark og leveran-
døren, funktionalitetsforbedringer, samt nye funktionaliteter ønsket af Banedanmark. Leverandøren har
på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvikling fsva. de to første dele, og der foreligger en
aftale fsva. de nye funktionaliteter.
6.4.4
(Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Ultimo 2026 (mulig fremryk-
ning til 2024)
Design
Primo 2022
Installation
færdig
OKT22
Testforløb
afsluttet
OKT23
Ibrugtagnings
till.
1. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
3. kvt. 2024
Risiko: Middel
2 år og 3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT26)
Der er ingen ændringer siden sidst. Den plan, der er aftalt med leverandøren, muliggør, at ibrugtagning
fremrykkes ift. Anlægsplanen, men det reelle ibrugtagningstidspunkt skal endeligt afklares henset til
DSB’s brug af IC4 på strækningerne.
Signallayoutet forventes fortsat at kunne godkendes primo 2022, mens installationsarbejdet efter planen
vil blive igangsat først på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov med afslutning af det samlede in-
stallationsarbejde (undtagen det arbejde, som først udføres ifm. ibrugtagning) i efteråret 2022.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 10-20% sandsynlighed for en forsinkelse på 5-6
måneder målt imod ibrugtagning i 3. kvartal 2024.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Vest
26/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0027.png
6.4.5
(Aarhus)-Aalborg Lufthavn (RO1nord)
Ultimo 2024
Design
MAR22
Installation
færdig
MAR23
Testforløb
afsluttet
3. kvt. 2023
Ibrugtagningstilla
delse
2. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
4. kvt. 2024
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord ULT24
(K25)
*Signallayout godkendt
Der er ingen ændringer siden sidst, og ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen.
Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder målt imod
ibrugtagning ultimo 2024.
6.4.6
(Fredericia)-Aarhus (RO1syd)
Ultimo 2025
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1
Syd ULT25 (K26)
Som tidligere rapporteret, har der foregået et analysearbejde af, hvornår Aarhus H kan ibrugtages med
nyt signalsystem. Planen er nu fastlagt på en måde, så Aarhus H ibrugtages i de to første uger af 2026.
6.4.7
Fredericia-(Middelfart)-Padborg og (Tinglev)-Sønderborg (RO3/10)
Medio 2027
Da ibrugtagning endnu er noget ud i fremtiden, er plandetaljerne endnu ikke på plads, men det står
klart, at de to tidligere separate strækninger, Fredericia-(Middelfart)-Padborg (RO3) og (Tinglev)-Søn-
derborg (RO10) vil blive ibrugtaget som en samlet strækning. Ibrugtagning vil ske i overenstemmelse
med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Vest
27/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0028.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signal-
system. De næste store milepæle følger i august og december 2021, hvor henholdsvis Køge-Næstved
og Mogenstrup-Rødby er planlagt ibrugtaget. Da der ingen tidsmæssig reserve er i planen for disse
strækninger, fastholdes projektets overordnede status som gul.
I marts 2021 indgik Signalprogrammet aftale med leverandøren om den resterende del af udrulnings-
planen øst for Lillebælt (i april 2020 blev indgået aftale om første del af udrulningsplanen, dvs. til og
med ibrugtagning af Ny bane København-Ringsted). Den nye aftale med leverandøren af det nye signal-
system i Østdanmark skaber rum til at gennemføre alle Signalprogrammets udrulninger, Vestfynsbanen
og evt. udrustning af Femern bælt tunnelen, hvis Femern bælt A/S ønsker dette, inden for Anlægspla-
nens rammer. Når resultatet af forhandlingerne om regeringens oplæg til infrastrukturplan
Danmark
fremad
er afsluttet, vil der skulle ske en samlet optimering på tværs af alle projekter, som medfører ud-
rulning af nyt signalsystem. Derefter kan en samlet ny udrulningsplan fremlægges.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af pro-
ceslinjen herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter pri-
oritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtag-
ning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
Medio 2021
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December 2022
Ultimo 2024
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
DEC19
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
(Vigerslev)-(Ringsted) Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en lang-
sommere systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at
undgå smittespredning. Derudover er projektets fremdrift pt. ikke påvirket af COVID-19.
7.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer,
hvor ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Øst
28/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0029.png
ibrugtagning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer øst for Lillebælt, som er
i ibrugtagningsfasen.
7.3.1
Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Seneste møde i Commissioning Board (CB) fandt sted i uge 20. Der er fortsat opbakning til, at ibrugtag-
ning kan ske i august, som forudsat.
Siden sidst er planlægningen af både Site Acceptance Test (SAT) og Trial Run (TR) færdiggjort. Der er i
alt planlagt fire SAT testweekender, hvoraf de to første er gennemført, og den sidste er booket som re-
serve, hvis ikke alle testscenarier er blevet udført i de foregående weekender. TR blev gennemført i spo-
ret weekenden i uge 19, mens den sidste TR efter planen gennemføresi i simulator i uge 21, hvor der te-
stes med den endelige systembaseline, som er den, der rulles ud ved ibrugtagning.
På CB blev testene gennemført i uge 18 og 19 gennemgået. Overordnet set gik testene godt dog med
enkelte observationer, som man kan forvente, når man tester. Nu skal observationerne analyseres i dia-
log med Alstom og projektet, som står for træning. Når de resterende tests er udført, kan de endelige
konklusioner drages. Workarounds og antallet af nye fejl er fortsat fokuspunkt, idet der stadig er nye re-
gistrerede fejl, som mangler at blive analyseret. Det endelige overblik over systemets performance kan
derfor først gives kort inden ibrugtagning. Der er derfor også fokus på prioritering af analysearbejdet,
ligesom CB er opmærksomme på at give det nedsatte Work Around Board den fornødne støtte.
På seneste møde i CB blev den overordnede plan for ibrugtagning også gennemgået. Forventningen er,
at ibrugtagning finder sted i to faser: Præ-ibrugtagning (17.-23. juli) og ibrugtagning (24. juli-1. august).
Derudover blev konceptet for hypercare drøftet. Det blev besluttet, at hypercare skal være på plads i mi-
nimum to uger,. Dette for at sikre, at driften kommer godt fra start, da endnu en ibrugtagning (Mogen-
strup-Rødby) efter planen vil finde sted i december, og dermed kort tid efter.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
MAJ
MAJ
JUN
JUN
JUL
JUL
AUG
SAT gennemført (reserve booket til uge 22)
Trial Run gennemført i simulator (endelig systembaseline)
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Operational Rehearsal
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Uge
21
21
25
26
28
30
2.august 2021
7.4 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende,
efterfølgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som
udgør plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Øst
29/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0030.png
7.4.1
Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Design*
Gennemført NOV20
Installation
OKT21
Testforløb
DEC21
Ibrugtagnings-
tilladelse
DEC21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2021
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres
der med en trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december
2021. Det har tidligere fremgået, at Anlægsplanen tilsagde ibrugtagning medio 2022, hvilket var en fejl,
da Anlægsplanen ifm. seneste opdatering i december 2020 blev justeret, så den flugter med den god-
kendte ibrugtagningsdato. Status er fastholdt gul, da der ingen buffer er i planen.
Uoverensstemmelserne mellem sporgrundlag og leverandørens design (signallayout) er blevet analyse-
ret yderligere. Vurderingen er, at det er muligt at undgå at opdatere signallayoutet og en ny system-
baseline, hvillket dog vil medføre nogle restriktioner for driften. Det drøftes lige nu med Alstom, hvornår
disse restriktioner vil kunne hæves, hvis Banedanmark er enig i, at det er hensigtsmæssigt at ibrugtage
strækningen med restriktionerne.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % sandsynlighed for en forsinkelse på 3-4 må-
neder målt imod ibrugtagning i december 2021.
7.4.2
(Vigerslev)-(Ringsted) (Den ny bane
RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
Gennemført JAN21
Installation*
DEC21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
*Færdiggørelse eksl. transitionszoner
Ibrugtagning forventes at finde sted i december 2022, som forudsat i Anlægsplanen. Som for arbejdet
på Mogenstrup-Rødby, er der også her etableret en plan, hvor aktiviteter på tværs af Banedanmarks re-
levante projekter er inkluderet, så det sikres, at der er en fælles plan og styring, som leder frem til ibrug-
tagning. En dedikeret tværgående styregruppe er desuden nedsat med henblik på at følge fremdriften
på strækningen.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.4.3
Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Design godkendt
DEC21
Installation
NOV23
Testforløb
SEP24
Ibrugtagningstill.
DEC24
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Øst
30/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0031.png
Ibrugtagning af strækningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen. Alstom har leveret første
del af signallayoutet, som er under gennemgang, samt dele af den nye migreringsplan.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end 10 % risiko for en forsinkelse på
under 1 måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
7.4.4
(København)-(Peberholm) (RO4)
Ultimo 2025
Påbegyndelse af
arbejdet m.
signallayout
Sommer 2021
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning planlægges at ske ved udgangen af 2025 i overens-
stemmelse med Anlægsplanen. Frem til sommer bearbejder leverandøren data, hvorefter arbejdet med
signallayoutet igangsættes. Plandatoer og risikovurdering vil fremgå, når en detaljeret plan er aftalt med
leverandøren.
En samarbejdsaftale for det arbejde der skal foregå omkring ombygningen af Kastrup Station er under
udarbejdelse.
7.4.5
(Odense)-Svendborg (RO10)
Ultimo 2025
Design*
Gennemført
NOV17
Installation
Testforløb
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2025
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a.
grundet det store antal overkørsler på strækningen).
Der foreligger nu en revideret plan for udrulningen øst for Lillebælt, hvor ibrugtagning af Svendborgba-
nen er planlagt til 2. halvår 2025. De endelige plandetaljer er fortsat under udarbejdelse. Det er fortsat
gældende, at såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms underleverandør, vil vi sikre, at det afsøges,
om der kan udføres yderligere installationsarbejde på Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere med
tidligere fremdrift.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens formål er at
følge driften på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafikken. Signalprogrammet le-
verer hertil en kvartalsmæssig status, der bygger på eksisterende rapportering.
7.4.6
Efterfølgende strækninger
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning. Den reviderede
udrulningsplan muliggør, at udrulningen på visse strækninger kan ske tidligere, end det er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret luft i forhold til Anlægs-
planen. Planen vil skulle tilpasses med udrulningen på ny bane over Vestfyn og i Femerntunnelen.
Statusrapport (Maj 2021)
Fjernbane Øst
31/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0032.png
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbane-
infrastrukturen
Overordnet status:
Der er i marts 2021 indgået aftale med Alstom om leveranceplanen for de resterende leverancer til un-
derstøttelse af den øgede automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter, samt for de
avancerede trafikstyringsfunktioner. Med denne plan vil de aftalte og kontraherede IT-leverancer være
implementeret, når strækningen (København)-(Peberholm) ibrugtages, dvs. ved udgangen af 2025. Ba-
nedanmark vurderer, at planen er realistisk, hvorfor den overordnede status er grøn.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af de før-
ste faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafiktårne i hhv.
Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksisterende kommando-
poster).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæssig tra-
fik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførsel og forventes afsluttet i 2023. Det tredje trin (de mere
avancerede funktioner) forventes gennemført i årene derefter.
Med den aftale, som i marts 2021 blev indgået med Alstom, foreligger der nu en aftalt plan for dels, de
resterende leverancer på trin 2, dels for de avancerede funktioner. Planen, som også udgør den kritiske
vej, fremgår af overblikket herunder. Der er en række underliggende delleverancer og milepæle i de en-
kelte faser. Gennemførelsen af disse er en forudsætning for, at faserne kan afsluttes, som forudsat. Disse
følges i de respektive faseafsnit.
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Statusrapport (Maj 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
32/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0033.png
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Fremdriften er i al væsentlighed ikke påvirket af COVID-19.
8.3
Status på fremdriften med de enkelte faser
8.3.1
Fase 1: Stort set alle basisfunktioner implementeret øst for Lillebælt
December 2022
(m. ibrugtagning af (Vigerslev)-(Ringsted)
Ibrugtagning af Køge-
(Næstved)
AUG21
Implementering af
DK2.1 i vest
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby
DEC21
Afslutning af fase 1
(ibrugtagning af
(Vigerselv)-(Ringsted))
DEC22
RISIKO: Ubetydeligt
Der er allerede ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt leveret en række ba-
sisfunktioner til trafikstyring. Disse leverancer danner grundlaget for styringen af sikringsanlæggene i
det nye signalsystem. Med ibrugtagning af de kommende strækninger i Østdanmark samt med
implementeringen af softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark i efteråret 2021, udbygges disse
funktioner. Med ibrugtagning af (Vigerslev)-(Ringsted) i december 2022 vil stort set alle basisfunktioner
til trafikstyring være ibrugtaget, hvilket danner grundlag for yderligere integration på tværs af øst og
vest samt yderligere automatisering. Statusvurderingen er grøn for alle milepæle. Softwareopgraderin-
gen DK.2.1, som implementeres på alle ibrugtagne strækninger vest for Lillebælt, følges i afsnittet om
leverancer i ibrugtagningsfasen, og behandles derfor ikke særskilt her, hvorfor denne milepæl er grå.
8.3.2
Fase 2: Integrering af systemerne i øst og vest
Oktober 2023
Implementering af
opgraderet
køreplanssystem -
inklusiv integration i Øst
Gennemført DEC19
Implementering af
integreret
trafikdisponering*
2022
Implementering af
integreret spor-
spærringsplanlægning**
Ultimo 2022/Primo 2023
Afslutning af fase 2:
Implementering af Vest i
den integrerede løsning
OKT23
RISIKO: Ubetydeligt
*Også kaldet P-base replacement
**Også kaldet ENK replacement
Når basisfunktionerne til trafikstyring er på plads, kan der ske en øget automatisering af interaktionen
mellem trafikplanlægning og trafikstyring. I dag er flere af disse processer manuelle. Automatiseringen
indebærer etableringen af nogle systemer på tværs af infrastrukturen i øst og vest. Således implemente-
res en integreret løsning mellem en opdateret udgave af det nuværende trafikplanlægningssystem, og
det nye trafikstyringssystem.
Fasen er planlagt afsluttet i oktober 2023 med inkluderingen af systemet i Vestdanmark i den samlede
trafikstyringsløsning. Dog drøftes de kommercielle aspekter bag nogle af leverancerne fortsat med leve-
randøren, hvilket gør, at ibrugtagningstidspunkterne endnu ikke er fastlagte, hvorfor disse leverancer er
grå i overblikket ovenfor. Efter aftale mellem Banedanmark og Alstom vil planen for den første del af
disse leverancer kunne lægges fast i maj 2021 (integreret trafikdisponering). Uagtet disse udeståender er
det Banedanmarks vurdering, at den samlede fase 2 vil være afsluttet i oktober 2023, som forudsat i det
nye aftalegrundlag, hvorfor status er grøn. De forudgående milepæle udgør delelementer af fasen, og er
Statusrapport (Maj 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
33/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0034.png
således forudsætninger for, at fasen kan afsluttes planmæssigt. Status er grøn, da Banedanmark vurde-
rer, at det nye aftalegrundlag er realistisk.
En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt. Risikovurderingen vil blive bear-
bejdet yderligere i den kommende tid.
En del af arbejdet i denne fase er at teste integrationen mellem øst og vest. Dette forventes at ske i to
trin med den første test i efteråret 2021 og den anden i første kvartal 2022.
Integrationen af trafikstyringen med planlægningen af sporspærringer og trafikdisponering skaber øget
automatisering og vil dermed skabe et bedre grundlag for at optimere kapacitetsudnyttelsen på Ba-
nedanmarks infrastruktur i samarbejde med jernbanevirksomhederne. Derudover vil der blive etableret
et nyt korttidsplanlægningssystem, som ligeledes er integreret i det eksisterende trafikplanlægningssy-
stem. Dette bevirker, at alle planlægningshorisonter er koblet med både de gamle og de nye trafikafvik-
lingssystemer med øget automatisering til følge under hele udrulningsperioden.
8.3.3
Fase 3: Systemudvikling afsluttet i øst inkl. implementering af første del af de avance-
rede trafikstyringsfunktioner
Ultimo 2024 (m. ibrugtagning af Nordvestbanen)
Udvikling af støtteværktøjer
Medio 2022
Afslutning af den generiske
sikkerhedskritiske
systemudvikling
Primo 2023
Afslutning af fase 3 (ibrugtagning
af Nordvestbanen)
Ultimo 2024
RISIKO: Ubetydeligt
Efter planen vil den generiske sikkerhedskritiske systemudvikling i Østdanmark være afsluttet med
denne fase, når Roskilde-Holbæk-Kalundborg ibrugtages ultimo 2024. Derudover vil første del af de
avancerede trafikstyringsfunktioner være implementeret. Det indbefatter, at visse støtteværktøjer imple-
menteres, herunder et såkaldt datawarehouse, som giver mulighed for indsamling af data og at føre sta-
tistik som grundlag for at forbedre den fremtidige trafikafvikling, samt et værktøj som eksempelvis vil
kunne bruges, når nye infrastrukturprojekter introduceres, da man vil kunne gennemføre simuleringer af
forskellige scenarier for den trafikale afvikling ved ændringer af infrastrukturen.
Den sidste milepæl ovenfor markerer fasens afslutning. Status er grøn, da Banedanmark vurderer, at det
nye aftalegrundlag er realistisk. En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt.
Risikovurderingen vil blive bearbejdet yderligere i den kommende tid.
Pt. pågår afklaringer af designet af de avancerede funktioner. Afklaringerne forventes at være afsluttet
omkring nytåret 2021/2022.
De avancerede trafikstyringsfunktioner vil dække hele landet og gøre Danmark førende i trafikstyring.
Funktionerne implementeres via et nyt trafikledelseskoncept med blandt andet:
Mekanismer til trafikoptimering baseret på prioriterede servicemål.
Et landsdækkende algoritmebaseret trafikplanlægningssystem, som optimerer trafikken i hele
netværket.
Et opgavestyringssystem, hvor systemet præsenterer trafiklederen for de optimale løsninger
Statusrapport (Maj 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
34/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0035.png
8.3.4
Fase 4: Implementering af anden del af de avancerede trafikstyringsfunktioner
2.
halvår
2025 (m. ibrugtagning af Svendborgbanen)
Udvikling af
opgavestyringssystemet
Ultimo 2022
Forberedende udvikling af
avancerede funktioner til Fase
5
Medio 2023
Afslutning af fase 4
(ibrugtagning af
Svendborgbanen)
2. halvår 2025
RISIKO: Ubetydeligt
Fasens afslutning er planlagt at ske med ibrugtagning af Svendborgbanen. Status for denne milepæl er
grøn, da Banedanmark vurderer, at der er en realistisk plan herfor, som dog
som det er gældende for
alle fem faser
forudsættes af, at de forudgående delmilepæle gennemføres planmæssigt. En første risi-
kovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt. Risikovurderingen vil blive bearbejdet yderli-
gere i den kommende tid.
Fasen indeholder en væsentligt opgradering af det trafikstyringsunderstøttende opgavestyringssystem,
som hjælper trafiklederen og andre med at udføre deres opgaver mest optimalt i forhold til samlet at
give den bedst mulige trafikafvikling.
Denne fase er derudover primært en fase med forberedende udvikling af de mange avancerede funktio-
ner, som ibrugtages i forbindelse med fase 5.
8.3.5
Fase 5: Implementering af de resterende avancerede trafikstyringsfunktioner
Ultimo
2025 (m. ibrugtagning af (København)-(Peberholm)
Udvikling af trafik-
optimerings
mekanismer
Ultimo 2023
Udvikling af
landsdækkende
algoritmebaseret
trafikplanlægingssystem
Ultimo 2024
Afsluttende udvikling af
de øvrige avancerede
funktioner
Primo 2025
Afslutning af fase 5
(ibrugtagning af
Øresundsforbindelsen)
Ultimo 2025
RISIKO: Ubetydeligt
Denne femte og sidste fase forløber udviklingsmæssigt fra sommeren 2023 til primo 2025, og afsluttes
ved ibrugtagning af Øresundsforbindelsen. Status for afslutningen af fasen er grøn, men som det er
gældende i resten af rapporten, forudsættes dette af, at de forudgående milepæle gennemføres plan-
mæssigt. En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt. Risikovurderingen vil
blive bearbejdet yderligere i den kommende tid.
Fasen omfatter de afsluttende udviklinger af det landsdkækkende algoritmetrafikplanlægningssystem,
de trafikoptimerende mekanismer, og de resterende avancerede funktioner indeholdt i kontrakten med
Alstom.
Disse funktioner er væsentlige for at opnå en øget jernbanekapacitet med det til enhver tid tilrådighed-
værende jernbanenet, for at opnå en øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering
efter uregelmæssig trafik, samt endeligt, for at opnå en samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere
optimerede kørselsmønstre.
Statusrapport (Maj 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
35/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0036.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen
af 2022. På den baggrund er status grøn. Den næste planlagte leverance på S-banen er den tekniske
løsning af glatte skinner, der efter planen ibrugtages i juni 2021.
Den endelige drøftelse mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet afventer status på løsningsforslag fra Sie-
mens. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan findes en fleksibel håndtering, så togdriften på S-
banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst muligt. De økonomiske og tidsmæssige
konsekvenser er fortsat under afklaring med Siemens. Det bemærkes, at det ikke er en del af Signalpro-
grammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet. Det har hverken været indeholdt i budget-
tet for signalsystemsudrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i beslutnings-
grundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der skal derfor findes en alter-
nativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som en risiko for udrulnin-
gen af CBTC. Siemens er i gang med at udarbejde to alternative løsningsforslag som forventes at fore-
ligge efter sommerferien i år.
9.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
9.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De påvirkninger, som COVID-19-situationen har medført for S-baneprojektet har hidtil kunnet håndte-
res. Der er fortsat ingen tilbagemelding fra Siemens vedrørende den early warning, som blev rejst ifm.
med installationsarbejdet på RO S. Projektet forsøger løbende at mitigere evt. negative konsekvenser af
COVID-19-situationen.
9.3 Særligt om den forventede omlægning af frekvensbåndet til CBTC
CBTC-systemet skal ændre radiofrekvens på grund af ny EU-lovgivning for den del af frekvensbåndet,
der var tildelt af Energistyrelsen til Siemens og CBTC-systemet. En ændring af CBTC-systemets aktuelle
Statusrapport (Maj 2021)
S-bane
36/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0037.png
frekvensområde og sendestyrke vurderes at være en både økonomisk og driftsmæssigt omfattende op-
gave, der yderligere kompliceres af, at CBTC-systemet stadig er under udrulning frem til udgangen af
2022, hvor den sidste del af S-banen overgår til CBTC-systemet.
Den langsigtede konvertering håndteres på overordnet plan mellem Banedanmark, Transportministeriet
og Energistyrelsen, mens man i S-baneprojektet i Signalprogrammet behandler eventuelle konsekvenser
for de sidste udrulninger af CBTC-systemet. For nuværende fortsætter udrulningen af CBTC som plan-
lagt, idet det er Banedanmarks forventning, at CBTC er i drift på hele S-banen, før en ny radiotransmissi-
onsløsning kan nå at foreligge. Der er således ikke noget vundet ved at stoppe udrulningen. Problema-
tikken kan imidlertid fortsat risikere at forsinke de sidste ibrugtagninger, hvorfor konverteringen be-
handles som risiko i S-baneprojektet.
9.4 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer,
hvor ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så
ibrugtagning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer på S-banen, som er i
ibrugtagningsfasen.
9.4.1
Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Forberedelserne til ibrugtagningen af den tekniske løsning juni går fortsat planmæssigt. Planlægningen
går nu ind i en mere detaljeret fase, hvor bl.a. planen for ibrugtagning er udarbejdet og ibrugtagnings-
tilladelsen er ansøgt hos Trafikstyrelsen. Seneste møde i Commissioning Board (CB) fandt sted i uge 18,
hvor der fortsat var opbakning til, at ibrugtagning kan ske i juni, som forudsat. Næste CB møde finder
sted i uge 22.
DSB og Banedanmark er blevet enige om at gennemføre et kortvarigt testforløb i forbindelse med
ibrugtagning. Efter ibrugtagning vil der løbende blive indsamlet og analyseret data til optimering af au-
tomatisk drift. Således vil effekten af MSR i f.eks. løvfaldssæsonen løbende blive større og støre. Endvi-
dere vil dataindsamlingen understøtte en evt. overgang til førerløs drift på S-banen.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
MAJ
MAJ
JUN
JUN
Detaljeret ibrugtagningsplan godkendt
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
19
20
23
Uge 23 2021
9.5 Overblik over status for aktuelle strækninger
9.5.1
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
Gennemført SEP19
Installation
Gennemført JAN21
Test*
AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
RisikoUbertydeligt
Statusrapport (Maj 2021)
S-bane
37/38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Orientering statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2427229_0038.png
*Anden operationelle tes
Den første af to operationelle tests blev gennemført med tilfredstillende resultat i april og maj. Begge
test viste, at systemet er stabilt. Der gennemføres endnu en operationel test i august for at sikre, at sy-
stemet er klar til ibrugtagningen.
Risikovurderingen er denne gang reduceret fra middel til ubetydeligt med 10-20% sandsynlighed for en
forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles mod ibrugtagning i januar 2022. Ændringen skyldes de to vel
gennemførte test i april og maj samt en reduktion af flere underliggende risici for strækningen.
9.5.2
Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
Installation
Test*
Ibrugtagningstill.
Ibrugtagning
September 2022
Gennemført OKT20
Under planlægning
Under planlægning
Under planlægning
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Det er Banedanmarks forventning, at den nye plan for sporspærringerne for installationsarbejdet på RO
S vil betyde en mindre forsinkelse af ibrugtagning, men planen er fortsat under konsolidering. På den
baggrund udgår risikovurderingen fortsat. Der vil blive foretaget en ny risikovurdering, når de endelige
konsekvenser for RO S ligger fast.
9.5.3
Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
SEP21
Installation*
Under planlægning
Test**
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Ibrugtagning
Marts 2023
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgrade-
ringen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrak-
ten.
Planen for installationsarbejdet på RO S forventes fortsat at medføre en mindre forsinkelse af ibrugtag-
ningen af de afsluttende leverancer, men planen er fortsat under konsolidering. På den baggrund udgår
risikovurderingen fortsat. Der vil blive foretaget en ny risikovurdering, når de endelige konsekvenser for
leverancerne er afklaret.
Statusrapport (Maj 2021)
S-bane
38/38