Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 434
Offentligt
Den 29. juni 2021
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af postloven
(Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester)
§1
I postloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 30. august 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 28
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Overtrædelse af artiklerne 4 og 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/644 af 18. april 2018 om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, begået af en
pakkeleveringsvirksomhed omfattet af forordningen, straffes med bøde.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
TRM, j. nr. 2021-4019
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Udkast til lovforslag om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester), fra transportministeren
UDKAST
Almindelige bemærkninger
Indledning
1.
Forslaget indeholder forslag til straffebestemmelse for overtrædelse af indberetningsforpligtelser i
Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af 18. april 2018 om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester begået af en pakkeleveringsvirksomhed omfattet af forordningen.
2. Lovforslagets baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af 18. april 2018 om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, der har fundet anvendelse i medlemsstaterne siden
januar 2019, pålægger i artikel 4 og 5 samtlige pakkeleveringsvirksomheder med mere end 50
personer ansat, der er beskæftiget med pakkeleveringstjenester, at skulle indrapportere en række
forskellige baggrundsoplysninger om virksomheden til den nationale forvaltningsmyndighed.
Forvaltningsmyndigheden i Danmark er Trafikstyrelsen.
Forordningen fastsætter særlige frister for indrapportering af de anførte oplysninger, hvoraf en
del efterfølgende skal tilgå Europa-Kommissionen, hvorefter de stilles til rådighed for offentligheden
for derved at skabe større gennemsigtighed på det europæiske pakketransportmarked af hensyn til
borgerne og de små- og mellemstore virksomheder.
Forordningens artikel 8 fastlægger en forpligtelse for medlemsstaterne til at fastlægge sanktioner
i de tilfælde, hvor der ikke sker indberetning i overensstemmelse med forordningens artikel 4 og 5.
Forordningens artikel 8, stk. 2, foreskriver pligt til national implementering af sanktioner inden
23. november 2019. Nærværende ændringsforslag til postloven fremsættes med henblik på at bringe
national ret i overensstemmelse med forordningens artikel 8.
3.
Lovforslagets indhold
3.1. Forordning vedrørende pakkeleveringstjenester - straffebestemmelse
3.1.1. Gældende ret
Det følger af postlovens § 28, stk. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1, (om mærkningsforpligtelsen for
postvirksomheder), § 8, stk. 1-3, (om krav om brevkasser og brevkasseanlæg), § 9, stk. 1, (om regler om
levering af ”post til døren”),
§ 11 (om posthemmeligheden), § 12 (om åbning af uanbringelige
forsendelser uden retskendelse), § 13, stk. 3-5, (om brug af oplysninger fra modtagerdatabaser), § 16
(om pligt til at medbringe befordringspligtige forsendelser), § 19 (om brug af det kronede posthorn og
regentens monogram) og § 24 (om postvirksomheders oplysningspligt).
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Udkast til lovforslag om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester), fra transportministeren
Udøvelse af postbefordring uden tilladelse efter § 3, stk. 1, straffes med bøde, jf. § 28, stk. 2, og
overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2, (om omdeling og afleveringsbestemmelserne) begået af en virksomhed
med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler
uadresserede forsendelser, straffes ligeledes med bøde, jf. § 28, stk. 3.
I medfør af postlovens § 30 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af 18. april 2018 om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, der har fundet anvendelse i medlemsstaterne siden januar
2019, pålægger i artikel 4 og 5 samtlige pakkeleveringsvirksomheder med mere end 50 personer ansat,
beskæftiget med pakkeleveringstjenester, at skulle indrapportere en række forskellige oplysninger til den
nationale forvaltningsmyndighed. Forvaltningsmyndigheden i Danmark er Trafikstyrelsen.
I medfør af forordningens artikel 8 skal der fastsættes en sanktion i tilfælde af manglende
opfyldelse af rapporteringsforpligtelserne.
3.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som anført skal medlemsstaterne i medfør af forordningen om pakkeleveringstjenesters artikel
8, stk. 1, fastsætte en sanktionsbestemmelse for overtrædelser af forordningens regler. Forordningens
artikel 8, stk. 2, foreskriver, at den nationale implementering af sanktioner i henhold til artikel 8, stk.
1, skulle have været foretaget inden 23. november 2019.
Nærværende lovforslag om ændring af postloven har til formål at bringe national ret i
overensstemmelse med forordningen om pakkeleveringstjenester.
Trafikstyrelsens oplevelse i forbindelse med indrapporteringer fra de omfattede virksomheder i
2019 og 2020 var, at indrapporteringerne ikke i alle tilfælde skete under overholdelse af de i medfør af
forordningen om pakkeleveringstjenester gældende tidsfrister, hvorfor Trafikstyrelsen har været
nødsaget til at rykke for oplysningerne efter fristens udløb.
Med lovforslaget foreslås det, med henblik på at forebygge at fremtidige indrapporteringer ikke
sker rettidigt, at indføre en sanktionsbestemmelse, postlovens § 28, stk. 4. Det foreslås, at det i
straffebestemmelsen i postlovens § 28 fastlægges, at overtrædelse af indberetningsforpligtelserne i
artiklerne 4 og 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af 18. april 2018 om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester begået af en pakkeleveringsvirksomhed omfattet af
forordningen, straffes med bøde.
I medfør af artikel 8 i forordningen om pakkeleveringstjenester skal sanktionerne, som skal
anvendes i tilfælde af overtrædelse af forordningens bestemmelser, være effektive, stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning. Det vurderes, at den mest virkningsfulde
måde at sikre rettidige og præcise indrapporteringer af en række forskellige oplysninger fra
pakkevirksomhederne på, vil være, at virksomhederne kan ifalde en bødestraf, såfremt de pågældende
oplysninger ikke rapporteres til Trafikstyrelsen.
Med henblik på at sikre, at sanktionsbestemmelsen overholder det krav til forholdsmæssighed,
som følger af forordningen om pakkeleveringstjenesters artikel 8, stk. 1, må det ved enhver
overtrædelse vurderes konkret om og i hvilket omfang sanktionsbestemmelsen finder anvendelse.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Udkast til lovforslag om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester), fra transportministeren
4. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre øgede økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
kommuner eller regioner. Det er forventningen, at lovforslaget forebygger, at fremtidige indberetninger
ikke sker rettidigt, hvorfor de administrative omkostninger ved kontrol og rykkerskrivelser mindskes.
Såfremt bødeforelæg må anvendes i medfør af postlovens § 28, stk. 4, må det forventes at give
administrative omkostninger. Ud fra en samlet vurdering vil forslaget ikke medføre øgede økonomiske
eller administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
Forslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser eller administrative, drifts-
eller it-relaterede omkostningskonsekvenser i øvrigt for staten, idet der alene er tale om implementering
af en sanktionsbestemmelse for allerede gældende regler. Principperne for digitaliseringsklar lovgivning
ses følgelig ikke at være relevante.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet,
idet de pågældende forpligtelser for virksomhederne allerede følger af forordningen, og lovforslaget
ændrer ikke i de faktiske krav eller deres omfang, men giver alene hjemmel til sanktionering af
eventuelle overtrædelser af allerede gældende regler.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2018/644 af 18. april 2018 om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 29. juni 2021 til den 18. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AE-Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATL (Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik),
Bladkompagniet A/S, Coop Danmark A/S, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Danske Bank A/S,
Danske Fragtmænd A/S, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Lokalaviser
Provinsens
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Udkast til lovforslag om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester), fra transportministeren
2425956_0005.png
Distriktsblade, Danske Medier
Mediernes Hus, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske
Speditører (DASP), Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd (DSK), Det Centrale Handicapråd
(DCH), DI (Dansk Industri), DTL
Danske Vognmænd, Fagligt Fælles Forbund
3F, FH
(Fagbevægelsens Hovedorganisation), Finansrådet, FK Distribution A/S, Fonden Dansk Standard,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), GLS
Denmark A/S, HK/Post og Kommunikation, ITD - Brancheorganisationen for den danske
vejgodstransport, KL (Kommunernes Landsforening), Kreativitet & Kommunikation, Landbrug &
Fødevarer F.m.b.A, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Offentligt Ansattes Organisationer
(OAO), Post Danmark A/S, Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske Småøer, SMVdanmark,
Ugeaviserne og Ældresagen.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske og
implementeringsomkostninger for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder EU-retslige aspekter, idet det indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af 18.
april 2018 om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1.
Det følger af postlovens § 28, stk. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1, (om mærkningsforpligtelsen for postvirksomheder), §
8, stk. 1-3, (om krav om brevkasser og brevkasseanlæg), § 9, stk. 1, (om
regler om levering af ”post til
døren”),
§ 11 (om posthemmeligheden), § 12 (om åbning af uanbringelige forsendelser uden
retskendelse), § 13, stk. 3-5, (om brug af oplysninger fra modtagerdatabaser), § 16 (om pligt til at
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Udkast til lovforslag om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester), fra transportministeren
medbringe befordringspligtige forsendelser), § 19 (om brug af det kronede posthorn og regentens
monogram) og § 24 (om postvirksomheders oplysningspligt).
Udøvelse af postbefordring uden tilladelse efter § 3, stk. 1, straffes med bøde, jf. § 28, stk. 2, og
overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2, (om omdeling og afleveringsbestemmelserne) begået af en virksomhed
med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler
uadresserede forsendelser, straffes ligeledes med bøde, jf. § 28, stk. 3.
I medfør af postlovens § 30 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/644 af 18. april 2018 om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, der har fundet anvendelse i medlemsstaterne siden januar
2019, pålægger i artikel 4 og 5 samtlige pakkeleveringsvirksomheder med mere end 50 personer ansat,
beskæftiget med pakkeleveringstjenester, at skulle indrapportere en række forskellige oplysninger til den
nationale forvaltningsmyndighed. Forvaltningsmyndigheden i Danmark er Trafikstyrelsen.
Tærsklen i forordningen på 50 personer er baseret på antallet af personer, der arbejdede for
virksomheden i løbet af det foregående kalenderår, og som var involveret i pakkeleveringstjenester, og
antallet opgøres som et gennemsnit af antallet af sådanne ansatte i virksomheden opgjort fra
begyndelsen til afslutningen af året.
Indrapporteringspligten drejer sig om såvel grundlæggende baggrundsoplysninger om virksomheden
som oplysninger om årlig omsætning fordelt på inden- og udenlandske pakkeleveringstjenester, antallet
af beskæftigede i det foregående kalenderår, antallet af håndterede pakker i det foregående kalenderår,
navnene på relevante underleverandører samt enhver offentlig tilgængelig aktuel prisliste.
Herudover pålægger forordningen om pakkeleveringstjenester alle grænseoverskridende
pakkeleveringsvirksomheder årligt at skulle indrapportere listepriserne for en række nærmere angivne
enkeltforsendelser.
Forordningen fastsætter særlige frister for indrapportering af de anførte oplysninger, hvoraf en del
efterfølgende skal tilgå EU-Kommissionen, hvorefter de stilles til rådighed for offentligheden for
derved at skabe større gennemsigtighed på det europæiske pakketransportmarked af hensyn til borgerne
og de små- og mellemstore virksomheder.
Trafikstyrelsen har modtaget indrapportering fra de omfattede virksomheder i 2019 og 2020, og det
har i enkelte tilfælde været nødvendigt for styrelsen at rykke for oplysningerne efter fristens udløb.
Forordningen fastsætter endvidere i artikel 8, stk. 2, at medlemsstaterne inden 23. november 2019
skulle have implementeret en sanktionsbestemmelse i overensstemmelse med forordningens artikel 8,
stk. 1. Sådan bestemmelse er endnu ikke implementeret i dansk ret.
Nærværende lovforslag om ændring af postloven har til formål at bringe national ret i
overensstemmelse med forordningen om pakkeleveringstjenester.
Af artikel 8 i forordningen fremgår følgende om sanktioner:
”Sanktioner
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Udkast til lovforslag om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester), fra transportministeren
2425956_0007.png
1. Medlemsstaterne fastsætter regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelse af
bestemmelserne i denne forordning, og træffer alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de
anvendes. Sanktionerne skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have
afskrækkende virkning”.
Med forslaget til
§ 28, stk. 4,
indsættes en ny strafbestemmelse, hvorefter overtrædelse af
indberetningsforpligtelserne i artiklerne 4 og 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/644 af 18. april 2018 om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, begået af en
pakkeleveringsvirksomhed omfattet af forordningen, straffes med bøde. Det vurderes, at den mest
virkningsfulde måde at sikre rettidige og præcise indrapporteringer af en række forskellige oplysninger
fra pakkevirksomhederne på, vil være, at virksomhederne kan ifalde en bødestraf, såfremt de
pågældende oplysninger ikke rapporteres til Trafikstyrelsen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I postloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1040
af 30. august 2017, foretages følgende
ændring:
§ 28 ---
Stk. 2-3---
»Stk.
4.
Overtrædelse af artiklerne 4 og 5 i
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2018/644 af 18. april
2018 om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester, begået af en
pakkeleveringsvirksomhed omfattet af
forordningen, straffes med bøde.«
§2
Lovforslaget træder i kraft den 1. januar
2022.
7