Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 433
Offentligt
Transportministeriets j. nr. 2021-2713
UDKAST 1. juli 2021
Forslag
til
Lov om ændring af taxiloven
(Tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for
tilladelser i henhold til lov om taxikørsel)
§1
I taxiloven, jf. lov nr. 1538 af 19. december 2017, som ændret ved lov nr. 557 af 7. maj 2019 og
lov nr. 433 af 16. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om, hvilken dokumentation der skal
indsendes til brug for tilsynet.«
2.
I
§ 30, stk. 2,
ændres
»sprogkrav«
til:
»krav
om at kunne dokumentere sine danskkundskaber«.
3.
Overskriften til kapitel 9 affattes således:
»Kapitel 9
Gebyrer«
4.
§ 33
affattes således:
Ȥ
33.
Transportministeren fastsætter gebyrer for udstedelse, fornyelse og ændring af tilladelse til at
udføre erhvervsmæssig persontransport, til at drive kørselskontor og for udstedelse af chaufførkort
og godkendelse af uddannelsessteder, herunder regler om gebyr til dækning af omkostninger
forbundet med tilsyn. Transportministeren fastsætter endvidere nærmere regler om opkrævning m.v.
af gebyrer, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§3
1.
I
§ 36, stk. 4, 2. pkt.
ændres
»ombyttes.«
til
»ombyttes, jf. dog stk. 5-7.«
2.
I
§ 36
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk.
5.
For indehavere af en tilladelse efter § 2 i lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
107 af 30. januar 2013, finder § 10 anvendelse fra den 1. juli 2022, jf. dog stk. 6. Indtil dette
tidspunkt finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 6.
Transportministeren kan i særlige tilfælde efter ansøgning fra en indehaver af en tilladelse
som nævnt i stk. 5 tillade, at § 10 først skal opfyldes på et senere tidspunkt end fastsat i stk. 5.
Stk. 7.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at meddele tilladelse efter stk. 6.«
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovslaget er en udmøntning af Aftale om justering af taxiloven m.v. af 16. marts 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti. Det fremgår af aftalen,
at
parterne er enige om,
at
sprogkravet ved optagelse på chaufførkurset ændres til et dokumentationskrav,
at
afgiften for
udstedelse af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport ændres til et gebyr, og
at
overenskomstbestemmelsen i § 10 også skal finde anvendelse på tilladelser udstedt efter den
tidligere taxilov.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om, at transportministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om, hvilken dokumentation der skal indsendes til brug for tilsynet med, at
betingelserne for at opretholde en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, til at drive
kørselskontor eller til have et chaufførkort fortsat er tilstede.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2. 1. Sprogkravet for optagelse på chaufførkurset ændres til et dokumentationskrav
2.1.1. Gældende ret
Af taxilovens § 30, stk. 2, fremgår, at transportministeren fastsætter regler om adgangsbetingelser
for optagelse på chaufførkurset, herunder sprogkrav. Disse er fastsat i bekendtgørelse nr. 1244 af
26. november 2019 om taxikørsel, hvor det fremgår af § 24, stk. 1, at optagelse på
kvalifikationskurset for chauffører forudsætter, at ansøgeren behersker det danske sprog på niveau
med Prøve i dansk 2. Ved optagelse af ansøgere på chaufførkurset er det uddannelsesstederne, der
skal sikre, at den enkelte ansøger kan fungere dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved
anvendelse af et sammenhængende sprog med en vis grad af kompleksitet og korrekthed i hyppigt
forekommende kommunikationssituationer.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det har vist sig, at modellen med, at det er uddannelsesstederne, der skal tjekke ansøgerens
danskkundskaber, ikke fungerer tilfredsstillende, idet det er oplevelsen blandt mange aktører i
branchen, at danskkundskaberne blandt nye chauffører ikke er tilfredsstillende.
Det foreslås, at en ansøger forud for optagelse på chaufførkurset som udgangspunkt skal kunne
fremlægge enten prøvebevis for bestået Prøve i dansk 2, bevis for at have bestået folkeskolens
afgangsprøve i dansk eller på anden vis kan dokumentere at beherske det danske sprog, fx via et
andet testresultat, som vidner om, at ansøgeren kan dansk på det niveau eller over det niveau, der
kræves for at kunne bestå Prøve i dansk 2. Ansøgeren vil skulle indsende dokumentationen for sine
danskkundskaber til uddannelsesstedet, som skal opbevare en kopi heraf.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
Selve niveauet for sprogkravet, svarende til de danskkundskaber, der kræves for at kunne bestå
Prøve i dansk 2, fastholdes, idet det svarer til et niveau, der medfører, at man kan kommunikere i et
enkelt og tydeligt udtalt sprog i en almindelig hverdagssituation.
Kun i helt særlige tilfælde, hvor ansøgeren ikke er i besiddelse af nogen form for skriftlig
dokumentation for sine danskkundskaber, vil ansøgeren få mulighed for at dokumentere sine
danskkundskaber på anden vis. Det kan fx være en udenlandsk statsborger, der har arbejdet i
Danmark i mange år og på den måde har lært dansk, men uden at have et skriftligt bevis for sine
kundskaber. Et andet eksempel kan være en dansk statsborger, der har boet i udlandet og gået i
skole der, og som derfor ikke har dokumentation for sine danskkundskaber.
Der vil således i taxibekendtgørelsen blive indsat en mulighed for, at Færdselsstyrelsen kan
dispensere fra dokumentationskravet. Dispensation kan gives til ansøgere, der er i stand til at
gennemføre en samtale på dansk af en vis varighed og kompleksitet og desuden også kan svare på
enkelte skriftlige spørgsmål, således at ansøgeren også dokumenterer at beherske skriftlig dansk.
2.2. Betaling for udstedelse af tilladelse til erhvervsmæssig persontransport ændres fra en
afgift til gebyr
2.2.1. Gældende ret
De gældende regler om afgifter og gebyrer fremgår af kapitel 9 i taxiloven. Det fremgår af § 30, stk.
1, at der skal betales en afgift for at få en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport. Pr. 1. januar
2021 er afgiften på 1.238 kr. for en tilladelse på 10 år til erhvervsmæssig persontransport, mens den
for en tilladelse på 5 år er 619 kr. Eftersom der er tale om en afgift, kan den alene reguleres en gang
årligt med det generelle pris- og lønindeks. Sker betalingen af afgiften ikke, kan der tillægges
renter.
For behandling af ansøgning om og udstedelse af tilladelse til at drive kørselskontorer, udstedelse af
chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder betales et gebyr. Gebyrets størrelse fastsættes i
en bekendtgørelse,
jf. bekendtgørelse nr. 1074 af 31. maj 2021 om Færdselsstyrelsens gebyrer og
afgifter på vejtransportområdet.
Gebyret for udstedelse af chaufførkort er pr. 1. juli 2021 blevet forhøjet til 1.470 kr., da det tidligere
gebyr ikke var omkostningsdækkende. Gebyret er det samme for henholdsvis udstedelse, fornyelse
eller erstatning.
Gebyret for en tilladelse til at drive kørselskontorer og godkendelse af uddannelsessteder er et gebyr
efter regning med en fast timesats på 800 kr., hvor der både betales for behandling af ansøgningen
og for selve udstedelsen af en tilladelse. Gebyret betales for sagsbehandlingen, og betales for hver
påbegyndt time, uanset om ansøgningen resulterer i et afslag. Størrelsen af gebyrsatsen vil blive
justeret, såfremt ordningen ikke balancerer over en fireårig periode.
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
Med den nuværende afgiftssats på tilladelser til erhvervsmæssig persontransport på 1.238 kr. for en
tiårig tilladelse er området underfinansieret, hvilket skyldes, at sagsbehandlingen tager længere tid
og er mere omfangsrig end oprindeligt antaget, hvorved der er blevet opbygget et betragteligt
underskud på ordningen. Eftersom en lovbestemt afgift alene kan pristalsreguleres, kræver egentlige
justeringer af satsen en lovændring. Det er derfor fundet mest hensigtsmæssigt at ændre afgiften for
en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport til et gebyr, således at fremtidige justeringer af den
sats, som en ansøger skal betale, kan reguleres administrativt i en bekendtgørelse og ikke ved en
lovændring. Omlægningen til et gebyr vil sikre en omkostningsdækkende brugerbetaling.
Ændringen fra en afgift til et gebyr indebærer, at ordningen skal balancere over en fireårig periode,
og at der ikke fremover vil være behov for lovændringer, når det er påkrævet at ændre gebyret i
enten opad- eller nedadgående retning.
Et gebyr modsvarer en konkret modydelse. Det skal i videst muligt omfang ske ved en fordeling af
de fælles omkostninger, der medgår til området. Derudover skal de omkostninger, der alene medgår
til et specifikt område, alene belaste dette område.
Færdselsstyrelsen har beregnet, at gebyret for udstedelse af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport med en gyldighed på 10 år, efter vedtagelsen af dette lovforslag forventes forhøjet
fra de nuværende 1.238 kr. til 1.770 kr., mens en 5 årig tilladelse forhøjes fra 619 kr. til 885 kr.
For ansøgninger om tilladelse til at drive et kørselskontor og for godkendelse af et uddannelsessted,
der udbyder kurser for chauffører med henblik på at erhverve et kvalifikationsbevis for at kunne
erhverve et chaufførkort, vil der fortsat skulle betales et gebyr pr. time, som pr. 1. januar 2021 er
800 kr. pr time.
Der vil ligeledes forsat skulle betales et gebyr for udstedelse af chaufførkort. Gebyret på 1.470 kr.
forventes at være omkostningsdækkende i 2021 og 2022. Ved udgangen af 2021 foretages den
årlige genberegning, hvor det afdækkes om gebyret fortsat er omkostningsdækkende.
For alle gebyrers vedkommende gælder, at der i fastsættelsen af størrelsens af gebyret indregnes, at det
enkelte gebyr også skal dække Færdselsstyrelsens omkostninger til tilsyn med området, dog vil tilsynet
med kørselskontorer fortsat blive dækket af gebyret for tilladelser til erhvervsmæssig persontransport,
idet tilsynene med kørselskontorer ofte også vil indebære tilsyn med de tilknyttede vognmænd. Det
skyldes, at al taxikørsel skal sælges via kørselskontorer, jf. taxilovens § 4, stk. 2. Ligeledes vil tilsynet
med uddannelsessteder fortsat blive dækket af gebyret for udstedelse af chaufførkort, idet det krævede
kvalifikationskursus for chauffører udelukkende tilbydes af de godkendte uddannelsessteder og tilsynet
med disse udføres løbende.
2.3. Overenskomstbestemmelsen i § 10 skal også gælde for tilladelser udstedt efter
tidligere taxilov
2 3.1. Gældende ret
Det følger af § 36, stk. 4, i den gældende taxilov,
at: ”Loven
finder bortset fra §§ 12-16, 18 og 19
ikke anvendelse for tilladelser og godkendelser udstedt i medfør af lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013. For sådanne tilladelser og godkendelser finder de hidtil
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
gældende regler i lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013 og regler udstedt i medfør heraf
anvendelse, indtil tilladelserne og godkendelserne udløber eller ombyttes.”
For så vidt angår
overholdelse af løn- og arbejdsvilkår
er det således bestemmelsen i
§ 5, stk. 5, i
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, der finder anvendelse.
§ 5, stk. 5,
i lovbekendtgørelse
nr. 107 af 30. januar 2013,
fastslår, at indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
I en dom fra Højesteret fra 2015 (U. 2015.1509H) udtalte Højesteret sig om fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2, og den daværende taxilovs § 5, stk. 5. Spørgsmålet i sagen var, om en
lokal kollektiv overenskomst for chauffører, der udførte offentlig servicetrafik, levede op til
lovgivningens krav om løn- og arbejdsvilkår for chauffører. Højesteret henviste i dommen til
dissensen i Vestre Landsrets dom af 18. april 2013, hvor det var anført, at lovforarbejderne til
bestemmelserne i buskørselslovens § 18, stk. 2, og til den daværende taxilovs § 5, stk. 5, ikke gav
det fornødne sikre grundlag for at antage, at der skal udfindes et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår med den konsekvens, at ikke alle kollektive overenskomster på området kan anvendes.
Det anføres videre, at en sådan ordning, som kan indebære en begrænsning af princippet om
aftalefrihed på arbejdsmarkedet, må kræve klar lovhjemmel.
En konsekvens af Højesterets dom er, at enhver kollektiv overenskomst for chauffører
uanset dens
indhold
lever op til de pågældende bestemmelser i buskørselsloven og i taxiloven.
2.3.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af § 10 i den gældende taxilov, at indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser,
samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for
arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst. En sådan overenskomst skal være
indgået af de inden for det pågældende faglige områdes mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark og skal gælde på hele det danske område.
Det medfører, at virksomheder, der har ansat chauffører, skal sikre, at vilkårene for blandt andet
løn, arbejdstid, pension, opsigelse, ferie, sygdom og barsel, skal være mindst lige så gode som de
vilkår, der er fastsat for samme arbejde i henhold til en af de kollektive landsdækkende
overenskomster for fagområder omfattet af taxiloven.
Der er således forskel på de løn- og overenskomstvilkår, der kan godkendes for henholdsvis
tilladelser udstedt i henhold til den nye taxilov og tilladelser udstedt i henhold til den gamle taxilov.
Det skyldes, at den nye taxilov kræver, at overenskomsterne skal være indgået af repræsentative
arbejdsmarkedsparter og gælde på hele på det danske område, men lokale overenskomster kan
godkendes i henhold til gammel taxilov. Dette skaber ulige konkurrencevilkår for
tilladelsesindehavere med nye og gamle tilladelser. Denne skævhed rettes der efter hensigten op på
med lovforslaget, idet det foreslås, at § 10 i den gældende taxilov fra og med 1. juli 2022 også skal
gælde for tilladelser udstedt i henhold til den gamle taxilov.
I forbindelse med en ændring af godskørselsloven og buskørselsloven, jf.
lov nr. 870 af 14. juni
2020 om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten og faglige
voldgifter og lov om udstationering af lønmodtagere m.v.,
blev der indsat en tilsvarende
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
bestemmelse i godskørselsloven og buskørselsloven, således at en ny affattelse af bestemmelserne
om løn- og overenskomstforhold også skulle finde anvendelse på allerede udstedte tilladelser i
henhold til de to love, jf. § 5, stk. 2, i den nævnte lov.
Det følger blandt andet af grundlovens § 73, stk. 1, at ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden
hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Det vurderes, at den foreslåede ordning med nye krav til løn- og arbejdsvilkår for tilladelser udstedt
i henhold til den gamle taxilov ikke i almindelighed vil være at betragte som et ekspropriativt
indgreb over for tilladelsesindehaverne. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at enkelte
tilladelsesindehavere på trods af, at det foreslås, at § 10 først skal finde anvendelse fra 1. juli 2022, i
konkrete tilfælde vil kunne blive ramt så hårdt, at der vil kunne være tale om et ekspropriativt
indgreb.
Det foreliggende lovforslag indeholder ikke hjemmel til ekspropriation, og det foreslås på den
baggrund, at der skabes hjemmel til, at transportministeren i særlige tilfælde efter ansøgning kan
dispensere fra anvendelsestidspunktet. En tilsvarende dispensationsadgang findes også i § 5, stk. 3, i
lov nr. 870 af 14. juni 2020, for så vidt tilladelser efter godskørselsloven og tilladelser efter
buskørselsloven. Dispensationsadgangen vil i givet fald skulle udnyttes til at give en
tilladelsesindehaver i henhold til den gamle taxilov, tilladelse til at opfylde de nye krav til løn- og
arbejdsvilkår på et senere tidspunkt med henblik på at undgå, at den pågældende
tilladelsesindehaver vil blive ramt så atypisk hårdt, at der vil være tale om et ekspropriativt indgreb
over for den pågældende.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har en indirekte positiv økonomisk konsekvens for staten, idet omlægningen af
afgiften til et gebyr fremover vil sikre en omkostningsdækkende brugerbetaling, som vil medføre, at
de fastsatte gebyrer dækker Færdselsstyrelsen omkostninger til sagsbehandling, udstedelse og
tilsyn.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører indirekte konsekvenser for erhvervslivet, idet gebyret for udstedelse af en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport med en gyldighed på 10 år, efter vedtagelsen af dette
lovforslag forventes forhøjet fra de nuværende 1.238 kr. til 1.770 kr., mens en 5 årig tilladelse
forhøjes fra 619 kr. til 885 kr.
Med lovforslaget foreslås, at indehaveren af en tilladelse til taxikørsel i henhold til den tidligere
gældende lov om taxikørsel skal sikre, at chaufførenes løn- og arbejdsvilkår er mindst lige så gode,
som de vilkår, der er fastsat for samme arbejde i henhold til en kollektiv overenskomst, der er
indgået af repræsentative arbejdsmarkedsparter på dette faglige område, og som gælder for hele
landet.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
For tilladelsesindehavere, som indtil lovens ikrafttræden har fulgt løn- og arbejdsvilkår i sådanne
kollektive overenskomster, vurderes lovforslaget ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser.
For tilladelsesindehavere, som på tidspunktet for ikrafttræden af denne lov ikke har fulgt løn- og
arbejdsvilkår i sådanne kollektive overenskomster, kan lovforslaget medføre merudgifter.
Med lovforslagets § 3 foreslås, at overgangsbestemmelsen først skal træde i kraft 1. juli 2022,
således at indehavere af en tilladelse i henhold til lov om taxikørsel har seks måneder til at sikre sig,
at de overholder det nye krav i forhold til løn- og arbejdsvilkår. De seks måneder skal være med til
at give modtagere af tilladelser i henhold til lov om taxikørsel tid til at omstille sig til, at de skal
leve op til nogle nye minimumkrav.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke relevante for de konkrete ændringer i dette
lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Personer, der ansøger om optagelse på chaufførkurset, vil fremover, som betingelse for at blive
optaget på kurset, skulle indsende dokumentation for deres danskkundskaber.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 1. juli 2021 til 18. august 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arbejdsgiverforeningen KA, ATAX Arbejdsgiverforening for
taxibranchen, Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Brancheforeningen Taxiførere i
Danmark, Brintbranchen, Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Danske
Handicaporganisationer, Dansk PersonTransport, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik
DTL, Det Faglige Hus, DI Transport, Det Centrale Handicapråd, FEP foreningen for
erhvervsmæssig persontransport, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund (3F),
FEP foreningen for erhvervsmæsig persontransport, Forbrugerrådet Tænk, Horesta, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, NOAH, Rigspolitiet, Rådet for Grøn Omstilling, Rådet for
SikkerTrafik, Taxiterminalen, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark og
Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening (TA).
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
2425944_0008.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
Lovforslaget har en indirekte
Ingen
positiv økonomisk konsekvens
for staten, idet omlægningen af
afgiften til et gebyr fremover vil
sikre en omkostningsdækkende
brugerbetaling, som vil
medføre, at de fastsatte gebyrer
dækker Færdselsstyrelsen
omkostninger til
sagsbehandling, udstedelse og
tilsyn.
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
2425944_0009.png
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Lovforslaget medfører indirekte
konsekvenser for erhvervslivet,
idet gebyret for udstedelse af en
tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport med en
gyldighed på 10 år, efter
vedtagelsen af dette lovforslag
forventes forhøjet fra de
nuværende 1.238 kr. til 1.770
kr., mens en 5 årig tilladelse
forhøjes fra 619 kr. til 885 kr.
For tilladelsesindehavere, som
på tidspunktet for ikrafttræden
af § 3 i denne lov ikke har givet
chaufførerne løn- og
arbejdsvilkår, der er mindst lige
så gode, som de vilkår, der er
fastsat for samme arbejde i
henhold til en kollektiv
overenskomst, der er indgået af
repræsentative
arbejdsmarkedsparter på dette
faglige område, og som gælder
for hele landet, kan lovforslaget
medføre merudgifter.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Personer, der ansøger om
optagelse på chaufførkurset, vil
fremover, som betingelse for at
blive optaget på kurset, skulle
indsende dokumentation for
deres danskkundskaber.
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser
NEJ
X
Er i strid med de principper for
JA
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af taxilovens § 11, at transportministeren fører tilsyn med, at betingelserne for
opretholdelse af tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, tilladelse til et kørselskontor og
chaufførkort fortsat er tilstede. Til brug for tilsynet indhentes der oplysninger fra forskellige parter
for at kontrollere, om de forskellige betingelser for at have tilladelsen fortsat er tilstede, fx
oplysninger fra Skatteforvaltningen og Rigspolitiet.
For eksempel kan Færdselsstyrelsen i forbindelse med et tilsyn anmode tilladelsesindehaver,
virksomhedens ansvarlige leder og chauffører, der er indehaver af et gyldigt chaufførkort til
erhvervsmæssig persontransport, om at tilvejebringe straffeattester og domsudskrifter fra udlandet,
hvis denne tidligere har haft ophold i udlandet.
Det foreslås, at det indsættes som
§ 11, stk. 2,
at transportministeren
fastsætter nærmere regler om,
hvilken dokumentation der skal indsendes til brug for tilsynet. Bestemmelsen har til formål, at der
fastsættes regler om, hvilke oplysninger der kan indhentes til brug for tilsynet, for på den måde at
gøre det helt klart, hvilken dokumentation det kan kræves, at tilladelsesindehaverne stiller til
rådighed.
Det kan fx være oplysninger om, hvorvidt tilladelsesindehaveren fortsat har den påkrævede
egenkapital, jf. taxilovens § 3, stk. 2, nr. 5 og § 5, stk. 2, nr. 5. Eller det kan være oplysninger om,
hvorvidt en vognmand aflønner sine chauffører i overensstemmelse med taxilovens § 10, hvorfor
der blandt andet forventes at blive fastsat regler om indhentelse af lønsedler og ansættelses-
kontrakter samt timesedler, køresedler, ugerapporter eller lignende. Ved fastsættelse af regler om
indhentelse af lønsedler og ansættelseskontrakter til brug for tilsynet vil vognmanden ikke skulle
indhente chaufførernes samtykke, men være pligtig til at udlevere disse til brug for det offentliges
myndighedsudøvelse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Til nr. 2
Af den gældende taxilov § 30, stk. 2, fremgår det, at transportministeren fastsætter regler om
adgangsbetingelser for optagelse på chaufførkurset, herunder sprogkrav. Disse er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1244 af 26. november 2019 om taxikørsel, hvor det fremgår af § 24, stk. 1, at
optagelse på kvalifikationskurset for chauffører forudsætter, at ansøgeren behersker det danske
sprog på niveau med Prøve i dansk 2. Ved optagelse af ansøgere på chaufførkurset er det
uddannelsesstederne, der skal sikre, at den enkelte ansøger kan fungere dansksprogligt i en- og
tovejskommunikation ved anvendelse af et sammenhængende sprog med en vis grad af
kompleksitet og korrekthed i hyppigt forekommende kommunikationssituationer.
Det foreslås, at
§ 30, stk. 2,
ændres, så sprogkrav ændres til krav om at kunne dokumentere sine
danskkundskaber.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
Ansøgere skal således fremover forud for optagelse på chaufførkurset som udgangspunkt kunne
fremlægge enten prøvebevis for bestået Prøve i dansk 2, bevis for at have bestået folkeskolens
afgangsprøve i dansk eller på anden vis kunne dokumentere at beherske det danske sprog, fx via et
andet testresultat, som dokumenterer, at ansøgeren kan dansk på det niveau eller over det niveau,
der kræves for at kunne bestå Prøve i dansk 2. Bilag 3b til Cirkulæreskrivelse om naturalisation
indeholder en liste over andre prøver mv., som dokumenterer en ansøgers danskkundskaber.
Det foreslåede krav ændrer ikke på niveauet for sprogkravet. Der er alene tale om indførelse af et
dokumentationskrav. Niveauet for de krævede danskkundskaber vil fortsat være et niveau svarende
til at kunne bestå Prøve i dansk 2. Det svarer til et niveau, hvor ansøgeren kan kommunikere i et
enkelt og tydeligt udtalt sprog i en almindelig hverdagssituation. Danskuddannelse 2 er tilrettelagt
for kursister, som har en kort skole- og uddannelsesmæssig baggrund fra hjemlandet. Målet for
undervisningen er at forstå, tale og læse dansk med henblik på at kunne klare sig på det danske
arbejdsmarked, i efterfølgende arbejdsmarkedsuddannelse og som borger i det danske samfund.
Kun i helt særlige tilfælde, hvor ansøgeren ikke er i besiddelse af nogen form for dokumentation for
sine danskkundskaber, vil ansøgeren få mulighed for at dokumentere sin danskkundskaber på anden
vis. Det kan fx være en udenlandsk statsborger, der har arbejdet i Danmark i mange år og på den
måde lært dansk, men uden at have et skriftligt bevis for sine kundskaber. Et andet eksempel kan
være en dansk statsborger, der har boet i udlandet og gået i skole der, og som derfor ikke har
dokumentation for sine danskkundskaber.
Der vil således i taxibekendtgørelsen blive indsat en mulighed for, at Færdselsstyrelsen kan
dispensere fra dokumentationskravet. Det er forventningen, at Færdselsstyrelsen vil
gennemføre en samtale af en vis varighed og kompleksitet med de ansøgere, der søger om
dispensation fra dokumentationskravet. Samtalen vil skulle foregå på en sådan måde, at ansøgerens
identitet kan sikres, og hvor det tillige sikres, at ansøgeren ikke kan benytte sig af hjælp fra andre
personer. I løbet af samtalen vil ansøgeren ligeledes skulle løse enkelte skriftlige opgaver for at
sikre sig, at ansøgeren også kan læse og skrive dansk.
Hvis en ansøger efter Færdselsstyrelsens vurdering ikke behersker det danske sprog på tilstrækkelig
vis, vil ansøgeren ikke kunne blive optaget på chaufføruddannelsen. Ansøgeren må herefter
forbedre sine danskkundskaber, før end vedkommende kan ansøge på ny, fx ved at bestå Prøve i
dansk 2. De statskontrollerede prøver i dansk 2 afholdes 2 gange om året, og det er både muligt at
tilmelde sig som studerende eller som selvstuderende.
Til nr. 3
Af den gældende taxilov fremgår, at overskriften på kapitel 9 er Afgifter og gebyrer, idet § 33 både
omhandler afgifter og gebyrer.
Det foreslås, at overskriften på kapitel 9 ændres til Gebyrer, idet det i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at den gældende afgift omlægges til et gebyr.
Til nr. 4
Af den gældende taxilovs § 33 fremgår de gældende regler om gebyrer og afgifter på taxiområdet.
For en tilladelse til erhvervsmæssig perontransport betales en afgift på 619 kr. (2021) for en
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
tilladelse med en varighed på 5 år og 1.238 kr. (2021) for en tilladelse med en varighed på 10 år.
Afgiften dækker også tilsyn med tilladelser til erhvervsmæssig persontransport og tilsyn med
kørselskontorer. Beløbene reguleres en gang årligt med den sats for det generelle pris- og lønindeks,
der er fastsat af Finansministeriet. Der kan tillægges renter, hvis betalingen ikke erlægges rettidigt
og store overskud i ordningen skal tilbagebetales til de virksomheder, der har betalt afgift.
For behandling af ansøgninger om og udstedelse af tilladelser til at drive kørselskontor, udstedelse
af chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder skal der betales et gebyr, som fastsættes i en
bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1074 af 31. maj 2021 om Færdselsstyrelsens gebyrer og
afgifter på vejtransportområdet.
Det foreslås, at
§ 33
affattes således, at
transportministeren fastsætter gebyrer for udstedelse,
fornyelse og ændring af tilladelse til at udføre erhvervsmæssig persontransport, til at drive
kørselskontor og for udstedelse af chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder, herunder
regler om gebyr til dækning af omkostninger forbundet med tilsyn.
Den foreslåede ændring af § 33 indebærer, at afgiften for tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport ændres til et gebyr, således at niveauet for gebyrer fremover vil kunne fastsættes i
en bekendtgørelse, der udstedes af Færdselsstyrelsen.
Ændringen fra en afgift til et gebyr indebærer, at ordningen skal balancere over en fireårig periode,
og at der ikke fremover vil være behov for lovændringer, når det er påkrævet at ændre i enten opad-
eller nedadgående retning.
Et gebyr modsvarer en konkret modydelse. Det skal i videst muligt omfang ske ved en fordeling af
de fælles omkostninger, der medgår til området. Derudover skal de omkostninger, der alene medgår
til et specifikt område, alene belaste dette område.
Færdselsstyrelsen har beregnet, at gebyret for udstedelse af tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport efter vedtagelsen af dette lovforslag forventes forhøjet fra 1.238 kr. pr. 1. januar
2022 til 1.770 kr. Gebyret skal tillige dække Færdselsstyrelsens omkostninger til tilsyn med de
udstedte tilladelser til erhvervsmæssig persontransport, herunder blandt andet tilladelses-
indehavernes overholdelse af overenskomstbestemmelsen i § 10. Fra 1. juli 2022 skal der tillige
føres tilsyn med, at indehavere af tilladelser efter den tidligere taxilov også overholder § 10, jf. den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3.
Gebyret for ansøgning om og udstedelse af tilladelse til at drive kørselskontor og for godkendelse af
uddannelsessteder vil være efter regning med en timepris. Gebyret er pr. 1. januar 2021 800 kr. pr
time og vil blive justeret, såfremt ordningen ikke balancerer over en fireårig periode. Afbrydes
behandlingen af en ansøgning om tilladelse til at drive kørselskontor eller om godkendelse af et
uddannelsessted, skal der betales et gebyr beregnet på grundlag af tidsforbruget ved det allerede
udførte arbejde.
Tilsynet med kørselskontorer blev tidligere dækket af afgiften for tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport,
og tilsynet med kørselskontorer vil fortsat blive dækket af gebyret
for tilladelser til erhvervsmæssig persontransport, idet tilsynene med kørselskontorer ofte også vil
indebære tilsyn med de tilknyttede vognmænd. Det skyldes, at al taxikørsel skal sælges via
kørselskontorer, jf. taxilovens § 4, stk. 2.
Der er således en naturlig tilknytning mellem tilsyn og
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
tilladelser til henholdsvis udførelse af erhvervsmæssig persontransport og drift af kørselskontorer.
Det skønnes for nuværende, at tilsynet med kørselskontorer svarer til mindre end et halvt årsværk.
Tilsynet med uddannelsessteder vil fortsat blive dækket af gebyret (tidligere afgiften) for udstedelse
af chaufførkort, idet det krævede kvalifikationskursus for chauffører udelukkende tilbydes af de
godkendte uddannelsessteder og tilsynet med disse udføres løbende.
Gebyret for udstedelse af chaufførkort er pr. 1. juli 2021 blevet forhøjet til 1.470 kr. jf.
bekendtgørelse nr. 1074 af 31. maj om Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter på
vejtransportområdet, da det tidligere gebyr ikke var omkostningsdækkende, hvorved der var blevet
oparbejdet et betragteligt underskud på gebyrordningen. Gebyret på 1.470 kr. forventes at være
omkostningsdækkende i 2021 og 2022. Ved udgangen af 2021 foretages den årlige genberegning,
hvor det afdækkes om gebyret fortsat er omkostningsdækkende. Gebyret skal også dække de
fremtidige omkostninger til administration af dokumentionskravet til ansøgernes danskkundskaber.
Taksten for gebyrer skal fastsættes således, at der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med det pågældende gebyrbelagte område, således at der tilstræbes balance over en
løbende 4-årig periode fra og med regnskabsåret. Mindst en gang årligt vurderes det, om
omkostningerne skal reduceres, eller om gebyrsatsen skal justeres for at sikre balance.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet den gældende taxilov, jf. § 46, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Til § 3
Til nr. 1
Det forslås, at i
§ 36, stk. 4, 2. pkt.
ændres
»ombyttes.«
til
»ombyttes, jf. dog stk. 5-7.«.
Forslaget er
en konsekvens af de foreslåede ændringer i lovforslagets § 3, nr. 2, således at der henvises til de nye
numre, der indsættes.
Til nr. 2
Af den gældende taxilovs § 10 følger, at indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser,
samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for
arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder
på hele det danske område.
Bestemmelsen finder kun anvendelse for de tilladelser til erhvervsmæssig persontransport, der
udstedes efter taxiloven, som trådte i kraft 1. januar 2018. For tilladelser udstedt efter den tidligere
taxilov, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013 om taxikørsel m.v., finder bestemmelsen i
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
§ 5, stk. 5, i lov om taxikørsel m.v. anvendelse for så vidt angår overholdelse af løn og
arbejdsvilkår. Bestemmelsen fastslår, at indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser
om løn og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
I en dom fra Højesteret fra 2015 (U. 2015.1509H) udtalte Højesteret sig om fortolkningen af
buskørselslovens § 18, stk. 2, og den daværende taxilovs § 5, stk. 5. Spørgsmålet i sagen var, om en
lokal kollektiv overenskomst for chauffører, der udførte offentlig servicetrafik, levede op til
lovgivningens krav om løn- og arbejdsvilkår for chauffører. Højesteret henviste i dommen til
dissensen i Vestre Landsrets dom af 18. april 2013, hvor det var anført, at lovforarbejderne til
bestemmelserne i buskørselslovens § 18, stk. 2, og til den daværende taxilovs § 5, stk. 5, ikke gav
det fornødne sikre grundlag for at antage, at der skal udfindes et generelt niveau for løn- og
arbejdsvilkår med den konsekvens, at ikke alle kollektive overenskomster på området kan anvendes.
Det anføres videre, at en sådan ordning, som kan indebære en begrænsning af princippet om
aftalefrihed på arbejdsmarkedet, må kræve klar lovhjemmel.
En konsekvens af Højesterets dom er, at enhver kollektiv overenskomst for chauffører
uanset dens
indhold
lever op til de pågældende bestemmelser i buskørselsloven og i taxiloven.
Det følger af grundlovens § 73, stk. 1, at ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Det foreslås med
§ 36, stk. 5,
at der indsættes et nyt stykke i den gældende taxilovs § 36, hvorefter §
10 i den gældende taxilov skal finde anvendelse for indehavere af en tilladelse efter lov om
taxikørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013 fra den 1.juli 2022, jf. dog de foreslåede
affattelser af § 36, stk. 6 og 7. Indtil 1. juli 2022 finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det foreslås med
§ 36, stk. 6,
at transportministeren i særlige tilfælde efter ansøgning fra en
indehaver af en tilladelse som nævnt i det foreslåede stk. 5 kan tillade, at § 10 i den gældende
taxilov først skal opfyldes på et senere tidspunkt end fastsat i det foreslåede stk. 5.
Det vurderes, at den foreslåede ordning med nye krav til løn- og arbejdsvilkår for eksisterende
tilladelser ikke i almindelighed vil være at betragte som et ekspropriativt indgreb over for
tilladelsesindehaverne. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at enkelte tilladelsesindehavere - på trods
af overgangsordningen i den foreslåede ændring af § 36, stk. 5 - vil kunne blive ramt så hårdt, at der
vil kunne være tale om et ekspropriativt indgreb.
Det foreliggende lovforslag indeholder ikke hjemmel til ekspropriation, og det foreslås på den
baggrund, at der i § 36, stk. 6, skabes hjemmel til, at transportministeren i særlige tilfælde efter
ansøgning kan dispensere fra det anvendelsestidspunkt, der følger af stk. 5. Dispensationsadgangen
vil i givet fald skulle udnyttes til at give en eksisterende tilladelsesindehaver tilladelse til at opfylde
de nye krav til løn- og arbejdsvilkår på et senere tidspunkt med henblik på at undgå, at den
pågældende tilladelsesindehaver vil blive ramt så atypisk hårdt, at der vil være tale om et
ekspropriativt indgreb over for den pågældende.
Det foreslås med
§ 36, stk. 7,
at transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at meddele
tilladelse efter det foreslåede stk. 5.Det forudsættes, at dispensationsadgangen kun vil blive anvendt
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
i de helt særlige tilfælde, hvor en indehaver af en eksisterende tilladelse måtte blive ramt så hårdt, at
opfyldelse af det foreslåede krav til løn- og arbejdsvilkår på det tidspunkt, der følger af den
foreslåede § 36, stk. 5, ville få karakter af et ekspropriativt indgreb.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Forslag
til
Lov om ændring af taxiloven
(tilsyn, dokumentationskrav for
danskkundskaber for chauffører, gebyrer og
overenskomstkrav for tilladelser i henhold til
lov om taxikørsel)
§1
I taxiloven, jf. lov nr. 1538 af 19. december
2017, som ændret ved lov nr. 557 af 7. maj
2019 og lov nr. 433 af 16. marts 2021,
foretages følgende ændringer:
Tilsyn
§ 11.
Transport-, bygnings- og boligministeren
fører tilsyn med, at betingelserne for
opretholdelse af tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, tilladelse til et kørselskontor
samt chaufførkort fortsat er til stede.
1.
I
§ 11
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Transportministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilken dokumentation
der skal indsendes til brug for tilsynet.«
§ 30.
Stk.
2.
Transport-,
bygnings-
og
boligministeren
fastsætter
regler
om
adgangsbetingelser til kursus som nævnt i § 7,
stk. 2, nr. 7, herunder sprogkrav, om indholdet
af kurset, krav til prøver og krav til
godkendelse af uddannelsessteder efter stk.
1, herunder krav til undervisere og udstyr.
2.
I
§ 30, stk. 2,
ændres
»sprogkrav«
til:
»krav
om at kunne dokumentere sine
danskkundskaber«.
Kapitel 9
Afgifter og
gebyrer
§ 33.
For udstedelse, fornyelse og ændring af
tilladelser til erhvervsmæssig persontransport
3.
Overskriften til kapitel 9 affattes således:
»Kapitel 9
Gebyrer«
4.
§ 33
affattes således:
Ȥ
33.
Transportministeren fastsætter
gebyrer for udstedelse, fornyelse og ændring
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
i biler, jf. § 3, betaler den godkendte
virksomhed en afgift på 600 kr. pr. tilladelse
med gyldighed i til og med 5 år og 1.200 kr.
pr. tilladelse med gyldighed over 5 år.
Beløbene reguleres en gang årligt pr. 1. januar
med den sats for det generelle pris- og lønin-
deks, der er fastsat af Finansministeriet.
Transport-, bygnings- og boligministeren
offentliggør reguleringer hvert år, første gang
pr. 1. januar 2019.
Stk. 2.
Sker betalinger ikke rettidigt,
tillægges renter i overensstemmelse med
rentelovens § 5.
Stk. 3.
Ved oparbejdelse af store overskud
i ordningen kan overskuddet tilbagebetales til
de virksomheder, som har betalt afgift.
Stk.
4.
Transport-,
bygnings-
og
boligministeren fastsætter gebyrer for
behandling af ansøgning om og udstedelse af
tilladelse til at drive kørselskontor, udstedelse
af chaufførkort og
godkendelse
af
uddannelsessteder samt nærmere regler om
opkrævning m.v. af afgifter og gebyrer,
herunder
regler
om
betaling
for
rykkerskrivelser.
af tilladelse til at udføre erhvervsmæssig
persontransport, til at drive kørselskontor og
for udstedelse af chaufførkort og
godkendelse af uddannelsessteder, herunder
regler om gebyr til dækning af omkostninger
forbundet med tilsyn. Transportministeren
fastsætter endvidere nærmere regler om
opkrævning m.v. af gebyrer, herunder regler
om betaling for rykkerskrivelser.«
§3
§ 36.-
-
-
Stk. 4.
Loven finder bortset fra §§ 12-16,
18 og 19 ikke anvendelse for tilladelser og
godkendelser udstedt i medfør af lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107
af 30. januar 2013. For sådanne tilladelser og
godkendelser finder de hidtil gældende regler
i lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013
og regler udstedt i medfør heraf anvendelse,
indtil tilladelserne og godkendelserne
udløber eller ombyttes.
1.
I
§ 36, stk. 4, 2. pkt.
ændres
»ombyttes.«
til
»ombyttes, jf. dog stk. 5-7.
«
2.
I
§ 36
indsættes efter stk. 4 som nye
stykker:
»Stk.
5.
For indehavere af en tilladelse efter §
2 i lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Udkast til lovforslaget om ændring af taxiloven (tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold til lov om taxikørsel), fra transportministeren
2013, finder § 10 anvendelse fra den 1. juli
2022, jf. dog stk. 6. Indtil dette tidspunkt
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 6.
Transportministeren kan i særlige
tilfælde efter ansøgning fra en indehaver af
en tilladelse som nævnt i stk. 5 tillade, at §
10, først skal opfyldes på et senere tidspunkt
end fastsat i stk. 5.
Stk. 7.
Transportministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at meddele tilladelse
efter stk. 6.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.
18