Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 432
Offentligt
RBT – forslag til opgraderinger af
hastigheder på tog
Strækningerne skal indrettes til gerne 350 km/t - i hvert fald på nyanlagte strækninger på
hovedlinjerne, fx Odense-Middelfart, Hovedgård-Århus, Tinglev-Padborg, og omkring Hobro.
På sigt  skal nyanlæg overvejes på hovedstrækningerne.
Nye hastighedsopgraderede strækninger skal undersøges for så hurtigt som muligt strækninger, op
mod 250 km/t, og til at begynde med mod 2030 i hvert fald 200 km/t, fx Vejle - Struer, Østerport-
Helsingør, Østerport-Hillerød, Ringsted - Rødby.
Strækninger. der undersøges er hovedstrækningerne: København - Odense -Århus - Ålborg,
København - Ringsted- Rødby, Århus - Kolding- Flensborg. Desuden skal alle enkeltsporede
togstrækninger undersøges op til 250 km/t- inklusive lokalbanerne,
Regionernes lokalbaner skal hurtigt op på 200 km/t som det allerede nu er i Skåne og Göteborg län,
og hurtigere tog med mindst cykelstationsnærhed og også gennemgående tog i cybtercity-drift skal
indføres, idet nuværende stoptog bibeholdes. Dette skal indføres som 30 minutters drift, hvor der i
dag er 120 minutters drift, i al væsentlighed via hurtigere tog. Overhalingsbaner skal anlægges.
Der bør også ses på hurtigere trafik i bycentrum, fx i København – med regionaltog og mindst 200
km/t som i Sverige. Fx på strækningen Roskilde – Glostrup – Ny Ellebjerg – Ørestad – Kastrup,
Østerport – Hellerup - Lyngby - Holte – Hillerød, Kystbanen. Fjerntogsbanen Hellerup – Østerport
– Hovedbanen – Valby – Glostrup bør hastighedsopgraderes til i hvert fald 200 km/t.
På den jyske millionbysstrækning bør indføres en 10 minutters intercitydrift Randers – Århus –
Skanderborg - Horsens – Vejle – Kolding, også i en 200 km/t version.
I det hele taget skal togdriften ikke sættes ned ifht. 2014-togfondsplanerne, men i lyset af
klimadiskussionen skal drift og hastighed sættes op, idet elbiler kun forværrer situationen, og kun
tog - gerne sammen med cykler - forbedrer den.
Mange af initiativerne kan sættes i gang rimeligt hurtigt og kan gennemføres på forholdsvist kort
tid – i løbet af få år og for rimeligt få penge, nogle få milliarder.
Bilag
Der regnes ikke med opgradering på København-Ringsted fra 250 til 350 km/t. En opgradering til
350 km/t her kan vel spare ca 5 minutter.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 432: Henvendelse af 1/7-21 vedrørende forslag til opgraderinger af hastigheder på tog, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Køreplan Kbh – Aalborg, gennemgående tog, 2 stop, 350 km/t.
Afgang København
An Odense
An Aarhus
An Aalborg
08.00
08.30
09.03
09.33
Køreplan Kbh–Aalborg (stop alle større byer, 300 km/t)
Afg København
an Køge
an Slagelse
an Odense
an Fredericia
an Vejle
an Horsens
an Aarhus
an Randers
an Aalborg
08.00,
08.11
08.28
08.49
09.10
09.21
09.32
09.46
10.02
10.24
afg 08.14
afg 08.31
afg 08.53
afg 09.13
afg 09.24
afg 09.35
afg 09.50
afg 10.05
40 km
+56 km
+73 km
+53 km
+28 km
+28 km
+43 km
+43 km
+80 km
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 432: Henvendelse af 1/7-21 vedrørende forslag til opgraderinger af hastigheder på tog, fra Rådet for Bæredygtig Trafik