RBT – forslag til opgraderinger af
hastigheder på tog
Strækningerne skal indrettes til gerne 350 km/t - i hvert fald på nyanlagte strækninger på
hovedlinjerne, fx Odense-Middelfart, Hovedgård-Århus, Tinglev-Padborg, og omkring Hobro.
På sigt skal nyanlæg overvejes på hovedstrækningerne.
Nye hastighedsopgraderede strækninger skal undersøges for så hurtigt som muligt strækninger, op
mod 250 km/t, og til at begynde med mod 2030 i hvert fald 200 km/t, fx Vejle - Struer, Østerport-
Helsingør, Østerport-Hillerød, Ringsted - Rødby.
Strækninger. der undersøges er hovedstrækningerne: København - Odense -Århus - Ålborg,
København - Ringsted- Rødby, Århus - Kolding- Flensborg. Desuden skal alle enkeltsporede
togstrækninger undersøges op til 250 km/t- inklusive lokalbanerne,
Regionernes lokalbaner skal hurtigt op på 200 km/t som det allerede nu er i Skåne og Göteborg län,
og hurtigere tog med mindst cykelstationsnærhed og også gennemgående tog i cybtercity-drift skal
indføres, idet nuværende stoptog bibeholdes. Dette skal indføres som 30 minutters drift, hvor der i
dag er 120 minutters drift, i al væsentlighed via hurtigere tog. Overhalingsbaner skal anlægges.
Der bør også ses på hurtigere trafik i bycentrum, fx i København – med regionaltog og mindst 200
km/t som i Sverige. Fx på strækningen Roskilde – Glostrup – Ny Ellebjerg – Ørestad – Kastrup,
Østerport – Hellerup - Lyngby - Holte – Hillerød, Kystbanen. Fjerntogsbanen Hellerup – Østerport
– Hovedbanen – Valby – Glostrup bør hastighedsopgraderes til i hvert fald 200 km/t.
På den jyske millionbysstrækning bør indføres en 10 minutters intercitydrift Randers – Århus –
Skanderborg - Horsens – Vejle – Kolding, også i en 200 km/t version.
I det hele taget skal togdriften ikke sættes ned ifht. 2014-togfondsplanerne, men i lyset af
klimadiskussionen skal drift og hastighed sættes op, idet elbiler kun forværrer situationen, og kun
tog - gerne sammen med cykler - forbedrer den.
Mange af initiativerne kan sættes i gang rimeligt hurtigt og kan gennemføres på forholdsvist kort
tid – i løbet af få år og for rimeligt få penge, nogle få milliarder.
Bilag
Der regnes ikke med opgradering på København-Ringsted fra 250 til 350 km/t. En opgradering til
350 km/t her kan vel spare ca 5 minutter.