Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 430
Offentligt
2424838_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
29. juni 2021
Lene Nøhr Michelsen
[email protected]
72443667
21/06783-2
1/4
Opgradering af E55 mellem Sydmotorve-
jen og Nykøbing Falster – Indstilling
Indledning
Med aftale mellem den daværende regering (V, LA og K) og DF om Finansloven for 2019 af 30. november
2018 blev det besluttet at gennemføre en VVM-undersøgelse af opgradering af E55 mellem Sydmotorvejen
og Nykøbing Falster Omfartsvej (se strækning på nedenstående kort).
Derfor har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse, der beskriver og vurderer, hvordan stræknin-
gen fra Sydmotorvejen til Nykøbing Falster Omfartsvej kan opgraderes under bedst mulig hensyntagen til
miljøet og omgivelserne. I undersøgelsen er der gennemført en række undersøgelser i forhold til blandt an-
det trafik, teknik, logistik, miljø, støj, arealforhold og økonomi mv.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Orientering om indstilling fra Vejdirektoratet vedrørende opgradering af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster, fra transportministeren
2424838_0002.png
VVM-undersøgelsen er afrapporteret og offentliggjort digitalt på Vejdirektoratets hjemmeside og kan tilgås
via
www.vd.dk/vvm-e55.
Her findes den sammenfattende digitale VVM-undersøgelse samt en række bag-
grundsrapporter. VVM-undersøgelsen og bemærkninger i den afsluttende høringsfase danner grundlag for
en politisk beslutning om projektet.
VVM-undersøgelsen
Vejdirektoratet har fra foråret 2019 til foråret 2021 gennemført en VVM-undersøgelse af en mulig opgrade-
ring af den eksisterende cirka 9,4 km lange strækning mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster Omfarts-
vej. Formålet er at undersøge mulighederne for at forbedre fremkommelighed og trafiksikkerhed samt redu-
cere generne for vejens naboer ved at udbygge den eksisterende vej på strækningen. I VVM-undersøgelsen
er der skitseret og vurderet tre forskellige løsninger:
Udbygning af vejen til 2+2 vej
Udbygning af vejen til 2+1 vej
0+løsning med opgradering af tre kryds på strækningen
For de to udbygningsløsninger gælder, at næsten alle vejtilslutninger lukkes, og sidevejstilslutninger samles i
fire kryds, der udformes som enten signalregulerede kryds eller rundkørsler. Hastighedsbegrænsningen på
strækningen vil fortsat være 80 km/t og reduceres til 70 km/t gennem krydsene. Vejen vil i begge løsninger
blive anlagt med en 1 meter bred asfalteret spærreflade, der adskiller de to kørselsretninger.
Det er vurderet, at der langs strækningen vil være behov for at ekspropriere en række boliger på grund af
arealinddragelse, støjpåvirkning eller adgangsmuligheder. Størstedelen af de boliger, som forventes ekspro-
prieret, er i dag støjbelastede. Den endelige påvirkning af de enkelte ejendomme vil først blive fastlagt i en
evt. detailfase, og herefter afgøres ekspropriationerne af ekspropriationskommissionen. Da der i udbygnings-
løsningerne saneres i de mange indkørsler og adgangsveje på strækningen, bliver det som en del af projek-
tet muligt at opsætte fire støjskærme ved hhv. Kraghave, Nordbyen, Stubberup og Ønslev.
Vejdirektoratet har også undersøgt muligheden for at kombinere en udbygning til 2+2 vej på det meste af
strækningen med en udbygning til 2+1 vej på den sydligste delstrækning. Det skyldes, at det på grund af ve-
jens bredde ved 2+2 løsningen er nødvendigt at nedrive den eksisterende bro, som fører Bangsebrovej over
E55, og efterfølgende etablere en ny bro på den sydlige del af strækningen. Broen kan bevares ved at an-
lægge 2+1 vej på et cirka 1,2 km stykke fra rundkørslen ved Nykøbing Falster Omfartsvej og frem til den nye
rundkørsel ved Skovalleen/Gaabensevej. Trafikberegningerne viser, at der ikke er kapacitetsproblemer på
denne del af E55. Kombinationen giver mulighed for at spare udgifterne til en ny bro, og samtidig undgå de
gener, som nedrivning og nyanlæg af broen ville medføre for omgivelserne.
0+løsningen er et mindre kapacitetsfremmende tiltag, som har til formål at forbedre fremkommeligheden og
trafiksikkerheden ved at ombygge tre af krydsene på strækningen. Udover ombygningen af krydsene sker
der ingen ændringer i de eksisterende forhold på strækningen, hvor de nuværende adgange og indkørsler
bevares, og der opsættes ikke ny støjafskærmning.
Inddragelse af offentligheden
Fra d. 28. august til d. 25. september 2019 blev der gennemført en indledende ide- og forslagsfase, hvor
Vejdirektoratet modtog 27 henvendelser. Der blev også afholdt et borgermøde d. 9. september på Nordby-
skolen med 200-300 deltagere. De indkomne ideer og forslag blev samlet i et høringsnotat, der findes på
hjemmesiden
her,
og anvendt i det videre arbejde med VVM-undersøgelsen.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Orientering om indstilling fra Vejdirektoratet vedrørende opgradering af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster, fra transportministeren
2424838_0003.png
Som afslutning på VVM-undersøgelsen har der i perioden fra 1. november 2020 til 22. februar 2021 været
gennemført en offentlig høring af de undersøgte løsningsforslag. Der blev afholdt virtuelt borgermøde 25.
januar 2021. Formålet med høringsfasen er dels at informere om resultaterne af de gennemførte tekniske,
miljømæssige og trafikale undersøgelser, dels at indhente bemærkninger og forslag til det foreslåede pro-
jekt, som eventuelt kan føre til ændringer eller tilpasninger i forhold til det foreslåede projekt. Vejdirektoratet
har i den afsluttende høring modtaget 55 høringssvar fordelt på 47 afsendere, der er samlet i et høringsno-
tat.
Høringssvarene fordeler sig på en række forskellige emner. Der er i høringssvarene særligt fokus på lokaltra-
fikken og de foreslåede adgangsveje, da mange af de eksisterende vejadgange i udbygningsløsningerne
lukkes og ændres. Her er modtaget en række konstruktive forslag, som har medført justeringer af det plan-
lagte projekt. En del høringssvar er desuden centreret omkring gener for naboer, støjforhold og ekspropria-
tion. Mange beskriver, at der opleves trafikale udfordringer på strækningen. Der bliver også spurgt ind til de
fremtidige forhold for bløde trafikanter samt natur- og miljøpåvirkninger.
En del af høringssvarene peger desuden på en alternativ løsning med en omfartsvej i stedet for opgradering
af den eksisterende strækning. Andre foreslår, at 0+løsningen kombineres med en omfartsvej eller andre
tiltag.
De indkomne bemærkninger er samlet i et høringsnotat, der findes på hjemmesiden
her.
Vejdirektoratet har
desuden været i dialog med en del naboer på strækningen om justering af lokalveje og opfølgning på kon-
krete spørgsmål vedrørende ejendomme.
Justering af udbygningsløsninger på baggrund af høringen
Der er i forbindelse med høringen kommet adskillige forslag til alternative løsninger, og Vejdirektoratet har
derfor været i dialog med flere af de berørte om adgangsforhold. Det har givet anledning til, at Vejdirektoratet
konkret har justeret udbygningsløsningerne med følgende:
Opgradering af Kelskovvej, Lille Byskovvej og Bruntofte Allé til bredere vej (2 minus 1 vej)
Flytning af et kryds fra Ønslev Kirke til Boderupgaard og anlæg af ny adgangsvej til kirken
Flytning af ny forbindelsesvej mellem Klodskovvej og Holmen til parallelvej langs E55
Tilpasset vejforløb til Bodehavegaard
Der er også kommet forslag om at forlænge støjskærmen ved Kraghave. Vejdirektoratet har undersøgt for-
slaget og vurderet, at der er god effekt af at forlænge støjskærmen med 50 meter mod nord. Herved forven-
tes det at opnå effektiv støjreduktion for en børneinstitution og en vis effekt for boligerne nord herfor.
Ændringerne betyder, at det samlede anlægsbudget er steget med ca. 11 mio. kr. for udbygningsløsnin-
gerne. Vejdirektoratet har indarbejdet disse justeringer i forslagene om udbygningsløsningerne.
Indstilling
Alle løsningsforslagene vil have en positiv samfundsøkonomi.
Vejdirektoratets gennemførte VVM-undersøgelse peger på en række trafikale og støjmæssige fordele ved at
udbygge den eksisterende vejstrækning.
Hvis der ønskes en udbygning af strækningen, indstiller Vejdirektoratet følgende:
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Orientering om indstilling fra Vejdirektoratet vedrørende opgradering af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster, fra transportministeren
2424838_0004.png
Kombinationsløsning med fuld udbygning til fire spor, 2+2 vej, fra Sydmotorvejen til ny rundkørsel
ved Skovalleen/Gaabensevej i Bangsebro Skov. Herefter udbygning til tre spor, 2+1 vej, med to spor
i nordgående retning frem til rundkørslen ved Nykøbing Falster Omfartsvej.
Det er Vejdirektoratets vurdering at denne løsning vil løse de nuværende problemer med trafikafvik-
ling i myldretiderne, færgetræk og sæsonbetonet trafik med landbrugskøretøjer. Overhalingsmulig-
hederne vil sikre bedre fremkommelighed for den forskelligartede trafik, samtidig med at trygheden
for naboerne forøges som følge af, at de 90 private indkørsler ud til E55 bliver lukket. Det vil dog
medføre mindre omvejskørsel for mange ejendomme.
Udbygningen vil desuden medføre en væsentlig reduktion i de støjbelastede boliger, som vil falde
med 95 boliger, hvoraf hovedparten (80 boliger) er stærkt støjbelastede med et støjniveau over
68 dB. Det skyldes, at der ved lukning af adgangene bliver mulighed for at sætte skærme op langs
de fire bysamfund, samtidig med at udbygning vil medføre ekspropriation af de mest støjbelastede
boliger. Trafiksikkerheden bliver også forbedret, hvilket især skyldes, at de uheldsbelastede kryds
bliver ombygget.
Kombinationsløsningen vil begrænse arealbehovet i Natura 2000-området, være billigere end en fuld
udbygning til 2+2 vej, da broen ved Bangsebrovej kan bevares, og have en god samfundsøkonomisk
værdi med en intern rente på 5,1%.
Hvis der ønskes en mindre omfattende løsning, der forbedrer trafiksikkerheden og fremkommeligheden i
3 kryds på E55, indstiller Vejdirektoratet alternativt:
0+ alternativet, som omfatter ombygning af de tre uheldsbelastede kryds på strækningen, der samti-
dig giver afviklingsproblemer.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at denne løsning vil afhjælpe uheld og forbedre fremkommelighe-
den i disse tre kryds. Ønskes der en senere udbygning, vil det kun være rundkørslen ved Skovallen,
der kan genbruges i forbindelse med én af udbygningsløsningerne.
Ombygningen af krydsene vil have den højest beregnede samfundsværdi med en interne rente på
20,8%.
Anlægsoverslag og samfundsøkonomi
Anlægsoverslagene for udbygningsløsningerne er blevet justeret med de beskrevne ændringer, og kombina-
tionsløsningen er blevet tilføjet. Priserne er opdateret til FL2021-indeks.
Anlægsoverslag og samfundsøkonomi (mio. kr. i
FL-indeks
2021 113,09)
Økonomi
0+ alternativ
2+2 vej
2+1 vej
Kombi-løsning
Anlægsoverslag
inkl. alle tillæg
46,3
495,3
453,5
473,6
1
Intern rente
20,8%
4,9%
4,8%
5,1%
1
I forbindelse med infrastrukturplanen blev alle projekter opdateret til 2021-niveau i forhold til priser, sam-
fundsøkonomi mv. Derfor kan de oprindelige beslutningsgrundlag afvige fra infrastrukturplanen. Den interne
rente er ændret fra 20,8 til 21,3 % i infrastrukturplanen.
4