Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 427
Offentligt
Projektoversigt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0002.png
Side 2 af 19
Fremtidens veje
Anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape fra Regstrup til Kalundborg
Projektet indebærer en udbygning af den eksisterende ca. 20 km
lange strækning mellem Regstrup og Svebølle til motorvej samt
anlæg af en ny ca. 10 km lang motorvej mellem Svebølle og Ka-
lundborg. Med projektet vil der være motorvej på hele stræknin-
gen mellem Kalundborg og København.
Som led i projektet er der planlagt opsætning af 3,5 km støj-
skærme på de mest støjbelastede dele af strækningen. Projektet
har en skønnet anlægsudgift på 1.886 mio. kr.
Projektet har en samfundsøkonomisk forrentning på 5,7 pct. be-
regnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO
2
-pris på
1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 5,6 pct.
Ombygning af kryds på E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Projektet omfatter ombygning af tre kryds (ombygning af kryds
ved Skovalléen/Gaabensvej til rundkørsel, forbedring af kryds
ved E55/Nordensvej/Holmen samt ombygning af kryds ved
E55/Eskilstrup Vestergade til rundkørsel).
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 48 mio. kr.
Projektet har en samfundsøkonomisk forrentning på 21,3 pct.
for en CO
2
-pris på både 300 kr. pr. ton og 1.500 kr. pr. ton.
Opgradering til 2+1 vej mellem Ålbæk og Skagen
Projektet indebærer, at der anlægges 2+1 vej på hele Rute 40 mel-
lem Ålbæk og Skagen. Ca. 5 km af strækningen er allerede i dag
2+1 vej, og projektet omfatter derfor færdiggørelsen af ca. 6 km vej
syd for den eksisterende 2+1-vej og 5 km vej nord for den eksiste-
rende 2+1-vej.
Med projektet ændres den tilladte hastighed fra 80 km/t til 90 km/t,
da udformningen af vejen vil gøre dette trafiksikkerhedsmæssigt for-
svarligt. Derudover forlænges den eksisterende dobbeltrettede cy-
kelsti på strækningen. Der etableres 1,4 km støjskærm som led i
projektet. Projektet har en skønnet anlægsudgift på 221 mio. kr.
Projektet har en samfundsøkonomisk forrentning på 5,2 pct. ved en
CO
2
-pris på både 300 kr. pr. ton og 1.500 kr. pr. ton.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0003.png
Side 3 af 19
Øget kapacitet på Rute 15, Herning-Ringkøbing
Projektet har til formål at forbedre fremkommeligheden på den
ca. 40 km lange strækning på Rute 15 mellem Herning og Ring-
købing, som er præget af langsomt kørende trafik, der er svær at
overhale på grund af oversigtforholdene.
Det konkrete projekt vil afhænge af resultaterne af den igangvæ-
rende VVM-undersøgelse.
Projektet har en skønnet totaludgift på 891 mio. kr.
Projektet forventes at have en positiv samfundsøkonomisk for-
rentning på 5,5 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr.
ton. For en CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 5,4 pct.
Øget kapacitet på Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm samt ombygning af kryds ved Rute 11 og 26 ved
Thisted
Med udgangspunkt i en ny VVM-undersøgelse gennemføres der
kapacitetsforbedringer på Rute 26 mellem Sallingsund og
Hanstholm. Derudover ombygges krydset ved Rute 11 og 26
ved Thisted.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 700 mio. kr.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen og det videre arbejde
inddrages kommunerne og det lokale erhvervsliv.
Trafiksikring af vejkryds Brovejen/Ringvejen nord for Rudkøbing
Krydset Brovejen/Ringvejen er beliggende nord for Rudkøbing på Lan-
geland og er kendetegnet ved at være meget bredt og opfattes som
kompliceret. Der er sket flere uheld i krydset de senere år. Projektet in-
debærer, at krydset ombygges til en rundkørsel.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 20 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0004.png
Side 4 af 19
Opgradering af Rute 11 mellem Korskroen og Varde
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af at opgra-
dere Rute 11 mellem Esbjergmotorvejen og Varde til 2+1 vej
med cykelsti. Projektet har en anlægsudgift på 414 mio. kr. inkl.
undersøgelsen.
Udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en forlæg-
ning af ruten.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 311 mio. kr.
Anlæg af Frederikssundsmotorvejens 3. etape fra Tværvej til Frederikssund
Med projektet anlægges den ca. 21 km lange strækning på
Frederikssundsmotorvejen mellem Tværvej og J. F. Willum-
sensvej i Frederikssund. Der er vedtaget anlægslov for projek-
tet.
Som led i projektet opsættes 9,1 km støjskærme. Der vil i en
senere fase blive taget stilling til, hvorvidt der skal etableres en
støjvold ved St. Rørbæk.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.934 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på
13,1 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For
en CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 12,7 pct.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0005.png
Side 5 af 19
Anlæg af motorvej på Rute 54 mellem Næstved og Rønnede
Projektet indebærer, at der anlægges en 15 km lang motorvej
mellem Næstved og Sydmotorvejen ved tilslutningsanlæg 37.
Vejen går nord om Holme Olstrup og følger den eksisterende
Rute 54 igennem Boserup Skov. Projektet har en skønnet an-
lægsudgift på 1.532 mio. kr.
Som led i projektet opsættes der ca. 3,5 km. støjskærme. For
at undgå påvirkning af natur og beskyttede dyrearter etableres
faunabroer, faunapassager og vandløbsunderføringer.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 5,1
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 5,0 pct.
Udbygning af motorvejen nord om Herning på Rute 18
Med projektet udvides den 9,5 km lange strækning fra 2-sporet
motortrafikvej til 4-sporet motorvej.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 402 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 10,9
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO
2
-
pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 10,8 pct.
Opgradering på Rute 11 - omfartsveje ved Abild og Skærbæk
Projektet indebærer, at der på Rute 11 anlægges en 2+1 motortrafikvej
vest om Abild samt en 2+1 motortrafikvej øst om Skærbæk. Der gennemfø-
res en VVM-undersøgelse af projektet.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 297 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0006.png
Side 6 af 19
Opgradering på Rute 15 - omfartsveje ved Tirstrup og Trustrup
Projektet indebærer, at der på Rute 15 Djursland anlægges en ca. 4
km. lang 2-sporet landevej nord om Tirstrup samt en ca. 4 km. lang
2-sporet landevej øst om Trustrup. Der gennemføres en VVM-under-
søgelse af projektet.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 320 mio. kr.
Anlæg af vejforbindelse til Stevns
Projektet indebærer, at der afsættes i alt 597 mio.kr. til en fornyet VVM-undersøgelse og efterfølgende anlæg af en vejfor-
bindelse til Stevns.
Opgradering af Rute 26 til motortrafikvej mellem E45 og Søbyvad syd om Lading Sø
Der opleves i dag fremkommelighedsproblemer på den ca. 23
km lange strækning af Rute 26 mellem Aarhus og Søbyvad. Der
er i 2012 gennemført en VVM-undersøgelse af et projekt bestå-
ende af en deletape med motorvej frem til Hammel og derefter
motortrafikvej. Favrskov Kommune har foreslået, at der i stedet
etableres motortrafikvej på hele strækningen for bl.a. at billiggøre
anlægget.
Med projektet gennemføres der en VVM-undersøgelse af det
projekt, som Favrskov Kommune har foreslået. Projektet har en
skønnet anlægsudgift på 1.390 mio. kr.
Øget kapacitet på Rute 34 mellem Haderup og Skive N
Projektet omfatter en opgradering af den eksisterende strækning
på ca. 15 km fra Haderup til syd for Skive samt en forlægning af
ca. 5 km af rute 26 vest om Skive til 2+1 vej.
Som led i projektet igangsættes en VVM-undersøgelse, hvor der
også vil blive set nærmere på mulighederne for at etablere cykel-
stiforbindelser på strækningen.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 1.144 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0007.png
Side 7 af 19
Udbygning af Rute 15 mellem Bale og Tåstrup
En strækning på ca. 3,4 km mellem Løgten og Bale åbnede i 2016
som en 2+1 motortrafikvej og med en hastighedsgrænse på 100
km/t.
Projektet indebærer en udbygning af strækningen mellem Bale og
Tåstrup ud fra de samme principper som ombygningen mellem
Løgten og Bale. Der gennemføres indledningsvist en VVM-under-
søgelse af projektet.
Projektet har et skønnet anlægsudgift på 357 mio. kr.
Anlæg af ny midtjysk motorvej mellem Løvel og Klode Mølle
Der reserveres en ramme på 3.900 mio. kr. til anlæg af motorvej
fra Løvel ved Rute 13 nord for Viborg til Rute 13 ved Klode Mølle
nord for Bording. Der afsættes 65 mio. kr. til en VVM-undersø-
gelse af projektet, som omfatter både linjeføringer øst og vest
om Viborg.
De i Vejdirektoratets forundersøgelse undersøgte linjeføringer
Ø2 (Silkeborg-Viborg Øst-Løvel), Ø3 (Herning-Viborg Øst-Løvel)
og V1 (Herning-Viborg Vest-Løvel) opgives.
Anlæg af ny motorvej mellem Give og Billund
Der etableres en bedre forbindelse til Billund Lufthavn, og
der afsættes derfor 1.989 mio. kr. til anlæg af en motorvej fra
Give til Grindstedvej vest for Billund.
De i Vejdirektoratets VVM undersøgte linjeføringer Ø1 og Ø2
(fra Bredsten Landevej til omkring Veerst), Variant (Vandel
Øst), V2 (fra Give til Christiansfeld) samt V3 (fra omkring
Gelballe til Taps) opgives.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0008.png
Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Aarhus S og Aarhus N
Med projektet udvides den 16 km lange strækning mellem Aar-
hus S og Aarhus N fra 4 til 6 spor.
Som et led i projektet er der planlagt opsætning af ca. 5 km støj-
skærm og anlæg af 3,5 km støjvolde flere steder på strækningen,
hvor der er mange nærtliggende boliger.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.112 mio. kr.
Projektet har en positiv forrentning på 7,1 pct. beregnet med en
CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO
2
-pris på 1.500 kr. pr.
ton er forrentningen på 7,0 pct.
Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Vejle og Skanderborg S
Projektet omfatter en udvidelse af den eksisterende motorvej fra
4 til 6 spor samt en udvidelse af kapaciteten i tilslutningsanlæg
57, 56a og 55.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 3.505 mio. kr.
Som et led i projektet opsættes der ca. 5,8 km støjskærm, og der
anlægges ca. 1,8 km støjvold. De støjreducerende tiltag vil med-
virke til, at den samlede støjbelastning reduceres sammenlignet
med en fremtidig situation uden udbygning af motorvejen.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 4,2
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 4,1 pct.
Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N
Projektet indebærer ombygning af tilslutningsanlæggene TSA 40
ved Randers C, TSA 39 ved Randers N samt TSA 43 ved Sdr.
Borup.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 231 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 18,8
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO
2
-
pris på 1.500 kr. pr. ton. er forrentningen på 18,8 pct.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0009.png
Side 9 af 19
Udvidelse af E45/E20 ved Kolding
Projektet omfatter en udvidelse af den 7 km lange strækning
fra 4/6 spor til 6/8 spor og har en skønnet anlægsudgift på 567
mio. kr.
Som led i projektet flyttes ca. 2 km eksisterende støjskærme
samt forhøjes ca. 1 km eksisterende støjvold.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på
16,9 pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For
en CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 16,8 pct.
Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej
Med projektet udvides den eksisterende motortrafikvej til en 4-
sporet motorvej på hele den 13 km lange strækning. Formålet er
at afhjælpe trængslen på den nuværende motortrafikvej mellem
Allerød og Hillerød, som hovedsagligt er udlagt som 2+1-vej.
I projektet indgår ca. 5 km støjskærm og forhøjelse af en ca. 1
km lang støjvold. Der etableres desuden erstatningsnatur for at
modvirke mulig påvirkning af den omkringliggende natur.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 880 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 16,1
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 15,6 pct.
Øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3 ved København
Med projektet øges fremkommeligheden på Motorring 3 ved
bl.a. at inddrage eksisterende nødspor til kørsel på store dele af
strækningen.
Motorring 3 forløber tæt forbi boligområder, som udsættes for
støj væsentligt over de vejledende støjgrænser. Der igangsæt-
tes derfor en VVM-undersøgelse, hvor mulighederne for at re-
ducere støjen vil blive undersøgt dybgående. Når undersøgel-
sen er gennemført, vil der kunne indgå støjreducerende foran-
staltninger i en samlet løsning for kapacitetsudvidelsen.
Som et led i indsatsen mod trafikstøj fra bynære motorveje vil
der desuden blive etableret en forsøgsordning med ”støj-stære-
kasser” på Motorring 3.
Projektet har en skønnet totaludgift på 315 mio.kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0010.png
Side 10 af 19
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Med projektet udvides Øresundsmotorvejen med et ekstra spor i
hver retning fra Vestamager til Københavns Lufthavn. For den
østlige del nærmest Øresundsbron betyder det, at strækningen
udvides fra to til tre spor i hver retning, mens strækningen i den
vestlige del inden afgreningerne til Amagermotorvejen og Køben-
havn C udvides fra tre til fire spor i hver retning. Samtidig udbyg-
ges tilslutningsanlæg og sammenfletningen med Amagermotor-
vejen.
Som led i projektet er der indregnet tiltag, der sikrer, at støjbe-
lastningen af boliger langs Øresundsmotorvejen ikke forøges i
forhold til i dag.
Projektet har en anlægsudgift på 632 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 5,9 pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 5,8 pct.
Udvidelse af E20 Fynske Motorvej syd om Odense
Projektet indebærer, at den 4-sporede strækning på 14 km fra
Odense V til og med afkørsel 50 Hjallese syd for Odense gøres
6-sporet. Når projektet er afsluttet, vil hele motorvejsstræknin-
gen fra Odense til Middelfart være 6-sporet.
Som led i projektet opsættes der ca. 4 km støjafskærmning for-
delt på begge sider af motorvejen. Derudover forhøjes eksiste-
rende støjvolde. Der foretages desuden en fornyet vurdering af
behovet for yderligere støjbeskyttelse.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 1.119 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 4,5
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentning også på 4,5 pct.
I tillæg til udvidelsen af motorvejen vil der blive set på en understøttelse af etableringen af et park and ride-anlæg syd for det
nye Odense Universitetshospital, der vil give mulighed for, at bilister fra E20 kan parkere bilen og tage letbanen resten af
vejen ind til centrum af Odense og videre ud i byen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0011.png
Side 11 af 19
Udvidelse af Ring 4 København (nordlig)
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en udvi-
delse af Ring 4 fra 4 til 6 spor mellem Ballerup C til Ballerup
Byvej (”Chokoladekrydset”) samt en udvidelse til 4-sporet byvej
mellem Ballerup Byvej og Hillerødmotorvejen. Der afsættes en
ramme på 900 mio. kr. til at gennemføre projektet.
Projektet forventes at have en positiv samfundsøkonomisk for-
rentning på 8,6 pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr.
pr. ton. For en CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på
8,4 pct.
Udvidelse af Motorring 4 ved København (sydlig)
Projektet omfatter en udvidelse af Motorring 4 på ca. 3 km mel-
lem motorvejs-kryds Ishøj og motorvejskryds Vallensbæk med 2
ekstra vognbaner. Der udvides således fra fire til seks spor mel-
lem motorvejskryds Ishøj og Ishøj Stationsvej, og der udvides fra
seks til otte spor mellem Ishøj Stationsvej og motorvejskryds Val-
lensbæk.
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse, og der afsæt-
tes 561 mio. kr. til at gennemføre projektet.
Projektet forventes at have en positiv forrentning på 6,0 pct. be-
regnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO
2
-pris på
1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 5,9 pct.
Befæstede nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev
Med projektet gennemføres der en opgradering af Vestmotorve-
jen mellem Korsør og Vemmelev med befæstede nødspor. Der
skal indledningsvis gennemføres en screening af, om projektet er
VVM-pligtigt.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 700 mio. kr.
Der er i dag stærkt støjbelastede boliger ved Tjæreby. I planlæg-
ningen af projektet, vil der derfor blive set på etablering af støj-
skærme.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0012.png
Side 12 af 19
Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4
Projektet omfatter en udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem
Motorring 3 ved Motorvejskryds Gladsaxe og Ring 4 ved Bags-
værd og skal ses i sammenhæng med udvidelse af kapaciteten
på Motorring 3.
Med projektet opsættes der 4 km støjskærme med henblik på at
nedbringe støjen for boliger og kolonihavehuse langs motorvejs-
strækningen.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 410 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 21,3
pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 21,1 pct.
Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 - Farum
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en udvi-
delse af Hillerødmotorvejen på den ca. 9 km lange strækning fra
Ring 4 til Farum, og der reserveres en ramme på 1.075 mio. kr.
til at gennemføre projektet.
Projektet omfatter en udvidelse fra de nuværende 4 spor til 6
spor inklusiv anlæg af nye nødspor.
Udvidelse af Amagermotorvejen til betjening af Holmene
Projektet indebærer blandt andet, at Amagermotorvejen udbyg-
ges til 8 spor ved inddragelse af nødsporene, og at den nuvæ-
rende motorvej suppleres med parallelle fordelingsveje á 2 køre-
spor i begge retninger på strækningen mellem Motorvejskryds
Avedøre og Kalvebodbroerne. Derudover etableres 4 kørespor
på strækningen fra Kalvebodbroerne til TSA 20 København C
ved inddragelse af nødsporene.
Projektet er en nødvendig forudsætning for etablering af ”Hol-
mene” syd for Avedøre Holme.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 1.707 mio. kr.
Som led i projektet opsættes ca. 8 km støjskærme – herunder ved Hvidovre Strandvej/Mågevej i Hvidovre - hvilket vil redu-
cere antallet af støjbelastede boliger væsentligt.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 4,6 pct. beregnet med en CO
2
-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en
CO
2
-pris på 1.500 kr. pr. ton er den samfundsøkonomiske forrentning på 4,6 pct.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0013.png
Side 13 af 19
Anlæg af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus
Projektet indebærer, at der etableres statsvej mellem motorvejs-
nettet og Aarhus Havn, der er Danmarks største erhvervshavn.
Med projektet etableres konkret en ca. 2 km lang tunnel under
Marselis Boulevard, der vil skabe direkte adgangsvej mellem
E45 og Aarhus Havn.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.702 mio. kr.
En tunnel under Marselis Boulevard vil som følge af de mange
tunge køretøjer, der i dag benytter Marselis Boulevard, medføre
en væsentlig reduktion af miljø- og støjgener i Aarhus by.
Der skal som led i realiseringen af projektet gennemføres en fornyet VVM-undersøgelse af projektet.
Tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg
Projektet omfatter anlæg af en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej i Eg-
holmlinjen med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39
Hirtshalsmotorvejen i nord. Motorvejen føres vest om Aalborg og hen
over øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en
tunnel og over Nørredyb på en lavbro.
I projektet indgår et trafikledelsessystem, som kan guide trafikanterne.
Endvidere etableres som led i projektet 5,3 km støjskærme.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 7.014 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 3,5 pct. be-
regnet med en CO
2
-pris på 300 kr. per ton. Ved en CO
2
-pris på 1.500
ton er forrentningen fortsat på 3,5 pct.
Forlængelse af Nordhavnstunnel og VVM-undersøgelse af Østlig Ringvej
Der udvikles en helt ny bydel på Nordøstamager – Lynetteholm
og Refshaleøen. Udviklingen på Nordøstamager forudsætter
imidlertid, at der er både gode forbindelser med kollektiv trans-
port og med vej til området.
Projektet omfatter en forlængelse af Nordhavnstunnelen til Ly-
netteholm og en VVM-undersøgelse af en fuld ny Østlig Ringvej,
som via Amager skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med
Øresundsmotorvejen i syd. Undersøgelsen fokuserer på anlæg
af en sænketunnel med genbrug af Femern Bælt-forbindelsens
tunnelelementfabrik ved Rødby.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0014.png
Side 14 af 19
En styrket kollektiv transport
Fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård
Der gennemføres en fremtidssikring af Aarhus Hovedba-
negård, som omfatter en forlængelse af perroner og øget
kapacitet vest for stationen. Dette vil sikre, at Aarhus Ho-
vedbanegård har den nødvendige kapacitet til at afvikle
den fremtidige togtrafik, herunder gøre stationen klar til at
modtage DSB’s nye elektriske tog. Hertil kommer anlæg
af et nyt perronspor 8, som skaber kapacitet til en udvi-
delse af togdriften på længere sigt, og som reducerer ge-
nerne for togdriften i byggeperioden.
Projektet har en anlægsudgift på 317 mio. kr.
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Der gennemføres anlæg af øresundsperroner og en
tunnelforbindelse på Ny Ellebjerg Station, som dermed
bliver et stort knudepunkt for den kollektive transport
ind, ud og i Hovedstaden. Stationen omdøbes samtidig
til et navn, der tydeliggør stationens nye status som
knudepunkt. Projektet er en del af en ny sydlig jernba-
nekorridor uden om Københavns Hovedbanegård.
Der er i 2020 gennemført en VVM-undersøgelse af
projektet. Projektet har en anlægsudgift på 438 mio. kr.
Fremrykning af ny jernbane over Vestfyn
Der gennemføres en fremrykning af anlægsstart af en
ny jernbane over Vestfyn mellem Odense V og Kaus-
lunde fra 2023 til 2022. Den nye jernbane er placeret i
en korridor ved Fynske motorvej og forløber på største-
delen af den 35 km lange strækning umiddelbart nord
for motorvejen.
Der er vedtaget anlægslov samt tilvejebragt finansiering
på finansloven.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0015.png
Side 15 af 19
Fremrykning af jernbaneanlæg til Femern Bælt-forbindelsen
Der gennemføres en fremrykning af anlægsstart fra 2023 til 2022
for jernbaneanlæggene til Femern Bælt-forbindelsen på stræknin-
gen mellem Nykøbing Falster og Holeby.
Fremrykningen tilvejebringer en besparelse på 168 mio. kr. og vil
give større fleksibilitet i forhold til udrulning af signalprogrammet
og elektrificeringen. Forberedelse af udbud er igangsat.
Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Der gennemføres en udvidelse af Københavns Lufthavn Station. Med
to ekstra perroner på de nuværende godsspor og etablering af ret-
ningsdrift bliver kapaciteten på Øresundsbanen øget. Projektet er en
del af en ny sydlig jernbanekorridor uden om Københavns Hovedba-
negård og forventes samtidig at forbedre punktligheden. Projektet
har en årlig forrentning på 11,2 pct. og 11,3 pct. beregnet med en
CO
2
-pris på henholdsvis ca. 300 kr. pr. ton og 1.500 kr. pr. ton.
Projektet har en anlægsudgift på 600 mio. kr.
Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
Der gennemføres en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgra-
dering ved Ringsted for at øge kapaciteten og hastigheden
ved Ringsted for at sikre, at den fremtidige togtrafik kan afvik-
les hensigtsmæssigt samt for at opnå en rejsetid på én time
mellem København og Odense.
Der igangsættes en VVM-undersøgelse af forskellige løsnin-
ger på en østlig udfletning, herunder en løsning hvor man helt
undgår krydsninger i niveau.
Der afsættes 1.622 mio. kr. til anlægsfasen baseret på forun-
dersøgelsen af en østlig udfletning. Denne løsning har en årlig
forrentning på 10,4 pct. og 10,5 pct. beregnet med en CO
2
-pris
på henholdsvis ca. 300 kr. pr. ton og 1.500 kr. pr. ton.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0016.png
Side 16 af 19
Overhalingsspor til godstog ved Kalvebod
Der gennemføres anlæg af et overhalingsspor til godstog mellem
Kalvebod og Ny Ellebjerg, som kan sikre, at godstog ikke kom-
mer i konflikt med passagertogtrafikken. Projektet er en del af en
ny sydlig jernbanekorridor uden om Københavns Hovedbane-
gård og har en årlig forrentning på 5,9 pct. og 6,0 pct. beregnet
med en CO
2
-pris på henholdsvis ca. 300 kr. pr. ton og 1.500 kr.
pr. ton.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 341 mio. kr.
Vendespor ved Københavns Lufthavn Station
Der gennemføres anlæg af vendespor vest for Københavns Luft-
havn Station, som gør det muligt fx at vende forsinkede tog fra Sve-
rige, således forsinkelserne ikke breder sig til andre tog ved Køben-
havns Hovedbanegård. Projektet er en del af en ny sydlig jernbane-
korridor uden om Københavns Hovedbanegård og har en årlig for-
rentning på 3,7 pct. for CO
2
-pris på både 300 kr. pr. ton og 1.500 kr.
pr. ton.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 300 mio. kr.
Dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
Der gennemføres anlæg af dobbeltspor på strækningen mel-
lem Tinglev og Padborg. Det vil betyde at hele den internatio-
nale korridor har dobbeltspor, og dermed vil togtrafikken være
mindre sårbar over for ikke planlagte hændelser.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 760 mio. kr. baseret
på en screening af projektet fra 2013.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0017.png
Side 17 af 19
Metrodrift på S-banen (automatiseret S-tog)
Den næste generation af S-tog, som skal afløse de eksisterende S-
tog ved udgangen af 2020’erne, kan ved brug af det nye signalsy-
stem blive automatiske, som man kender fra metroen i København.
Metrodrift skaber grundlag for flere afgange, så man ligesom i Me-
troen ikke behøver en køreplan. Projektet vurderes at have et positivt
samfundsøkonomisk afkast.
DSB skal stå for omlægningen til metrodrift på S-banen. Udrulningen
af det nye, automatiserede S-togsmateriel sker strækningsvist over
en tiårig periode med forventet start i 2029. Forud for dette forbereder
DSB projektet.
Opgradering af Hillerød Station
Der gennemføres en opgradering af Hillerød Station, så det bliver
muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør, Gille-
leje og Tisvildeleje fra Hillerød til den nye station Favrholm ved det
kommende Nyt Hospital Nordsjælland. Samtidig vil opgraderingen
give mulighed for direkte samdrift mellem Frederiksværkbanen og
de nordlige baner.
Projektet har en anlægsudgift på 333 mio. kr.
Ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg
Der gennemføres anlæg af en ny enkeltsporet jernbane mel-
lem Aarhus og Silkeborg, som muliggør en hurtig togforbin-
delse mellem Herning, Silkeborg og Aarhus. Stationerne Al-
ken, Ry og Laven mellem Skanderborg og Silkeborg bliver
fortsat betjent.
Projektet har en årlig forrentning på 3,6 pct. for CO2-pris på
både 300 kr. pr. og 1.500 kr. pr. ton.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.197 mio. kr. ba-
seret på en forundersøgelse fra Trafikstyrelsen fra 2016.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0018.png
Side 18 af 19
Opgradering af overkørsel i Silkeborg
Der gennemføres en opgradering af overkørslen ved Christian d.
8.s Vej i Silkeborg med henblik på at skabe en niveaufri krydsning
mellem jernbanen og vejen.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 267 mio. kr. baseret på
en forundersøgelse fra 2016. Der gennemføres inden igangsæt-
telse en VVM-undersøgelse af projektet i sammenhæng med en
ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.
Modernisering af København H og området ved Reventlowsgade
Der gennemføres en modernisering af de passagervendte områ-
der på Københavns Hovedbanegård og området ved Revent-
lowsgade med henblik på at give et markant løft, bedre kunde-
strømme og en mere tryg Hovedbanegård.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 215 mio. kr.
Perronforlængelser, niveaufri ind- og udstigning og fornyelse af Horsens Station
Der gennemføres perronforlængelser på Horsens Station
med henblik på at kunne betjene DSB’s nye elektriske tog i
fuld længde på stationen. Projektet medfører blandt andet,
at stationens to perroner med i alt tre perronspor forlænges
til 320 meter, og at perronerne hæves til standardhøjde.
Projektet har en anlægsudgift på 118 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Aftale om infrastrukturplan 2035
2423974_0019.png
Side 19 af 19
VVM-undersøgelse og anlæg af metro til Lynetteholm og Nordøstamager
Der udvikles en helt ny bydel på Nordøstamager – Lynetteholm
og Refshaleøen. Lynetteholm skal være med til at give flere boli-
ger og et mere blandet udbud af boliger, som kan holde boligpris-
stigningerne og boligudgifterne nede. Udviklingen på Nordøst-
amager forudsætter imidlertid, at der er både gode forbindelser
med kollektiv transport og med vej til området.
Projektet omfatter en VVM-undersøgelse og anlæg af en metro-
forbindelse fra Østerport over Refshaleøen og til Lynetteholm.
Station ved Brabrand
Der anlægges en station ved Brabrand, som kan
styrke den kollektiv transport ved Aarhus og på sigt
muliggøre etableringen af et nyt knudepunkt.
Der afsættes 8 mio. kr. til en undersøgelse på VVM-ni-
veau og 100 mio. kr. til anlægsfasen.
Håndtering af frekvens på S-banen
S-banens nye signalsystem benytter en del af 6 GHz-frekvensbåndet til signalstyring, men må som følge af ny EU-regule-
ring flytte til et andet frekvensbånd. Når 6 GHz frigives til kommerciel brug vil der være stigende risiko for, at privatpersoners
WiFi forstyrrer S-banens signaler.
Der afsættes 100 mio. kr. i 2022-2023 til at ændre CBTC-systemets frekvensbånd (migration) til ITS-bybanebåndet, så der
ikke er overlap mellem de nye 6 GHz-WiFi-signaler og CBTC-systemet.
Ombygning af Nordhavn Station
Der gennemføres en ombygning af Nordhavn Station, som
forbedrer omstigningsmulighederne mellem Metro og S-tog og
omfatter etablering af en nordlig adgang mellem Århusgade
og stationens perron i form af en trappe og en elevator, lige-
som der etableres en østlig forplads mod Kalkbrænderihavns-
gade og forbedrede adgangsforhold mellem denne forplads,
Århusgade og Østbanegade. Der er i 2014 gennemført en for-
undersøgelse af projektet.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 104 mio. kr.