Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 426
Offentligt
2422647_0001.png
Kollektiv trafik er ikke langsommere end biltrafik - Igen en misvisende og useriøs udtalelse fra
transportekspert
Fredag morgen den 25. juni udtalte Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet i radioens P1, i en kommentar
til Wales stop for anlæg af nye veje, at det er almindelig kendt, at det tager 2�½ gang så lang tid at
transportere sig med kollektiv trafik som med bil.
Igen en udokumenteret og tendentiøs udtalelse, der alene har til formå at nedgøre den kollektive trafik,
netop som forhandlingerne om en ny infrastrukturplan er i sin sidste og afgørende fase.
I stedet ku e a se på de faktuelle rejsetider ved f.eks. at a ve de data fra DTU’s
Transportvaneundersøgelser, hvor man kan finde gennemsnitshastigheder fra dør til dør, altså inkl. til- og
frabringertrafik, skift og ventetider.
Som eksempel herunder data for interne ture i Jylland fra TU 2006-21, opgjort pr. primært transportmiddel
for transportmidler med mere end 1000 ture:
SELECT tur.PrimMode, enumvalues.captionDK, Format(Sum([SumLen]*[SessionWeight])/Sum([SumMin]*[SessionWeight]/60),"Fixed") AS GnsHast, Count(session.SessionWeight) AS N
FROM ([session] INNER JOIN tur ON session.SessionId = tur.SessionId) INNER JOIN enumvalues ON tur.PrimMode = enumvalues.id
WHERE (((tur.TripCount)=1) AND ((enumvalues.enumname)="transportmiddel") AND ((tur.TripPurp)<60) AND ((tur.OrigMuncode)>500) AND ((tur.destmuncode)>500))
GROUP BY tur.PrimMode, enumvalues.captionDK
HAVING (((Count(session.SessionWeight))>1000));
PrimMode
2 Cykel
captionDK
1 Gang eller løb
3 Knallert 30
11 Personbil
12 Varebil
31 Kollektiv bus
33 Andet tog
GnsHast
5.16
14.55
26.45
55.98
59.80
20.66
48.24
N
44527
33656
1297
155663
4121
7473
1641
Det ses, at pointen er korrekt, når man sammenligner bil med bus, men ikke når man sammenligner med
tog. Dette skal så også ses i sammenhæng med, at netop Harry Lahrmann i mange sammenhænge
promoverer bus på bekostning af tog. Det er jo netop en af togets store fordele: tog kan som den eneste i
den kollektive familie konkurrere tidsmæssigt med bil.
Og som tabellen viser, gælder dette også selvom
ventetid og til/frabringer er medregnet.
Og når rejsetiderne med kollektiv trafik, og især bus, kan være længere end med bil, er det jo også en
konsekvens af, at der mange steder er en dårlig sammenhæng mellem de kollektive transportmidler
grundet manglende samarbejde mellem aktørerne og manglende optimeringer i køreplansprocesserne.
Det må således konstateres, at der er brug for en helt anden tilgang til vurderingen af trafikprojekter, hvor
faktuelle, og ikke subjektive, data (og holdninger) anvendes som udgangspunkt.
Jeg skal derfor opfordre til, at der i de fortsatte forhandlinger om infrastrukturprojekter sikres, at der forud
for de endelige beslutninger om de enkelte konkrete projekter, der måtte komme med i planen, sker en
grundig analyse og gennemgang af grundlaget og baggrunden for de oplæg, der er lavet.
Herunder, at der tages hensyn til, at der i de samfundsøkonomiske og transportøkonomiske modeller er
indlagt en lang række værdier, der er rent subjektive, da der ikke på alle områder findes objektive kriterier.
Ligesom en lang række vigtige områder ikke er medtaget på grund af manglende metoder til at værdisætte
disse.
Samt at det næppe kan undgås, at der i beslutningsoplæg mv. fra såvel forvaltninger, styrelser som
departementer kan være inddraget subjektive holdninger af politisk karakter for at påvirke
beslutningsprocessen.
Niels Wellendorf, 27. juni 2021