RBT - Principper for tog
Hermed er oplæg om principper for tog. Principperne er langvarige, især fordi tog er en langvarig
investering. Investeringen er både i skinneanlæg, bygninger og rullende materiel.
Med tog menes normale tog, ikke metro og letbaner, som i øvrigt ikke er konkurrencedygtige ifht.
biler, cykler og fly. (jf. Region H s Mobilitets-plan fra 2019)
Der er først og fremmest fokus på skinneanlæggene her, fordi disse er ofte meget langvarige, og
danner grundlaget for forskellige typer af rullende materiel, som nemmere kan udskiftes, og som
kan leveres af forskellige leverandører.
Klimamæssigt skal der være en stor omskiftning fra bil til tog hvis målene om 70 % reduktion i
2030 og klimaneutralitet i 2050 skal nås. Allerede i 2030 skal vi køre 4 gange så meget i tog, elbiler
kan desværre ikke gøre det, idet der udleder over deres levetid ca 50 % af en fossilbil og målet er 70
% reduktion, dvs elbilerne forværrer situationen med 20 % for hver ny elbil.
Men de her skitserede planer giver en langt hurtigere infrastruktur, ingen biler - end ikke
vanvidsbilister - kan konkurrere med 350 km/t toge eller cyklen på first/last mile.
Bilen har dog en force i tyndt befolkede områder.
Der opdeles i fjerntrafik og regionaltrafik.
Fjerntrafik
Fjerntrafik er for de længere rejser, ofte over 100 km. Anbefalingen er at gå efter tidssvarende
teknologi, som der bruges i fjerntrafik fx i Frankrig, Italien, Spanien, Kina, Japan og Sydkorea.
Det anbefales også at teknologien kan opgraderes, idet vi taler om længerevarende investeringer.
Dette kan gøres ved at skinnerne anlægges på beton.
Investeringerne må gerne have en horisont på 30-70 år, da baneføringerne ofte ikke ændres over
tid. Mange baneføringer i Danmark er over 100 år gamle. Jernbaneteknologien udvikler sig ganske
konkurrencedygtigt, og over en 30-70 årig periode forudses ikke fremkomst af nye teknologier, der
er konkurrencedygtige klimamæssigt og hastighedsmæssigt, fx biler eller busser.
Det langsigtede perspektiv tilskriver at vi allerede nu ser på nyanlagte strækninger, eller at vi på sigt
gør dette.
Det med at Danmark er for lille til højhastighedstog må vi sige ikke er relevant, idet vi taler om tog
fra Stockholm, Oslo og Hamborg, og videre sydpå.