Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 417
Offentligt
2418181_0001.png
18. juni 2021
IDA Rail anbefalinger om hastighedsopgraderinger
- jf.
IDA Rail Forslag til Trafikerings- og infrastrukturplan for jernbanen 2030, marts 2021
Hastigheden på jernbanen bør generelt sættes i vejret.
For at få en effektiv udnyttelse af jernbanen er højere hastigheder nødvendige. Det
kan opnås ved anlæg af nye strækninger eller ved opgradering af eksisterende
strækninger.
For at kunne udnytte de højere hastigheder er der samtidig brug for en udvidelse af
kapaciteten på flere strækninger, så de hurtigere tog kan passere uden om
langsommere tog, sådan som det kendes fra strækningen mellem Høje Taastrup og
Roskilde, hvor der er 4 spor. Disse tiltag kræver naturligvis at togoperatørerne har
eller anskaffer tog, der kan udnytte de højere hastigheder.
Højere hastigheder er også nødvendige på de strækninger, der anvendes af
internationale tog. Det gælder for trafikken mellem Sverige og Tyskland, specielt efter
åbningen af Femernforbindelsen, og også for tog mellem Jylland og Tyskland.
Hovedstrækningerne
På hovedstrækningerne bør der, hvor det er muligt, opgraderes til 250 km/t i stedet
for de nu planlagte 200 km/t. Det vil svare til hastigheden på den nye bane mellem
København og Ringsted og den kommende nye bane over Vestfyn.
Også den nye bane mellem Hovedgaard og Aarhus bør anlægges til 250 km/t.
På strækningen til Femern, inkl. den nye Storstrømsbro, kan der forholdsvis enkelt
opgraderes til 230 km/t mellem Vordingborg og Holeby (Dette er oplyst af
Banedanmark på forespørgsel ved et IDA Rail møde om projektet den 11. marts
2021).
En ny jernbaneforbindelse over Lillebælt i forlængelse af den nye bane over Vestfyn
vil være en meget vigtig investering fordi den vil bidrage med både højere hastighed
og større kapacitet på hovedstrækningen mellem Øst- og Vestdanmark.
Regionalbanerne
Togfondens hastighedsopgraderinger i bl.a. Midt-og Vestjylland bør udføres hurtigst
muligt. Disse hastighedsopgraderinger vil være med til at sikre, at det er muligt at
udvide trafikomfanget på disse baner.
For disse baner bør de oprindeligt planlagte hastighedsopgraderinger til 160 km/t
fastholdes. Den endelige hastighed bør fastsættes på baggrund af hvordan fremtidige
køreplaner og materiel bedst muligt kan udnytte dem. Der skal i beslutningen
indtænkes muligheden for hurtige tog med færre stop.
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 417: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende anbefalinger til hastighedsopgraderinger på jernbanen, fra IDA Rail
Nye krydsningsstationer bør ligeledes indtænkes. I Banedanmarks seneste
beslutningsgrundlag er der ikke taget hensyn til disse muligheder.
Lokalbanerne
Foruden de allerede nævnte tiltag, er opgraderinger og renoveringer af de tidligere
privatbaner vigtige. For privatbanerne på Sjælland er en række muligheder anvist i
Region Sjællands vision for banetrafikken.
På Lollandsbanen og Odsherredsbanen vil der være behov for op til 160 km/t, men de
fleste andre steder vil 140 henholdsvis 120 km/t være tilstrækkeligt.
Togmateriel til højere hastigheder
DSB's nye fjerntog til brug som lyn- og IC-tog skal kunne udnytte de nye baner, der
anlægges til 250 km/t. Derfor skal optionen i DSB's kontrakt, udnyttes til indkøb af
tog med denne hastighed, når der skal bestilles flere tog til fjerntrafikken.
Der er samtidig brug for tog med denne hastighed i trafikken mellem Danmark og
Tyskland og senere også Sverige, som har deres højhastighedsbaneprojekt i gang.
Derfor er det vigtigt for den hurtige grænseoverskridende trafik, at togene indkøbes
med disse landes strøm- og sikkerhedssystemer.
Til regional- og lokaltog anbefaler IDA Rail, at der anskaffes mindre el-togsæt i form
af duo-tog, der både kører på el (køreledning) og batteri, således at togene kan køre
på alle strækninger. Disse tog bør kunne køre med hastigheder på mindst 160 km/t
for at udnytte de foreslåede hastighedsopgraderinger.
Endelig er det vigtigt, at der i forbindelse med indkøb af nyt togmateriel tænkes
fremad. Tog har en lang levetid og vil køre i mange år samtidig med at behovene
ændrer sig og ikke mindst samtidig med, at infrastrukturen udbygges og forbedres.
Tingene er nødt til at følges ad, så togtrafikken kan opfylde fremtidens krav til
hastighed, bæredygtighed og ikke mindst være et attraktivt alternativt til mere
klimabelastende trafiktyper.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 417: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende anbefalinger til hastighedsopgraderinger på jernbanen, fra IDA Rail
2418181_0003.png
Strækning
Hastigheder
Nuværende/
under
udførelse
Banedanmark
2012 mv.
Banedanmark
2021
IDA Rail, marts
2021
Anlægsoverslag
Fra
Banedanmark
samt IDA Rail
overslag
Hovedbaner
Besluttede/Igangværende
Aarhus-Langå
Hobro-Aalborg
Ringsted-Odense
Ringsted-Nykøbing Falster-
Holeby
- Heraf Storstrømsbroen
- Heraf Orehoved -
Nykøbing Falster
Holeby
og Femernbælt forbindelsen
Afventer beslutning
Fredericia-Aarhus
Langå-Hobro
Aalborg–Frederikshavn
Vejle–Struer
Nye projekter
Brejning-Vejle
Lunderskov-Padborg
Regionale og lokale baner
Afventer beslutning
Langå–Struer
Skanderborg
Skjern
Bramming
Tønder
Esbjerg
Holstebro
Sønderborg
Tinglev
Struer
Thisted
Holbæk-Kalundborg
Odense-Svendborg
Kystbanen
Nye projekter
Østbanen
Lollandsbanen Nykøbing
Falster
Nakskov
Odsherredsbanen Holbæk-
Nykøbing Sjælland
Øvrige lokalbaner
200
200
200
200
200
200+
200+
250
200 - 230
230
0,6
0,3
0,5
Del af Femern
0,1 - 0,2
0,2
0,5
200
230
160/180
160/180
120
120
200
200
160
160
140
250
250
160+
160
1,5
1
0,1
0,4
160
120/160/180
200
250
0,2
1,5 - 2,0
120
100/120
100
100
100
75
120
120
120
160
140
120
140
120
110
160
150
160
140
140
ingen
140
120
110
160
ingen
ingen
160
160
140
140
140
140
160
160
140
0,1
0,2
0,1
0,1
0,02
0,1
0,1
0,1
100
100
120
100
140
160
160
120 - 140
3
0,5 - 2,5
0,5 - 1,0
0,5 - 1,5
0,2 - 0,5