18. juni 2021
IDA Rail anbefalinger om hastighedsopgraderinger
- jf.
IDA Rail Forslag til Trafikerings- og infrastrukturplan for jernbanen 2030, marts 2021
Hastigheden på jernbanen bør generelt sættes i vejret.
For at få en effektiv udnyttelse af jernbanen er højere hastigheder nødvendige. Det
kan opnås ved anlæg af nye strækninger eller ved opgradering af eksisterende
strækninger.
For at kunne udnytte de højere hastigheder er der samtidig brug for en udvidelse af
kapaciteten på flere strækninger, så de hurtigere tog kan passere uden om
langsommere tog, sådan som det kendes fra strækningen mellem Høje Taastrup og
Roskilde, hvor der er 4 spor. Disse tiltag kræver naturligvis at togoperatørerne har
eller anskaffer tog, der kan udnytte de højere hastigheder.
Højere hastigheder er også nødvendige på de strækninger, der anvendes af
internationale tog. Det gælder for trafikken mellem Sverige og Tyskland, specielt efter
åbningen af Femernforbindelsen, og også for tog mellem Jylland og Tyskland.
Hovedstrækningerne
På hovedstrækningerne bør der, hvor det er muligt, opgraderes til 250 km/t i stedet
for de nu planlagte 200 km/t. Det vil svare til hastigheden på den nye bane mellem
København og Ringsted og den kommende nye bane over Vestfyn.
Også den nye bane mellem Hovedgaard og Aarhus bør anlægges til 250 km/t.
På strækningen til Femern, inkl. den nye Storstrømsbro, kan der forholdsvis enkelt
opgraderes til 230 km/t mellem Vordingborg og Holeby (Dette er oplyst af
Banedanmark på forespørgsel ved et IDA Rail møde om projektet den 11. marts
2021).
En ny jernbaneforbindelse over Lillebælt i forlængelse af den nye bane over Vestfyn
vil være en meget vigtig investering fordi den vil bidrage med både højere hastighed
og større kapacitet på hovedstrækningen mellem Øst- og Vestdanmark.
Regionalbanerne
Togfondens hastighedsopgraderinger i bl.a. Midt-og Vestjylland bør udføres hurtigst
muligt. Disse hastighedsopgraderinger vil være med til at sikre, at det er muligt at
udvide trafikomfanget på disse baner.
For disse baner bør de oprindeligt planlagte hastighedsopgraderinger til 160 km/t
fastholdes. Den endelige hastighed bør fastsættes på baggrund af hvordan fremtidige
køreplaner og materiel bedst muligt kan udnytte dem. Der skal i beslutningen
indtænkes muligheden for hurtige tog med færre stop.
1