Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 415
Offentligt
2417747_0001.png
Letbaner.DK
Beslut letbanernes etape 2
Letbaner udvikler byerne
Er bæredygtig og effektiv
Hovedstadens Letbane etape 2
Aarhus Letbane etape 2
Odense Letbane etape 2
Juni 2021
http://letbaner.dk/
https://www.facebook.com/letbaner.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0002.png
Om Letbaner.DK
Letbaner.DK
Aarhus Letbane på Nørrebrogade
Foreningen Letbaner.DK er en uafhængig interesseorganisation
Består af trafikfolk med stor kendskab til letbaner
Formål er at informere om mulige letbaner i Danmark
Vi laver arrangementer, artikler, ideoplæg og analyser
Side 2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0003.png
Letbaner generelt
Letbaner.DK
Aarhus Letbane startede med problemer, - ligesom Metroen
De seneste år har rettidigheden dog været bedre end for S-tog
• Letbaner har et stor potentiale for at give ”bedre byer”
I Europa findes over 200 byer med letbaner
Disse byer har i gennemsnit et cirka 40 km net
Skal det stoppe der?
Hvor skal den næste bygges?
Kommuner kan ikke finansiere alene
Statsstøtte på 50% bør genoptages
Jernbaner finansieres med 100% af staten
Ring 3 Letbanen på 27 km åbner i 2025
Linje 2 kan åbnes i 2030
Side 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0004.png
Hovedstadens Letbane etape 2
Letbane på Brønshøj Torv - Visualisering
Letbaner.DK
Illustration af København Kommunes
foreslåede etape 1 fra “Letbane på
Frederikssundsvej” fra januar 2014.
Visualisering af letbane på Frederikssundsvej.
Fra “Letbane på Frederikssundsvej”, Københavns Kommune, januar 2014
Side 4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0005.png
Hovedstadens Letbane etape 2
Letbaner.DK
Forslag til næste
linje til
Hovedstadens
Letbaner
Ballerup - Kastrup Lufthavn
•Mest
belastede buslinje 5C
•Industri:
Lautruppark og Herlev
•Boliger:
Brønshøj og Amagerbro
•Støtte
til Tingbjerg og Nørrebro
•Aflaster
metro i havnesnittet
•Føder
lufthavn og 12 stationer
•Kan
bygges færdig til 2030 hvis
processen startes nu
Side 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0006.png
Hovedstadens Letbane etape 2
Letbaner.DK
Hovedstadens næste letbane kan realiseres og åbnes i 2030
Gladsaxe Trafikplads
1.etape
3.etape
2.etape
Ballerup
Herlev
Husum
Nørrebro
Nørreport
Hovedbanegården
Havnesnittet
1.etape
Amagerbrogade
Kastrup Lufthavn
4.etape
L1 herover svarer til foreslåede etape 1 og 2
Illustration fra København Kommunes ”Udbygning af den kollektive
trafik i København” fra april 2011.
Dragør
Side 6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0007.png
Hovedstadens Letbane etape 2
Letbaner.DK
Letbane kan give metrokapacitet over havnesnittet
Med dette letbanetog hvert 3. minut opnås metrokapacitet
Kapaciteten på denne Urbus 3 er ca. 380 passagerer (4 pas./m2)
Kører i Budapest linje 1 - Europas mest trafikerede letbanelinje
Urbus 3 fra CAF er 56 m lang
Kilde: https://www.caf.net/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=268
Side 7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0008.png
Aarhus Letbane etape 2
Letbaner.DK
Aarhus Letbane etape 2
skal forbinde Brabrand,
Hasle og Hinnerup med
centrum og Aarhus Ø
Etape 2 Viborgvej Hasle Torv
Etape 2 Brabrand
Aarhus Ø
Etape 2 Hinnerup - Lisbjerg
Side 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0009.png
Odense Letbane etape 2
Letbaner.DK
Odense Letbane etape 2
skal forbinde Vollsmose med
gågader i centrum og Zoo
Side 9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0010.png
Bedre bymiljø
I Paris er bymiljøet opgraderet med ny linje T3
Letbanen i særlig tracé
Vejprofilen er opgraderet
Passer ind i hovedgader
Græs køler i solen
Græs suger regnvand
Græs er ikke en barriere
Letbaner.DK
Paris første gadesporvogn T3 på den indre ringgade
Boulevard Maréchaux, blev åbnet i 2006.
Letbaner har driftsmæssig break-even ved 30.000 passagerer pr. dag.
(Björn Sylven, Stockholms Lokaltrafik)
Side 10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0011.png
Skinneeffekt
Hvorfor Letbane frem for BRT?
STABIL SERVICE
Investorer stoler mere på LRT end BRT
LRT bliver mindst påvirket af biltrængsel
Vejarbejder forstyrrer ikke LRT
Letbaner.DK
KOMFORTABEL TRANSPORT
Bilister er mere tilbøjelige til at vælge LRT
LRT har god plads, ro og arbejdsmulighed
BRT er trange, ryster og kan give køresyge
INGEN BATTERIER
Køreledninger giver stabil grøn strøm
BRT slæber rundt på en batteripakke
LRT bruger den halve strøm pr. passager
Letbaner får cirka
+ 25% passagerer
i forhold til bus
Bilister foretrækker
letbane frem for bus
INGEN PLASTPARTIKLER
Bildæk er hovedårsag til microplast globalt
LRT afgiver kun ufarligt jernstøv
LRT= letbaner, BRT= bus rapid transit
Side 11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0012.png
Bæredygtighed
Miljørigtig løsning imod klimaudfordringer
Ingen røg, støj eller plasticpartikler fra dæk
Ingen CO2-udledning ved drift med grøn energi
Ingen store tunge batterier
Letbane bruger ca. den halve energi pr. passager i forhold til el-bus
(Tomas Potter, chefingeniør på Bergen Bybane).
Letbaner.DK
Lav rullemodstand
4 mand kan skubbe et 36 m tog på 50 ton. Det svarer til to ledbusser.
Odense Letbane har lavt energiforbrug pga. lav rullemodstand
Trolley-ledbus i Bergen bruger dobbelt så meget strøm pr. pass.
Side 12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0013.png
Tilgængelighed
Letbane samler det bedste fra tog og bus
:
Ingen rystelser og rolig kørsel
Let tilgængelig fra gaden
Handikap- og familievenlig
Uafhængig af bilkøer
Kortere rejsetid
Godt indemiljø med god plads
Letbaner.DK
Niveaufri indstigning (Stockholms Tvärbana)
Gangbesværede der selv kommer ubesværet frem (Erfurt)
Linje 5C kedelig standsning (København H)
Side 13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Henvendelse af 18/6-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne og 2. etape af letbaner, fra Letbaner.dk
2417747_0014.png
Beslut Letbanernes etape 2
Letbaner.DK
Hovedstadens Letbane etape 1 og 2
Side 14