København den 17. juni 2021
Til folketingets partier
Det har været ”vejenes tur” siden 1936
I anledning af de igangværende infrastrukturforhandlinger vil vi gøre opmærksom på, at Danmark har
et statsligt vejsystem på 3.800 kilometer i verdensklasse, mens vort kollektive trafiksystem er udsultet
gennem årtier. Vort statsvejnet er løbende vedligeholdt og moderniseret således, at ”vejkassen”,
belægninger, signalsystemer, skiltning med videre er helt i top. Tillige er det ombygget i forbindelse
med indførelse af højere hastighedsgrænser på mange veje og godkendelse af modullastvogne. Der er
ingen rimelighed i at udbygge statsvejnettet yderligere. Der er ikke tale om genopretning af årtiers
forsømmelser som på banenettet. Dog er det afgørende, at der også kommer rigtige cykelstier på alle
statslige veje - bortset fra motorvejene.
Hvis banesystemet var blevet behandlet med samme omhu som vejsystemet var der ikke nedlagt så
mange banestrækninger, men i stedet anlagt flere dobbeltspor og elektrificeret det meste af nettet og
med togservice med moderne elektrisk materiel og hyppig drift. Derfor er de penge, der er bevilget til
banenettet gennem årene, primært er gået til genopretning, vedligeholdelse og derfor ikke
sammenligneligt med vejnettet, som primært gennem årtier har fået penge til nye anlæg.
Det har været vejenes tur lige siden 1936, hvor der kom et lobbyforslag - inspireret af arbejde med
motorvejsbygninger syd for grænsen - om
det store motorvejs-H
- omfattende et sammenhængende net
på ca. 700 kilometer motorvej. Efter at Vejdirektoratet blev oprettet i 1949 kom der ekstra fokus på
vejene og det er fortsat siden. Nu er motorvejsnettet på mere end 1000 km.
Anlægsarbejderne vedr.
det store motorvejs-H
begyndte i 1941 men tog rigtig fart i begyndelsen af 50-
erne. Motorvejsplanerne overskyggede alle tanker om forbedring og udbygning af banenettet. I stedet
1