Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 407
Offentligt
2416608_0001.png
Indlæg bragt i Nordjyske 15/5-21:
Endelig får vi en dialog
FORBINDELSE.
10/6 og 12/6 skriver tidligere transport- og regionalforsker Jørgen Kristiansen et par
debatindlæg, der forholder sig mere konkret til mine og andres påstande om, at en østlig
Limfjordsforbindelse med et enkelt ekstra rør er den bedste løsning. Tak for det.
JK vurderer, at de fordele, der måtte være ved en østlig løsning, er små, hvor jeg vurderer dem som store.
Og ha vurderer at ule per e er store, hvor jeg vurderer de so s å. Det er ikke let … e for at være
mere konkret:
Den lave anlægspris
plejer jeg og mange andre at fremhæve som en fordel ved øst-løsningen. JK vurderer,
at et ekstra rør bliver næsten lige så dyrt som en Egholmmotorvej.
Hvad er sandheden? Vi kunne jo lave et prisoverslag: Den helt store udgift er
selve tunnelen,
og hvis den
bliver lige så dyr som den tunnel, der indgår i Egholm-modellen, koster den 2,8 mia. Andre dele af byggeriet
vil være småting i sammenhængen.
Hvad angår
udfletningen syd og nord for tunnelen,
mener JK, at de bliver meget dyre. Men disse
udfletninger kan da højst koste �½ mia., hvis man vælger den slanke model, som foreslået af lektor emeritus
i trafik- og byplanlægning Anker Lohmann-Hansen.
JK mener også, at der vil komme store omkostninger til
ekspropriation.
I VVM 2011 krævede øst-løsningen
ekspropriationer for 459 mio. [Dok. punkt #69] Det drejede sig bl.a. om alle erhvervsbygninger på
Mineralvej. Med Anker Lohmanns slanke model fra 2021 eksproprierer man kun et mindre hjørne af dette
område samt nogle olietanke. Mon ikke det bliver meget billigere end de 459 mio.?
Udvidelse af motorvejen
og
moderne støjværn
og
ombygning af broer
og eventuelle nye stikveje
fra E45 til
City Syd og fra E39 til Vadum
koster også nogle få hundrede mio. kr., og der skal sættes penge af til
diverse.
Jeg vil gætte på, at vi i alt kommer op på godt 4 mia. Så det ER altså kun ca. halv pris af en vestlig
forbindelse.
[Se et andet bevis på en pris på ca. 4 mia. i de tre vedhæftede filer Anlægspris 1, Anlægspris 2 og Anlægspris
3, hvor det to sidste er udarbejdet af ingeniør, HD Kaj A. Jørgensen.]
JK vil vist ikke have Vejdirektoratet til at genberegne anlægsprisen for øst-løsningen. Heller ikke
forrentningen.
Han begrunder det sidste med, at øst-løsningen jo havde en meget lille forrentning i 2011,
og intet væsentligt har ændret sig. Så han tror stadig, at forrentningen vil være lavest for øst.
Men for det første tog beregningen i 2011 udgangspunkt i en
stærkt overdimensioneret
og dermed dyr
østlig løsning. [Dok. punkt #75] Der var hele 12 motorvejsspor under fjorden!
For det andet er der da sket en del siden 2011. Trafikken er steget meget. Med 24 % aflastning [Dok. punkt
#10] vil der højst gå fire år efter åbning af en evt. Egholm-motorvej, før der igen er køer ved
Limfjordstunnelen [Dok. punkt #11].
”Høste ” i forhold til
sparede trafikanttimer bliver meget mindre!
Dermed kommer der til at mangle noget på plussiden i regnskabet.
Med en øst-løsning, derimod, får man udvidet kapaciteten så meget, at køerne forsvinder mange tiår frem.
For man kan jo vende trafikken i det ekstra rør, så det passer til myldretiden. Derved
ka
a ”høste”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Henvendelse af 16/6-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Trafikalt Folkeparti
2416608_0002.png
meget mere i form af sparet trafikanttid på E45. En ny beregning er derfor relevant.
Mange Egholm-tilhængere vil sikkert savne, at jeg på dette sted nævner den sparede trafikanttid på vest-
løsningen, når man via Egholm kan skyde genvej mellem områderne nordvest og sydvest for Aalborg. Det
kan jeg godt skrive her, men denne effekt er jo i forvejen regnet med. Og den er ikke så stor, for det er ret
små byer og ret øde områder, der forbindes, set i forhold til et motorvejsprojekt til hele 7,3 mia. [Dok.
punkt #24-26]
E
otorvej vest o
ye vil heller ikke i særlig høj grad ” idrage
til en langt gunstigere erhvervsudvikling
og jobskabelse
i Nordjylla d so helhed” so JK skriver. Det er det,
jeg vil kalde en indholdsløs festtale.
Det vigtige for erhvervsudviklingen i Nordjylland må være, at man altid kan komme over fjorden. Ikke at
man lige præcis kan komme over fjorden vest for Hasseris.
JK mener ikke, at der vil komme et kø-problem ved Limfjordstunnelen, sådan som jeg beskrev fire afsnit
forud. Ha påpeger e lig, at ”e del af trafikke vil ku e vælge e
kort omvej via Egholm-linjen,
hvis
træ gsle egy der at live for stor”.
Her er der tale om en stor underdrivelse. Skal man f.eks. fra E39 ved Vestbjerg til Aalborg Øst på et
tidspunkt med prop i Limfjordstunnelen, er omvejen via Egholm på
hele 15 km.
[Dok. punkt #16-#20] Det er
ikke kort. Og når omvejene er så store, tror jeg at mange vil prøve at komme igennem den gamle tunnel
alligevel, selv om de via bilradioen og GPS rådes til noget andet. Så får vi igen køer, tyktflydende trafik,
uheld og tabt trafikanttid.
Jeg mener også, at JK overdriver generne, hvis E45 skal
udvides i bredden
(den slags har man jo erfaring
med at lave). Han
overdriver aflastningen af trafikken i byområdet
af en evt. Egholm-motorvej (se hvor lille
effekten er på Vejdirektoratets trafikkort for 2030 [Dok. punkt #28]). Han underdriver den
uheldsreducerende effekt
(den er større end standardværdien, hvis de fejlkonstruerede tilkørsler ændres
[Dok. punkt #32]). Og han underdriver
klimaeffekten
(ved at henvise til den benyttede metode, som er med
lav takst, og som ikke medtager CO2 for anlægsperioden). Han underdriver
støjeffekten
ved at acceptere
VVM’s ereg i g fordi de har edtaget e stor støjskær pla eret på øst-løsningen
i vest-løsningen
[Dok. punkt #57], og fordi vestenvinden gør det meget kritisk med en motorvej vest om byen, selv om det
er tale o ”å e t terræ ” .
Han undervurderer desuden problemerne, hvis der sker et
uheld i tunnelen
[Dok. punkt #2].
Begre et ”to-
strenget
løs i g” so ha ruger i de sa
e hæ g, lyder flot. Me det er vel ege tlig ikke så ge ialt at
have en motorvej via Egholm som alternativ, når der opstår et problem i et af rørene i Limfjordstunnelen.
For mindst halvdelen af trafikken, som skal på tværs af fjorden, kommer fra Aalborg Øst og fra Aalborg
Centrum [Dok. punkt #8]. Det er et enormt antal biler, der skal via Annebergvej i Hasseris mod
motorvejstilkørslen på Nørholmsvej. Der opstår en kæmpe trafikprop. Det er bedre med et ekstra rør tæt
på det rør, som er lukket.
Så tak for dialogen, men jeg blev ikke overbevist.
Læs mere på
www.3-limfjordsforbindelse.dk
(husk bindestregen) og
www.trafikaltfolkeparti.dk
Mvh.
Anders Wested
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Henvendelse af 16/6-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Trafikalt Folkeparti
2416608_0003.png
Trafikalt Folkeparti - nu med valgbutik i gågaden midt i Aalborg:
Bredegade 10
9000 Aalborg
Tlf. 20489503
[email protected]