Til Transportudvalget
10. juni 2021
Opfordring til Omstilling til bæredygtig mobilitet
Ingeniørforeningen i Danmark
–
IDA
–
har i de tre fagtekniske selskaber IDA Trafik og Byplan, IDA Rail og
IDA Grøn Teknologi inden for det seneste år sammen med medlemmer og fagfolk udviklet anbefalinger til
en omstilling til bæredygtig mobilitet i Danmark. Anbefalingerne tager udgangspunkt i, at transporten skal
medvirke til klimamålsætningen om 70 % reduktion, samtidig med at mobiliteten opretholdes eller
forbedres. En sådan omstilling kan også give mange andre fordele som forbedret luftkvalitet, reduceret
trafikstøj og forbedret sundhed.
Vi anbefaler
•
At infrastrukturplanlægningen i Danmark løftes til en mobilitetsplanlægning, hvor potentialet for
reduktion af klimabelastningen og en opretholdelse eller forbedring af mobiliteten indarbejdes i
investeringerne og tilgangen til takster, skatter og afgifter. Gang og cyklisme skal prioriteres
før
kollektiv transport, som skal prioriteres
før
el-bilisme i både planlægnings- og
investeringssammenhæng.
At der foretages en omfordeling af skatter og afgifter og en ændring af takster, så de fremmer
bæredygtig mobilitet. Her tænkes på roadpricing med varierende niveauer på land og i by til at
regulere mobilitetsadfærd samt takster, der fremmer kollektiv transport på de mellemlange
distancer (14
–
72 km), og ordninger, der giver incitamenter til at virksomhederne understøtter
medarbejderne i at cykle.
At jernbanen som den grønne puls gennem landet får et løft, så Danmark kommer i en europæisk
elite rent togmæssigt, understøttet af gode busforbindelser i de dele af landet, hvor der ikke er
mulighed for tog.
At cykellandet Danmark fremmes i form af en massiv udbygning af cykelstinettet, herunder
supercykelstier, der fremmer cyklismen på de korte og mellemlange distancer, bl.a. ved at øge
trygheden for cyklister, fremme kombinationsrejser, dvs. fremme den tidsmæssige
konkurrencefordel for tog/bus og cykel i forhold til bil, og muliggøre at cykelstierne kan rumme den
teknologiske udvikling, særligt indenfor el-cyklismen. Der skal investeres mindst 11 mia. i
cykelstinettet.
At planlægningen af ovennævnte sker i en ny Mobilitetsstyrelse, der dannes ved en
sammenlægning og overflytning af opgaver omkring overordnet trafikplanlægning, analyser, udbud
og trafikkontrakter fra Transportministeriet, Trafikstyrelsen, Banedanmark og Vejdirektoratet, i tæt
samarbejde med de regionale mobilitetsselskaber.
•
•
•
•
Vi foreslår derfor, at Folketingets infrastrukturforhandlinger fokuserer på investeringer i cykelstier og
kollektiv transport, samt el-bilisme de steder, hvor hverken cyklen eller det kollektive for nærværende er
gode løsninger for bæredygtig transport. Først når effekterne, især på CO
2
-reduktion og trængsel, af disse
tiltag har vist sig, bør man efterfølgende overveje investeringer i veje, broer og tunneler.
Vi bemærker, at el-bilerne i de fremskrivninger, der foreligger, vil stå for 1/3 af bilparken i 2030, men da det
forventes, at det samlede antal biler, herunder antallet af fossilbiler også stiger, vil der reelt ikke være tale
om nogen reduktion af CO
2
-emissionen af betydning, da antallet af fossilbiler i 2030 vil være det samme
som i dag. Af klimahensyn er det derfor meget nødvendigt, at der anvendes tiltag, der kan sikre at
transporten i 2030 kan nå 70 % målet.