Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 402
Offentligt
Til Transportudvalget
10. juni 2021
Opfordring til Omstilling til bæredygtig mobilitet
Ingeniørforeningen i Danmark
IDA
har i de tre fagtekniske selskaber IDA Trafik og Byplan, IDA Rail og
IDA Grøn Teknologi inden for det seneste år sammen med medlemmer og fagfolk udviklet anbefalinger til
en omstilling til bæredygtig mobilitet i Danmark. Anbefalingerne tager udgangspunkt i, at transporten skal
medvirke til klimamålsætningen om 70 % reduktion, samtidig med at mobiliteten opretholdes eller
forbedres. En sådan omstilling kan også give mange andre fordele som forbedret luftkvalitet, reduceret
trafikstøj og forbedret sundhed.
Vi anbefaler
At infrastrukturplanlægningen i Danmark løftes til en mobilitetsplanlægning, hvor potentialet for
reduktion af klimabelastningen og en opretholdelse eller forbedring af mobiliteten indarbejdes i
investeringerne og tilgangen til takster, skatter og afgifter. Gang og cyklisme skal prioriteres
før
kollektiv transport, som skal prioriteres
før
el-bilisme i både planlægnings- og
investeringssammenhæng.
At der foretages en omfordeling af skatter og afgifter og en ændring af takster, så de fremmer
bæredygtig mobilitet. Her tænkes på roadpricing med varierende niveauer på land og i by til at
regulere mobilitetsadfærd samt takster, der fremmer kollektiv transport på de mellemlange
distancer (14
72 km), og ordninger, der giver incitamenter til at virksomhederne understøtter
medarbejderne i at cykle.
At jernbanen som den grønne puls gennem landet får et løft, så Danmark kommer i en europæisk
elite rent togmæssigt, understøttet af gode busforbindelser i de dele af landet, hvor der ikke er
mulighed for tog.
At cykellandet Danmark fremmes i form af en massiv udbygning af cykelstinettet, herunder
supercykelstier, der fremmer cyklismen på de korte og mellemlange distancer, bl.a. ved at øge
trygheden for cyklister, fremme kombinationsrejser, dvs. fremme den tidsmæssige
konkurrencefordel for tog/bus og cykel i forhold til bil, og muliggøre at cykelstierne kan rumme den
teknologiske udvikling, særligt indenfor el-cyklismen. Der skal investeres mindst 11 mia. i
cykelstinettet.
At planlægningen af ovennævnte sker i en ny Mobilitetsstyrelse, der dannes ved en
sammenlægning og overflytning af opgaver omkring overordnet trafikplanlægning, analyser, udbud
og trafikkontrakter fra Transportministeriet, Trafikstyrelsen, Banedanmark og Vejdirektoratet, i tæt
samarbejde med de regionale mobilitetsselskaber.
Vi foreslår derfor, at Folketingets infrastrukturforhandlinger fokuserer på investeringer i cykelstier og
kollektiv transport, samt el-bilisme de steder, hvor hverken cyklen eller det kollektive for nærværende er
gode løsninger for bæredygtig transport. Først når effekterne, især på CO
2
-reduktion og trængsel, af disse
tiltag har vist sig, bør man efterfølgende overveje investeringer i veje, broer og tunneler.
Vi bemærker, at el-bilerne i de fremskrivninger, der foreligger, vil stå for 1/3 af bilparken i 2030, men da det
forventes, at det samlede antal biler, herunder antallet af fossilbiler også stiger, vil der reelt ikke være tale
om nogen reduktion af CO
2
-emissionen af betydning, da antallet af fossilbiler i 2030 vil være det samme
som i dag. Af klimahensyn er det derfor meget nødvendigt, at der anvendes tiltag, der kan sikre at
transporten i 2030 kan nå 70 % målet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Henvendelse af 10/6-21 vedrørende omstilling til bæredygtig mobilitet i Danmark, fra IDA Rail, IDA Trafik og Byplan og IDA Grøn Teknologi
2413958_0002.png
De tre selskabers rapport
”O stilli g til bæredygtig obilitet”
er vedhæftet. Rapporten og sammenfatning
for 4 af anbefalingerne kan endvidere findes her (https://ida.dk/om-ida/ida-mener/analyser-og-
rapporter/oevrige-analyser/omstilling-til-baeredygtig-mobilitet).
https://ida.dk/om-ida/ida-mener/analyser-og-rapporter/oevrige-analyser/omstilling-til-baeredygtig-
mobilitet).
Vi afholdt 11. maj et webinar med præsentation af rapporten og diskussion af dens anbefalinger med
faglige kapaciteter inden for mobilitet.
Folketingsmedlem og medlem af Transportudvalget Malte Larsen (S) præsenterede regeringens
infrastrukturudspil, og derefter var der en interessant debat, hvor et af temaerne var, at formidling af faglig
viden er væsentlig for at fremme en grøn omstilling af mobilitet og sikre en forståelse af, at mobiliteten skal
sikres i alle egne af landet, uden social slagside. Det er i den forbindelse værd at huske, at 38% af de danske
husstande ikke har adgang til en bil.
Link til webinaret
her.
Ønsker man at downloade præsentationen, skal man følge nedenstående link
og
klikke på
Dokumenter
på mit.ida.dk (husk at logge ind ved at oprette en brugerprofil)
https://mit.ida.dk/meetup-files?meetupNumber=340268
Vi bidrager gerne med uddybning af det faglige grundlag for ovennævnte forslag. Vi vurderer, at hvis denne
faglige basis bliver kommunikeret hensigtsmæssigt, på en klar og forståelig måde, som det lykkedes med de
betydelige adfærdsændrende tiltag, som Regeringen så klart fik kommunikeret og gennemført i
coronakrisen, så kan det også lade sig gøre inden for transportområdet.
Vi stiller os hermed til rådighed med yderligere faglig viden, såfremt Transportudvalget eller Klima-, energi-
og forsyningsudvalget finder tid til dette.
Vi opfordrer til, at muligheden for at fremme klimadagsordenen og bæredygtig mobilitet i de igangværende
infrastrukturforhandlinger udnyttes mest muligt.
Venlig hilsen
Lene W. Hartmann, medlem af bestyrelsen for IDA Trafik og Byplan (e-mail:
[email protected],
tlf.
40979939)
Niels Wellendorf, medlem af bestyrelsen for IDA Rail (e-mail:
[email protected],
tlf. 50126567)
Michael Søgaard Jørgensen, formand for IDA Grøn Teknologi