Den 7. oktober 2020
Til Transportministeren og Folketingets Transportudvalg
Større tilskud til Privatbanerne, her og nu til Østbanen
Det har i mange år været klart, at der er et efterslæb i finansieringen af de tidligere
privatbaners infrastruktur.
Dette er således
klart beskrevet i rapporten fra Danske Regioner ”Lokalbanernes
betydning i landområder og resultater”
af 29. april 2016.
Også
”Analyse
af privatbanernes infrastruktur”
af 14. november 2017 udarbejdet af
Rambøll for Transportministeriet, viser et behov for yderligere investeringer i banerne.
Trods disse grundige analyser er der endnu ikke sket en forøgelse af tilskuddet til de
tidligere privatbaner.
Der er alene i ”Aftale
om regionernes økonomi for 2020
af 4. september 2019 og
tilsvarende i ”Aftalen
om regionernes økonomi for 2021”
af 29. maj 2020 nævnt, at
regeringen er opmærksom på behovet.
I stedet har man haft udarbejdet en analyse af en evt. omlægning af Østbanen til
busdrift i den tro, at dette vil være billigere end en påkrævet sporrenovering. Dette
viste sig naturligvis at være helt forkert, og det er af Region Sjælland besluttet, at
man vil igangsætte sporrenoveringen. Imidlertid mangler der her og nu midler til at
gennemføre denne fuldt ud.
Rådet for Bæredygtig Trafik opfordrer hermed til, at der i den kommende Finanslov
indarbejdes dels et generelt løft af statens tilskud til regionerne til brug ved de
kommende års renoveringer af banerne, dels et tilskud øremærket Østbanens
sporrenovering.
Med venlig hilsen
Rådet for Bæredygtig Trafik
Niels Wellendorf, bestyrelsesmedlem
http://baeredygtigtrafik.dk/