Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 397
Offentligt
2412503_0001.png
Transportudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Wind Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
T: 3373 0330
08.06.2021
Marselisborg Havnevej 22
8000 Aarhus
T: 8611 2600
[email protected]
winddenmark.dk
Opfølgning på foretræde den 1. juni
Den 1. juni fik Wind Denmark sammen med repræsentanter fra Vestas Wind Systems og
Siemens Gamesa Renewable Energy mulighed for at præsentere behovet for investeringer
i infrastruktur for Transportudvalget. Det vil vi endnu engang gerne takke udvalget for.
Opgraderingen af infrastrukturen er nødvendig for at kunne transportere vindmølle-kom-
ponenter ud fra virksomhedernes fabrikker til havne og grænsen, og dermed fastholde
produktion på en række fabrikker i Danmark.
Under foretrædet spurgte udvalgsrepræsentanter ind til, hvorledes de kunne bistå virksom-
hederne, samt hvilke konkrete udfordringer branchen oplever på de ruter, som blev præ-
senteret på mødet.
Med dette brev ønsker vi at svare på de spørgsmål, som udvalget stillede. Virksomhederne
har samlet mere præcise rutebeskrivelser, hvilke udfordringer der er på ruterne, og hvor
muligt et investeringsestimat over de nødvendige udbedringer for at infrastrukturen er tids-
svarende og fremtidssikret. Denne oversigt er vedlagt som bilag.
Strækningerne inkluderet i bilaget er flg.:
-
-
-
-
-
-
Rute 15 fra Ringkøbing til Herning
Rute 11 fra Ringkøbing til Esbjerg Havn
Strækningen fra Brande til Esbjerg Havn
Strækningen fra Give til Esbjerg Havn (det meste af denne er lig den fra Brande)
Strækningen fra Hjordkær (Røde Kro) til Esbjerg Havn
Strækningen fra Hjordkær (Røde Kro) til Aabenraa Havn
Vi opfordrer til, at disse input tages med i de igangværende forhandlinger om ny infra-
strukturplan.
1/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 397: Henvendelse af 8/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2412503_0002.png
Som oplyst på foretrædet, er de beskrevne transportkorridorer afgørende for opretholdel-
sen af produktion af store komponenter på virksomhedernes fabrikker, der i de fire be-
rørte kommuner beskæftiger 7.000+ personer.
Vi står gerne til rådighed for yderligere uddybning og dialog.
Med venlig hilsen
Jan Hylleberg
Administrerende direktør
2/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 397: Henvendelse af 8/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2412503_0003.png
Ruteoversigt for vindmølletransporter fra produktion til udskibningshavn
Ruter
Ringkøbing-Esbjerg
Havn
Rute 11
Udfordringer
Naceller til vindmøller fra fabrikken i Ringkøbing kan
ikke transporteres på hele ruten. Der kan pt. ikke trans-
porteres vinger, der er over 67 m fra Lem til Esbjerg
Behov
Varde: To broer på ringvejen er for lave (4,5 m), dette er
en udfordring for nacellerne på (5,6 m) og der køres pt.
over Filskov. Her foreslås en korridor uden om byen
Varde: For vingerne er rundkørslen ved Bilka i Tarp ved
Esbjerg en udfordring. Her foreslås etablering af en
shunt.
Korskroen: For vingerne er det også en udfordring at
komme på motorvejen ved Korskroen. Her foreslås
etablering af en shunt.
Ved Skjern og Tarm skal de eksisterende shunts udbyg-
ges, så større vinger kan passere, samt flytning af skilte
og chikaner
Ringkøbing-Herning
Rute 15
Der er brug for en udvidelse af ruten hurtigst muligt for
at fremtidens vinger kan transporteres ud fra fabrikken i
Lem. Den næste generation af vinger, som kommer i år,
er på 84 m med en total vognlængde på 100 m.
Behov
Udvidelse af ruten til en 2+1 vej for at kunne køre over
Herning med fremtidige vinger. Det angivne beløb for-
udsætter, at 2+1 vejen bygges, og denne er ikke med-
regnet her.
Diverse flytning af skilte og chikaner
3 mio. (eget
estimat) for
flytning af
skilte og chika-
ner.
2+1 vejen er
med i Infra-
strukturpla-
nen.
Beløb kr. (ca.)
7-8 mio. (eget
estimat) for
etablering/ud-
videlse af
shunts, og
flytning af
skilte
Korridor ved
Varde er ikke
beløbssat
3/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 397: Henvendelse af 8/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2412503_0004.png
Ruter
Brande (Give)
Esbjerg Havn
Generelt
Udfordringer
Nedenstående er beskrivelser og overslag for udbed-
ringer for de mølletransporter, som skal køres frem til
2030.
Der køres pt. naceller og tårne på denne rute, og der
foreligger en detaljeret oversigt over udbedringer og
estimater for hele ruten.
Beløb kr. (ca.)
1. etape til Filskov:
Rute 411 - 473 - 184 -
176
2. etape Filskov-Es-
bjerg
Rute 487 - 30 - 24 - E20
Diverse ombygninger af veje, venstresving, rundkørs-
ler og skilte og jordlægning af 2 elledninger.
Diverse større ombygninger af veje, tilkørsler, rund-
kørsler og skilte.
De største udfordring på strækningen er elledninger
fra bl.a. Energinet, N1, disse foreslås nedgravet.
Derudover skal der ske en mere omfattende udvidelse
af særtransportruten ved Esbjerg.
7 mio.
32 mio.
Hjordkær- Aabenraa
Havn
Der køres pt. tårne på denne rute. De fremtidige trans-
porter vil have en vægt på op til 400 tons.
Ruten går over en motorvejsbro på E45 ved Røde Kro.
Transporterne bliver på sigt for tunge til at kunne
krydse broen.
Broen foreslås opgraderet. Vægt for transporter i
fremtiden vil være op til 400 tons.
Ikke beløbssat
Hjordkær-Esbjerg
Havn
Rute: Værksvej - Hær-
vejen - Ringvej
rute
24
rute 435
Rang-
strupvej
Agerskov
rute 175
Toftlund
rute 179
Damhus
rute 24
Ribe
rute11/24
Grested-
bro
Darumvej
Gam-
mel Darumvej
rute
24
Esbjerg
E20 -
Taurusvej
Der køres pt. tårne på denne rute.
Der skal flyttes diverse trafiklys, belysning og skilte på
strækningen.
Derudover er der udfordringer ved flg. broer:
Rute 24: Bro over Ribe Vester Å og bro over Sneum Å,
Darumvej: Bro.
Broerne foreslås opgraderet. Vægt for transporter i
fremtiden vil være op til 400 tons.
Ikke beløbssat
4/4