Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 394
Offentligt
Tak fordi Transportudvalget har tid til at lytte til os i dag.
Vi er Benedikte Rolighed, Carl Thøgersen og Ole Skou
Vi er en gruppe borgere, der har nogle forslag og ønsker til fremtidig løsning af
udfletning omkring Ringsted station. I korthed går valget i dag mellem en østlig eller
en vestlig udfletning, hvor vi foretrækker den vestlige udfletning og gerne vil dele
vores synspunkter med Transportudvalget, så I senere i processen kan træffe en
beslutning på et bedre oplyst grundlag. I dag hører man primært røster fra en lille
gruppe borgere bosiddende i vest, som ser noget unuanceret på problematikken.
Arbejdsomåde
Her ser I placeringen af de to løsninger. Den vestlige løsning er placeret mere
bynært i byzone, mens den østlige udfletning er placeret i landzone og vil komme til
at berøre et langt større område. Fordi……(høj jernbanebro og meget længere
strækning)
Videoklip
Her ser vi et videoklip fra en lille del af området mod øst, hvor udfletningen tænkes
placeret og hvor højdepunktet på udfletningen vil komme til at ligge. Som I kan se er
der tale om et meget åbent og fladt landskab. På videoen kan I se toget kører forbi
(København-Ringsted). I dag ligger skinner stort set i niveau med landskabet. Rapsen
I ser på billedet er pt 2 m høj. Landskabet har et lokalt højdepunkt, hvor skinnerne
ligger og er svagt hældende mod syd og øst.
Billede af tog med højder
Det (østlig løsning) betyder, at når skinnerne i fremtiden hæves til et niveau på op til
20 m over det nuværende terræn – på et lokalt højdepunkt- så vil det kunne ses
meget langt og støjen fra skinnerne vil ligeledes migrere utrolig langt. Dertil
kommer, at det ikke er lovligt at opføre støjskærme i landzone. Støjvolde er
formentlig ikke en mulighed.
Læg mærke også lige til huset i højre side – en fly-over vil komme til at ligge over
hustagene
Sagen kort
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 394: Opfølgende materiale fra foretræde 1/6-21 vedrørende sydlige omfartsbaner samt niveaufri udfletning/flyover øst for Ringsted, fra Ole Skou
Ved den vestlige løsning påvirkes natur og landskaber langt mindre end ved den
østlige. Her ser I Banedanmarks oprindelige forslag til løsning. Den vestlige tænkes
udført ved at lave en mindre hævning af den eksisterende bane og lade udfletningen
køre som en ”tunnel” under den eksisterende bane (i retning mod Fehmarn). Banen
ligger allerede i området og er udstyret med støjskærme og længere ude i en ådal,
hvor støjen på grund af den naturlige udformning af landskabet ikke migrerer ret
langt. Her er det muligt at placere banen naturligt og uden at grave eller lave andre
dyre støjtiltag.
Støjafskærmning mod vest
Her ser i hvordan der ser ud i dag i området mod vest, hvor en ny bane vil blive
hævet med ca. 5 meter – eksisterende træer vil allerede på nuværende tidspunkt
afskærme
Øst versus vest
Vest.
Den vestlige løsning vil indebære en langt mindre påvirkning visuelt, da den
alene kræver en forhøjelse af nuværende jernbanedæmning med ca. 5 meter. Dette
skyldes at terrænet er helt anderledes end øst (hvor en egentlig bro er påkrævet).
Der eksisterer allerede en udfletning med etableret støjskærm og beboere i
området er derfor i dag vant til at bo ved en togudfletning med alt hvad det
indebærer. Umiddelbart vil de alene komme til at leve med en højere støjskærm,
som er nordvendt og dermed giver den ikke skyggepåvirkning.
Støjgener vil generelt være væsentlig lavere grundet placering meget lavere i terræn
samt at den ligger i en ådal. Dette naturlige forhold reducerer også visuel påvirkning.
Endvidere er der mange flere muligheder for støj-afskærming i by frem for land.
Øst.
Den østlige løsning vil påvirke et meget større område – både hvad angår støj
og visuelt, da udfletningen ligger i helt åbent landskab og etableres langt højere
(jernbanebro) i terræn end den vestlige. Det er ikke muligt at støjafskærme i det
åbne landskab.
Løsningen forringer væsentlig planlagt fremtidig byudvikling, som vil være ”nabo” til
fly-overen. Alle disse kommende beboere kan desværre ikke høres.
Nedgravning/tunnel….?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 394: Opfølgende materiale fra foretræde 1/6-21 vedrørende sydlige omfartsbaner samt niveaufri udfletning/flyover øst for Ringsted, fra Ole Skou
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Flere tidligere beregninger fra BaneDanmark har vist, at den vestlige løsning er den
billigste
Mange herunder folketingspolitikere, påpeger, at den østlige løsning er
samfundsøkonomisk bedst – Transportministeriet/Banedanmark konkluderer at
dette ikke er korrekt, jfr. endeligt svar på spm af 19. maj 2021.
Der kan derfor ikke argumenteres for at den ene løsning har en bedre
samfundsøkonomi end den anden. Dette er alt for usikkert…..jfr. BaneDK
Afslutning
Underskriftindsamlingen, som har foregået på Facebook, fylder en del i den
”offentlige” debat i Ringsted, men er meget unuanceret og misforstået af en del
underskrivere. Man har bedt folk skrive under på, at de var imod en sydlig
omfartsbane, som ingen i Ringsted ønsker, men kun med småt skrevet at de faktisk
også skrev under på at de var FOR den østlig udfletning.
INGEN i Ringsted ønsker en sydlig omfartsbane og mange har derfor skrevet under
uden at tænke over at de så også skrev under på et ønske om østlig udfletning.
Debatten er ledet af tidligere DSB medarbejder Thomas Albøg Olsen. Han bor selv i
vest, i første parket til den vestlige løsning og har derfor naturligvis ingen ønsker om
vestlig løsning.