Tak fordi Transportudvalget har tid til at lytte til os i dag.
Vi er Benedikte Rolighed, Carl Thøgersen og Ole Skou
Vi er en gruppe borgere, der har nogle forslag og ønsker til fremtidig løsning af
udfletning omkring Ringsted station. I korthed går valget i dag mellem en østlig eller
en vestlig udfletning, hvor vi foretrækker den vestlige udfletning og gerne vil dele
vores synspunkter med Transportudvalget, så I senere i processen kan træffe en
beslutning på et bedre oplyst grundlag. I dag hører man primært røster fra en lille
gruppe borgere bosiddende i vest, som ser noget unuanceret på problematikken.
Arbejdsomåde
Her ser I placeringen af de to løsninger. Den vestlige løsning er placeret mere
bynært i byzone, mens den østlige udfletning er placeret i landzone og vil komme til
at berøre et langt større område. Fordi……(høj jernbanebro og meget længere
strækning)
Videoklip
Her ser vi et videoklip fra en lille del af området mod øst, hvor udfletningen tænkes
placeret og hvor højdepunktet på udfletningen vil komme til at ligge. Som I kan se er
der tale om et meget åbent og fladt landskab. På videoen kan I se toget kører forbi
(København-Ringsted). I dag ligger skinner stort set i niveau med landskabet. Rapsen
I ser på billedet er pt 2 m høj. Landskabet har et lokalt højdepunkt, hvor skinnerne
ligger og er svagt hældende mod syd og øst.
Billede af tog med højder
Det (østlig løsning) betyder, at når skinnerne i fremtiden hæves til et niveau på op til
20 m over det nuværende terræn – på et lokalt højdepunkt- så vil det kunne ses
meget langt og støjen fra skinnerne vil ligeledes migrere utrolig langt. Dertil
kommer, at det ikke er lovligt at opføre støjskærme i landzone. Støjvolde er
formentlig ikke en mulighed.
Læg mærke også lige til huset i højre side – en fly-over vil komme til at ligge over
hustagene
Sagen kort