Aalborg 5. juni 2021
Åbent brev til
Transportudvalget og
Transportminister Benny Engelbrecht
Fra 7 nordjyske trafikplanlæggere:
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen
Kristiansen og Svend Tøfting
Den tredje Limfjordsforbindelse.
I offentlighedsfasen vedr. den tredje Limfjordsforbindelse i foråret var der fra modstanderne
af en vestlig løsning over Egholm mange indsigelser. Det blev bl.a. krævet at der igen blev
regnet på alternativet
–
en østlig løsning med en Paralleltunnel. Men det er der ikke behov
for.
Vi er syv nordjyske trafikplanlæggere, der gennem mange år har fulgt og deltaget i
planlægningen af den Tredje Limfjordsforbindelse.
Planlægningen begyndte i 96 ’erne.
Inden år 2000 blev der gennemført 3-4 planrunder, hvor
alle tænkelige linjeføringer blev undersøgt og drøftet i offentlige debatter. I dette årtusinde er
der gennemført yderligere fire VVM-undersøgelser.
Nordjyllands Amt begyndte i 2003 med en VVM med fem alternativer. Tre motorvejsforbindelser
–
Øst-forbindelsen med en Paralleltunnel, Lindholmlinjen og Egholmlinjen, samt to
landevejsforbindelser i Lindholmlinjen og Egholmlinjen.
Denne VVM blev i 2006 underkendt af Naturklagenævnet. Det var ikke bevist at en bestemt type
padder ikke fandtes på Egholm. VVM-processen blev herefter gennemført igen for de tre
motorvejsalternativer, men Nordjyllands Amt nåede ikke at færdiggøre arbejdet før amterne
blev nedlagt og Region Nordjylland opstod 1. januar 2007,
Vejdirektoratet færdiggjorde arbejdet i en VVM i 2011. Og padderne blev ikke fundet. Den
samfundsmæssige forrentning af Øst-forbindelsen med en ny paralleltunnel blev her beregnet
til 2,2%, mens Egholm-linjen lå på 7,8%. Vejdirektoratet anbefalede herefter en Egholmlinje.
Politikernes konklusion i region og kommuner blev da også, som det blev i de to første tilfælde,
at den bedste løsning er en vestlig motorvej over Egholm.
Det blev herefter i 2014 besluttet af et stort flertal i Folketinget, at løsningen skulle være en
Egholmlinje. Arealreservationen vedr. en paralleltunnel blev aflyst, og der blev igangsat opkøb
af ejendomme for 50 mio. kr. i denne linjeføring.
Før projekteringen kunne gå i gang skulle den ti år gamle VVM-undersøgelse af Egholmlinjen
føres a jour med henblik på at anlægge motorvejen over Egholm på en miljømæssig forsvarlig
måde. Beslutningen var jo taget.