Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 392
Offentligt
Aalborg 5. juni 2021
Åbent brev til
Transportudvalget og
Transportminister Benny Engelbrecht
Fra 7 nordjyske trafikplanlæggere:
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen
Kristiansen og Svend Tøfting
Den tredje Limfjordsforbindelse.
I offentlighedsfasen vedr. den tredje Limfjordsforbindelse i foråret var der fra modstanderne
af en vestlig løsning over Egholm mange indsigelser. Det blev bl.a. krævet at der igen blev
regnet på alternativet
en østlig løsning med en Paralleltunnel. Men det er der ikke behov
for.
Vi er syv nordjyske trafikplanlæggere, der gennem mange år har fulgt og deltaget i
planlægningen af den Tredje Limfjordsforbindelse.
Planlægningen begyndte i 96 ’erne.
Inden år 2000 blev der gennemført 3-4 planrunder, hvor
alle tænkelige linjeføringer blev undersøgt og drøftet i offentlige debatter. I dette årtusinde er
der gennemført yderligere fire VVM-undersøgelser.
Nordjyllands Amt begyndte i 2003 med en VVM med fem alternativer. Tre motorvejsforbindelser
Øst-forbindelsen med en Paralleltunnel, Lindholmlinjen og Egholmlinjen, samt to
landevejsforbindelser i Lindholmlinjen og Egholmlinjen.
Denne VVM blev i 2006 underkendt af Naturklagenævnet. Det var ikke bevist at en bestemt type
padder ikke fandtes på Egholm. VVM-processen blev herefter gennemført igen for de tre
motorvejsalternativer, men Nordjyllands Amt nåede ikke at færdiggøre arbejdet før amterne
blev nedlagt og Region Nordjylland opstod 1. januar 2007,
Vejdirektoratet færdiggjorde arbejdet i en VVM i 2011. Og padderne blev ikke fundet. Den
samfundsmæssige forrentning af Øst-forbindelsen med en ny paralleltunnel blev her beregnet
til 2,2%, mens Egholm-linjen lå på 7,8%. Vejdirektoratet anbefalede herefter en Egholmlinje.
Politikernes konklusion i region og kommuner blev da også, som det blev i de to første tilfælde,
at den bedste løsning er en vestlig motorvej over Egholm.
Det blev herefter i 2014 besluttet af et stort flertal i Folketinget, at løsningen skulle være en
Egholmlinje. Arealreservationen vedr. en paralleltunnel blev aflyst, og der blev igangsat opkøb
af ejendomme for 50 mio. kr. i denne linjeføring.
Før projekteringen kunne gå i gang skulle den ti år gamle VVM-undersøgelse af Egholmlinjen
føres a jour med henblik på at anlægge motorvejen over Egholm på en miljømæssig forsvarlig
måde. Beslutningen var jo taget.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 392: Henvendelse af 6/6-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og Egholmlinjen, fra Svend Tøfting, Aalborg
2410821_0002.png
Modstanderne benyttede lejligheden til også at kræve Paralleltunnelen undersøgt igen. Dette
vil kun forsinke arbejdet. For den samfundsøkonomiske forrentning for Egholmlinjen er i alle
foretagne undersøgelser meget større end for Paralleltunnelen. Og der er ikke siden 2014
opstået nye forhold, der afgørende kan ændre forskellen mellem de to alternativer.
Det er naturligt, at beboerne på Egholm er imod løsningen. Egholm vil miste noget af den
rekreative værdi, men at påstå at motorvejen ødelægger naturen på Egholm, er forkert.
Motorvejen forløber - bortset fra 50 m strandeng i begge sider - på ren landbrugsjord og med
stor afstand til de følsomme naturområder på den vestlige del af øen. Det bekræftes også i den
opdaterede VVM.
Vi har ikke kendskab til et vejprojekt herhjemme, som er så godt undersøgt, og hvor der har
været så megen dialog med borgerne. Den demokratiske proces har gennem 50 år været
overvældende.
Og uanset om man fortsat er modstander af en Egholmlinje, så bør vi alle respektere det store
planlægningsarbejde og den foreliggende beslutning, som et meget stort politisk flertal i
Folketinget, regionalt og i kommunerne har taget efter denne omfattende demokratiske proces.
Som fagfolk med mange års planlægningserfaring og indgående lokalkendskab kan vi stå inde
for, at Egholmlinjen er den bedste løsning
for Nordjylland og på de trafikale udfordringer vi har
i Nordjylland. Og vi synes at debatten fokuserer for meget på Egholm, og ikke på de fordele og
muligheder en Egholmlinje giver.
Aalborg kommune kan bl.a. neddrosle biltrafikken gennem Aalborg og fx prioritere næste etape
af udbygningen af den kollektive trafik fx med busspor på Limfjordsbroen - som vi i øvrigt er sikre
på modstanderne af Egholmlinjen også bifalder. En vestlig løsning giver også mulighed for at
flytte den langsigtede udvikling mod vest omkring Svendstrup/City Syd, Nibe og i
Vadum/lufthavnsområdet samt Jammerbugt. Hertil kommer, at en motorvej over Egholm vil
sikre mod sammenbrud i den fjordkrydsende trafik. Det har betydning for både lokalisering af
firmaer og boliger. Et forskningsprojekt på AAU har påvist, at firmaer nord for Limfjorden daglig
har ekstraomkostningen til at have et beredskab klar ved nedbrud i Limfjordstunnelen.
Spørgsmålet om en tredje Limfjordsforbindelse har i alle de år, vi har deltaget i og fulgt
trafikplanlægningen, skygget for udviklingen af Aalborg og Nordjylland. Det er derfor vigtigt, at
etablering af en motorvej over Egholm fremmes.
Mvh
Syv nordjyske trafikplanlæggere
Jørgen Harder, Harry Lahrmann, Niels Melchior, Per Studsholt, Per Jacobi, Jørgen Kristiansen og
Svend Tøfting.
Kontaktperson:
Svend Tøfting
Wibroesvej 8
9000 Aalborg
2271 1837
[email protected].