Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 389
Offentligt
2407373_0001.png
10. MAJ 2021
4016690 HED
Referat af ordinært virksomhedsmøde i
Fjordforbindelsen Frederikssund 2021
Den 27. april 2021 blev der afholdt ordinært virksomhedsmøde i Fjordforbindelsen Frederikssund (CVR
nr. 37 26 27 49). Virksomhedsmødet blev afholdt som et elektronisk møde i henhold til bekendtgørelse nr.
2240 af 29. december 2020.
Den danske stat var repræsenteret ved Transportministeriet ved selskabsdirektør Michael Birch i hen-
hold til fuldmagt.
Til stede var endvidere bestyrelsesformand Leif Tullberg og næstformand Helle Mørk Friis fra Fjordfor-
bindelsen Frederikssund.
Fra Rigsrevisionen deltog chefkonsulent Anne Rønnebek.
Fra Ernst & Young Godkendt Revisionspartnerselskab deltog statsautoriseret revisor Michael N.C. Ni-
elsen.
Fra forretningsføreren, Vejdirektoratet, deltog praktisk forretningsfører Asta Ostrowski, specialkonsu-
lent Vibeke Overgaard Larsen og vejdirektør Jens Holmboe,
Fra Transportministeriet deltog specialkonsulent Astrid Kragh Møller og chefkonsulent Carsten Vædele
Madsen fra Transportministeriet.
Endelig deltog fra advokatfirmaet Poul Schmith advokat Peter Hedegaard Madsen og erhvervsjuridisk
fuldmægtig Fie Busk Tang.
Virksomhedsmødet var åbent for pressen.
Side 1 / 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407373_0002.png
10. MAJ 2021
4016690 HED
Der var i henhold til vedtægterne fastsat følgende dagsorden:
1. Udpegning af dirigent.
2. Bestyrelsens mundtlige beretning om Fjordforbindelsen Frederikssunds virksomhed.
3. Forelæggelse af årsrapport med revisionspåtegning til godkendelse.
4. Beslutning om anvendelse af overskud eller dækning af underskud i henhold til den godkendte
årsrapport, herunder fastsættelse af eventuelt udbytte.
5. Bestyrelsens orientering om forventede tiltag af politisk eller økonomisk interesse i det kom-
mende år, samt en orientering om bestyrelsens forventninger til resultaterne for de kommende
år.
6. Eventuelle forslag fra transportministeren eller bestyrelsen.
7. Fastsættelse af bestyrelsens vederlag.
8. Valg af medlemmer til bestyrelsen, samt orientering om bestyrelseskandidaters erhvervsmæssige
baggrund og ledelseshverv i danske og udenlandske virksomheder.
9. Valg af statsautoriseret revisor.
10. Indstilling om vedtægtsændring
11. Eventuelt.
Ad 1
Til dirigent valgtes advokat Peter Hedegaard Madsen.
Dirigenten takkede for hvervet og konstaterede, at virksomhedsmødet var lovligt indkaldt, at dagsorde-
nen var i overensstemmelse med vedtægten, og at virksomhedsmødet var beslutningsdygtigt. Han be-
mærkede endvidere, at virksomhedsmødet blev afholdt elektronisk, og at pressen havde haft lejlighed til
at deltage. Herefter gav han ordet til formanden.
Ad 2
Formanden aflagde beretning i henhold til årsrapporten. Han indledte med at bemærke, at bestyrelsen
generelt var meget tilfredse med årets udvikling. Formanden bemærkede, at 2020 havde været et år, hvor
kræfterne i Fjordforbindelsen Frederikssund primært var blevet brugt på betalingsanlægget samt på at
justere de gensidige forventninger med entreprenøren.
Formanden bemærkede, at den nye fjordforbindelse allerede ses at have indfriet mange af de forventnin-
ger, som var med til at danne baggrund for beslutningen om dens etablering. Blandt andet har den med-
ført mindre gennemkørselstrafik i Frederikssund, bedre logistik af trafikken og dermed kortere
Side 2 / 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407373_0003.png
10. MAJ 2021
4016690 HED
transporttid. På nuværende tidspunkt krydser ca. 3.000 biler den nye fjordforbindelse hver dag, og dette
tager presset af den gamle bro. Når trafikken igen stabiliseres, er det forventningen, at antallet af biler
pr. dag vil blive meget større, og dermed vil den gamle bro også være for lille til det samlede overløb.
Trafikken:
Trafikken i år 2020 steg med 7% fra januar til februar måned. I marts måned, da store dele af samfundet
blev lukket ned, faldt trafikken igen. Ved årets udgang ses en samlet reduktion på ca. 20%.
Formanden oplyste, at det ikke vil være muligt at anvende 2020 som et referencesår henset til corona
pandemien. Det har været håbet, at 2021 ville kunne bruges som reference år, men i lyset af den fortsatte
situation i samfundet med nedlukninger m.v., ser dette ikke ud til at blive tilfældet.
Økonomi:
Formanden berettede, at det realiserede resultatet for år 2020, er blevet bedre end forventet, og at resul-
tat af primær drift var positiv.
Derudover bemærkede formanden, at der i årets resultat ses omkostningsposter, som ikke vil optræde
igen næste år, bl.a. har der været brugt omkostninger på indkøring af konsulenter, ligesom der har været
afholdt finansielle omkostninger på ca. 4,6 mio. kr. (kurstab) i forbindelse med omlægning af lån. For-
manden bemærkede til sidst, at der er gode muligheder for, at broen vil kunne betales indenfor de 40 år,
hvis resultatet over de næste par år, fortsætter med at udvikle sig på samme positive måde.
Øvrigt:
Afslutningsvis oplyste formanden, at der i lyset af anlægsbyggeriet er blevet fået foretaget en fugleoptæl-
ling, og at denne ikke peger på, at anlægsbyggeriet har haft en negativ indflydelse fuglelivet eller naturen
i øvrigt.
Bestyrelsesformandens beretning blev taget til efterretning af Transportministeriet.
Ad 3
Årsrapporten blev fremlagt og dirigenten oplyste, at Fjordforbindelsen Frederikssund i regnskabsåret
2020 havde realiseret et underskud på 19.249 tkr.
Årsrapporten blev godkendt af Transportministeriet.
Ad 4
Bestyrelsen havde indstillet, at årets negative resultat blev overført til egenkapitalreserven som anført i
årsrapporten.
Side 3 / 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407373_0004.png
10. MAJ 2021
4016690 HED
Indstillingen blev godkendt af Transportministeriet.
Ad 5
Bestyrelsesformanden orienterede kort om forventningerne til det kommende år. Bestyrelsen vil i 2021
være fokuseret på at drive en sund og omkostningseffektiv forbindelse over fjorden, og bestyrelsen vil
som altid følge trafikudviklingen nøje. Såfremt der skulle ske afvigelser i forhold til det forventede tra-
fiktræk, vil bestyrelsen lave en handleplan herfor samt sørge for øjeblikkelig underretning af Transport-
ministeriet.
Bestyrelsen vil derudover i de kommende år være opmærksom på udviklingen af den kommende Frede-
rikssundmotorvej. På nuværende tidspunkt vides det dog ikke hvornår den forventes etableret.
Det blev bemærket, at bestyrelsen ikke forventer, at corona pandemien giver anledning til en ændret
strategi for Fjordforbindelsen Frederikssund eller en grundlæggende ændring af bestyrelsens arbejde i
øvrigt. Bestyrelsesformanden oplyste, at det fortsat er bestyrelsens vurdering at selskabets gæld kan
tilbagebetales i løbet af maksimalt 40 år.
Orienteringen blev taget til efterretning af Transportministeriet, som tilkendegav, at det var positivt, at
selskabets gæld fortsat vurderes at kunne tilbagebetales i løbet af 40 år.
Ad 6
Der forelå intet til behandling.
Ad 7
Der forelå forslag om, at vederlaget til bestyrelsen for 2021 fastsættes til følgende:
Bestyrelsesformanden:
Næstformanden:
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
kr. 332.000
kr. 220.000
kr. 112.000
Bestyrelsen indstillede endvidere, at bestyrelseshonoraret nedsættes med 25 pct. gældende fra 1. januar
2022. Denne nedsættelse er begrundet i den forventede nedgang i aktivitet for bestyrelsen, der ville blive
mindre omfattende end hidtil.
Transportministeriet godkendte den foreslåede regulering af vederlaget til bestyrelsen og bemærkede, at
forslaget om nedjustering var sket på bestyrelsens eget initiativ.
Side 4 / 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407373_0005.png
10. MAJ 2021
4016690 HED
Ad 8
Der forelå indstilling om genvalg af Leif Tullberg (formand), Helle Mørk Friis (næstformand) og samt,
efter indstilling fra Frederikssund Kommune, tillige John Schmidt Andersen og Tina Tving Stauning.
Bestyrelsesmedlem Christina Wejlemann var ikke på valg.
Transportministeriet tiltrådte indstillingen og de medlemmer af bestyrelsen, der var på valg, blev gen-
valgt.
Ad 9
Bestyrelsen havde indstillet, at Ernst & Young Godkendt Revisionspartnerselskab blev genvalgt som
virksomhedens statsautoriserede revisor, og revisor bekræftede at ville påtage sig hvervet
Transportministeriet tiltrådte indstillingen.
Ad 10
Som bilag B til indkaldelsen til det ordinære virksomhedsmøde var vedlagt udkast til ændret vedtægt for
virksomhedsmødet. Bestyrelsen havde indstillet, at de forelagte vedtægtsændringer blev godkendt.
Vedtægtsændringerne blev godkendt af Transportministeriet.
Ad 11
Formanden meddelte, at Bestyrelsen har noteret sig at Ministeren har opgivet tanken om at opkræve
passageafgift for Motorcykler. Bestyrelsen forventer, at formanden drøfter denne beslutning, med
Transportministeren på først kommende kvartalsmøde.
Formanden uddelte en tak til forretningsføreren, bestyrelsen og revisionen for godt samarbejde. Til de
øvrige deltagere takkede han ligeledes for et godt samarbejde i det forløbne år.
Dirigenten konstaterede herefter, at alle punkter på dagsordenen var udtømt, hvorefter virksomhedsmø-
det blev hævet.
Som dirigent:
København, den 10. maj 2021
Peter Hedegaard Madsen
Advokat
Side 5 / 5