Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 389
Offentligt
2407372_0001.png
Statusrapport
1. kvartalsrapport 2021
Fjordforbindelsen Frederikssund
Selvstændig offentlige virksomhed
28. april 2021
Side 1 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
Side
Indledning .............................................................................................................................. 3
Sammenfatning ..................................................................................................................... 4
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
Trafik ...................................................................................................................... 4
Kundeservice m.v. ................................................................................................. 4
Kommunikation ...................................................................................................... 4
Systemdrift ............................................................................................................. 4
Anlægsprojekt ........................................................................................................ 4
Økonomi ................................................................................................................. 4
Andet ...................................................................................................................... 4
Trafik over Kronprinsesse Marys Bro .................................................................... 5
3.1.2
3.1.3
3.1.4
Sæsonkorrigeret analyse af antallet af passager .................................................. 5
Antallet af passager i forhold til forudsætningerne i gældende budget ................. 6
Trafikudvikling på Kronprinsesse Marys Bro ift. Østdanmark generelt.................. 6
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
3
Trafik ...................................................................................................................................... 5
3.1
3.1.1
Oversigt trafik i perioden ....................................................................................... 5
4
Kundeservice m.v. ................................................................................................................ 8
4.1
Henvendelser til kundeservice ............................................................................... 8
4.1.1
Registrerede kunder ............................................................................................. 8
Hjemmesider....................................................................................................... 10
Sociale Medier .................................................................................................... 11
Presse ................................................................................................................ 11
Kampagner ......................................................................................................... 11
5
Kommunikation ................................................................................................................... 10
5.1.1
5.1.2
5.1.3
5.1.4
6
Systemdrift .......................................................................................................................... 12
6.1
6.2
Operatør servicekontrakt ..................................................................................... 12
Digitale samarbejder ............................................................................................ 12
Status for færdiggørelsesarbejder ....................................................................... 12
Anlægsøkonomi ................................................................................................... 13
7.2.1
Status for anlægsøkonomi .................................................................................. 13
7
Anlægsprojekt ..................................................................................................................... 12
7.1
7.2
8
Økonomi............................................................................................................................... 15
8.1
Virksomhedsøkonomi for Fjordforbindelsen Frederikssund SOV ........................ 15
8.1.1
8.1.2
8.1.3
8.1.4
Økonomiopfølgning............................................................................................. 15
Oversigt over låntagning ..................................................................................... 15
Likviditet 2021 ..................................................................................................... 16
Likviditetsbudget 2020-2025 ............................................................................... 16
9
Andet .................................................................................................................................... 17
Side 2 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0003.png
1 Indledning
Denne rapport er kvartalsrapporten for Fjordforbindelsen Frederikssund (SOV) for første kvartal
2021. Rapporten afrapporterer ift. det seneste godkendte budget af bestyrelsen.
Efter behandling i bestyrelsen, fremsendes rapporterne til Transportministeriet i forbindelse med
den løbende rapportering. Endvidere vil rapporterne danne grundlag for kvartalsmøder med mi-
nisteriet.
Side 3 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0004.png
2 Sammenfatning
2.1 Trafik
Der har i 1. kvartal 2021 været gennemsnitlig 2.635 daglige passager over Kronprin-
sesse Marys bro, hvilket er en stigning på 15% i forhold til samme periode året før.
2.2 Kundeservice m.v.
I 1. kvartal af 2021 er antallet af kunder med Fjordpay aftale steget 6%, og ved udgan-
gen af marts 2021 var der registreret 59.684 Fjordpay aftaler.
Antallet af telefonhenvendelser til kundeservice er steget 33% over 1. kvartal af 2021. I
samme periode er svartiden faldet fra 54 til 38 sekunder, hvilket skyldes, at kundeser-
vice igen fungerer stabilt efter leverandøren har gjort en række tiltag.
Antallet af mailhenvendelser til kundeservice er steget med 30% over 1. kvartal af 2021.
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
2.3 Kommunikation
Langtidsbudget blev offentliggjort i starten af januar.
Ny struktur for målgrupper blev taget i brug.
Mere detaljerede trafiktal blev gjort tilgængelige på fjordforbindelsen.dk.
Indledende møde om samarbejde med Destination Fjordlandet blev afholdt.
2.4 Systemdrift
Betalingsløsningen blev opdateret for at øge datasikkerheden for de uregistrerede kun-
der. Løsningen betyder, at det ikke længere er muligt for en uregistreret kunde at be-
tale, før fakturaen er modtaget med posten.
2.5 Anlægsprojekt
Der er i år solgt tre sommerhuse ved udgangen af april.
2.6 Økonomi
Resultatet for 1. kvartal giver ikke anledning til en ændring i budgetterne.
2.7 Andet
Intet at bemærke.
Side 4 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0005.png
3 Trafik
3.1 Trafik over Kronprinsesse Marys Bro
3.1.1
Oversigt trafik i perioden
I 1. kvartal 2021 passerede 237.127 køretøjer Kronprinsesse Marys Bro, som er en stigning på
15% i forhold til samme periode året før.
I tabel 3.1.1 er angivet det gennemsnitlige antal realiserede passager for 1. kvartal 2021 på hhv.
månedsniveau og kvartalsniveau på Kronprinsesse Marys Bro.
Tabel 3.1.1 Daglige antal realiserede passager i 1. kvartal 2021*
jan-21
feb-21
mar-21
1. kvartal
2021
Samlet 2021
1.883
2.178
2.472
2.178
2.178
1
6
33
14
14
362
489
485
444
444
2.246
2.673
2.990
2.635
2.635
*Data er de gældende for tidspunktet, hvor kvartalsrapporten blev udarbejdet
Det gennemsnitlige antal daglige passager har i 1. kvartal været 2.635, hvoraf 2.178 var
køretøjer op til 3,5 t (ekskl. motorcykler) og 444 var køretøjer over 3,5 t.
Trafikken steg med knap 20% fra januar til februar til trods for vinterferien i februar måned. I
marts forsatte stigningen med yderligere 12%.
3.1.2
Sæsonkorrigeret analyse af antallet af passager
Mængden af trafik over Roskilde Fjord varierer over året. Da det første driftsår har været præget
af nedlukningen ifm. Coronapandemien, vurderes det, at fordelingen på Kronprinsesse Marys
Bro i 2020 ikke repræsenterer et ’normalt’ trafikmønster. Derfor anvendes fortsat årsfordelingen
af den samlede trafik i 2019 over Kronprins Frederiks Bro og Kronprinsesse Marys Bro, som in-
dikator for en årsfordeling.
Figur 3.1.2.a nedenfor viser, at den samlede trafik over fjorden varierer over året, med de høje-
ste afvigelser fra årsgennemsnittet i februar måned med -8% og juni måned med +8%. For last-
biltrafikken er variationen over året væsentlig større med de højeste afvigelser fra lastbilstrafik-
kens årsgennemsnit +20% i april og -33% i december. Generelt set er lastbilstrafikken lavest i
løbet af vinterhalvåret. Lastbilvariationen i 2019 følger nogenlunde samme variation i 2020.
Side 5 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
Måned
Køretøjer <3,5t
Motorcykler
Lastbiler >3,5t
Samlet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0006.png
Figur 3.1.2 Årsfordeling af den samlede trafik over Roskilde Fjord baseret i 2019
Årsfordeling af trafik over Roskilde Fjord i 2019
Indeks (100 = Årsgennemsnit)
125
115
105
95
85
75
65
3.1.3
Antallet af passager i forhold til forudsætningerne i gældende budget
I budgettet for 2021 er der forudsat et gennemsnitligt antal daglige passager på 3.100, hvoraf
2.726 er køretøjer op til 3,5 tons og 374 er køretøjer over 3,5 tons. Da trafikken over Roskilde
Fjord varierer hen over året, er der i tabel 3.1.3 opgjort, hvad den ”sæsonkorrigerede” måned-
lige trafik skal være for at indfri budgetforudsætningerne.
Sammenholdes det gennemsnitlige antal realiserede passager med det budgetterede, ses det,
at der i 1. kvartal 2021 i gennemsnit har været 477 færre daglige passager end forudsat i års-
budgettet. I marts måned ses en fremgang, hvor trafikken blot lå 103 passager (3%) under bud-
gettet. Dette til trods for at store dele af Danmark fortsat var påvirket af Coronapandemien.
Tabel 3.1.3 Sæsonkorrigeret budgetteret trafik sammenholdt med den realiserede trafik for 1. kvartal
Køretøjsart Jan
Realiseret
Difference
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
ÅDT
2.623
-477
Budgetteret 2.870 3.139 3.060 3.188 3.229 3.383 3.006 3.133 3.179 3.126 3.125 2.765 3.100
2.957 2.667 2.245
-625
-472
-103
3.1.4
Trafikudvikling på Kronprinsesse Marys Bro ift. Østdanmark generelt
Vejdirektoratet har fulgt trafikudviklingen særligt tæt siden starten af 2020 for at kunne følge ef-
fekten af de varierende grader af nedlukning ifm. Coronapandemien. I nærværende afsnit sam-
menstilles nedlukningernes effekt på trafikken over Kronprinsesse Marys Bro med Østdanmark
generelt.
Figur 3.1.4a og 3.1.4b viser trafikudviklingen på 14 strategisk placerede tællestationer på stats-
vejnettet i Østdanmark (Indeks_ØstDK) samt på Kronprinsesse Marys Bro (Indeks_KPM).
Side 6 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
Samlet
Lastbiler
Middel
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0007.png
Figur 3.1.4a: Udvikling for samlet trafik på Kronprinsesse Marys Bro ift. Østdanmark generel, uge 2 i 2020 til
uge 13 i 2021
Figur 3.1.4b: Udvikling for lastbiler på Kronprinsesse Marys Bro ift. Østdanmark generelt, uge 2 i 2020 til uge 13
i 2021
Figur 3.1.4a antyder, at Kronprinsesse Marys Bro generelt har været mindre påvirket af coro-
nakrisen end det øvrige Østdanmark. Man ser faktisk en egentlig trafikvækst det meste af 2020
og ligeledes i 1. kvartal 2021, på trods af et betydeligt fald mod slutningen af 2020.
Side 7 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0008.png
Det er ikke muligt at adskille, hvilke dele af trafikvæksten der kan tilskrives en blivende stig-
ning/indsving (på trods af det generelle fald i trafikken grundet Corona), og hvad der kan skyl-
des øget ferietrafik pga. restriktioner på udenlandsrejser – fx i vinterferien (uge 7) og påskefe-
rien (uge 13).
Figur 3.1.4b viser, at lastbilstrafikken i Østdanmark generelt har være mindre påvirket af coro-
nakrisen end den øvrige trafik. Det samme er tilfældet på Kronprinsesse Marys Bro, hvor last-
bilstrafikken, som forventet, steg i løbet af 2. kvartal 2020, aftog lidt i løbet af 3. kvartal og aftog
markant i 4. kvartal. For 1. kvartal 2021 ses stigninger i lastbilstrafikken ift. 1. kvartal 2020 i Øst-
danmark generelt. Samme tendens ses på Kronprinsesse Marys Bro, blot i endnu højere grad
end det øvrige statsvejnet.
4 Kundeservice m.v.
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
4.1 Henvendelser til kundeservice
Henvendelser til kundeservice har været stigende i 1. kvartal af 2021. Det er fortsat spørgsmål
til betaling. Hvordan man betaler, og hvorvidt betalingen er modtaget, er de mest hyppige årsa-
ger til henvendelse.
Telefon og mail henvendelser til kundeservice
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Telefon
Mail
4.1.1
Registrerede kunder
Ved udgangen af marts 2021 var der 59.684 tilmeldt Fjordpay. Af figuren fremgår det, at der er
en konstant stigning af registrerede kunder.
Side 8 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0009.png
Registrerede kunder
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
Side 9 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0010.png
5 Kommunikation
I 1. kvartal har fokus for kommunikationsindsatsen været langtidsbudgettet og ny opsætning af
de trafiktal, som offentliggøres på fjordforbindelsen.dk.
Derudover iværksættes en mere struktureret indsats over for udvalgte målgrupper, som vedta-
get af bestyrelsen i kommunikationsplanen for 2021.
5.1.1
Hjemmesider
Fjordforbindelsen Frederikssund råder over to hjemmesider, som tjener forskellige formål.
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
Fjordpay.dk er den kunderettede hjemmeside, hvor aftaler oprettes og administreres, samt inde-
holder information om priser, kundeservice og serviceinformation. Drives af operatøren.
Fjordforbindelsen.dk er den overordnede corporate side for information om organisationen, an-
lægsfasen, rapporter og nyheder om forbindelsen. Drives af forretningsføreren.
Tabel 5.1.1 Internettrafik på officielle Fjordforbindelse hjemmesider
4. kvartal 2020
Januar
-
128.789
30,45
-
7.532
40,00
Februar
-
130.284
31,73
-
7.300
39,00
Marts
-
90.422
30,10
-
7.022
49,00
1. kvartal 2021
-
349.495
-
-
21.854
-
Fjordpay.dk
Sidevisninger
Tid på siden (sekunder)
-
438.318
-
-
25.391
-
FF.dk
Sidevisninger
Tid på siden (sekunder)
Tid på siden
Gennemsnitlig tid på siden er det typiske tidsforbrug på hjemmesiden som helhed.
Ved kortere sider med konkret serviceinformation, er lave tider normalt hensigtsmæssige, da de
indikerer hurtig afhjælpning på et problem eller spørgsmål.
På sider med længere tekster og information, kan høje tider indikere, at brugerne tager sig tid til
at læse og sætte sig ind i indholdet, og dermed ofte et godt tegn.
Konklusion
Der er forventeligt en hel del flere sidevisninger på fjordpay.dk, da den hjemmeside har langt
højere praktisk relevans for kunderne, og derfor promoveres ofte i alle kanaler.
Der ses et generelt fald i tid på siderne, særligt på fjordpay.dk. Det kan indikere, at brugerne i
højere grad er i stand til at afhjælpe problemer eller gennemføre deres ærinde på kortere tid.
Trafiktal
I første kvartal er der lavet en ny opsætning på siden med trafiktal, så det nu også er muligt at
hente et regneark med detaljerede trafiktal på dagsniveau siden forbindelsen åbnede i 2019.
Side 10 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0011.png
Tal for Kronprins Frederiks Bro indgår ikke længere i oversigten, og i stedet henvises der til Vej-
direktoratets generelle statistik.
5.1.2
Sociale Medier
Der fastholdes så vidt muligt en publiceringsfrekvens på to opslag per uge på Facebook. Opsla-
gene er en kombination af løbende serviceinformation om betalingsmetoder, nummerpladeaf-
læsning og fordele ved at oprette aftaler, samt interviews med kunder, fascinationshistorier og
nyheder.
Alle opslag med spørgsmål eller til forbindelsen besvares løbende. Holdningsbaserede kom-
mentarer besvares ikke.
5.1.3
Presse
Der blev udsendt pressemeddelelse om Fjordforbindelsen Frederikssunds langtidsbudget i star-
ten af januar, hvilket medførte omtalte i flere lokale medier.
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
5.1.4
Kampagner
Der er indgået samarbejde med Destination Fjordlandet med henblik på en mere målrettet og
koordineret indsats i forhold til blandt andet sæsongæster i regionen.
Side 11 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0012.png
6 Systemdrift
6.1 Operatør servicekontrakt
I 1. kvartal blev betalingsløsningen på hjemmesiden opdateret. Dette sker for at øge datasikker-
heden for de uregistrerede kunder. Løsningen betyder, at det ikke længere er muligt at betale
for en uregistreret kunde, før fakturaen er modtaget med posten. Det er fortsat muligt at få rabat
på gebyret ved oprettelse af en fast aftale. Hjemmeside, fakturaer, forretningsregler og skiltning
er blevet opdateret ift. den nye løsning.
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
Operatøren har redegjort for den tekniske hændelse, som medførte datatab i december måned.
Hændelsen var forårsaget af en fejl i installationen. Fejlen er udbedret, og operatøren vurderer,
at hændelsen ikke vil kunne finde sted igen.
Der har ikke været andre væsentlige hændelser i 1. kvartal.
6.2 Digitale samarbejder
Forretningsfører arbejder fortsat på at gøre det muligt for operatøren at udsende faktura til kun-
derne via digital post (E-boks), og er i den forbindelse i dialog med Digitaliseringsstyrelsen.
Forretningsfører er også fortsat i dialog med Motorregisteret om udvidet adgang med henblik på
at kunne få adgang til opslag af CPR og CVR numre, der skal bruges til indtastning af gældsha-
vere i SKATS fordringshaverportal for kunder, der ikke betaler efter udsendte rykker skrivelser.
7 Anlægsprojekt
7.1 Status for færdiggørelsesarbejder
Sommerhuse
Der blev solgt 6 sommerhuse i 2020, og forventningen er at sælge et lignende antal i 2021.
Der er ved udgangen af april solgt tre sommerhuse.
Side 12 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0013.png
Klager over støj fra broen
Der er modtaget en række klager vedr. støj, nærhed og dominans. Klagerne kommer fra ejere
af sommerhuse på Tørslev Hage såvel som husejere i Sydbyen (øst for fjorden), hvor enkelte
sommerhusejere ønsker deres sommerhus overtaget. Ekspropriationskommissionen har beslut-
tet at tage 46 sager op. De første nærhedssager løber af stablen den 22. april 2021. Der er be-
rammet 10 dage til nærhedssager i april og maj. Der er dog 8 nærhedssager, som først kan be-
handles til efteråret.
Beplantning
De sidste plantearbejder på Tørslev Hage - udsætning af større fyrretræer - blev gennemført ul-
timo marts. Der udestår kun pleje af beplantning. Plejeperioden løber til og med 2024.
Skilte
Skiltevejvisningen er ændret, så Skibby nu optræder som et delmål. Der er opsat tavler langs
Fjordlandsvej i østgående retning, for at hjælpe lastbiler den rigtige vej til industrikvarteret langs
Strandvangen. Gule, midlertidige tavler er nedtaget.
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
0,7
0,5
3,9
0,0
14,8
4,7
5,5
5,0
-0,7
3,7
5,5
4,9
0,0
0,0
3,9
3,9
13,0
5,5
5,0
33,0
7.2 Anlægsøkonomi
7.2.1
Status for anlægsøkonomi
Oversigt over færdiggørelsesarbejder for anlægsprojektet
Nedenstående tabel viser budget over færdiggørelsesarbejder for 2020 til 2026. Det skal
bemærkes, at flere af færdiggørelsesaktivisterne ikke kendes endelig, og er vanskelige at
opgøre eksakt.
Yderligere skal der gøres opmærksom på, at der for ”Trafikforanstaltninger” kun er truffet
beslutning om de allerede udførte mindre trafikforanstaltninger i 2020 på J.F. Willumsens Vej.
De øvrige midler til ”Trafikforanstaltninger” efter 2021 vil kun blive igangsat efter drøftelser
mellem Vejdirektoratet og bestyrelsen. Det kan dog først iværksættes efter forudgående
forhandling med Frederikssund Kommune og med samtykke fra politiet. Endvidere har
Transportministeren i svar til Transportudvalget oplyst, at udvalget vil blive orienteret, inden
eventuelle foranstaltninger i givet fald iværksættes.
Tabel 7.2.1a Oversigt for Færdiggørelsesarbejdere
Oversigt for Færdiggørelsesarbejdere
(mio.kr. 2021-prisniveau)
Projektering, tilsyn og administration
Ekspropriationer og ejendomssalg
Anlægsarbejder
Beplantning
Miljømonitorering
Trafik foranstatninger
Ledningsomlægninger
Ikke disponerede reserver
Sam lede færdiggørelsesbudget
inkl. reserver
* Regnskabstal (faktiske udgifter).
2020*
7,5
-5,1
10,3
0,4
0,3
1,4
2021
4,1
0,1
0,4
0,1
0,1
2022
2,3
-8,8
0,3
0,1
0,1
2023
0,9
-6,4
0,4
0,1
2024
0,9
0,3
0,4
0,1
2025
0,3
0,5
0,2
2026
I alt
15,9
-19,5
11,8
I forhold til sidste rapportering er det samlede budget uændret.
Side 13 af 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0014.png
Anlægsprojektets finansieringsbehov
Nedenfor er vist det forventede finansieringsbehov for anlægsprojektet for hele projektperioden
2013-2026. Finansieringsbehovet er opgjort i forhold til den estimerede slutpris på anlægspro-
jektet, som i øjeblikket er estimeret til ca.1.633 mio.kr. (2020-prisniveau).
Tabel 7.2.1b Finansieringsbehov for anlægsprojektet
Finansiering og finansieringsbehov
2013-2026
DKK mio.
2021 prisniveau
Finansiering
Samlet finansiering
Statsligt bidrag**
Lånefinansiering
* Regnskabstal (faktiske udgifter)
1.632,4
655,4
976,9
1,1
1,1
0,0
37,7
37,7
0,0
74,9 201,7 364,8 520,5 398,7
74,9 201,8 111,8 208,6
0,0
-0,1 253,0 311,9 398,7
14,8
14,8
0,0
4,7
4,7
0,0
-0,7
-0,7
0,0
3,7
0,8
2,9
5,5
4,9
5,5
4,9
Total
2013* 2014* 2015* 2016* 2017* 2018* 2019* 2020* 2021 2022 2023 2024 2025
** Statslig bidrag eksklusiv 2,8 mio.kr. afsat til forberedelse af projektet
Afløbet for finansieringen er udarbejdet ud fra gældende tidsplan for færdiggørelsesarbejdere.
Alle omkostninger i 2021 forventes at blive dækket af det statslige bidrag bevilget på Finanslov
for 2021. I tabellen ses, at det statslige bidrag er opbrugt i 2023, og det betyder at forbruget fra
2023 og frem skal lånefinansieres. Der er dog stadig stor usikkerhed på udgifter og indtægter,
samt afløbet hen over årerne. Der kan derfor ikke udelukkes, at der skal lånefinansieres på et
tidligere tidspunkt end forventet.
Side 14 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0015.png
8 Økonomi
8.1 Virksomhedsøkonomi for Fjordforbindelsen Frederikssund SOV
8.1.1
Økonomiopfølgning
Der er ingen ændringer til forventningen for årets resultat, som er budgetteret til -12,4 mio. kr.
1. kvartal 2021
Tabel 8.1.1. viser oversigten over seneste godkendte årsbudget (kolonne 2), og opfølgning på
budgettet for 1. kvartal i de øvrige kolonner. Der er kun mindre afvigelser mellem budgettet og
resultatet for kvartalet, hvilket hovedsageligt skyldes, at for januar og februar er de budgette-
rede lig de realiserede beløb, da de to måneder var realiseret ved seneste bestyrelsesgod-
kendte budgetændring d. 8. april. Den forbedrede omsætning for perioden på 0,3 mio. kr. skyl-
des derfor, at der var en højere andel af lastbiler i marts end budgetteret.
Tabel 8.1.1. Økonomiopfølgning, 1. kvartal 2021
Fjordforbindelsen Frederikssund SOV
Mio. DKK
Nettoomsætning
Driftsomkostninger - Betalingsanlæg
Bruttofortjeneste
Personaleomkostninger
Andre eksterne omkostninger
- Generel assistance
- Bestyrelsesreserve
- Kommunikation generelt
- Markedsføringsudgifter
- Styring af operatør
- Økonomi og rapportering
- Finansforvaltning
- Revision
- Udvikling
- Tab på debitorer
Resultat af primær drift (EBITDA)
Afskrivninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Årets Resultat
19,2
7,7
11,5
0,9
5,7
2,3
0,1
0,6
0,3
0,7
0,5
0,3
0,4
0,4
0,0
4,9
10,9
-6,0
6,4
-12,4
Godkendt
årsbudget
Budget, 1. kvartal
Forret-
nings-
fører
0,0
1,1
0,4
0,2
0,0
0,2
0,1
Øvrige
3,9
1,9
2,0
0,2
0,2
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
1,6
2,5
4,1
1,6
2,5
I alt
3,9
1,9
2,0
0,2
1,3
0,5
0,0
0,2
0,0
0,2
0,1
0,1
0,0
0,1
0,0
0,5
2,5
-2,0
1,6
-3,6
Realiseret, 1. kvartal
Forret-
nings-
fører
0,0
1,0
0,5
0,2
0,0
0,2
0,1
Øvrige
4,2
2,0
2,2
0,2
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
1,8
2,5
4,3
1,6
2,7
I alt
4,2
2,0
2,2
0,2
1,2
0,5
0,0
0,2
0,0
0,2
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,8
2,5
-1,7
1,6
-3,3
Difference mellem budget
og realiseret
Forret-
nings-
fører
Øvrige
0,3
0,1
0,2
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
0,0
0,3
0,0
0,3
I alt
0,3
0,1
0,2
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,3
0,0
0,3
0,0
0,3
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
-1,1
-1,1
-1,1
0,0
-1,0
-1,0
-1,0
-0,1
0,1
8.1.2
Oversigt over låntagning
Der er optaget fem lån, hvor der er udbetalt i alt 1.122 mio. kr. Med tillæg af det statslige bidrag
på ca. 655 mio.kr., er der tilvejebragt ca. 1,8 mia. kr. til finansiering af anlægsprojektet og til dels
virksomhedens driftsaktiviteter.
Den vægtede effektive rente på virksomhedens genudlån udgør samlet set 0,65 pct. inklusive
garantiprovision på 0,15 pct.
Side 15 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0016.png
Tabel 8.1.2 Optagne lån
Specifikation af lån
mio. DKK
Optagne lån
1)
Statslån, nom. rente 4,65%
Statslån, nom. renter 1,90%
Statslån, nom. rente 4,65%
Statslån, nom. rente 0,65 %
Statslån, nom. rente 0,40%
I alt
Inkl. provision
Effektive ren-
ter %
1)
0,66
0,32
1,05
-0,47
0,21
Nominel
værdi
265
165
120
100
130
780
Udbetalt
492
186
202
110
132
1.122
Renter og Indfrielsestids-
provision punkt
12,3
3,1
5,6
0,7
0,5
22,2
15. november 2039
15. november 2025
15. november 2039
15. november 2029
15. november 2052
1)
Nedenstående likviditetsprognose (tabel 8.1.3) tager udgangspunkt i den likvide beholdning pr.
31. marts samt det bestyrelsesgodkendte budget.
Tabel 8.1.3 Beregnet likviditetsprognose pr. 31. december 2021
Beregnet likviditetsprognose pr. 31. december 2021
Mio. DKK
Likviditet pr. 31. marts 2021
Forventede driftsindtægter, 1. april - 31. december 2021
Forventede driftsudgifter, 1. april - 31. december 2021
Forventet likviditet pr. 31. december 2021
Trækningsret på kassekredit
Forventet likviditet pr. 31. december 2021, inkl. kassekredit
-0,1
14,7
-32,1
-17,6
50,0
32,4
8.1.4
Likviditetsbudget 2020-2025
Af nedenstående tabel 8.1.4 fremgår det godkendte likviditetsbudget for perioden år 2021-2025.
Der er i budgettet forudsat optagelse af nyt lån på 170 mio. kr. i 2023, og indfrielse af lån på 165
mio. kr. i 2025.
Tabel 8.1.4 – Likviditetsbudget (mio. kr.)*
Fi-
Af-
Årets Likvidi-
Trafik Om-
Om-
nan-
Netto-
Netto- Likvi- Likvidi-
skriv-
re- tetsbe-
År
(ÅDT sæt- kostnin-
sielle
gæld
gæld ul- ditet, tet, Ul-
nin-
sul-
væ-
1.000) ning
ger
po-
primo
timo
Primo
timo
ger
tat
gelse
ster
2019
4
-11
-2
-5
-14
-454
-271
-725
379
25
2020 2,8
18
-15
-10
-11
-19
-22
-725
-777
25
3
2021 3,1
15
-11
-11
-6
-13
-20
-777
-797
3
-17
2022 3,9
19
-11
-13
-6
-11
-17
-797
-814
-17
-34
2023 4,9
26
-11
-16
-7
-7
-9
-814
-823
-34
127
2024 6,3
33
-11
-19
-7
-4
-9
-823
-832
127
118
2025 7,7
40
-11
-22
-7
0
6
-832
-826
118
-41
*Der er en mindre afvigelse fra tabel 8.1.3 og 8.1.4, da der i tabel 8.1.3 indgår det realiserede
resultat for 1. kvartal.
Side 16 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
8.1.3
Likviditet 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0017.png
9 Andet
Intet andet at berette
Side 17 af 17
Penneo document key: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Henvendelse af 1/6-21 vedrørende trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro, fra Leif Tullberg
2407372_0018.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er underskrevet via Penneo™ sikker digital underskrift.
Underskrivernes identiteter er blevet registereret, og informationerne er listet herunder.
“Med
min underskrift bekræfter jeg indholdet og alle datoer i dette dokument.”
Helle Friis
Næstformand
Serienummer: PID:9208-2002-2-409794477286
Leif Jørn Tullberg
Bestyrelsesformand
Serienummer: PID:9208-2002-2-819699141354
IP: 93.165.xxx.xxx
2021-05-12 07:14:36Z
IP: 188.178.xxx.xxx
2021-05-12 08:40:19Z
John Schmidt Andersen
Bestyrelsesmedlem
Christina Wejlemann
Serienummer: PID:9208-2002-2-662947667500
IP: 188.183.xxx.xxx
2021-05-14 09:28:02Z
Penneo dokumentnøgle: DKOSG-UK8DB-3K3U8-V1PXY-V07ON-0LNG8
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-288862725765
IP: 87.54.xxx.xxx
2021-05-12 17:48:58Z
Tina Tving Stauning
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-381786404422
IP: 80.62.xxx.xxx
2021-05-14 15:26:51Z
Dette dokument er underskrevet digitalt via
Penneo.com.
Signeringsbeviserne i
dokumentet er sikret og valideret ved anvendelse af den matematiske hashværdi af
det originale dokument. Dokumentet er låst for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en betroet tredjepart. Alle kryptografiske signeringsbeviser er indlejret i
denne PDF, i tilfælde af de skal anvendes til validering i fremtiden.
Sådan kan du sikre, at dokumentet er originalt
Dette dokument er beskyttet med et Adobe CDS certifikat. Når du åbner dokumentet
i Adobe Reader, kan du se, at dokumentet er certificeret af
Penneo e-signature ser-
vice <[email protected]>.
Dette er din garanti for, at indholdet af dokumentet
er uændret.
Du har mulighed for at efterprøve de kryptografiske signeringsbeviser indle-
jret i dokumentet ved at anvende Penneos validator på følgende websted:
https://penneo.com/validate