Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 387
Offentligt
2406617_0001.png
PostNords organisation
PostNord DK
PostNord brevpost
PostNord Logistic
Underlagt egen lovgivning
Transport af pakker, full-load
Stor underskudsforetning
og stykgods samt lagerfunktion.
Finansieret af skattekroner
Fri konkurrence.
Befordringspligtige produkter
Strategi one-stopshopping
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0002.png
PostNords redningsplan
PostNords redningsplan er, via deres datterselskab
PostNord Logistics A/S, at etablere en stor selvstændig
og profitabel vognmands-/logistikvirksomhed.
”Vi skal være en et-stops
shoppingmulighed for vore
kunder, der kan tilbyde den fulde palet af ydelser,”
siger
Jakob Manori adm. direktør i PostNord Logistics.
Jyllands-Posten 15. juni 2018
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0003.png
Konjunkturundersøgelse af vognmandserhvervet i danmark 2018 DTL
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0004.png
PostNord vil således
redde forretningen
ved at satse på det
segment med lavest
indtjening !
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0005.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0006.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0007.png
Udsnit fra rigsrevisionens rapport
2.2. Post Danmarks regnskabspraksis
40. Trafikstyrelsen har oplyst, at Post Danmarks fordeling
af fællesomkostninger i overensstemmelse med
regnskabsreglementet sker ud fra incremental cost-
princippet. Incremental cost-princippet medfører, at alle
omkostninger, der er nødvendige for at befordre de
befordringspligtige produkter, pålægges disse produkter,
og at det fx ved distributionen af produkterne på ruter med
produkter både inden for og uden for befordringspligten
kun er den ekstra tid ved postkassen, der henføres til
produkterne uden befordringspligt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0008.png
Statsrevisorerne noterer sig:
At Trafikstyrelsen baserer dele af tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis på en erklæring fra Post Danmarks
eksterne revisor, men at Trafikstyrelsen ikke har stillet krav om graden af sikkerhed i revisorerklæringen.
At Trafikstyrelsen ikke har haft et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om Post Danmarks avancer på
frimærkefrankerede breve var rimelige. Trafikstyrelsen har ikke haft nedskrevne procedurer for godkendelse af Post
Danmarks priser på frimærkefrankerede breve og har heller ikke fastsat objektive kriterier for, hvad styrelsen vurderer
som en rimelig avance.
At Transportministeriet og Trafikstyrelsen flere gange som led i ejerskabet af og tilsynet med Post Danmark har
iværksat eksterne undersøgelser af, om Post Danmark har efterlevet regnskabsreglerne, herunder regler for fordeling
af fællesomkostninger og spørgsmål om krydssubsidiering. Undersøgelsen fra 2014 viste således, at størstedelen af
omkostningerne
i overensstemmelse med regnskabsreglementet
blev pålagt de befordringspligtige produkter, selv
om disse udgjorde under halvdelen af produkterne. I en anden undersøgelse fra 2020 blev påstande om
krydssubsidiering afvist, men blev afrapporteret uden analyser og baggrund for konklusionerne. Transportministeriet
og Trafikstyrelsen kunne således have efterspurgt mere viden og opnået større sikkerhed for, at Post Danmark
efterlever regnskabsreglerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0009.png
Hvordan forventer man, at et erhverv der
bliver presset af staten, samtidig skal
kunne leve op til bla.de forventelige krav
der vil blive stillet på miljøområdet ?
Her tænkes også på grøn omstilling og
ellastbiler mm.
Vores erhverv på stykgodsmarkedet skal
kunne tjene penge for at kunne investere i
fremtiden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 387: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, fra Foreningen STOP Unfair Fragt
2406617_0010.png
Både Rigsrevisonens rapport, og den nyligt
faldne dom i EU omkring ulovligt
statstilskud til PostNord og momsfritagelse
synes vi tydeligt viser at det er helt
urimeligt at der bruges 275 mio. på at
” lege ” vognmandsforretning til stor skade
for de private aktører der opererer på
markedet