Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 386
Offentligt
Borgerforslag vedr.
Udbygning af A40 til 2+1 vej mellem Ålbæk og Skagen
Repræsentanter:
Henrik Andersen, Arbejdsgruppen for udvikling af miljø, turisme og trafik i Ålbæk og omegn.
Lars Lu d, Fa e ookgruppe ”vejde at Ål æk-Skage ”, sa
Fælles kontaktadresse: [email protected]
e slut i ge af so
erhusejere Ål æk. Nord.
Steffen Junker, talsmand for sommerhusejerne på Edderfuglevej, Gl.Perlevej samt Ålbækvej 2, Ålbæk.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
Det tilsigtede mål med Vejdirektoratets foreslåede vejprojekt:
At skabe bedre fremkommelighed.
Vejdirektoratets definition af fremkommelighed:
1. Den tid, det tager at tilbagelægge en strækning.
2. Påregnelighed med hensyn til rejsetid.
3. Sikkerhed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
Vedr. 1: Den tid, det tager at tilbagelægge en strækning.
Vejdirektoratet (VD) anbefaler at øge hastigheden på 2+1 vejen fra 80 til 90 km/t.
Ifølge VD vil det medføre en forventet stigning af
støj
iveauet på dB, so er ”e hør ar, e
lille æ dri g”. Hertil å vi ko
e tere:
(a) Decibel (dB) angives i en logaritmisk skala. 3 dB svarer derfor til en
fordobling af lydenergien.
(b)
VD’s
støjmålinger er computer-genererede på basis af årstrafik,
ikke
i juli-trafik, hvor
støjgenerne er allerstørst. Fysiske målinger er aldrig foretaget, ligesom den markante effekt af den
fremherskende vestenvind på støjniveauet heller ikke er evalueret.
(c) VD konkluderer, at støjgenerne ligger inden for det i rekreative områder tilladte niveau på 53
dB. Som beboere har vi dagligt i sommerperioden gennem mindst 20 år målt
langt
højere
værdier, jævnligt helt op til 70 dB.
(d) Der må forventes væsentligt øget trafik på strækningen i takt med udbygningen af Skagens
Havn samt effektueringen af Skagens mål om ekspansion af turisme-erhvervet.
(e) Dækstøj udgør mere end 80% af trafikstøjen, så uanset el- og brint-drevne biler, vil den
belastende dækstøj bestå.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
Støj
og frem for alt øget støj har vi kæmpet for at få reduceret i
sommerhusområdet lige siden Skagen Kommune i 1998 udlagde strækningen (3 km)
nord for Ålbæk til et rekreativt område med det formål at udvikle turismen og
arbejdspladser i de små landsbysamfund som eksempelvis Ålbæk. Men man glemte
at overholde planloven for hvilke støjgrænser, der er gældende for sommerhuse og
andre rekreative områder. Hvis trafikhastigheden, som foreslået af Vejdirektoratet,
skal sættes op for at nå en økonomisk balance (jfr. Vejdirektoratets oplysninger), vil
det resultere i en markant stigning i et i forvejen belastende støjniveau.
Turisme er vigtigt for udviklingen af landsbyområder som Ålbæk. Det skaber lokale
arbejdspladser. Men ingen turister ønsker at leje eller købe et sommerhus op ad en
meget og unødvendigt støjende vej. Hvis turisterne bliver væk pga. stigende vejstøj,
ødelægges turismen i området.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
Vedr. 2: Påregnelighed
Mål er at reducere fortætning af trafik samt kødannelser.
(a) Er udelukkende et problem i sommerferie-perioden, dvs. især i juli.
(b) Trafikproblemerne helt ned til Ålbæk opstår som følge af
begrænsende adgangsforhold helt oppe ved Skagen by, jfr. udsagn
fra erhvervschauffører. Til gengæld er der aldrig problemer
ud af
Skagen, oplyser de.
(c) Ambulancefører gennem 30 år på strækningen oplever ikke
problemer med at komme frem ad den nuværende vejføring.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
2406616_0006.png
Den med rødt markerede strækning påtænkes udvidet som en 2+1 vej. Rute 597 er
Hirtshalsvej, vejen lige syd for Bunken Klitplantage er Råbjergvej, de to røde cirkler
markerer eksisterende rundkørsler.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
Vedr. 3: Sikkerhed
(a) Ca. 250 sommerhuse beliggende omkring strækningen Ålbæk-Råbjergvej berøres af vej-
projektet. VD foreslår at lukke tre af de i alt 28 stikveje til sommerhuse og samle dem til én
udkørsel på Ålbækvej. Der
eksproprieres
derfor arealer til disse vejføringer. På strækningen er
der fra Ål ækvej yderligere 5 stikveje til de øvrige so
erhuse, e disse ikke erøres…!?
(b) De resterende 25 stikveje bevares. Der er derfor ingen umiddelbar logik i at lukke de tre oven
for nævnte stikveje.
(c) Ved Råbjergvej krydses Ålbækvej af et stort antal cyklister og gående til og fra Skiveren.
Fremtidig sikring af de bløde trafikanter er ikke afklaret i
VD’s
rapport. Vi betragter en løsning
med rundkørsel som en fejlinvestering, fordi den vil skabe yderligere støj pga. opbremsning og
acceleration.
(d) Ved Råbjergvej lukkes en P-plads med direkte adgang til den offentlige strand med
redningspost (E340). Området er
meget
populært og betjener de mange borgere fra Bunken,
Lodskovvad, Hotel Hvide Klit og golfbane samt et meget stort antal dagsturister. Det vil ikke
være turisme-fremmende at afskære dem strand-adgangen og slet ikke at henvise dem til
fjernereliggende lokaliteter i området, hvor der i forvejen er mange badegæster og
begrænsede trafikforhold.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
Borgerforslag til
helhedsløsning,
der tilgodeser fremkommelighed og
samtidig sikrer udgiftsneutral støj-reduktion for den kritiske (3 km)
strækning
1. At strækningen (3 km) gøres
bredere
fra rundkørslen og op til Råbjergvej, men bibeholdes som
tosporet
vej,
hvilket forbedrer fremkommelighed (nødvendige overhalinger) samt mulighed for evt. at etablere svingbaner.
2. At gøre rabatterne kraftigere for at mindske risikoen for, at tunge lastvogne havarerer, hvid de må trække ind
til siden.
3. At udlægge støjabsorberende asfalt.
4. Ved skiltning at
nedsætte hastigheden
til max 60 km/t, men kun i
sommerperioden.
Vedr. (4): Højere hastighed (80/90 km/t) medfører naturlovmæssigt markant højere dækstøj, som i
sommerperioden er særligt generende for mennesker og fauna. Med de foreslåede støjreducerende tiltag
undgås anlæg af dyre og skæmmende støjmure og
–volde.
Der er præcedens for at indføre en sæson-
begrænset hastighedsnedsættelse til 60 km/t på A40 nogle kilometer syd for Ålbæk. På vejen ud af Ålbæk frem
mod Hirtshals-rundkørslen er hastigheden også 60 km/t, ligesom det er tilfældet på Hirtshalsvej fra bane-
overgangen og frem til Hirtshals-rundkørslen. Disse vejstrækninger er tosporede. Derfor vil en fortsættelse på 3
km ad en tosporet Ålbækvej med 60 km/t ikke opleves som en trafikchikane. Lignende ses flere steder fra
Frederikshavn til Ålbæk og ved motorvejsfrakørslen i Frederikshavn.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
2406616_0009.png
Fordele ved borgerforslag
Vores forslag bygger på principperne for udvikling af levedygtige landsbyer
(
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/ULØ/bilag/69/1877622.pdf
)
og tilgodeser:
1. Den generelle fremkommelighed på A40.
2. Reduktion af støjgener i rekreative områder.
3. Nedsat fart tillader bevarelse af samtlige stikveje uden at kompromittere
trafiksikkerheden.
4. Nedsat fart øger trygheden for den krydsende trafik, inkl. de bløde
trafikanter.
5. Mål om bæredygtighed samt udgift besparende anlæg (til ekspropriation
og støjmure/volde).
6. Mål om ønske om at værne om områdets skrøbelige naturværdier.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 vedrørende rute 40, Ålbæk-Skagen
2406616_0010.png
Afsluttende kommentarer
Vi er af den opfattelse, at bredere veje helt op til Hulsig samt fra Skagen Klitplantage og op til
Skagen vil kunne generere samme grad af fremkommelighed som det af VD skitserede 2+1
vejprojekt.
Vi vil dog gerne slå helt fast, at vi
ikke
går imod ønskerne fra erhvervslivet i Skagen og Hirtshals.
Vores ærinde er alene at gøre opmærksom på, at der også er naturværdier, der må værnes om,
samt en turistindustri i Ålbæk, der ikke må ødelægges, men udvikles.
Uddybende kommentarer og fyldige dokumentationer findes i 40 høringssvar plus i 80
videospørgsmål på VDs hjemmeside.
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/aalbaek-skagen
Natur:
Vejdirektoratets mål:
https://www.vejdirektoratet.dk/tema/natur-og-
miljoe?fbclid=IwAR17SbitzxtDiSfBWVrSzMb7F0JC_TJ_iwo0txx5hZAOMMMAiZ4NuQNfDZE
Støj:
https://www.vejdirektoratet.dk/tema/naar-trafikken-stoejer?fbclid=IwAR348-
5snObCdCvRzjj1i9MZgiGjQHeChtiMvSDArXSxmfts4NhaD32iZGM