Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 385
Offentligt
2406526_0001.png
Notat
Rute 26
forslag til alternativ løsning
Dette notat beskriver et forslag til en alternativ løsning til etablering af en ny
rute 26 (Viborgvej) mellem E45 og Svenstrup, der dels er meget billigere end
den oprindelige planlagte motorvejsløsning og dels lever op til at løse den ak-
tuelle og fremtidige trængsel på rute 26.
Forslaget baseres på en forlægning af rute 26 til det tracé, der blev fastlagt i
’Trafikaftale 2014 om udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden’ på
strækningen fra E45 til Hammel/Søbyvad samt et nyt og kortere tracé på
strækningen videre fra Hammel/Voldby mod Viborg.
Den alternative nye rute 26 løsning vurderes at ville halvere anlægsudgif-
terne fra 2,83 mia. kroner til 1,39 mia. kroner.
Det alternative løsningsforsalg til en ny rute 26 fra E45 til vest for Svenstrup er
baseret på følgende ændringer i forhold til det oprindeligt beregnede motor-
vejsprojekt:
Der etableres en 4-sporet motortrafikvej i stedet for motorvej
Det planlagte kløverbladsanlæg ved E45 til 400 mio. kr. kan udgå
Vejforlægningen af den nuværende rute 26 afkortes, så den omfatter stræk-
ningen fra E45 til Søbyvad lige vest for Svenstrup (i stedet for til lige øst for
Fårvang), hvilket betyder, at de to planlagte dalbroer til i alt 400 mio. kr. kan
udgå.
Nedenfor præsenteres først den løsning, som Vejdirektoratet lagde til grund for
deres beregning af anlægsøkonomien, og derefter den løsning som Favrskov
Kommunes afdeling for Trafik og Veje har lavet for den nye alternative løsning.
Postadresse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 8964 1010
[email protected]
www.favrskov.dk
24. januar 2020
Sagsbehandler:
Per Øster / Claus Vind Ander-
sen
Tlf. 89 64 54 26
[email protected]
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
710-2019-2236
Dokument nr.
710-2019-172408
Vejdirektoratets beregninger af en motorvejsløsning
Vejdirektoratet gennemførte i 2010-12 en VVM–undersøgelse vedr. en ny rute
26 på strækningen E45 til Søbyvad. Der blev gennemført undersøgelse af føl-
gende tre linjeføringsforslag:
Linjeføring Nord
Linjeføring Midt
Linjeføring Syd
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0002.png
Af ’Trafikaftale 2014 om udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden’
fremgår det, at ”parterne
er enige om, at linjeføring syd vælges på delstræk-
ning 1 og 2, og linjeføring nord vælges på delstrækning 3, og dermed opgives
øvrige linjeføringer på strækningen Aarhus-Søbyvad.”
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0003.png
Det fremgår af VVM-redegørelsen, at rute 26 udbygges med følgende tværpro-
filer:
Delstrækning 1 (Søbyvad
Voldby)
Søbyvad
Hammel
9 km 2+1 vej (motortrafikvej) 90 km/t
Hammel
Voldby
1,6 km 4-sporet motorvej
130 km/t
Delstrækning 2 (Voldby
Sabro)
Voldby
Sabro
10,9 km 4-sporet motorvej
Delstrækning 3 (Sabro
E45)
Sabro
E45
Profil for en 2+1 vej
130 km/t
2,6 km 4-sporet motorvej
130 km/t
Profil for en 4-sporet motorvej
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0004.png
Vejdirektoratets anlægsoverslag inkl. udgifter til projektering, tilsyn og admini-
stration samt 30 % korrektionstillæg udgør i alt 2,84 mia. kr. (samlet bevilling,
2019 priser) for den valgte løsning:
Delstrækning 1 (Søbyvad
Voldby)
Delstrækning 2 (Voldby - Sabro)
Delstrækning 3 (Sabro
E45)
Samlet bevilling
1,08 mia. kr.
1,07 mia. kr.
0,69 mia. kr.
2,84 mia. kr.
Alternativ løsningsforslag - 4-sporet motortrafikvej
I det følgende beskrives, hvordan man kan udbygge rute 26 med alternative
løsninger, som gør anlægget billigere og samtidig fjerner de trængselsproble-
mer og støjgener, som kendes i dag på Rute 26.
Der peges på to muligheder for at reducere anlægsudgifterne i forhold til Vejdi-
rektoratets beregninger:
Anlæg af en smallere vej: 4-sporet motortrafikvej i stedet for motorvej:
En smallere vej er billigere
Kløverbladsanlægget ved E45 til 400 mio. kr. kan udlades og eventuelt
etableres senere
4-sporet motortrafikvej er kun marginalt dyrere end en såkaldt 2+1 vej på
strækningen
Kortere vej: Vejforlægningen starter lige vest for Svenstrup (i stedet for lige øst
for Fårvang)
En kortere vej er billigere
To store dalbroer til i alt 400 mio. kr. kan udgå
Smallere vej: 2-sporet, 2+1 vej eller 4-sporet vej?
Vejen kan anlægges som en 2-sporet vej, 2+1 vej eller 4-sporet vej.
I december 2017 kom der en ny bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser,
som gjorde det muligt at skilte med 100 km/t på motortrafikveje. I praksis bety-
der dette, at nye motortrafikveje altid vil blive anlagt med midterautoværn og
uden kryds i niveau, jf. bekendtgørelsens §4.
§ 4
På motortrafikveje kan en højere hastighedsgrænse end den generelle
fastsættes til 90 eller 100 km i timen. En hastighedsgrænse på 100 km i ti-
men kan alene fastsættes på motortrafikvejsstrækninger med midterauto-
værn og uden kryds i niveau.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0005.png
I den økonomiske analyse anvendes derfor følgende tre tværprofiler:
Basistværprofil for 2-sporet vej - 80 km/t
Basistværprofil for 2+1 vej - 100 km/t
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0006.png
Basistværprofil for 4-sporet vej - 100 km/t
Ud over, at et smallere vejprofil i sig selv giver en billigere vej, har det også
stor økonomisk konsekvens at ændre vejen fra motorvej til motortrafikvej.
Den ændrede status medfører, at der ikke skal etableres et meget dyrt kløver-
bladsanlæg ved tilslutning til E45, hvis motortrafikvejen skiltes med en lavere
hastighed end 100 km/t. Det vil være tilfældet gennem de signalregulerede
rampekryds, hvor den tilladte hastighed vil være 70 km/t eller derunder. Denne
besparelse udgør alene ca. 400 millioner kr. i den samlede bevilling.
Når rute 26 ikke anlægges som motorvej, kan etableringen af kløverbladsan-
lægget ved E45 udskydes til et tidspunkt, hvor det vil være en påkrævet løs-
ning.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0007.png
Kortere vej
I dette afsnit beskrives hvordan den del af Rute 26, der udbygges, kan gøres
kortere end forudsat i Vejdirektoratets beregninger af motorvejsløsningen.
Det kan indledningsvis fastslås, at delstrækning 2 ikke kan kortes af.
Delstrækning 3
På delstrækning 3 er der et overlap på rute 26 mellem udbygningen af E45,
hvor VVM-undersøgelsen pågår, og udbygningen af rute 26, idet udbygningen
af E45 også indebærer en udbygning af rampekryds i tilslutningsanlæg 47
Tilst, jf. nedenstående skitser. Dette vil afkorte delstrækning 3 med ca. 1,5 km,
da strækningen mellem Borumvej og Tilst Vestervej er indeholdt VVM-projektet
for udvidelsen af E45.
Foreløbige skitser af tilslutningsanlæg 47 Tilst fra VVM undersøgelsen vedr.
udvidelse af E45 Aarhus S
Aarhus N
Delstrækning 1
Det er Favrskov Kommunes vurdering, at delstrækning 1 kan kortes betydeligt
af. Det skal i den forbindelse bemærkes, at VVM-redegørelsen fra 2014 om-
handler strækningen Søbyvad-Aarhus (E45), men at Linjeføring Syd reelt star-
ter ved Skovladen, tæt på Fårvang (ca. 2,8 km øst for Søbyvad), mens Linjefø-
ring Nord og Midt starter ved Nårup (ca. 1 km øst for Søbyvad).
Da Linjeføring Nord og Midt er kortere end Linjeføring Syd på delstrækning 1,
undersøges en ’Kombilinje’, som følger Linjeføring Midt
og Nord fra Nårup til
Hammel, hvorefter den glider over i Linjeføring Syd.
Det er karakteristisk for delstrækning 1 i VVM-undersøgelsen, at alle linjeførin-
ger indeholder store dalbroer ved henholdsvis Gjern Å og Gelbæk.
Linjeføring Nord og Midt
600 m
230 m
Linjeføring Syd
585 m
205 m
Dalbro Gjern Å
Dalbro Gelbæk
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0008.png
Udgiften til de to dalbroer vil udgøre ca. 270-450 mio. kr. af den samlede bevil-
ling afhængig af tværprofilet og den valgte linjeføring.
På den baggrund har Favrskov Kommune foretaget en nærmere undersøgelse
af de økonomiske konsekvenser ved at korte linjeføringen på delstrækning 1,
så en ny rute 26 ikke omfatter de to ådale.
En alternativ linjeføring på delstrækning 1 kunne starte umiddelbart vest for
Svenstrup, hvorfra vejen føres syd om byen og videre ad Kombi-linjen til Ham-
mel/Anbæk
for derefter at følge den sydlige linjeføring fra Hammel/Anbæk til
E45.
Alternative løsninger for delstrækning 1
1: Linjeføring Syd, 2: Kombi-linje, 3: Søbyvad-Voldby, 4: Svenstrup–Voldby
Økonomiske beregninger en alternativ delstrækning 1
Tværprofil
2-sporet vej
2+1 vej
4-sporet vej
Linjeføring
Syd (1)
0,77 mia. kr.
1,06 mia. kr.
Ikke bereg-
net
Kombi-linje
(2)
0,71 mia. kr.
0,97 mia. kr.
Ikke bereg-
net
Søbyvad-
Voldby (3)
0,34 mia. kr.
0,43 mia. kr.
0,46 mia. kr.
Svenstrup-
Voldby (4)
0,29 mia. kr.
0,36 mia. kr.
0,39 mia. kr.
Delstrækning 2
2+1 vej
0,80 mia. kr.
4-sporet vej
0,87 mia. kr.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0009.png
Delstrækning 3
2+1 vej
0,14 mia. kr.
4-sporet vej
0,16 mia. kr.
Hvis E45 udbygges før rute 26 vil delstrækning 3 kunne afkortes med ca. 1,5
km. Dette vil give en besparelse på ca. 85 - 95 millioner kr. i bevilling afhængig
af, om rute 26 udbygges som en 2+1 vej eller en 4-sporet vej.
Delstrækning 3, E45 først
2+1 vej
0,05 mia. kr.
4-sporet vej
0,06 mia. kr.
Samlet anbefaling
Trafiksikkerhedsmæssigt kan det være problematisk at anlægge 2-sporede
veje i et tracé, som oprindelig er projekteret som motorvej eller 2+1 vej. Et ek-
sempel på dette kendes fra motortrafikvejen ml. Løgten og Rønde, hvor der i
årenes løb er sket en del frontalkollisioner,
som gav vejen tilnavnet ’Dødens
Landevej’.
Derfor anbefales det, at rute 26 som minimum anlægges som 2+1 vej.
Merprisen for en 4-sporet motortrafikvej i forhold til en 2+1 vej er begrænset i
forhold til de store fordele, som en 4-sporet vej giver.
På den baggrund anbefales det, at strækningen Hammel/Søbyvad
E45 an-
lægges som 4-sporet motortrafikvej med tilladt hastighed på 100 km/t.
VVM-undersøgelsens linjeføringer, som ligger til grund for Vejdirektoratets be-
regninger og fører rute 26 uden om Svenstrup, er meget dyre. Det skyldes især
to store dalbroer over hhv. Gjern Å og Gelbæk.
På den baggrund anbefales det at afkorte vejforlægningen, så den ikke berører
de to ådale, men at den føres uden om Svenstrup.
I forlængelse af ovenstående anbefales det også, at den afkortede vejforlæg-
ning ved Svenstrup anlægges som en 4-sporet motortrafikvej med tilladt ha-
stighed på 100 km/t.
Det forudsættes, at E45 udbygges før anlægget af en ny rute 26 er færdig.
På den baggrund og ud fra de ovenstående anbefalinger vil den samlede bevil-
ling til en alternativ udbygning af rute 26 beløbe sig til ca.
1,39 mia. kr.
Beskrivelse
Delstrækning 1
Delstrækning 2
Søbyvad–
Voldby
Voldby–
Sabro
Længde
5,8 km
10,9 km
Tværprofil
4-sporet vej
4-sporet vej
Bevilling
0,46 mia. kr.
0,87 mia. kr.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406526_0010.png
Delstrækning 3
Sabro
E45
1,1 km
4-sporet vej
0,06 mia. kr.
1,39 mia. kr.
10