Notat
Rute 26
–
forslag til alternativ løsning
Dette notat beskriver et forslag til en alternativ løsning til etablering af en ny
rute 26 (Viborgvej) mellem E45 og Svenstrup, der dels er meget billigere end
den oprindelige planlagte motorvejsløsning og dels lever op til at løse den ak-
tuelle og fremtidige trængsel på rute 26.
Forslaget baseres på en forlægning af rute 26 til det tracé, der blev fastlagt i
’Trafikaftale 2014 om udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden’ på
strækningen fra E45 til Hammel/Søbyvad samt et nyt og kortere tracé på
strækningen videre fra Hammel/Voldby mod Viborg.
Den alternative nye rute 26 løsning vurderes at ville halvere anlægsudgif-
terne fra 2,83 mia. kroner til 1,39 mia. kroner.
Det alternative løsningsforsalg til en ny rute 26 fra E45 til vest for Svenstrup er
baseret på følgende ændringer i forhold til det oprindeligt beregnede motor-
vejsprojekt:
Der etableres en 4-sporet motortrafikvej i stedet for motorvej
Det planlagte kløverbladsanlæg ved E45 til 400 mio. kr. kan udgå
Vejforlægningen af den nuværende rute 26 afkortes, så den omfatter stræk-
ningen fra E45 til Søbyvad lige vest for Svenstrup (i stedet for til lige øst for
Fårvang), hvilket betyder, at de to planlagte dalbroer til i alt 400 mio. kr. kan
udgå.
Nedenfor præsenteres først den løsning, som Vejdirektoratet lagde til grund for
deres beregning af anlægsøkonomien, og derefter den løsning som Favrskov
Kommunes afdeling for Trafik og Veje har lavet for den nye alternative løsning.
Postadresse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 8964 1010
www.favrskov.dk
24. januar 2020
Sagsbehandler:
Per Øster / Claus Vind Ander-
sen
Tlf. 89 64 54 26
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
710-2019-2236
Dokument nr.
710-2019-172408
Vejdirektoratets beregninger af en motorvejsløsning
Vejdirektoratet gennemførte i 2010-12 en VVM–undersøgelse vedr. en ny rute
26 på strækningen E45 til Søbyvad. Der blev gennemført undersøgelse af føl-
gende tre linjeføringsforslag:
Linjeføring Nord
Linjeføring Midt
Linjeføring Syd
1