Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 385
Offentligt
2406525_0001.png
Foretræde for Transportudvalget 1. juni 2021
Udbygning af rute 26
Orla Nielsen - Borgerrepræsentant for Lading
Lene Laursen - Borgerrepræsentant for Fajstrup
Birgit Liin - Borgmesterkandidat (V)
Nils Borring - Borgmester (A)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0002.png
Udbygning af rute 26 – politiske aftaler
• Januar 2009
‘En grøn transportpolitik’
Regeringen (Venstre og Konservative), Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance
• Igangsætning af VVM-undersøgelse vedr. udbygning af rute 26 ml. Århus og
Viborg
• Linjeføring syd fra VVM-undersøgelsen valgt
• Juni 2014
‘Transportaftale 2014’
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
• Marts 2019
‘Et sammenhængende Danmark’
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti
• Der afsættes 800 mio. kr. til kapacitetsforbedringer på rute 26 ml. Aarhus og
Viborg. Projektet igangsættes i 2022
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0003.png
Transportaftale 2014 (uddrag)
• Parterne ønsker i forlængelse heraf at
skabe afklaring for de berørte
grundejere og lokalområder
ved at fastlægge linjeføringen mellem
Aarhus og Søbyvad.
• Parterne er enige om, at linjeføring syd vælges på delstrækning 1 og
2, og linjeføring nord vælges på delstrækning 3, og
dermed opgives
øvrige linjeføringer
på strækningen Aarhus-Søbyvad.
• Samtidig er parterne enige om, at der oprettes en
pulje på 32,2 mio.
kr. til at finansiere forlodsovertagelser
af ejendomme i den valgte
linjeføring.
• Borgerne får en afklaring
ved, at der lægges byggelinjer langs den
valgte linjeføring.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0004.png
Derfor skal rute 26 prioriteres
• Rute 26 er et højt prioriteret anlæg regionalt i 2007 – 2013 - 2019
• Skaber regional sammenhængskraft fra vest mod øst og omvendt
• Understøtter hurtig og fleksibel transport for borgere og virksomheder
• Øger fremkommelighed, trafiksikkerhed og adgang til vejnettet
• Reducerer røg- og støjbelastning i 5 byer
• Den tilpassede linjeføring sænker transporttiden på strækningen med
mellem 37 og 54%
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0005.png
Derfor skal rute 26 prioriteres
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0006.png
Anbefaling fra borgmestrene fra Silkeborg, Viborg,
Aarhus og Favrskov i januar 2020
• En kortere vej der nedgraderes = mindre areal
• VVM-undersøgelsens linjeføringer indeholder
store dalbroer over hhv. Gjern Å og Gelbæk
på delstrækning 1 til ca. 400 mio. kr.
• Alternativ rute med start umiddelbart vest for
Svenstrup er ca. 3 km kortere end linjeføring syd
• En stor del af den kortere vejforlægning er sammenfaldende med
VVM-undersøgelsens linjeføring midt og nord på delstrækning 1
• Kløverbladsanlæg til 400 mio. kr. ved E45 kan undlades, og 1,5
km. af rute 26 indgår i udvidelsen af E45.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0007.png
VVM-undersøgelsens overslag i 2019-priser
Anbefaling fra borgmestrene fra Silkeborg, Viborg,
Aarhus og Favrskov i januar 2020
1,08 mia. kr.
Delstrækning 1 Søbyvad – Voldby
Delstrækning 2forslag med henblik på at fremme udbygningenkr. rute
1,07 mia. af
• Et revideret Voldby – Sabro
26, som er afgørende for sammenhængen i landsdelen
Delstrækning 34-sporet motortrafikvej og afkortning i0,69 mia. kr. af
• Hovedtræk: Sabro – E45
begge ender
strækningen
Samlet bevilling
2,84 mia.
• Anlægsoverslag 1,39 mia. kr. (samlet bevilling, 2019 priser)kr.
Delstrækning 1
Delstrækning 2
Delstrækning 3
Søbyvad - Voldby
Voldby - Sabro
Sabro – E45
5,8 km
10,9 km
1,1 km
4-sporet vej
4-sporet vej
4-sporet vej
0,46 mia. kr.
0,87 mia. kr.
0,06 mia. kr.
1,39 mia. kr.
Samlet bevilling (2019-priser)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0008.png
Borgere berørt af vejføring (afstand 700 m.)
• Hertil kommer den
igangsatte
planlægning og
byggemodning af 60-
80 nye boliger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0009.png
Nordlig linjeføring ved Lading (2014)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0010.png
Nordlig linjeføring ved Lading (2021)
• En nordlig linjeføring vil
være 300 meter fra nye
og gamle boliger i
Lading – og 130 meter
fra de planlagte boliger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0011.png
Nordlig linjeføring ved Voldby – afstande til boliger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0012.png
VVM om arealbehov
Arealbehov
Linjeføring Nord
Voldby – Sabro
Delstrækning 2
75-80
50-55
65-70
70-75
14-17
Linjeføring Syd
Voldby – Sabro
Delstrækning 2
75-80
40-45
55-60
60-65
13-16
Permanent arealbehov til
vejanlægget (antal ha)
Midlertidige arbejdsarealer til
anlægsarbejder (antal ha)
Antal ejendomme, der berøres af
permanent arealerhvervelse
Antal ejendomme, der berøres af
midlertidig arealerhvervelse
Antal ejendomme, der forventes
totaleksproprieret
VVM- redegørelsens arealrapport side 10 og 11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0013.png
VVM om støjbelastede boliger
• Støjbelastningstallet (SBT) på den nordlige linjeføring er højere end på
den sydlige på etape 2:
Støjniveau på facade
L
den
i dB(A)
Linjeføring (etape
2)
Linjeføring Nord
Linjeføring Syd
58-63
76
102
63-68
92
74
68-73
38
34
Over 73
1
0
I alt
207
210
SBT
43,6
40,3
(VVM- redegørelsens miljørapport side 136 og 145)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0014.png
Investeringer i opkøb
Vejdirektoratet har
opkøbt 10 ejendomme
for i alt 21,5 mio. kr.
20 mio. kr. vedrører
den sydlige linjeføring
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0015.png
Alternativt forslag indsendt af Skanderborg
Kommune/Lokalrådet
• En del af den eksisterende vej anvendes til motortrafikvej.
• Fjerner mulighed for langsomt kørende trafik på Viborgvej (kræver ny vej ved siden
af)
• Forhindrer lokal trafik mellem Voldby og Fajstrup
• Giver ikke bedre trafikforhold til biogasanlæg som påstået
• Kræver store investeringer i midlertidige veje i anlægsfasen
• Primært argumenter i forhold til natur og kulturarv
• Er længere end den sydlige linjeføring
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0016.png
Opsummering
• Stor lokal og regional gevinst af at udbygge rute 26
• Stor besparelse i forslaget fra Silkeborg, Viborg, Aarhus og Favrskov
• Mindre arealudlæg, mindre støj, mulighed for tilrettelser
• Nordlig linjeføring ville i dag have konsekvenser for endnu flere, end det
var tilfældet i 2012/14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Materiale til brug for foretræde 1/6-21 om rute 26, fra Favrskov Kommune
2406525_0017.png
Tak for jeres fokus på Rute 26.
Vi håber, at de kommende forhandlinger
tilgodeser projektet, og at borgerne i området
fortsat kan have tiltro til de indgåede politiske
aftaler.