Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 381
Offentligt
2405978_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
26. marts 2021
Niels Højgaard Pedersen
[email protected]
7244 7534
20/15052-21
1/3
Notat om fjernstyring af bevægelige broer
Indledning
I 2016 besluttede Vejdirektoratet at etablere fjernstyring af 4 bemandede bevægelige broer (klapbroer): Ag-
gersundbroen, Vilsundbroen, Hadsundbroen og Kronprins Frederiks Bro. Efter implementering og etablering
af en fjernstyrecentral var det tanken, at flere andre broer kunne indgå i fjernstyringen, fx Næstved Svingbro
og Limfjordsbroen.
Projektet blev dog mødt med modstand fra mange sider og blev standset. Den 25. november 2016 beslut-
tede daværende transportminister Hans Chr. Schmidt, at der i stedet skulle gennemføres en forsøgsordning
alene med fjernstyring af Kronprins Frederiks Bro. Efter de nødvendige forberedelser blev forsøgsordningen
igangsat i januar 2020 og er blevet evalueret i fjerde kvartal 2020.
Vejdirektoratet har endvidere i første kvartal 2021 gennemført en analyse, der vurderer og belyser potentia-
let ved den fremtidige placering af en eller flere fjernstyringscentraler. Analysen skal indgå i den politiske stil-
lingtagen til placeringen af fjernstyringscentral(er) og implementeringen af fjernstyring af klapbroer.
Som det fremgår nedenfor, anbefaler Vejdirektoratet at fortsætte med at implementere fjernstyring af klap-
broer. Vejdirektoratet anbefaler, at fjernstyringscentralen placeres ved Vejdirektoratets Vintervagtcentral i
Aalborg, og fjernstyringen af Kronprins Frederiks Bro overføres til styring fra Vintervagtcentralen, når driften
af broerne ved Vilsund, Hadsund og Aggersund er implementeret. Det vil ved fuld implementering give en
årlig besparelse på ca. 6 mio. kr. og reducere bemandingsbehovet med ca. 10 stillinger.
Evaluering af forsøgsordningen på Kronprins Frederiks Bro
Som nævnt er der i januar 2020 implementeret en forsøgsordning med fjernstyring af Kronprins Frederiks
Bro. Fjernstyringen foregår fra Vejdirektoratets Trafikcenter i København. Det bemærkes, at forsøgsordnin-
gen stadig er bibeholdt indtil afklaringen af de fremtidige forhold for fjernbetjening kendes.
Ordningen er evalueret af en ekstern konsulent på en række opstillede kriterier, som peger på, at det er sik-
kerhedsmæssigt og teknisk fuldt forsvarligt at gå videre med at implementere fjernstyring af Vejdirektoratets
andre bevægelige broer. Evalueringsrapporten vedlægges.
Evalueringskriterierne har været sikkerhed, vejtrafikken, søtrafikken, økonomi, lokalsamfund samt processer
& kommunikation.
Rapportens sammenfatning og observationer er baseret på en række interviews med relevante aktører, ana-
lyser af statistik samt materiale fra lignende referencer. Det konkluderes, at forsøgsordningen er forløbet til-
fredsstillende i forhold til de opstillede kriterier og COVID-19 situationen taget i betragtning.
Resultatet er opsamlet i 3 hovedpunkter:
Sikkerheden er på (minimum) samme niveau som ved lokal styring
Forsøgsordningen har ikke ført til kritiske hændelser
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 381: Orientering om evaluering af forsøgsordning med fjernstyring af klapbroer, fra transportministeren
2405978_0002.png
Brovagterne er trygge ved betjeningen (fjernstyringen)
Under forsøgsperioden er der endvidere opsamlet en række observationer som kan optimere resultatet ved
en udvidelse af fjernstyring til øvrige broer.
Evalueringen af fjernstyring af Kronprins Frederiks Bro understøttes af erfaringer fra Næstved Svingbro, som
har været fjernstyret siden 2012, og af erfaringer fra udlandet, hvor man har fjernstyret adskillige bevægelige
broer gennem mange år.
Analyse af fjernstyring af Vejdirektoratets bevægelige broer
Med baggrund i resultaterne fra forsøgsordningen har Vejdirektoratet gennemført en analyse til vurdering og
belysning af potentialet ved en fremtidige placering af en fjernstyringscentral. Analysen vedlægges og i ana-
lysen ses sammenfatning på s. 3 – 11.
Analysen har taget udgangspunkt i 4 scenarier:
Scenarie A:
Scenarie B:
Scenarie C:
Scenarie D:
Delt fjernstyrecentral ved TC (Trafikcenteret) i København & Aalborg ved vintervagtscentralen
Fjernstyrecentral fra Aalborg ved Limfjordstunnelens kontrolrum
Fjernstyrecentral fra Aalborg sammen med vintervagtcentralen
Alternativ placering af fjernstyrecentral, fx ved Aggersund
Det økonomiske potentiale ved de forskellige scenarier er belyst, og der er behandlet synergier med vinter-
vagten og styring af andre klapbroer.
Herudover har analysen belyst en række initiativer til at imødekomme identificerede risici ved at implemen-
tere fjernstyring til øvrige klapbroer.
Analysens resultater
Analysen viser, at der i alle 4 scenarier er et stort økonomisk potentiale i at fjernstyre broerne, idet der vil
være en reduktion på 50% - 60% af de nuværende driftsomkostninger. Det årlige besparelsespotentiale på
fjernstyring af 4 klapbroer vil samlet udgøre 4,5 – 6,0 mio. kr. afhængigt af det valgte scenarie.
Som et resultat af de estimerede besparelser på driften, vil der ske en reduktion af bemandingen som resul-
tat af fjernstyringen af de 4 broer. Samlet giver det ca. 10 årsværk i besparelse ved den anbefalede løsning.
Denne besparelse muliggøres også ved at 3,5 årsværk spares via udnyttelse af standby kapacitet i Vinter-
vagten. I dag er der 12 ressourcer i Vintervagtcentralen, som indgår i 24/7 vagtordningen 5 måneder
om året, hvilket giver gode muligheder for udnyttelse af standby tiden.
Anbefaling
Vejdirektoratet anbefaler at fortsætte implementeringen af fjernstyring af klapbroer.
Vejdirektoratet anbefaler at implementere scenarie C (fjernstyring fra Vintervagtcentralen i Aalborg).
Scenariet implementeres via scenarie A (fjernstyringscentral i København for Kronprins Frederiks Bro og
fjernstyringscentral i Aalborg for broerne i Vilsund, Hadsund og Aggersund), så Kronprins Frederiks Bro
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 381: Orientering om evaluering af forsøgsordning med fjernstyring af klapbroer, fra transportministeren
2405978_0003.png
overføres til styring fra Vintervagtcentralen, når driften af de øvrige broers styring er implementeret i Vinter-
vagtcentralen i Aalborg.
Den anbefalede løsning vil ved fuld implementering give en årlig besparelse på ca. 6 mio. kr., og der vil op-
nås en synergieffekt ved fjernstyring sammen med driften af Vintercentralen i Aalborg.
Andet
Den fysiske lokale styringsenhed på broerne Aggersundbroen, Vilsundbroen, Hadsundbroen og Kronprins
Frederiks Bro, der muliggør styring fra den enkelte bro, vil ikke blive nedlagt og vil blive vedligeholdt. Derfor
vil det altid være muligt, med meget kort varsel, at bemande broen lokalt, hvis der mod forventning opstår
behov herfor. Det vil kunne ske i både kortere eller længere perioder. Herved opnås også en driftssikkerhed
ved overgang til fjernstyring.
Næstved Svingbro drives i dag i samspil med Græshoppebroen i Næstved, der er en kommunal klapbro.
Næstved Kommune står for fjernstyringen. En åbning/aktion på den ene bro vil altid medføre en aktion på
den anden bro. Derudover er åbningsmønstrene for Næstved Svingbro markant anderledes end for de andre
4 broer. Endelig vurderes der p.t. ikke at være et økonomisk potentiale i at fjernstyre Næstved Svingbro fra
en fjernstyringscentral, som Vejdirektoratet står for, hvorfor broen i alle scenarierne er fastholdt fjernstyret i
nuværende form.
Kommunikation
Så snart en beslutning foreligger vil Vejdirektoratet udsende information til relevante interessenter – herun-
der til de relevante kommuner.
Bilag:
Analyse af fjernstyring, 22. marts 2021, rapport og anbefaling.
Analyse af fjernstyring, sammenfatning, 25. marts 2021.
Evaluering af Forsøgsordning af Kronprins Frederiks Bro, endelig rapport, 26 november 2020 Version
1.0 (også tidligere fremsendt)
3