Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Til Transportministeren og Transportudvalget
Det er uklart om Rejseplanen er en offentligt ejet servicefunktion qua
”Selskabets
formål er at drive
virksomhed, hvorved der stilles rejserelaterede informationer om kollektiv trafik til rådighed for
offentligheden og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.”. Ejerkredsen dækker dog over en lang
række offentlige transportkøbere og en enkelt operatør der også er offentlig. Ligesom det er den
servicefunktion, der henvises til når det offentlige oplyser nye køreplaner eller når, der på ministeriets
hjemmeside henvises til udfordringer i trafikken. Jeg tillader mig på den baggrund at antage, at den dermed
er offentligt ejet og at en del af ansvaret for rejseplanens ydelser også dermed er forankret hos
Transportministeren og tilhørende udvalg.
Det er derfor beskæmmende at det fortsat ikke er muligt at se på rejseplanen eller infoskærmene på
stationer, hvilke spor Lokaltogs materiel ankommer til på de enkelte stationer og specielt på stationer med
flere krydsningsforbindelser. Dette indbefatter blandt andet, men ikke udelukkende, Køge station. Her vil
der om ikke mange år være 4 linjer (Næstved-Køge-Kbh, Roskilde-Køge, og Køge-Faxe Lp/Rødvig og
Køgebugt-banen) der skal krydse på 6 spor der ligger godt spredt på stationen. Men hvis man ikke ved, hvor
Østbanens tog afgår fra inden man ankommer, så er man rimeligt dårligt stillet, specielt som dårligt gående.
Finder ministeren og udvalget, at det er i god tråd med at den servicefunktion (rejseplanen) der henvises til
af det offentlige ikke har prioriteret, at få sikret at kørselsdata informationsflowet fra lokaltog til
rejseplanens service fungerer?
Mvh.
Bo C. Christiansen
Pendlerrepræsentant for Lille Syd
Sallevvej 39
Havdrup