Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 378
Offentligt
2404790_0001.png
Kære medlemmer af Transportudvalget og Transportminister Benny Engelbrecht
Danmark fremad - Infrastrukturplan 2035
er et vigtigt og markant løft af indsatsen for at bekæmpe
trafikstøj. Regeringen viser med udspillet, at trafikstøj anerkendes som samfundsproblem, og at tiden
er inde til øget handling. Ikke mindst via sit eget selvstændige pejlemærke, et udgangspunkt i
helhedstænkning og med flere milliarder afsat end tidligere. Det vil vi gerne takke for.
Anvend midlerne hvor de hjælper flest borgere
Trafikstøjens negative konsekvenser belaster mange borgeres livskvalitet og helbred. Princippet om at
investere i de projekter, der hjælper flest borgere, er afgørende. Derfor mener vi at princippet bør
indgå i beslutningsgrundlaget når fordelingen af investeringerne skal besluttes.
Mere end 50 procent af de boliger, der er støjbelastede på grund af støj fra statens veje, ligger i
hovedstadsområdet, så der bør afsættes mindst 50 procent af midlerne til støjbekæmpelse omkring
hovedstaden.
Vi mener at 1,5 mia. kr. bør reserveres til projekter i hovedstaden, og sikre at midlerne anvendes hvor
de hjælper flest borgere.
Start hjælpen til støjplagede borgere nu
De 1,3 millioner støjplagede borgere i Danmark har brug for, at der bliver sat gang i indsatsen
nu.
Mange støjbekæmpelsesprojekter for eksisterende veje kan relativt enkelt sættes i gang. Tiltagenes
effekter vil være hurtigt mærkbare og betydelige for borgerne.
De foreslåede motorvejsprojekter vil ikke alene få konsekvenser i nye områder, men også have afledte
effekter for de eksisterende strækninger. Der skal prioriteres ud fra hjælp til de støjbelastede borgere
fremfor, at det primært er nye infrastrukturprojekter der udløser investeringer i støjreducerende
tiltag. Her kan det foreslåede støjtillægsprincip bidrage, så anlægsprojekterne for udbygning medtager
støjreducerende tiltag på eksisterende strækninger.
150 mio. kr. til udvikling
En række omegnskommuner i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden samarbejder i Silent City
om bekæmpelse af trafikstøj gennem øget viden og fælles indsatser. I Silent City Living Lab har vi
gennem en række år etableret innovative løsninger til støjafskærmning i et samarbejde mellem
kommuner, virksomheder, forskning og andre aktører. Silent City Living Lab er et oplagt omdrejnings-
punkt for afprøvning af nye løsninger og praksisnær videndeling med kommuner i hele landet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 378: Henvendelse af 28/5-21 regeringens infrastrukturudspil og trafikstøj, fra borgmestrene i Silent City
2404790_0002.png
Samarbejde med kommuner og regioner
Vi hilser en national indsats om øget samarbejde med kommuner og regioner om både udvikling,
afprøvning og skalering velkommen. En indsats der kan bidrage til udbredelse og skalering af nye
løsninger på den komplekse problemstilling, hvor alle virkemidler skal i brug for at nedbringe
trafikstøjen og øge by- og livskvaliteten.
Mange virkemidler i spil
Byudvikling med støjhensyn, hastighedsnedsættelser på strækninger langs boligområder, asfalt med
støjreducerende effekt og støj-stærekasser, er alle virkemidler der kan bidrage til løsningen.
Vi ser også positivt på, at det ikke alene er indsatser for de 3 mia. kr. i udspillet, der har effekt på
trafikstøjen. Flere elementer i udspillet har en positiv effekt på trafikstøj, og vil bidrage til løsningen.
Her kan vi kun bifalde at der satses massivt på kollektiv transport, cykling og grøn mobilitet, og gerne i
et endnu større omfang end udspillet peger på.
De 3 mia. kr. er en rigtig god start. Problemets omfang er imidlertid større, og vil kræve yderligere
finansiering at løse.
Med venlig hilsen
Steen Christiansen, Borgmester, Albertslund Kommune
Kent Magelund, Borgmester, Brøndby Kommune
Trine Græse, Borgmester, Gladsaxe Kommune
Helle Adelborg, Borgmester, Hvidovre Kommune
Ole Bjørstorp, Borgmester, Ishøj Kommune
Marie Stærke, Borgmester, Køge Kommune
Sophie Hæstorp Andersen, Regionsrådsformand, Region Hovedstaden
Henrik Rasmussen, Borgmester, Vallensbæk Kommune