Dato: 26-05-2021
ITD’s
bud for de grø
e o stilli g
1. Indfør afgiftsændringer til alternative drivmidler, der giver reelle incitamenter til grøn kørsel, men
ikke fordyrer transporten unødigt
-
Konventionel diesel tegner sig fortsat for 99 procent af det samlede energiforbrug i vejgodstransportbranchen.
Alternativer til diesel er i dag alt for dyre til, at der finder en større omstilling sted. Det er en uholdbar løsning
blot at forhøje prisen på diesel, og det handler i stedet om at fremme konkurrencedygtige alternativer samt
sikre en tilstrækkelig forsyning til sektoren.
2. Opret en pulje til indkøb af klimavenlige lastbiler
-
Alternativer til diesellastbiler er dyrere, og der bliver derfor ikke investeret tilstrækkeligt i nye grønne
køretøjer. Der bør derfor afsættes midler i en pulje til indkøb af klimavenlige køretøjer, som kan gøre
vognmændene i stand til at foretage en gradvis udskiftning af vognparken.
3. Giv vognmændene mulighed for selv at vælge grøn teknologi.
-
Biogas er ikke et entydigt godt valg for mange vognmænd, og der er en overvejende risiko for at et entydigt
fokus på biogas eller eksempelvis brintteknologi vil fordyre den grønne omstilling af branchen. Der bør
anlægges et teknologineutralt fokus, så vognmændene selv kan vælge de grønne løsninger, der fungerer bedst
for virksomheden. Det vil samtidig fordre at der bliver skabt et konkurrencepræget marked for grønne
alternativer, hvilket vil fremme innovation i nye teknologier.
4. Gør støttemidler så let tilgængelige, ubureaukratiske og simple, som muligt, så også små- og
mellemstore virksomheder får adgang til at tage del i den grønne omstilling
-
Tidligere støtteordninger til indkøb af klimavenlige køretøjer har været meget svære at søge, da pengene ikke
betales ”up fro t”. Det gør, at s å-
og mellemstore virksomheder er afskåret for at søge om midlerne, og det
bliver i stedet kun store transportvirksomheder, som har tilstrækkelig med likviditet, der får del i midlerne.
Puljerne bør derfor indrettes helt anderledes, så alle virksomheder får mulighed for at søge om midler.
5. Indtænk den tunge transport i tanknings- og ladeinfrastrukturen, så infrastrukturen kommer til at
passe til både personbiler og erhvervstransport.
-
Omstilling af erhvervstransporten er mere besværlig end privatbilismen. Det er derfor helt essentielt, at den
infrastruktur der opsættes til ladestandere og tankningsanlæg til personbiler også tager højde for omstillingen
af erhvervstransporten, så der ikke oprettes en infrastruktur for alternative drivmidler nu, som
erhvervstransporten ikke kan bruge i fremtiden.
1
/
2