Til Folketingets Transportudvalg
Aalborg den 27.05.2021
Vedr. Prioritering af 3. Limfjordsforbindelse
Tak for en god modtagelse ved vores foretræde for Transportudvalget.
Jeg håber, det klart fremgik,
At den folkelige opbakning til forslaget om udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør er
stor i Nordjylland, og at omvendt modstanden mod en omfartsvej vest om Aalborg over
øen Egholm er stærk og voksende
At de trafikale argumenter for en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør og reversible
kørebaner er stærke og sikrer en betydelig reservekapacitet i åbningsåret 2030
At de trafikale argumenter mod en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm er tilsva-
rende stærke, idet det af Vejdirektoratets beregninger klar fremgår, at der ikke sker en
tilstrækkelig aflastning af Limfjordstunnellen, hvor kødannelse i 2030 fortsat vil plage tra-
fikken i myldretiden
At en udbygning af E45 kan gennemføres for ca. 4,5 mia. kr. incl. udbygning E45 på stræk-
ningen gennem Aalborg, med etablering af forbindelse til City Syd og med motortrafikvej
til Vadum nord for Aalborg
At en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm vil være voldsom dyr (ca. 7,5 mio. kr.)
og med ringe samfundsnytte.
De trafikale forhold er beskrevet i materiale tidligere fremsendt til udvalget.
I forbindelse
ed ”Trafikaftale
4 blev parter e e ige o ,
at linjeføringen for en 3. Limfjords-
forbindelse fastlægges i Egholmlinjen. Det førte som bekendt til, at Vejdirektoratet udelukkende
gennemarbejdede et forslag til en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm
–
fremlagt i VVM
2021. Det er i sig selv fagligt dybt problematisk og et alvorligt indgreb i den demokratiske proces.
Erhvervslivet i Nordjylland har gennem årene talt for, at trængslen ved Limfjordstunnellen skal
nedbringes. Dette synspunkt kan man ikke være uenig i. Der er en forholdsvis stor frekvens af
trafikale hændelser, der i større eller mindre grad påvirker fremkommeligheden på E45 i og om-
kring Limfjordstunnelen. I myldretidsperioder med høj trafikbelastning har kapacitetsnedsæt-
tende hændelser en negativ afsmittende effekt på trafikafviklingen i Aalborg og Nørresundby
med tilhørende forsinkelser og trafikale problemer.
På den baggrund kan målet for etableringen af ekstra kapacitet på tværs af Limfjorden opsum-
meres til følgende:
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus trafik- og byplanlægning * [email protected]