Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 376
Offentligt
2404555_0001.png
Til Folketingets Transportudvalg
Aalborg den 27.05.2021
Vedr. Prioritering af 3. Limfjordsforbindelse
Tak for en god modtagelse ved vores foretræde for Transportudvalget.
Jeg håber, det klart fremgik,
At den folkelige opbakning til forslaget om udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør er
stor i Nordjylland, og at omvendt modstanden mod en omfartsvej vest om Aalborg over
øen Egholm er stærk og voksende
At de trafikale argumenter for en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør og reversible
kørebaner er stærke og sikrer en betydelig reservekapacitet i åbningsåret 2030
At de trafikale argumenter mod en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm er tilsva-
rende stærke, idet det af Vejdirektoratets beregninger klar fremgår, at der ikke sker en
tilstrækkelig aflastning af Limfjordstunnellen, hvor kødannelse i 2030 fortsat vil plage tra-
fikken i myldretiden
At en udbygning af E45 kan gennemføres for ca. 4,5 mia. kr. incl. udbygning E45 på stræk-
ningen gennem Aalborg, med etablering af forbindelse til City Syd og med motortrafikvej
til Vadum nord for Aalborg
At en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm vil være voldsom dyr (ca. 7,5 mio. kr.)
og med ringe samfundsnytte.
De trafikale forhold er beskrevet i materiale tidligere fremsendt til udvalget.
I forbindelse
ed ”Trafikaftale
4 blev parter e e ige o ,
at linjeføringen for en 3. Limfjords-
forbindelse fastlægges i Egholmlinjen. Det førte som bekendt til, at Vejdirektoratet udelukkende
gennemarbejdede et forslag til en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm
fremlagt i VVM
2021. Det er i sig selv fagligt dybt problematisk og et alvorligt indgreb i den demokratiske proces.
Erhvervslivet i Nordjylland har gennem årene talt for, at trængslen ved Limfjordstunnellen skal
nedbringes. Dette synspunkt kan man ikke være uenig i. Der er en forholdsvis stor frekvens af
trafikale hændelser, der i større eller mindre grad påvirker fremkommeligheden på E45 i og om-
kring Limfjordstunnelen. I myldretidsperioder med høj trafikbelastning har kapacitetsnedsæt-
tende hændelser en negativ afsmittende effekt på trafikafviklingen i Aalborg og Nørresundby
med tilhørende forsinkelser og trafikale problemer.
På den baggrund kan målet for etableringen af ekstra kapacitet på tværs af Limfjorden opsum-
meres til følgende:
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus trafik- og byplanlægning * [email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 27/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
At trængselssituationer på E45 ved Limfjordstunnellen elimineres af hensyn til pendlere
og erhvervslivet, som må have tillid til, at transport af varer - herunder forbindelserne
mod Norge og Sverige - er pålidelig
At uheldsbilledet og hændelsessituationen ved Limfjordstunnellen normaliseres
At enkeltstående kritiske situationer ved Limfjordstunnellen som fx trafikuheld og vedli-
geholdelsesarbejder ikke får væsentlige gener for trafikafviklingen, herunder udryknings-
køretøjer til Universitetshospitalet i Aalborg Øst
At der tilvejebringes en kapacitetsreserve til at opfange en fortsat trafikstigning på tværs
af Limfjorden, der hvor behovet er
altså ved Limfjordstunnellen.
Disse mål nås ikke ved etableringen af en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm, hvilket
fremgår af VVM 2021.
I debatten om etablering af et udrejsecenter for afviste flygtninge fremføres følgende vigtige ud-
sagn:
”Det
er ikke nogen god idé at løse ét problem ved at skabe et nyt”.
Samme tilgang kan med rimelighed anvendes i forbindelse med placering af en 3. Limfjordsfor-
bindelse.
Problemerne med krydsning af Limfjorden er koncentreret omkring Limfjordstunnellen, hvor der
i et normalt år er betydelig trængsel
primært på grund af en meget uheldig trafikteknisk ud-
formning af motorvejsanlægget incl. tilslutninger. I VVM 2021 søges dette problem løst ved at
foreslå en motorvej vest om Aalborg gennem uberørt natur over øen Egholm, med ødelæggelse
af Østerådalen syd for Dall Villaby og med støjmæssige konsekvenser for et meget stort antal
mennesker, som hidtil har haft naturen og naturens lyde som nabo.
Hvorfor skabe et nyt problem, når trafikproblemerne på E45 kan løses, der hvor de er, ved ud-
bygning af E45 endog på en sådan måde, at støjgenerne reduceres markant for de omkringbo-
ende?
Transportudvalget arbejder i disse dage på en samlet investeringsplan for Danmarks trafikale in-
frastruktur. Der er rift om investeringerne, og fx en motorvej gennem Midtjylland er ikke inde-
holdt i regeringens udspil, selv om den har en rentabilitet, der er bedre end en Egholm-motorvej.
Omfartsvejen vest om Aalborg over øen Egholm er ikke blot voldsomt indgribende, men også et
meget dyrt projekt: ca. 7,5 mia. kr. Det kunne måske være berettiget at bruge så mange penge,
dersom det var den eneste løsning på de trafikale problemer på tværs af Limfjorden, men sådan
er det jo ikke. Det er måske ikke en gang den bedste løsning.
Vi får det ikke at vide, før der er foretaget en bearbejdning af forslaget om udbygning af E45.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus trafik- og byplanlægning * [email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 27/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Da man i 2014 valgte at fastlægge en linjeføring vest om Aalborg over øen Egholm, fravalgte man
samtidig at udbygge E45. Det var af flere grunde et meget dårligt valg, fagligt og demokratisk.
Men det kan der stadig rettes op på.
Jeg tillader mig at fremsætte følgende forslag:
Der afsættes i et transportforlig 5 mia. kr. til udbygning af kapaciteten på tværs af Limfjorden.
Beløbet kan senere justeres afhængig af valg af løsning.
Dette beløb disponeres således:
A. VVM for E45
a. Der afsættes 0,5 mio. kr. til at gennemføre en trafikøkonomisk beregning for en udbyg-
ning af E45 fra Dall Villaby i syd til Bouet i Nord (forslag vedhæftet). Varighed ca. �½ år. Der
nedsættes en følgegruppe af interessenter, som har bidraget med input til løsningen.
b. Der træffes samtidig beslutning om gennemførelse af en VVM-analyse for samme stræk-
ning. Omkostning ca. 3 mio. kr. Varighed 1 år.
c. Der træffes herefter beslutning om udbygning af kapacitet over Limfjorden enten i form
af en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør eller en omfartsvej vest om Aalborg over
øen Egholm.
B. Forbedringer af sikkerhed og kapacitet ved Limfjordstunnellen, medens vi venter
a. Der iværksættes umiddelbart en ombygning af Kridtsvinget med henblik på at normali-
sere indfletning i højre side og derved øge kapaciteten og reducere antal uheld og hæn-
delser (forslag vedhæftet). Prisoverslag 250 mio. kr.
b. Der iværksættes umiddelbart en ombygning af tilslutningsanlægget ved Øster Uttrup Vej
med henblik på at øge kapacitet og sikkerhed. Prisoverslag 35 mio. kr.
c. Der sker en udbygning af E45 mellem Bouet og tilslutning ved Sundsholmen med henblik
på at reducere kødannelse i morgenmyldretiden. Prisoverslag 25 mio. kr.
C. Andre anlægsarbejder, som også vil have en positiv trafikal effekt
a. Der anlægges en forbindelse mellem E45 og City Syd ved Dall Rasteplads (forslag vedhæf-
tet). Derved sker en væsentlig aflastning af Mariendals Mølle vejen og krydset Hobro-
vej/Indkildevej, som er meget hårdt belastet. Prisoverslag 150 mio. kr.
b. Der anlægges en motortrafikvej fra E45 syd for Vestbjerg til Vadum med henblik på at
sikre en bedre sammenhæng mellem Jammerbugt og motorvej E45 (forslag vedhæftet).
Prisoverslag 350 mio. kr.
Med disse udbygningsforslag vil E45 få en øget kapacitet og langt bedre sikkerhed mod uheld og
hændelser.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus trafik- og byplanlægning * [email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 27/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2404555_0004.png
Forslag til vejnet omkring E45
E45 udbygges til 2 x 3 spor fra Dall Villaby
til Limfjordstunnellen.
E 45 udbygges til 2 x 4 spor på stræknin-
gen fra Limfjordstunnellen til Bouet.
Der etableres støjskærme langs E45 efter
Miljøstyrelsens anvisninger.
Forslag til ombygning af Kridtsvinget
Kridtsvinget føres gennem en tunnel un-
der E45 og tilsluttes højre kørebane med
en sløjfe. Den uheldige tilslutning i ven-
stre side, som medfører trængning og
vognbaneskift nedlægges.
Det er vigtigt at rykke tilslutningen så
langt væk fra tunnelmundingen som mu-
ligt.
Forslag til tilslutningsanlæg ved
Dall Rasteplads
City Syd
Tilslutningsanlægget sikrer en god for-
bindelse til City Syd uanset valg af 3. Lim-
fjordsforbindelse.
Der sker samtidig en udbygning af raste-
plads Dall med forskellig type service for
trafikanterne.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus trafik- og byplanlægning * [email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 27/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2404555_0005.png
E39
Forslag til motortrafikvej fra E39 til
Vadum
Den meget uheldige sammenfletning af
3 veje ved Bouet medfører betydelig
trængsel i morgenmyldretiden. Ved at
flytte rute 11 væk fra Bouet kan man
opnå en langt mere enkel trafikafvikling.
Rute 11
E45
Det er måske lidt utraditionelt at udsætte det endelige valg af løsning, indtil alle oplysninger er
på bordet, men alle beslutningstagere ønsker vel et så velbelyst beslutningsgrundlag som muligt,
således at fejltagelser kan undgås.
Trafikudviklingen på motorvejsnettet vil i en periode være hæmmet af neddroslingen af erhvervs-
aktiviteter ovenpå Covid-19. Det giver tid til at gennemføre en VVM-proces for udbygning af E45.
Herefter kan der træffes endelig beslutning om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse.
Jeg håber forslaget har interesse. En blød landing vil i nogen grad dæmpe den berettigede harme
over ikke at tage en udvidelse af E45 med i overvejelserne.
Jeg vil naturligvis gerne udbygge mine synspunkter, dersom det måtte ønskes. Foreløbig henviser
jeg til det tidligere fremsendte materiale:
Trafikudvikling ved Limfjordstunnellen, marts 2021
Egholmlinjens aflastning af Limfjordstunnellen, april 2021
Aalborg og Limfjordstunnellen, april 2021
Kapacitet og kapacitetsreserve, april 2021
Den gode løsning med E45, april 2021
Der mangler noget, april 2021
Med venlig hilsen
Anker Lohmann-Hansen
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, lektor emeritus trafik- og byplanlægning * [email protected]