Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2401915_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
19. maj 2021
Niels Gottieb
[email protected]
+45 7244 3623
21/06502-4
1/3
Notat
Udførselstidsplan for Storstrømsbroen
Tidsplanen for færdiggørelse af Storstrømsbroen
Dette notat beskriver status for projektets tidsplan og Vejdirektoratets vurdering af, at forsinkelserne med
byggeriet af den nye Storstrømsbro nu er så væsentlige, at åbningsår for henholdsvis vejforbindelsen og ba-
neforbindelsen ikke kan overholdes. Notatet omhandler ikke eventuelle økonomiske konsekvenser.
Baggrund
Anlæg af ny Storstrømsbro er vedtaget med Anlægslov af 1. juni 2015. Den 1. juli 2016 blev der truffet aftale
mellem Regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om at fremrykke færdiggørelsen af den nye Stor-
strømsbro til 2022 for så vidt angår biltrafikken og i 2023 for jernbanetrafikken.
Projektet omfatter foruden anlæg af ny Storstrømsbro også efterfølgende nedrivning og fjernelse af den eksi-
sterende Storstrømsbro.
Størstedelen af arbejdet med anlæg af den nye bro inklusive de tilstødende vejanlæg er udbudt i én totalen-
treprise, der blev underskrevet i 2018
med et konsortium ”Storstrøm Bridge Joint Venture” (SBJV), bestå-
ende af 3 italienske entreprenørfirmaer, Itinera, Condotte og GLF. Itinera er den ledende og væsentligste
part.
De jernbanerelaterede anlægsarbejder udføres i andre entrepriser i samarbejde med Banedanmark. Det er
arbejder som omfatter anlæg af jernbanespor på land uden for selve bro-anlægget nord og syd for broen,
etablering af kørestrømanlæg og etablering af sikrings- og signalsystem. Disse entreprisearbejder vil blive
udført ved entrepriseaftaler indgået af Banedanmark, og styringen af disse vil blive varetaget af Banedan-
mark.
Endelig udføres nedrivningen af den eksisterende Storstrømsbro i en selvstændig entreprise efter ibrugtag-
ningen af jernbaneforbindelsen over den nye bro.
Ved Anlægsstatus for første halvår 2020 meddelte Vejdirektoratet, at arbejdet med væsentlige elementer i
projektet havde taget længere tid end forventet, hvilket yderligere forværredes gennem påvirkningerne af
Covid-19. Det forventede åbningstidspunkt blev ændret til henholdsvis 2023 for vejforbindelsen og 2024 for
baneforbindelsen.
I oktober 2020 orienterede Transportministeren forligskredsen om status for projektøkonomien på Stor-
strømsbroen og herunder, at Vejdirektoratet vurderede, at Vejforbindelsen kunne åbne for trafik i 1. halvår
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Orientering om forsinkelse på byggeriet af Storstrømsbroen, fra transportministeren
2401915_0002.png
2023, mens jernbaneforbindelsen ville kunne ibrugtages med et spor i 1. halvår 2024 og i begge spor ultimo
2024.
Aktuel status for byggeriet
Langt størstedelen af Storstrømsbroen bygges med anvendelse af meget store betonelementer, der produ-
ceres lokalt på en til lejligheden nyanlagt produktionsplads på Masnedø. Etablering af produktionspladsen
for broelementer er afsluttet i 2020, herunder bygning af 4 store produktionshaller med et samlet bygnings-
areal på mere end 25.000 m
2
, etablering af et betonværk, anlæg af en særlig forstærket udskibningshavn og
etablering af svære belægninger med stor bæreevne.
Produktion af præfabrikerede fundamenter og pilleskafter er påbegyndt, mens produktion af brodækelemen-
ter forventes at begynde i ultimo maj 2021. Der er ved udgangen af april 2021 bygget 5 præfabrikerede fun-
damenter og heraf er 3 blevet placeret på havbunden.
De første to brofag i hver ende af broen nærmest kysterne bygges in-situ, det vil sige uden brug af elemen-
ter. For at bygge denne del af broen er først anlagt midlertidige dæmninger i Storstrømmen, hvorefter broen
på disse to steder kan bygges ”tørt”. Ved Falster-kysten
(sydlige ende af broen) er den midlertidige dæmning
anlagt, brovederlaget og de 2 fundamenter og bropiller er bygget og stillads til støbning af brodæk er etable-
ret og støbning af det første brofag er påbegyndt. Det tilsvarende arbejde pågår på Masnedø (nordlige ende
af broen). Her den midlertidige dæmning anlagt og etablering af brovederlaget samt de 2 fundamenter er på-
begyndt.
Tidsplan
Projektet skulle ifølge den politiske aftale åbne for biltrafik i 2022 og for jernbanetrafik i 2023. Vejdirektoratet
vurderede medio 2020, at Vejforbindelsen kunne åbne for trafik i 1. halvår 2023, mens jernbaneforbindelsen
ville kunne ibrugtages med et spor i 1. halvår 2024 og i begge spor ultimo 2024.
Ovenstående var baseret på den forudsætning at de anlægsarbejder, der udføres som del af totalentreprise-
kontrakten, det vil sige selve brokonstruktionen samt de tilhørende dæmnings- og vejanlæg på land, kan
færdiggøres senest i foråret 2023.
Fremdriften af anlægsarbejderne har fortsat været væsentlig mindre end forventet, hvilket betyder, at tidspla-
nen er kommet endnu mere under pres. Således er en række væsentlige arbejder allerede forsinkede i for-
hold til entreprenørens tidsplan fra oktober 2020. Hertil kommer, at der er risiko for at fremdriften i 2. kvartal
2021 også bliver mindre end forventet.
Den forsinkede fremdrift skyldes hovedsageligt, at entreprenørens konstruktionsmetode med anvendelse af
sammenstøbte elementer har vist sig at være mere teknisk vanskelig end forventet, og dermed også mere
tidskrævende at projektere og udføre. Den længere projekteringsperiode har medført, og medfører fortsat
forsinkelse af anlægsarbejderne. Derudover påvirker den aktuelle Coronasituation med de forskellige restrik-
tioner, herunder risiko for fortsat vanskelige rejseforhold i Europa, også forventningerne til fremdriften af ar-
bejderne.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Orientering om forsinkelse på byggeriet af Storstrømsbroen, fra transportministeren
2401915_0003.png
Det er Vejdirektoratets forventning, baseret på den hidtidige fremdrift og de tekniske udfordringer nævnt
ovenfor, som entreprenøren vil møde ved montage af bro-elementerne, at broarbejderne først vil blive fær-
diggjort i 2. halvår 2024 selv med en tidsmæssig optimering af den kommende elementproduktion og monta-
gearbejder.
Vejforbindelsen forventes at kunne åbne for trafik umiddelbart efter aflevering af entreprisen, mens jernbane-
forbindelsen ikke kan ibrugtages, før der efterfølgende er udført sporarbejder på land, kørestrømanlæg og
sikring/signalanlæg. Disse arbejder, der er en del af Banedanmarks elektrificeringsprogram og signalpro-
gram, vurderes ikke at kunne påbegyndes før arbejderne i Vejdirektoratets broentreprise er færdiggjort. De
jernbanetekniske arbejder er af Banedanmark vurderet til en varighed på ca. 14 måneder inklusive testkørs-
ler. Banedanmark har fremhævet, at udrulning af nyt signalsystem og elektrificeringen af Storstrømsbroen er
sammentænkt med den øvrige ibrugtagning af det nye signalsystem i Østdanmark samt elektrificeringen,
hvorfor forsinkelsen af Storstrømsbroen kan have konsekvenser for de arbejder, som Banedanmark er i
gang med, når broen skal ibrugtages. Banedanmark er således ved at se på hvordan senere ibrugtagningen
af Storstrømsbroen kan indpasses i relation til elektrificeringen og udrulning af nyt signalsystem på andre
strækninger.
Vejdirektoratet vil fortsat med entreprenøren arbejde for, at arbejderne fremmes mest muligt, men på basis
af ovenstående konstaterede fremdrift og risici er det Vejdirektoratets forventning, at vejforbindelsen først vil
kunne åbne for trafik i 2. halvår 2024. Det skal afdækkes nærmere, hvornår jernbaneforbindelsen kan ibrug-
tages, dette vil dog tidligst være i 2026.
Konsekvenser af senere færdiggørelse af broanlægget
Vejdirektoratet har tidligere vurderet, at den eksisterende Storstrømsbro med et minimum af vedligehold kan
holdes åben for bane- og vejtrafik indtil 2024. Broens tilstand bliver overvåget tæt og det er Vejdirektoratets
aktuelle vurdering, at vejtrafikken over broen kan opretholdes som i den nuværende situation uden yderli-
gere begrænsninger indtil den nye forbindelse kan åbne for vejtrafik i 2024 som ovenfor anført. Banedan-
mark oplyser, at der er behov for at gennemgå banens tilstand i forhold til fortsat benyttelse af broen. Der
tages således forbehold for denne gennemgang.
De nærmere konsekvenser for togtrafikken i 2025 og frem mod åbning af broen for jernbanetrafik vil blive
afklaret i den kommende tid.
Planlægning af udførelsesperioden for jernbanearbejderne skal koordineres med Ringsted-Femern Banen
og Elektrificerings- og Signal-programmet, idet ændringer af tidsplanen for Storstrømsbroen vil få indflydelse
på udrulningen af disse programmer. En udskydelse af åbningsåret for togtrafik til 2026 eller senere vil med-
føre tidsmæssige og økonomiske konsekvenser for Signalprogrammets udrulningsplan i Østdanmark, samt
en forsinkelse af såvel en samlet elektrificeret strækning mellem Næstved og Nykøbing Falster som potenti-
elt andre strækninger afhængigt af prioriteringen af elektrificeringen af Storstrømsbroen. Konsekvenserne for
Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet mere generelt skal undersøges nærmere af Banedanmark
med inddragelse af leverandører og togoperatørerne, jf. ovenfor.
3