Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2274403_0001.png
Fra:
Steen Koefoed [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. november 2020 22:30
Emne:
En opdatering fra Ekspresgruppen
Kære Trafikudvalg
En del af jer var med, da Ekspresgruppen havde foretræde i Trafikudvalget den 10.marts i år. En del af jer
var forhindret, fordi Extinction Rebellion valgte at demonstrere den dag. Tak for jeres interesse, og tak fordi
I var med til at give momentum til vores forslag om en S-togs Eksprestunnel gennem København.
Der er sket en del siden da, og det er tydeligt, at der fra flere sider er kommet en forståelse for, at vores
forslag er visionært og realistisk på samme tid. Det er det helt konkrete tiltag, som kan skabe attraktive
alternativer og kapacitet til at håndtere den voksende befolkning og de bilister vi gerne vil have væk fra
vejene. Med den voksende erkendelse af, at de selvkørende elbiler ikke alene kan løse hverken trængslen
eller klimaudfordringen, bliver den rigtige strategiske udbygning af den kollektive trafik den helt
nødvendige brik i Hovedstadens grønne omstilling.
Den 2.september holdt Nordisk Jernbanesamarbejde et arrangement om muligheden for en S-togs
Eksprestunnel. Ekspresgruppens præsentation er lagt på YouTube i 4 dele. I del 3 argumenteres der for
hvorfor Ekspresscenariet per investeret krone er langt bedre til at afhjælpe trængsel i Hovedstaden end
Regionens Trafik- og Mobilitetsplan. I del 4 argumenteres der for hvorfor den nye metro til Lynetteholmen
vil få rigtigt svært ved at løse udfordringen med kapaciteten i Metroens havnesnit, hvis den står alene.
Problemet håndteres bedst ved at søge løsningen i et regionalt perspektiv.
Den 25. september havde Ekspresgruppen fornøjelsen af at have eksperter fra DTU, DSB og COWI samlet til
en heldags workshop, hvor vi dykkede ned i de specifikke afgreninger, stationer, omstigninger og
linjeføringer som giver bedst mening for en eksprestunnel. Vi udarbejdede scenarier på forskellige
ambitionsniveauer som COWI efterfølgende har regnet på. Deres prisindikation på scenarierne går fra 11
mia. for den billigste variant til 23,5 mia. kr. for den dyreste (inkl. 50% korrektionstillæg). Deres rapport
bekræfter dermed det prisniveau som Ekspresgruppen tidligere har meldt ud.
Vi behøver interesse, indsigt og opbakning til visionen fra mange sider, hvis vi skal lykkes med at skabe grøn
mobilitet i Hovedstaden. Vi håber I vil orientere jer i vores materiale og række ud med spørgsmål og
kommentarer. Vi står altid til rådighed for en snak og en uddybning. Alle de nedenstående videoer kan også
findes ved at google Ekspresgruppen.
Vh Ekspresgruppen v. Steen Koefoed - 9955 4110
***
Introduktion til Ekspresgruppens forslag (13 min.):
Ekspresgruppens ekspresscenarie
Ekspresgruppens indlæg på Nordisk Jernbanesamarbejdes arrangement:
Ekspresgruppen, NJS 1.del - Forslagets historie
Ekspresgruppen, NJS 2.del - Ekspresscenariet
Ekspresgruppen, NJS 3.del - Ekspresscenariet vs Hovedstadens Trafik- og Mobilitetsplan
Ekspresgruppen, NJS 4.del - Ekspresscenariet og Metroens havnesnit
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Henvendelse af 4/11-20 vedrørende S-togsnettet i hovedstadsområdet, fra Ekspresgruppen v. Steen Kofoed
2274403_0002.png
Oplægget ved vores foretræde i Trafikudvalget 10. marts:
TRU foretræde