Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 368
Offentligt
2401421_0001.png
Brint til transport: Klima- og erhvervsmuligheder
Tejs Laustsen Jensen
Direktør, Brintbranchen
[email protected]
Foretræde Folketingets Transportudvalg
25.05.21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0002.png
Hele transportsektoren skal omstilles
Det kræver, at en række løsninger sættes i spil:
Det handler ikke om batterier versus brint, men om
forskellige løsninger til forskellige behov.
Der er brug for en udbygning af både ellade- og
tankinfrastruktur til brint.
Et landsdækkende netværk af brinttankstationer er en
nødvendig del af den samlede, grønne infrastruktur - som
anbefalet af bl.a.
Klimapartnerskabet for landtransport.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0003.png
Bilindustrien efterspørger brintinfrastruktur
The undersigned OEMs are dedicated to further develop the fuel
cell passenger car and light commercial vehicle market. This in
turn, will require an expansion of the established (and proven)
700 bar refuelling network. The combined roll-out of a common
hydrogen infrastructure offering both refuelling options for
passenger cars and light commercial vehicles, as well as heavy-
duty trucks, can create enormous synergies.
Åbent brev til Europa-Kommissionens vicepræsident, Frans Timmermans
fra BMW, Hyundai, Toyota og Stellantis (Opel, Fiat, Chrysler, Citroën og
Maserati m.fl.)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0004.png
Verden rykker på brint og PtX
Startskudet er gået til det globale brintkapløb - og der ligger
massive klima-, erhvervs- og eksportgevinster til vinderen.
Fra Tyskland til New Zealand investeres der massivt i brint
og brintinfrastruktur
Særligt i Europa går udviklingen hurtigt, og vores naboer som
f.eks. Sverige og Tyskland har dedikerede udbygningsstrategier
for den grønne tankinfrastruktur.
Vi er nødt til at gøre det samme i Danmark - både for den grønne
transport, for den grønne eksport og for et velfungerende
elsystem.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0005.png
De danske styrkepositioner skal drive udviklingen
Den eksisterende brint- og PtX-værdikæde kan drive en
omfattende del af omstillingen.
Danske virksomheder eksporterer allerede
brinttankstationer, brændselsceller, elektrolyseanlæg m.m.
til resten af verden.
Vi har brug for et stærkt hjemmemarked til at understøtte den
industrielle udvikling.
En større integration af brint og PtX i transporten skaber
synergier med resten af energisystemet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0006.png
Eksempel, Made in Denmark: Brinttankstationer
Dansk/norske Nel Hydrogen, der producerer
brinttankstationer, står for 15% af det globale marked
90% af det som produceres i Danmark eksporteres
udenfor EU
9% indenfor EU
Under 1% afsættes i Danmark.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0007.png
Behov for politisk prioritering og investering nu
250 mio. kr
til tanknetværk
OFFENTLIG INVESTERINGSRAMME PÅ 250 MIO. KR. KAN GIVE DET
DOBBELTE I PRIVATE INVESTERINGER TIL GRØN INFRASTRUKTUR
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0008.png
250 mio. kr. i udbud kan kickstarte omstillingen
Billig løsning:
Halvdelen af midlerne til ladeinfrastruktur kan sikre det
sektoren efterspørger.
"Made in Denmark"-løsninger:
Styrker den danske position, skaber
flere arbejdspladser og større eksport.
Reelt grønt alternativ:
Ikke alle dele af transporten kan fungere på
batterier. Brint sikrer fleksibel mobilitet, lang rækkevidde og lastvægt.
Samfundsøkonomisk gevinst:
Mindre omkostning end massiv
udbygning af el-infrastruktur - vigtigt trods finansiering via tariffer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0009.png
Grønne afgifter skal imødekomme udviklingen
Det er afgørende for den fremtidige omstilling, at
afgifterne i forhold til grønne brændstoffer
indrettes således, at de fremmer brugen af e-fuels,
som eksempelvis metanol.
Produktionen af e-fuels til bl.a. luft- og skibsfart
rummer enorme potentialer for dansk erhverv og
eksport.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0010.png
Vi står overfor en grøn industriel revolution
Danmark risikerer at blive isoleret som diesel-ø, hvis vi ikke følger udviklingen
Brint og PtX repræsenterer det næste kapitel i det danske, grønne eventyr
Vi har alle tænkelige muligheder for at blive global leder - også her
Små investeringer - i den samlede økonomiske ramme - vil skabe store gevinster
Verden rykker, og vi risikerer at tabe terræn - derfor skal vi handle nu
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Præsentation fra Brintbranchens foretræde for udvalget 25/5-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og udbygning af brintinfrastrukturen
2401421_0011.png
Læs mere i brint- og PtX-strategien
"VE 2.0"
og handlingsplanen fra
"Hype til Handling"
på www.brintbranchen.dk
Tak for jeres opmærksomhed!