Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 366
Offentligt
Forslag til løsning af fremkommelighed, der tilgodeser Vejdirektoratets (VDs) målsætninger om
hensyntagen til støj, bæredygtighed og naturværdier på en 3 km lang strækning fra Ålbæk til
Råbjergvej.
Kort om baggrund for hele projektet 2+1 vej Ålbæk- Skagen
Udbygningen af rute 40 mellem Ålbæk og Skagen til en 2+1 vej er en mere end 20 år gammel plan,
hvis mål var at skabe bedre fremkommelighed, først og fremmest for erhvervslivets køretøjer i
ugerne 28-29-30. En del af strækningen (gennem Hulsig Hede) blev gennemført allerede omkring
2002 af Nordjyllands Amt. I efteråret 2020, blev der fremsat konkrete planer om den resterende
strækning. Disse planer har været i høring hos berørte borgere i området samt hos Miljøstyrelsen;
men endnu er hverken Vejdirektoratets endelige plan eller de meget objektive kommentarer fra
borgere og Miljøstyrelsen blevet offentliggjort til trods for, at planen allerede er sat til politisk
forhandling. Vi finder det derfor nødvendigt at fremsende nærværende skrivelse for at sikre fuld
transparens i borgernes synspunkter og ønsker.
Baggrund for ændret forslag til fremkommelighed ud for rekreativt/sommerhusområde
Strækningen fra rundkørslen ved Ålbæk/Hirtshalsvej frem til Råbjergvej mod Skagen blev på
grundlag af flere forskellige lokalplaner samlet i én lokalplan i 1998 og udlagt som rekreativt
område/sommerhusområde. Det har resulteret i kraftigt øget turisme i området og dermed affødt
et for Ålbæk (p.t. 1500 indbyggere) imponerende aktivt erhvervsliv, der fortsat er i rivende
udvikling. Det samme er beklageligvis ikke tilfældet for de nærliggende småbyer.
Strækningen er under udbygning, og pt ligger der nu omkring 250 sommerhuse. Da strækningen er
en lige vej, og huse er mere eller mindre skjult bag buske og fyrretræer, køres der ofte hurtigt og
ifølge VDs egne tal gennemsnitligt over fartgrænsen. I dag er hastighedsgrænsen 80 km/t.
Vejledende støjgrænser i rekreative områder er max 53 dB. Men gennem hele året, især i
sommerferieperioden, overstiger støjniveauerne mere end 70 dB. Ved den fremherskende
vestenvind er de endog endnu højere.
Planloven § 11a stk. 7 indeholder et væsentligt afsnit om støj ved rekreative områder.
Bestemmelserne heri er tydeligvis ikke overholdt for denne strækning. Grundejerforeninger,
turisterhverv og sammenslutninger har årevis, men forgæves søgt vejmyndigheder og politi om
nedsættelse af hastigheden. Det er afvist af hensyn til netop fremkommelighed, der er vægtet
højere end trafiksikkerhed og sundhed.
Vejdirektoratet foreslår
at hele strækningen ud for sommerhusområdet indgår i 2+1 vejprojektet, og at
farten sættes op
fra 80 til 90 km i timen, uanset at der er tale om et sommerhusområde/rekreativt område.
På trods
af et allerede erkendt støjproblem, har Vejdirektoratet ikke foretaget fysiske støjmålinger, men
baseret sig på gængse computerberegninger af
års-gennemsnit (!!!) af trafikken,
selvom de
væsentligste støjgener forekommer i
juli (!!!)
måned. Ikke desto mindre konkluderer
Vejdirektoratet, at ”udbyg i ge af stræk i ge ( ed
den øgede trafik-hastighed) vil betyde en
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 366: Henvendelse af 24/5-21 vedrørende udbygningen af rute 40 Aalbæk-Skagen, fra Lars Lund, Mårslet
2400720_0002.png
lille forøgelse af støjpåvirkningen på 3, dB som næppe er hørbart”. Lyd måles i dB, der er en
logaritmisk enhed, hvorfor en stigning på 3, dB reelt betyder en fordobling af lydtrykket. Vi stiller
os tillige skeptiske over for den anvendte computermodels kapacitet til at tage højde for skiftende
vindretninger og -hastigheder.
Vejdirektoratet har i deres hovedforslag ingen planer om støjdæmpning, men som et muligt
politisk tilvalg kan politikerne vælge et støjværn fra rundkørslen og blot 1,4 km frem, men ingen
støjdæmpende eller hastighedsdæmpende foranstaltninger på resten af s trækningen. Pris efter
VDs beregninger 20 millioner. Gavner lidt, men gavner få.
Forslag til helhedsløsning for den kritiske (3 km) strækning.
Som repræsentanter for fastboende og turisterhvervet i Ålbæk samt sommerhusejere foreslår vi:
(1) At strækningen (3 km) gøres bredere fra rundkørslen og op til Råbjergvej, men bibeholdes
som tosporet vej. Rabatterne gøres kraftigere, så tunge lastvognstog ikke havarerer, hvis
de må trække ud til siden. Bredere vej og bedre rabatter betyder, det er muligt at lave
nødvendige overhalinger på hele strækningen og muliggør venstresvingsbaner. Bredere
veje kan dog føre til øget hastighed, derfor foreslås:
(2) At hastigheden
i sommerperioden ved skiltning nedsættes til max 60 km i timen,
samt at
der udlægges støjabsorberende asfalt. Derved reduceres støjniveauerne i væsentlig grad,
og for landskabet skæmmende og dyre støjmure/volde kan undgås. På en strækning af
nogle kilometer syd for indkørslen til Ålbæk er der allerede indført hastighedsbegrænsning
på 60 km/t i netop sommerperioden. På vejen ud af Ålbæk frem mod Hirtshals-rundkørslen
er der hastighedsbegrænsning på 60 km/t, og frem mod rundkørslen fra Hirtshals -vejen er
hastigheden også 60 km/t. Begge vejstrækninger er tosporede. Derfor vil en fortsættelse
på 3 km ad en
tosporet
vej med 60 km/t ikke opleves som et unaturligt flow.
Med vores forslag tilgodeses fremkommeligheden, ligesom der er taget hensyn til støjgener i
området. Netop støjgener er i de senere år blevet genstand for omfattende videnskabelige
undersøgelser såvel nationalt som internationalt og indgår også i Vejdirektoratets
målformuleringer. Projekterne har påvist alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser for
mennesker samt negative påvirkninger af faunaen, skader som i dag anerkendes bredt af både
sundhedsmyndigheder og politikere. Endvidere vil den lavere hastighed betyde, at samtlige
udkørsler fra stikvejene til sommerhusene kan bibeholdes uden at kompromittere
trafiksikkerheden.
Sikring af turisters adgang til offentlig strand
Vejdirektoratet foreslår endvidere, at en meget benyttet P-plads, der betjener et stort
sommerhusområde i Bunken, Lodskovvad, Hotel hvide klit og turister ved golfbanen, skal
nedlægges. P-pladsen er ydergrænsen for det rekreative område, og giver adgang til
strandområdet med redningspost, redningsnummer E340. P-pladsen er meget benyttet, og er
desuden adgang til stranden for redningskøretøjer. P-pladsen ønsker vi derfor bibeholdt. En
nødvendig sikring af krydset er Vejdirektoratet dog opmærksom på. Vi ønsker dog ikke en
rundkørsel da den vil give de samme massive støjproblemer, der opleves i de to andre rundkørsler,
der allerede er etableret på strækningen (Hirtshalsvejen samt Kandestederne/Hulsig).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 366: Henvendelse af 24/5-21 vedrørende udbygningen af rute 40 Aalbæk-Skagen, fra Lars Lund, Mårslet
2400720_0003.png
Vores forslag opfylder
samtlige
af vejdirektoratets egne mål om at mindske støj i naturområder og
ved boliger, opfylder vejdirektoratet mål om fremkommelighed, om bæredygtighed og ønske om
at værne om naturen. Lige nu er det alene målet om fremkommelighed, der forsøges opfyldt af
Vejdirektoratet, medens hensyn til sundhed og blivende værdier negligeres.
Uddybninger og fyldige dokumentationer findes i 40 høringssvar plus i 80 videospørgsmål på VDs
hjemmeside.
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/aalbaek-skagen
Natur
Vejdirektoratets mål: https://www.vejdirektoratet.dk/tema/natur-og-
miljoe?fbclid=IwAR17SbitzxtDiSfBWVrSzMb7F0JC_TJ_iwo0txx5hZAOMMMAiZ4NuQNfDZE
Støj
https://www.vejdirektoratet.dk/tema/naar-trafikken-stoejer?fbclid=IwAR348-
5snObCdCvRzjj1i9MZgiGjQHeChtiMvSDArXSxmfts4NhaD32iZGM
Med venlig hilsen
Henrik Andersen, Arbejdsgruppen for udvikling af miljø, turisme og trafik i Ålbæk og omegn
Steffen Junker,
tovholder/talsmand for sommerhusejerne på Edderfuglevej, Gl. Perlevej samt Ålbækvej 2.
Lars Lund, Facebookgruppen vejdebat Ålbæk-Skagen, Sammenslutningen af sommerhusejere
Ålbæk nord.
Fælles kontaktadresse: [email protected]