Forslag til løsning af fremkommelighed, der tilgodeser Vejdirektoratets (VDs) målsætninger om
hensyntagen til støj, bæredygtighed og naturværdier på en 3 km lang strækning fra Ålbæk til
Råbjergvej.
Kort om baggrund for hele projektet 2+1 vej Ålbæk- Skagen
Udbygningen af rute 40 mellem Ålbæk og Skagen til en 2+1 vej er en mere end 20 år gammel plan,
hvis mål var at skabe bedre fremkommelighed, først og fremmest for erhvervslivets køretøjer i
ugerne 28-29-30. En del af strækningen (gennem Hulsig Hede) blev gennemført allerede omkring
2002 af Nordjyllands Amt. I efteråret 2020, blev der fremsat konkrete planer om den resterende
strækning. Disse planer har været i høring hos berørte borgere i området samt hos Miljøstyrelsen;
men endnu er hverken Vejdirektoratets endelige plan eller de meget objektive kommentarer fra
borgere og Miljøstyrelsen blevet offentliggjort til trods for, at planen allerede er sat til politisk
forhandling. Vi finder det derfor nødvendigt at fremsende nærværende skrivelse for at sikre fuld
transparens i borgernes synspunkter og ønsker.
Baggrund for ændret forslag til fremkommelighed ud for rekreativt/sommerhusområde
Strækningen fra rundkørslen ved Ålbæk/Hirtshalsvej frem til Råbjergvej mod Skagen blev på
grundlag af flere forskellige lokalplaner samlet i én lokalplan i 1998 og udlagt som rekreativt
område/sommerhusområde. Det har resulteret i kraftigt øget turisme i området og dermed affødt
et for Ålbæk (p.t. 1500 indbyggere) imponerende aktivt erhvervsliv, der fortsat er i rivende
udvikling. Det samme er beklageligvis ikke tilfældet for de nærliggende småbyer.
Strækningen er under udbygning, og pt ligger der nu omkring 250 sommerhuse. Da strækningen er
en lige vej, og huse er mere eller mindre skjult bag buske og fyrretræer, køres der ofte hurtigt og
ifølge VDs egne tal gennemsnitligt over fartgrænsen. I dag er hastighedsgrænsen 80 km/t.
Vejledende støjgrænser i rekreative områder er max 53 dB. Men gennem hele året, især i
sommerferieperioden, overstiger støjniveauerne mere end 70 dB. Ved den fremherskende
vestenvind er de endog endnu højere.
Planloven § 11a stk. 7 indeholder et væsentligt afsnit om støj ved rekreative områder.
Bestemmelserne heri er tydeligvis ikke overholdt for denne strækning. Grundejerforeninger,
turisterhverv og sammenslutninger har årevis, men forgæves søgt vejmyndigheder og politi om
nedsættelse af hastigheden. Det er afvist af hensyn til netop fremkommelighed, der er vægtet
højere end trafiksikkerhed og sundhed.
Vejdirektoratet foreslår
at hele strækningen ud for sommerhusområdet indgår i 2+1 vejprojektet, og at
farten sættes op
fra 80 til 90 km i timen, uanset at der er tale om et sommerhusområde/rekreativt område.
På trods
af et allerede erkendt støjproblem, har Vejdirektoratet ikke foretaget fysiske støjmålinger, men
baseret sig på gængse computerberegninger af
års-gennemsnit (!!!) af trafikken,
selvom de
væsentligste støjgener forekommer i
juli (!!!)
måned. Ikke desto mindre konkluderer
Vejdirektoratet, at ”udbyg i ge af stræk i ge ( ed
den øgede trafik-hastighed) vil betyde en