Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 363
Offentligt
2411554_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Jan Hylleberg, Administrerende Direktør
1. juni 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 363: Henvendelse af 11/5-21 samt præsentation fra foretrædet 1/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2411554_0002.png
Produktion og transport i Danmark
To af verdens førende mølleproducenter har base i Danmark
Møller og komponenter vokser kontinuerligt for at gøre den producerede
strøm billigere
Eksport foregår via havne og vejtransport over grænsen
Afgørende, at komponenter kan køres på vejene, og disse er
opgraderede til at håndtere transporterne
Flere vejstrækninger udgør pt. en flaskehals for virksomhederne, så en
udbygning haster.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 363: Henvendelse af 11/5-21 samt præsentation fra foretrædet 1/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2411554_0003.png
Nærmarkeder og muligheder
Markeder
Massiv udbygning med vindmøller både på land og vand i EU
her kan
meget leveres fra danske fabrikker
EU strategi: 25 x mere havvind i 2050 (Fra 12 til 300 GW)
2030 pipeline i DK: 2 Energi-øer på i alt 5 GW + 1 GW møllepark
Massiv udbygning for landvind til grøn omstilling og EU landenes CO2
reduktionsmål
Job
1 gigawatt havvind:
Strøm til 1 million husstande
1.244-1.486 DK årsværk direkte relateret til produktion af havmøller
9.000-14.500 DK årsværk direkte og indirekte for hele mølleparken
(kilde: Socio-economic impact study of offshore wind)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 363: Henvendelse af 11/5-21 samt præsentation fra foretrædet 1/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2411554_0004.png
Samfundsmæssig betydning
Produktionen af møller er startet i Midt og Vestjylland for 40 år siden, og
fabrikkerne er vokset med industrien
Meget dansk produktion af vinger, møllehuse og tårne foregår i
Ringkøbing, Lem, Brande, Give og Røde Kro
De 4 kommuner har tilsammen 7000+ direkte beskæftigede i
vindsektoren - den indirekte beskæftigelse er 3 gange højere.
Aabenraa og Esbjerg er i dag de eneste havne komponenterne kan køres
til - og udskibes fra
Afgørende for bibeholdelse af fabrikker og arbejdspladser, at man kan
køre produkterne til en havn eller grænse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 363: Henvendelse af 11/5-21 samt præsentation fra foretrædet 1/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2411554_0005.png
Opsummering
Det er afgørende for bevarelse af produktion og lokale arbejdspladser, at
virksomhederne kan transportere komponenter til en havn eller en
grænse
Industrien oplever pt. flaskehalse på flere strækninger, så det er vigtigt at
opgradering sker hurtigst muligt
Vigtigt at opgraderinger er fremtidssikret og ikke kun til de kommende
dimensioner
Nyt billede!!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 363: Henvendelse af 11/5-21 samt præsentation fra foretrædet 1/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2411554_0006.png
Ruter der skal prioriteres inden for de kommende år, for at sikre
fastholdelse af produktion og arbejdspladser i vindmølleindustrien
Naceller
Vinger
Naceller
Med i udspillet:
Rute 15 Ringkøbing til Herning (2+1 vej)
Rute 11 Ringkøbing til Esbjerg - udspillet nævner en 2+1 vej men der er
også behov for at kigge på kryds, afkørsler mv.
Derudover er flg. ruter vigtige for sektoren:
Brande til Esbjerg Havn, her er bl.a. elledninger en hindring
Give til Esbjerg Havn (det meste af denne er lig den fra Brande)
Hjordkær (Røde Kro) til Aabenraa Havn
Hjordkær (Røde Kro) til Esbjerg Havn
Tårne
Havn
Tårne
Havn
Ruterne på kortet er fortegnede og afspejler ikke de eksakte ruter.
Grænse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 363: Henvendelse af 11/5-21 samt præsentation fra foretrædet 1/6-21 vedrørende vindmølletransporter i en kommende infrastrukturplan, fra Wind Denmark
2411554_0007.png
Tak for opmærksomheden