Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2397614_0001.png
Fra:
Martin Bech
Sendt:
17. maj 2021 22:36
Emne:
Fwd: Foretræde for Folketingets Transport udvalg
Baggrund
Brønderslev Station havde i 2019 et passagertal på 220.000 rejsende.
Brønderslev Kommune har fået mange henvendelser om forholdene på perronen, og har på den baggrund
taget initiativ til at finde en løsning der sikrer en optimal tilgængelighed og sikkerhed for alle rejsende.
Perronen på Brønderslev Station er lavere end på mange andre stationer, og det betyder, at passagererne
skal over et højt trin for at komme ind og ud af toget. Nedenstående bilede beskriver forholdene på
perronen.
Figur 1 Billede fra perronen i Brønderslev (Foto: Nordjyske)
Problemstillingen er den, at højdeforskellen mellem togets gulv og perronen er ca. 30-35 cm.
Højdeforskellen skaber en del udfordringer for passagererne når de står på eller af toget, og udfordringen
er særligt store for handicappede, ældre og passagerer med barnevogn.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Henvendelse af 17/5-21 vedrørende perronniveau på Brønderslev Station, fra Martin Bech, Brønderslev Kommune
2397614_0002.png
Brønderslev Kommune har på det seneste deltaget i møder med Banedanmark og Nordjyske Jernbaner
med det formål at drøfte alternative løsninger. Hjørring Kommune er inviteret med til møderne, da de har
tilsvarende problemer på nogle perroner.
Forslag til løsninger
Hele perronen hæves.
Den optimale løsning ville være at få hævet hele perronen ca. 30 cm, men Banedanmark har tidligere
vurderet at løsningen er en bekostelig affære. På et af møderne informerede Banedanmark om, at der ikke
er afsat midler til opgradering af perronen på Brønderslev Station, og at der er begrænsede midler på
finansloven til opgradering af stationsområder i Danmark.
I regeri ge s i frastrukturpla ”Da ark Fre ad” er Brø derslev Statio ikke edtaget so e af de
mulige stationer, hvor der kan skabes mere liv. Borgmesteren har i et brev til Transportministeren ytret et
klart ønske, at Brønderslev Station tilføjes hertil, så vi i fremtiden får mulighed for at drage nytte af de
puljer og initiativer, der beskrives i planen. Borgmesteren har desuden gjort ministeren opmærksom på
problemstillingen med den manglende tilgængelighed på perronen på Brønderslev Station.
Mindre tilpasninger af perron
I dialogen med Banedanmark har der været drøftet alternative muligheder der sikrere en bedre
tilgængelighed på perronen. Et af forslagene handler om, at dele af perronen hæves således at der
etableres ramper ved det nordgående og det sydgående spor. Ramperne vil således kunne betjene en af
dørene på togsættet.
Ramperne etableres med et plateau på ca. 10 m x 1,5 m i en højde på ca. 30 cm over nuværende perrons
overkant. Rampen etableres i princippet som vist på figur 2. Hermed vil der opnås niveaufri adgang til en af
dørene til toget.
Banedanmark er positivt indstillet overfor forslaget, men forudsætter at Brønderslev Kommune finansierer
hele projektet. Banedanmark forudsætter desuden at kommunen betaler alle udgifter til udarbejdelse af
diverse sikkerhedsberegninger samt betale for Banedanmarks involvering i sagen. Erfaringer fra andre
kommuner viser at det kan være en bekostelig affære at få godkendt et projekt hos Banedanmark.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 355: Henvendelse af 17/5-21 vedrørende perronniveau på Brønderslev Station, fra Martin Bech, Brønderslev Kommune
2397614_0003.png
Med venlig hilsen
Martin Bech (V)
Social- og sundhedsudvalgsformand, Brønderslev Kommune
Gruppeformand, Venstre i Region Nordjylland