Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 354
Offentligt
Transport udvalgets møde 18/5
Støj problemerne ved Randers
Miljø udfordringerne ved ikke at udvide motorvejen rundt om
Randers
Trængsel på strækningen Aarhus N
Randers N
Trafik sikkerhed
Opfølgning på transportudvalgets møde om Trafiksstøj d. 29 Januar
2020
Konklusion på udfordringerne
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
Støj problemerne ved Randers
Støj problemerne ved områderne Vorup, Helsted og Hornbæk skal løses nu
Ifølge ny WHO rapport begynder det menneskelige helbred at blive påvirket
negativt ved et støjniveau på 53 dB eller 10 % stærkt generede
200 -500 dør årligt af vejstøj iflg. kræftens bekæmpelse
Manglende støjværn på strækningen ved Randers som blev opført omkring 1970
Randers strækningen blev koblet på Aarhus 1994 og Aalborg i 1993
Mindre tiltag med støjvolde og pileflet
Flest høringsvar på strækningen Vejle- Randers N. Støj fylder rigtig meget
200 meter ekstra støjværn ved Vorup efter høringen. Større støj problemer end
først beskrevet fra vejdirektoratet.
VVM undersøgelse har givet svarene. I skal sikre pengene og hurtig tidsplan nu!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
2396786_0003.png
Støj problemerne ved Randers
546 høringssvar på Vejle
Randers N
234 høringsvarene er på strækningen Aarhus N
Randers N
Ved Randers fordeler det sig med Vorup (65
svar), Helsted (64 svar) og Gudenådalen, Neder
Hornbæk og Over Hornbæk (26 svar).
Støjskærme giver væsentlig reduktion i db. Første 4
meter: 2 db pr. meter. (4 meter= 8 db) Højere: 1 db pr
ekstra meter. (6 meter = 10 db)
Se trafik tal
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
Miljø udfordringerne ved manglende udvidelse
Vand fra vejbanen
På strækningen Aarhus N til Randers S ledes vejvandet i dag gennem et rørsystem
til regnvandsbassiner placeret langs motorvejen
Randers S til Randers N udledes via grøfter direkte til vandløb. Der er ikke belagte
midterrabatter på strækningen i dag
I forbindelse med udbygningen etableres kantopsamling med afledning af
vejvand i et lukket ledningssystem, hvorfra det ledes videre til regnvandsbassiner.
Midterrabatten udføres med fast belægning. Hermed sikres, at der ikke sker
nedsivning af miljøfremmede stoffer til grundvandet.
Positivt forsøg fra Silkeborg renser alt overflade vandet og ikke kun 70 %
60 procent af alt mikroplast i vejvand kommer fra bilerne
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
2396786_0005.png
Trængsel på strækningen Aarhus N
Randers N
Trafik tal
Sammenhæng i det østjyske E45 bånd
Erhverv i området afhæng af udvidelsen
Nord til syd i Jylland hænger sammen med udvidelsen Vejle
Randers N
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
Trafik sikkerhed
For korte afkørsler skaber uheld
Afkørsler ved Gudenådalens rastepladser og ved Randers N og Randers S er der
ofte uheld
Regeringens forslag løsninger kun Randers N, Randers C og Sdr. Borup
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
Opfølgning på transportudvalgets møde om
Trafiksstøj d. 29 Januar 2020
TRU Alm.del - Bilag 218: 1 Bendtsen støjpræsentation 29-1-2020 Force
Technology
Dæk støj
Nyt projekt (2019-2021) prøver at finde en løsning. Hvad er status?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
Konklusion
Motorvejen bør udvides fra Aarhus N
Randers N
Løser støj, klima, trængsel, trafiksikkerhed samt fremtidsikre udviklingen
Støj problemerne skal løses. Regeringens forslag med kun at løse enkelte
afkørsler ved Randers og ikke sætte målrettet midler til støj problemerne
ved Randers er ikke acceptabelt.
Udvises motorvejen ved Randers ikke skal der skrives ind i aftalen, at der
sættes midler af til støjskærme.
Kom i gang med støj skærmene med det samme. Årstal 2021 + 2022 er
mulig
Hvad er status på projektet med dæk støj som er færdig i 2021?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 354: Præsentation fra Arbejdsgruppen mod motorvejs støj ved Randers Syd's foretræde for udvalget 18/5-21 vedrørende motorvejen ved Randers Syd
2396786_0009.png
Kilder
https://www.tv2ostjylland.dk/ostjylland/trafiklarm-kan-vaere-farligt-op-til-500-
dor-tidligt-pa-grund-af-vejstoj
https://www.tv2ostjylland.dk/skanderborg/dansk-forsoeg-er-det-foerste-i-
verden-renser-vand-fra-motorvej-helt-i-bund
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/218/2147698.pdf
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/218/2147696.pdf
https://amtsavisen.dk/artikel/beboere-t%C3%A6t-p%C3%A5-e45-frygter-
forv%C3%A6rring-af-st%C3%B8jhelvede
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2020-
06/E45%20Randers_Resume%20af%20VVM-unders%C3%B8gelsen_FINAL.pdf