Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2393497_0001.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0002.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0003.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0004.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0005.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0006.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0007.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0008.png
Disse fotosider er i de e sa
e -
hæ g ge givet i lille størrelse af
pladshe sy .
I origi albrevet til Tra sport i iste-
re fylder hvert ark e hel side.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0009.png
Foretræde for Tra sportudvalget tirsdag d. . aj
Ha e Fuglsa g Nielse s oplæg
-
po erpoi t + tekst
.
ha
efuglsa g@hot ail. o
tlf.
Goddag
-
og tak fordi I ille se ig. Jeg hedder Ha e Fuglsa g Nielse .
Jeg har søgt foretræde på eg e af ature og orgere i Aarhus Ådal
-
est for h or E
Sa tidig er i fa ilie og jeg lodsejere ed E
Vi har oet i dale fra
-
altså læ ge før E
so
ær este a o.
le å et i
.
kr dser ådale .
Jeg har derfor årela g erfari g ed, h orda pro esser og eslut i ger o kri g så store a læg ge e -
føres, og h orda
a so
orger og lodsejer ople er sagsga ge e.
Det il jeg ger e for idle idere til jer, u h or ud idelse af E til seks spor l.a. o er Aarhus Ådal er e
del af forha dli ger e o i frastruktur.
Vi har stillet Tra sport i istere disse fire spørgs ål, so
jeg il udd e e kelt is.
Mi istere s korte s ar odtog jer her til orge , e s jeg sad i toget på ej hero er.
S aret ekræfter ig ku i, at det er igtigt, at Tra sportud algets edle
er får udd et de spørgs ål,
i har stillet.
På de
åde ka I få et illede af, h orda pro esser og eslut i ger ople es ude i de
åde atur og e esker skal fu gere.
irkelighed, h or
Side af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0010.png
. Har orger e reelt de okratisk
ulighed for at a ke i forhold til Vejdirektoratets i dstilli ger?
ligger til gru d for
Efter orger øder og høri gss ar udar ejder Vejdirektoratet et høri gs otat, so
i dstilli ge til Folketi get.
Vejdirektoratet eha dler sel e e tuelle i dsigelser fra orger e i forlæ gelse af høri gs otatet.
Både i sel og a dre orgere har ko taktet Vejdirektoratet o forhold i høri gs otatet.
Alle forhold er le et til age ist
-
af de tek iker, so sel står i spidse for projektet.
So
orger har
a derfor i ge uafhæ gig a kei sta s i de
e fase.
først
Ma får først ulighed for at a ke, år ekspropriatio og taksatio går i ga g
-
d s pro esser so
ligger
efter
Folketi get har edtaget e a lægslo .
Her er ores erfari g, at a lægslo e
-
so altså i realitete er Vejdirektoratets i dstilli ger
-
li er rugt
so e egru delse for, at der ikke ka tages a dre eslut i ger.
Så står
a so
orger særdeles dårligt.
I dstilli ge er at dø
e ud fra i istere s s ar her til orge la det i Folketi get.
Det er et de okratisk pro le , at orger e altså ikke har e
ulighed for ko
e ed i dsigelser i de -
e fase, h or der ko
er eslut i gstagere i d i illedet.
Vejdirektoratet ka jo i pri ippet skri e, h ad de il i i dstilli ge .
Vi har sel i
´er e æret ige e et ti år la gt a keforlø , der åede helt i Højesteret.
So pri at lodsejer ha de i State
ed ua ede ressour er so
odpart.
H or
a ge orgere har lige ressour er åde
e talt og øko o isk til at ge
e føre såda et forlø ?
Side af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0011.png
. Får Folketi get forelagt i dstilli ger fra Vejdirektoratet, der giver
eslut i g f i forhold til støjafskæ i g af aturværdier?
ulighed for e
ua eret politisk
Vejdirektoratet opererer so udga gspu kt ed i dst uligt støj ær og slet ikke i forhold til atur-
o råder.
So kuriosu ka jeg opl se, at der altid eta leres støj ær ed rastepladser.
Det er derfor Vejdirektoratet, der ælger o og i gi et fald h ilke alter ati er, der skal ed i e i dstilli g
til Folketi get.
Vi
e er det
å ære et politisk alg, o
atur ærdier skal esk ttes.
I Aarhus Ådal pla lægger Vejdirektoratet ødt u ge t ed e støjskær på otor eje s
østside
-
egru det i to i dre e ggelser
-
e ikke på otor eje s
vestside.
Høri gss are e på VVM-u dersøgelse iste ellers, at der ar et stærkt ø ske fra orger e o at få
skær et egge sider.
Ma ka sel forestille sig h ad forskels eha dli ge et der for ste i ge i et lokalsa fu d.
Netop i det estlige o råde har Aarhus Ko
u e e lig åde rugt ressour er på store rekreati e tiltag
for orger e og har pla er o at idereføre stis ste er i d i ådale for at få et helt u ikt og sa
e -
hæ ge de aturo råde fra e tru af Aarhus og a ge kilo eter i d i ådale .
Vejdirektoratet har afslået at la e ereg i ger på effekte af støj ær på atur ærdier e est for otor-
eje . Begru delse er, at der ku er få oliger, så det skal a ikke.
E to
elfi gerregel o fe hussta de for altes u ua eret so e fast regel
-
uafhæ gigt af a tal
e oere i oliger e.
H orda ka Vejdirektoratet eslutte, at der ikke skal la es støj ær , år der ikke er la et ereg i ger på
støj i eauet i forhold til de ærdier, der skal esk ttes og de orgere, der li er erørt?
Der er eta leret støj ær på Silke org- otor eje t ærs o er åde Gude ådale og Fu der Ådal.
Begge steder for at skå e ature
-
der er i ge e ggelse. Det ka altså lade sig gøre.
De jord, so allige el skal gra es æk for at ud gge og fu dere dæ i ge o er Aarhus Ådal, ku e
a pla ere so støj old på estside af otor eje
-
MEN jorde skal ifølge Vejdirektoratet køres æk
og ruges so støj old
-
k s dligere ed Hør i g.
So
orger ka
a ku etragte det so e hå
od al su d øko o isk for uft og
le
-
i kl. de erørte lodsejere, so altså også tæller Aarhus Ko
u e.
od ature i åda-
Side af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0012.png
E ligger på e d t fu deret dæ i g o er ådale .
Aarhus Ko
u e ejer det store rekreati e o råde rødt felt ed stier, søer, shelterpladser
Kortet iser, h or let det ille ære, at lade jorde li e på stedet.
.
. Hve
faktatjekker Vejdirektoratets opl s i ger i i dstilli ger?
Vi har ko stateret faktuelle fejl i Vejdirektoratets høri gs otat/i dstilli g til Foketi get.
Det a føres f at Hol ække , der lø er ud i Aarhus Å, er i dårlig forfat i g, og at e ud idelse af E
derfor ikke il ha e et d i g for a dlø et.
Faktu er, at Aarhus Ko
u e har særlig positi op ærkso hed på Hol ække , fordi de er første
tillø til Aarhus Å ed frisk a d for de ørreder, so søger i d til g depladser ude fra Aarhus ugte .
Aarhus Ko
u e og fri illige i teresseorga isatio er har derfor i esteret et delige ressour er i Hol -
ække .
Mi istere skri er i sit s ar til os, at Vejdirektoratet he iser til e a do rådepla for
-
, h or
Hol ække er æ t.
Til det ka jeg ka opl se, at ressour er til eta leri g af g depladser, epla t i g, afret i g af ri ker
. le prioriteret af Aarhus Ko
u e og således allerede er ge e ført for et år side .
Måske u derstreger det, at alle Vejdirektoratets opl s i ger ikke er helt ajour, og at i so
turligt stiller spørgs ålsteg ed, o
a ka fæste lid til alle fakta fra Vejdirektoratet.
lodsejere a-
Det å sa tidig ære helt afgøre de at sikre, at Folketi gets eslut i ger tages på et korrekt og fuldt ud
el st gru dlag.
Side af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0013.png
. Ge
e føres Vejdirektoratets VVM-u dersøgelser og høri gsforlø
orgerde okratisk forsvarligt?
S aret er des ærre ej.
Vejdirektoratet e tter udelukke de a
høri gsperioder, orger øder
.
o er i di erse
edier for at opl se o
VVM-u dersøgelser,
Det et der, at lodsejere og a dre i teresse ter ka risikere at o erse ulighede for at få igtig i for-
atio o projekter e og for at ko
e tere Vejdirektoratets dispositio er.
Direktoratet ko takter
ikke
erørte lodsejere direkte
i dhold.
Mi istere forholder sig ikke til dette i sit s ar.
Og her taler i altså o lodsejere, so i Vejdirektoratets ateriale står til at få eksproprieret arealer
de følger for li og eje do det har for de og deres fa ilier.
Vejdirektoratet e æger sig heller ikke ud
”i
arke
for at sa ar ejde
Det ku e e e tuelt k alifi ere projekter e.
Vi t i ler ikke på, at Vejdirektoratet er d gtige til at lægge asfalt.
Disse store a læg ha dler are o
eget
ere e d asfalt.
ed lodsejere.
ed
ed i for atio o
de e kelte faser og deres
Side af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 12/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2393497_0014.png
So
afru di g
e er i altså, at der er eho for åde:
af orgerde okratiet ed a læg af
på støj esk ttelse ed
a læg
otor eje
-
Et politisk efters
-
Et politisk helhedss
Tak fordi I l ttede. Jeg ku e sagte s udd e derligere.
Derfor hå er jeg, at I har ogle spørgs ål e te u eller se ere.
Mi istere skri er, at I har haft ulighed for at se et sa
e drag af alle høri gss ar på stræk i ge .
H is I læser sel e høri gss are e, il I se, at stort set alle
s ar fra orgere og orgergrupper ha dler
o støj.
Det hå er jeg, at I politikere il tage al orligt.
Side af