Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 344
Offentligt
Derfor skal vi ikke have 130
km/time på
Djurslandsmotorvejen
Foretræde, Folketingets Transportudvalg, 11/5 2021
Poul Kattler, Rådet for Bæredygtig Trafik
Gunnar Boye Olesen, repr. for 200 underskrivere for lavere hastighed
Else Mikel Jensen, Enhedslisten Aarhus Øst
Kirsten Andkjær Petersen, Det fælles Bedste klimagruppe m.m.
Niels Aagaard, Det Fælles Bedste
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende modstand mod hastighedsforøgelse på Djurslandsmotorvejen, fra Gunnar Boye Olesen, Hjortshøj m.fl.
Højere hastigheder i byer skader mere end de
gavner
Øget trafikstøj for 15.000 boliger langs Djurslandsmotorvejen
Vejdirektoratet ser bort fra øgede støjgener, selvom de flytter grænser for
hvilke boliger, der er støjramte
Ingen undersøgelse ved hvilke boliger støjen overskrider WHO’s
retningslinjer
Ingen VVM analyse ved højere hastighed på motorveje, i modstrid med EU-
dom
Ingen vurdering af øget forurening med mikroplast
Øget klimabelastning, vurderes til 3000 ton/år
I Vejdirektoratets beslutningsgrundlag er der positiv samfundsøkonomi,
hvilket skyldes at der ikke medregnes støjbelastning, klima, miljø eller øget
brændselsforbrug
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende modstand mod hastighedsforøgelse på Djurslandsmotorvejen, fra Gunnar Boye Olesen, Hjortshøj m.fl.
2391172_0003.png
Besparelser og omkostninger ved høj hastighed på
Djurslandsmotorvejen, kr/tur
1,80
1,60
1,40
1,20
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
0,00
Fritidskørsel;
0,86
Arbejdskraftud
bud; 0,11
Erhvervskørsel
Uheld; 0,2
; 0,26
Klimabelastnin
g; 0,43
Mikroplast m.m.
Støj; 0,59
Øget
brændstof; 0,4
Uheld; 0,2
Besparelse
VD-omkostning
Samlet omkostning
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende modstand mod hastighedsforøgelse på Djurslandsmotorvejen, fra Gunnar Boye Olesen, Hjortshøj m.fl.
Sæt farten på Djurslandsmotorvejen ned til
110 km/time
Vi opfordrer hermed Folketinget til genoverveje den højere hastighed.
Mange bliver plaget af støjen ligesom klima og miljø bliver skadet. Og
tidsbesparelsen er kun 20 sek. for den gennemsnitlige bilist på den
korte strækning på 12 km, hvor man må køre 130 km/time.
I Danmark bør vi tage større hensyn til naboer, klima og miljø end til at
bilister kan spare de få sekunder til og fra Djursland.