Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 344
Offentligt
Derfor lavere hastighed på Djurslandsmotorvejen
Notat til foretræde for Transportudvalget 11/5 2021
Efter en række nytteløse opfordringer fra både en del af os, der deltager i dette foretræde,
Danmarks Naturfredningsforening Aarhus og over 200 enkeltpersoner, om at begrænse hastigheden
på Djurslandsmotorvejen til 110 km/time, opfordrer vi hermed Folketinget til genoverveje den
højere hastighed. Mange bliver plaget af støjen fra højere hastigheder ligesom klima og miljø bliver
skadet. Og tidsbesparelsen er kun 20 sek. for den gennemsnitlige bilist på den korte strækning på 12
km, hvor man må køre 130 km/time. I Danmark bør vi tage større hensyn til naboer, klima og miljø
end til at bilister kan spare de få sekunder-til og fra Djursland.
Argumenter
1. Trafikstøj er som bekendt et alvorligt problem for folkesundheden. Ifølge WHO medfører
støjen bl. a. øget kræft, hovedpine, søvnbesvær, stress, øget risiko for hjertesygdomme samt
reduktion af børns indlæring
i
. Omkring Djurslandsmotorvejen er etableret og planlagt
omkring 15.000 boliger mindre end 1 km fra Djurslandsmotorvejen, som vil kunne høre og vil
påvirkes af trafikstøjen fra motorvejen, der også kan høres længere væk
ii
. Ifølge
Miljøstyrelsens kortlægning fra 2017 var støjbelastningen dengang 55 dB ved kanten af en
række af de eksisterende boligbebyggelser langs motorvejen, bl.a. i Hjortshøj
iii
. De af WHO
anbefalede støjgrænser for vejstøj er maksimalt 52 dB om dagen og 45 dB om natten ved
boliger
iv
. Der er ikke til projektet avet undersøgelse over hvilke boliger, hvor støjen
overskrider WHOs anbefalinger, hverken for eksisterende eller planlagte bebyggelser. Burde
disse beregninger ikke foretages inden støjen øges?
2. Vejdirektoratet argumenterer for den øgede støj med at støjen fra motorvejen øges med 0,8
dB og derfor er uden betydning. Selvom det kan være svært at høre en lydforskel på 0,8 dB ,
betyder den højere hastighed jo at fle
e olige vil få ove sk edet WHO’s a efalede
støjgrænser. Det er reelt useriøst at Vejdirektoratet ser bort fra mindre øgninger i
støjbelastningen og det giver mulighed for en salamitaktik, hvor Vejdirektoratet kan se bort
fra en række mindre øgninger af støjbelastningen, som følger efter hinanden. I det konkrete
tilfælde kan det være først den aktuelle øgede støj ved at bilerne ifølge Vejdirektoratet vil
øge hastigheden til 120 km/time, senere en øget støj hvis bilisterne vælger at køre 130
km/timen, og igen senere hvis trafikmængden øges. Man risikerer som nabo at få en
væsentligt øget støjbelastning uden at der er taget anden beslutning end at staten med
Vejdirektoratet vælger at lukke øjnene.
3. Jeg er bekendt med at Vejdirektoratet har stoppet en nybygning ved en friskole i Hørning
med det argument at det ville øge støjen ved den nye bygning over støjgrænsen med 0,4 dB.
Jeg kan ikke se andet end at Vejdirektoratet taler med to tunger, når de ser bort fra øget støj
fra egne projekter, som kan øge støjen over grænseværdien for eksisterende boliger men vil
stoppe andre projekter, selvom den øgede støjoverskridelse kun er det halve. Sådan bør en
statsinstitution ikke agere.
4. Vejdirektoratet vurderer at der ikke er behov for en fornyet VVM ved ændringer af
hastighedsgrænser. Det er i modstrid med EF domstolens dom C-227/01
v
, hvoraf det
fremgår at der skal laves VVM analyse ved ændringer af en motorvej, hvor en væsentlig øget
hastighed jo i høj grad må betragtes som en ændring. Her er det uheldigt med den
dobbeltrolle, som Vejdirektoratet har som den organisation, der både træffer
Side 1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende modstand mod hastighedsforøgelse på Djurslandsmotorvejen, fra Gunnar Boye Olesen, Hjortshøj m.fl.
2391171_0002.png
myndighedsafgørelser, f.eks. om der skal laves VVM analyser, og samtidig skal fremme og
gennemføre projektet med højere hastigheder.
5. Når hastigheden øges, så øges også belastningen med mikroplast. Vejtrafikken er den største
kilde til mikroplast ifølge Rådet for Grøn Omstilling m.fl, og forureningen stiger med
hastigheden. Alligevel indgår det ikke i Vejdirektoratets vurderinger af konsekvenserne af
øget hastighed. Og mikroplast fra dækslid indeholder en lang række giftige stoffer, bl.a. er
der i januar 2021 i det velrenommerede tidsskrift Science udgivet en artikel der påviser at en
p-phenylendiamin ( 6PPD) fra dækslid giver fiskedød
vi
. Det vælger Vejdirektoratet at se bort
fra.
6. Den øgede hastighed vil øge klimabelastningen omkring 3000 tons CO
2
/år, baseret på den
forudsætning at bilisterne kun øger hastigheden til 120 km/time og baseret på en oplysning
fra Transportministeriet om at CO
2
-udledninger øges med 39% når hastigheden øges fra 110
km/time til 130 km/time. Kan det være rigtigt at staten gennemfører tiltag til at øge CO
2
-
udledningerne når vi har et klimamål, som der stadig mangler væsentlige indsatser for at nå?
Bør tiltag til at øge CO
2
-udledningerne ikke afvente at klimamålene er nået?
7. Vejdirektoratet påstår at der er en positiv samfundsøkonomi ved at øge hastigheden. Jeg har
forsøgt at få en dialog med Vejdirektoratet, men de har ikke villet indgå en dialog om de
eksterne omkostninger. Derfor har jeg selv vurderet samfundsøkonomien incl. de effekter,
som Vejdirektoratet har udeladt. Det viser en negativ samfundsøkonomi, hvis alle gener
værdisættes.
I følgende graf er omkostninger og beregnede besparelser angivet
Besparelser og omkostninger ved høj hastighed på
Djurslandsmotorvejen, kr/tur
1,80
1,60
1,40
1,20
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
0,00
Fritidskørsel;
0,86
Arbejdskraftud
bud; 0,11
Erhvervskørsel
Uheld; 0,2
; 0,26
Klimabelastnin
g; 0,43
Mikroplast m.m.
Støj; 0,59
Øget
brændstof; 0,4
Uheld; 0,2
Besparelse
VD-omkostning
Samlet omkostning
Besparelsen er den af Vejdirektoratet beregnede besparelse. VD omkostning er den omkostning,
som Vejdirektoratet medregner. Beløbene er i kr per tur i gennemsnit på Djurslandsmotorvejens 12
km ved den af Vejdirektoratet beregnede gennemsnitligt øgede hastighed (gennemsnit af 10%
erhvervskørsel og 90% fritidskørsel). De væsentligste forudsætninger er:
Der regnes med 1,7 personer / bil som i Vejdirektoratets beregninger
Mht. øget brændstof og CO
2
: der regnes med, at forbruget ved 110 km/time er i gennemsnit
6 ltr/100 km og at det stiger 40% fra 110 til 130 km/time. Da kun 30% at bilisterne kører 130
km/time (gennemsnitshastighed stiger 6 km/time ifølge Vejdirektoratet), så er øget
Side 2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende modstand mod hastighedsforøgelse på Djurslandsmotorvejen, fra Gunnar Boye Olesen, Hjortshøj m.fl.
2391171_0003.png
brændstofforbrug og CO
2
i gennemsnit 30% af de 40% = 12%. Der regnes med en
brændstofpris 4,68 kr/ltr, en CO
2
-omkostning på 1500 kr/ton og 19% upstream emissioner af
brændsel.
Støj regnes med 28604 kr per standard støjbelastet bolig (SBT) med 75 dB og at hver af de
15000 boliger belastes med 1,44% af en SBT
Der regnes med at udledningen af mikroplast øges fra 0,104 g/km til 0,108 g/km og der
regnes samme pris for mikroplastpartikler som for andre partikler udledt i byområder, 1247
kr/kg, da der ikke findes specifikke omkostninger ved mikroplast fra dæk.
Dette notat er udarbejde af Gunnar Boye Olesen
Kilder
i
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kræft,
kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme
og hormonelle påvirkninger. Støj kan påvirke ydeevnen og påvirke børns indlæring og motivation. Støj har
således sundhedsskadelige virkninger på mennesker og kan ved længere tids påvirkning føre til egentlige
helbredseffekter. Det menes at 200 til 500 danskere hvert år dør pga. støjrelaterede sygdomme.
Kilde
https://www.dingeo.dk/data/trafikstoej/
ii
På Gammel Kirkevej er der 10/5 2021 en meget tydelig trafikstøj fra Djurslandsmotorvejen 1500 m fra
motorvejen, hør selv
https://www.dropbox.com/s/1ya4xt93iqyzdab/20210510_trafikst%C3%B8j-1500m-
fra%20Djurslandsmotorvej.mp4?dl=0
Med en mobiltelefontøjapp er støjen målt til 55-59 dB.
iii
Aflæst på støjkort fra Miljøstyrelsens kortlægning af støjbelastede boliger i 2017. Se støjkort på
https://www.dingeo.dk/kort/noise/
iv
Se WHO ENVIRONMENTAL NOISE GUIDELINES for the European Region, EXECUTIVE SUMMARY,
https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0009/383922/noise-guidelines-exec-sum-eng.pdf
DOM AF 16. 9. 2004
SAG C-227/01 EF DOMSTOLENS DOM (Anden Afdeling), som angiver at der skal laves
VVM analyse ved andring af et bilag 1 anlæg, som er obligatorisk VVM-pligtigt, hvilket en motorveje jo er. Se
https://naturstyrelsen.dk/media/nst/9948968/vvm_vejledning2.pdf
v
Dette er bla. dokumenteret i tidsskriftet Science i artiklen
A u i uitous ti e u
a ute o tality i oho sal o f a fo ske e f a U ive sity of Washi gto
.fl.
https://science.sciencemag.org/content/371/6525/185.full
vi
e –derived
chemical induces
Side 3