Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
Folketingets Transportudvalg 11-5-2021
Foretræde vedrørende
3. Limfjordsforbindelse
- Folkestemningen v/Anders
Wested
- Trafik v/ingeniør
Anker Lohmann-Hansen
- Samfundsøkonomi v/ingeniør
Kaj A. Jørgensen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0002.png
Folkestemningen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Borgerne ønsker sig
en østlig linjeføring
Af Anders Wested
Trafikalt Folkeparti
[email protected]
tlf. 20489503
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0004.png
Opinionsundersøgelser
Jysk Analyse A/S 2011, 2014* og 2019
* Hele Nordjylland, ikke kun Aalborg
60
50
40
30
20
10
0
Lindholm Egholm Ekstra rør
Egholm Ekstra rør
Egholm Ekstra rør
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0005.png
562 avisindlæg om 3. Limfjord/Egholm
Artikler, kronikker, læserbreve opsamlet 2014-17
300
250
200
150
100
50
0
For
Imod
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0006.png
Facebooksider - antal følgere
Første to søjler er sider for tilhængere,
resten er sider for modstandere
TILHÆNGERE:
3. Limfjordsforbindelse - TAK.
Borgerbevægelsen for en vestlig motorvej i Aalborg
MODSTANDERE:
Fremtidens Aalborg
En seriøs motorvej, tak
Stop den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm
Egholmmotorvejen - Nej tak
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
Egholms Venner - bevar Egholm som Ø
0
500
1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
4500
5000
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0007.png
Høringssvar mod vejprojekter i Aalborg
Egnsplanvej motortrafikvej Aalborg Syd 2009
3. Limfjordsforbindelse tre alternativer 2011
3. Limfjordsforbindelse via Egholm 2021
0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000
Jeg har udvalgt 129 tilfældige af de sidst viste 7767 høringssvar (høringssvar-numre,
der er primtal og ligger i intervallet 1000-2000).
Samtlige 129 var imod projektet som
sådan, og udtalte dette klart!
Begrundelser i prioriteret rækkefølge:
støj, rekreative
områder, truede dyrearter, trafik, klima, økonomi, drikkevand, demokratisk proces.
Bemærk, af kun få af disse ting ender som tal i det regneark, som bestemmer
forrentningen.
Var disse ting med, ville forrentningen blive endnu lavere!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Stadig flere skifter holdning
De Radikale,
nu også regionalt og på landsplan.
Halvdelen af
DF’s
regionsrådsmedlemmer
Flere
Socialdemokratiske politikere
foretrækker en østlig
løsning men stemmer modsat, herunder rådmanden for By
og Landskab i Aalborg
Hasseris Grundejerforening
Erhvervslivet:
Christian Jensen, vognmand fra Frederikshavn
med 27-28 fryselastbiler (fisk fra Vendsyssel) bakker os nu
også op.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0009.png
12 (!) aften-de
o stratio er på tre uger ”Sa
ge ved Verde s E de”
arrangeret af en violinist ved Aalborg Symfoniorkester:
Demonstrationer
og en cykeldemonstration, begge alene opreklameret via facebook.
1
cykeldemonstration,
der her passerer Limfjordsbroen:
Yderligere demonstrationer
er planlagt onsdag og lørdag denne uge.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Typiske udtalelser i debatten:
Modstanderne af Egholmforbindelsen:
”Der fi des e løs i g for de halve pris so er dobbelt så god til at
afvikle trafikken, og som redder hele den vestlige del af Aalborg for en
otorvej.”
Tilhængerne af Egholmforbindelsen:
”Beslut i ge er taget. Viser vi splittelse, får vi i ge ti g.
Linjeføringen
blev aftalt i 2014. Vi vil ikke diskutere indholdet igen. Trafikken stiger.
Nu skal vi i ål.”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0011.png
”Et
sammenhængende Nordjylland?”
Det vigtige er
bedre fremkommelighed på tværs af Limfjorden
altså at der skabes øget vejkapacitet
også på langt sigt.
De fleste ønsker, at investeringen skal ske i øst.
En østlig løsning vil være et kompromis, hvor vi undgår at
ødelægge naturområder og påføre nye grupper støjgener.
Nordjylland vil udvikle sig bedst med sammenhold!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0012.png
Mere info
Bl.a. mine 85 argumenter imod Egholm-motorvejen
www.3-limfjordsforbindelse.dk
(husk bindestreg)
Relateret til dette samråd:
www.3-limfjordsforbindelse.dk/tru2105
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0013.png
Trafik
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Foretræde for
Transportudvalget den 11. maj
2021
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Beskæftiget med trafik og byplanlægning siden 1967
Rådgivende ingeniør, præmietager i flere arkitektkonkurrencer
Lektor emeritus trafik- og byplanlægning, AAU
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0015.png
En Egholmmotorvej løser ikke problemerne
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0016.png
Ruteneg i de to
tunneller
Omfartsvejen vest om
Aalborg har kun ringe
betydning for byen Aalborg.
Det er en typisk omfartsvej
med trafik, som ikke har
ærinde i Aalborg.
En vestlig omfartsvej over
Egholm betjener trafik
mellem Nord/Nordvest og
Syd/Sydvest.
Omvendt med E45, som er
den centrale vejforbindelse
eller hoved arterien i byen
Aalborg. Hele byområdet er
afhængig af, at trafikken på
E45 forløber gnidningsfrit
uden trængsel og uden
uforudsete hændelser.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0017.png
Ingen væsentlige ændringer i det centrale Aalborg
Vestergade -11 %
Østergade -4 %
I det centrale Aalborg sker der kun få ændringer i
trafikken. En reduktion i trafikken på Vesterbro på 9
% vil næppe kunne mærkes af brugerne af
gaderummet.
På de øvrige veje i Midtbyen er ændringerne i
trafikken helt ubetydelige.
Med den forbedrede LTM kan det nu konstateres, at
en vestlig omfartsvej over Egholm ikke vil medføre
nogen mærkbar aflastning af Midtbyen.
Limfjordsbroen -9 %
Dannebrogsgade +4 %
Vesterbro -9 %
Nyhavnsgade -4 %
Jyllandsgade -4 %
Østre Alle -3 %
Trafikbelastningen på de centrale veje i Midtbyen vil
være, som de altid har været.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0018.png
Begyndende kødannelse på E45 i 2030
Vejdirektoratets beregninger viser begyndende kødannelse i 2030 som i 2012 - 14
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0019.png
Aflastning i Limfjordstunnellen, VVM 2021
I VVM 2021 har Vejdirektoratet udregnet aflastningen af
Limfjordstunnellen med en Egholmforbindelse til 24 % i år
2030.
Afvisning af trafik i Limfjordstunnellen sker allerede i
åbningsåret pga. begyndende trængsel i morgen- og
eftermiddagsspidstimerne.
Kødannelse i Limfjordstunnellen
Fremskrives trafikken
med en Egholmforbindelse - vil
trafikbelastningen i Limfjordstunnellen i 2037 nå over
80.000 kt/døgnet og dermed nå kritisk trængsel.
Behovet for yderligere kapacitet melder sig indenfor en kort
årrække.
I forbi delse ed ”Trafikaftale
4
blev parterne enige om, at
linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse fastlægges i
Egholmlinjen.
Kapacitet omtalt af Vejdirektoratet: 80.000 kt/døgn
Begyndende kødannelse som i 2012 - 14 ved 75.000 kt/døgn
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0020.png
Kapacitet med Egholmforbindelse,
VVM 2021
Egholmtunnel
Limfjordstunnel
En given vejstrækning bør ikke have en belastningsgrad, der
overstiger 0,90 på timebasis af hensyn til en rimelig
trafikafvikling inden for spidstimen.
Egholmtunnellen har et kapacitetsoverskud på næsten 40 %. I
Limfjordstunnellen er der ikke noget kapacitetsoverskud.
2 x 2 spor
Kapacitet:
3.600 kt/t/retn.
2 x 3 spor
Kapacitet:
4.500 kt/t/retn.
Der bør ved nye vejanlæg i åbningsåret være et væsentligt
kapacitetsoverskud, som kan opfange yderligere trafikvækst.
Kapacitetsreserven bør sikres på den lokalitet, hvor den
trafikale efterspørgsel er til stede.
Belastning
0,58
Trafik
Kapacitet
Belastning
2030
Egholmtunnel (HDT)
Trafik
32.500
Kapacitet
56.000
Limfjordstunnel (HDT)
Tidspunkt
Egholmtunnel
Limfjordstunnel
74.800
Kl. 7
8 Syd
1.900
4.300
75.000
3.600
4.500
1,00
Kl. 15
16 Nord
0,53
0,96
2.000
4.500
3.600
4.500
0,56
1,00
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0021.png
Vejdirektoratet satser på et trafikledelsessystem
En af flere end 100
hændelser om året:
Bil i Limfjordstunnellen stopper kl. 7.31
Vejdirektoratets trafikledelsessystem
reagerer i samarbejde med politiet ved at
spærre for videre trafik mod
Limfjordstunnellen på E39 og rute 11
(klik)
Trafikken omdirigeres til Egholmforbindelsen,
hvor der opstår alvorlig trængsel. Omkring
370 køretøjer over 5 minutter vil søge mod
Egholmtunnellen mod syd. Det overstiger
tunnelens kapacitet på ca. 360 kt/5 min..
Vejdirektoratet skylder at demonstrere, at
det omtalte trafikledelsessystem er i stand til
at håndtere de mange hændelser omkring
Limfjordstunnellen i forhold til sikkerhed,
beredskab, kødannelse, tidstab og med
forslag til udbygning af nødvendig
vejkapacitet på Aalborg kommunes vejnet.
Hvad gør Vejdirektoratet med
den kilometerlange bilkø mod Vodskov
Kødannelse
Limfjordstunnellen
CITY
Port of Aalborg
AAU/NAU
CITY Syd
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0022.png
En bedre løsning:
Udbygning af E45 med en Paralleltunnel
Det ekstra tunnelrør opbygges med 3 kørespor + et nødspor.
Tunnelen placeres i god afstand fra den eksisterende
Limfjordstunnel af hensyn til evt. sætningsproblemer.
Afstand 50 meter.
Der vil være i alt 9 spor til rådighed for afvikling af trafikken: 2
x 3 spor i den gamle tunnel og 3 spor i den nye tunnel.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0023.png
Reversible kørebaner
Morgenspids
5 spor mod syd
3 (evt. 4) spor mod nord
klik
Coentunnelen blev åbnet i 1966. I 2009 startede
man opførelsen af en paralleltunnel 30 meter
ved siden af den gamle tunnel - åbnede i 2013.
3 spor
Den gamle tunnel havde 2 x 2 spor. Den nye har
3 spor + 2 spor, der er reversible afhængig af
trafikmængde.
I spidstimer afvikles trafikken med 3 spor i en
retning og 5 spor i den mest belastede retning.
I 2015 nåede trafikken 130.000 køretøjer i
døgnet. Kapacitet:180.000 køretøjer i døgnet.
3 spor
2 spor
Kridtsvinget
4 spor op
ad bakken
3 spor
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0024.png
E45 med ekstra tunnelrør,
reversible kørebaner
basis VVM + trafikspring 2.000 kt.
Limfjordstunnel
Reversible kørebaner
Morgen Nord 3 spor
Syd
2 x 3 spor
Kapacitet:
4.800 kt/t/retn.
eller 1.600 pr
spor.
Ombygget
vejanlæg
3 spor
Kapacitet:
5.400 kt/t/retn.
Dag
Syd
5 spor
3 spor
Nord 3 spor
Trafik
3.800
5.600
2.800
3.100
Kapac
5.400
8.000
5.400
4.800
Belast
0,70
0,70
0,52
0,65
Udbygningen af E45 med et ekstra
tunnelrør har i spidstimerne et
stort kapacitetsoverskud.
Da der er endnu et kørespor (der
indregnes 8 af 9 mulige kørespor),
som kan tages i brug efter behov)
er kapaciteten reelt ca.
Efter
Nord 5 spor
middag Syd 3 spor
5.900
3.800
8.600
4.800
0,69
0,79
2030
Limfjordstunnel (HDT)
Tidspunkt
Limfjordstunnel
Trafik
98.600
Kl. 7
8 Syd
5.600
Kapacitet
134.000
8.000
Belastning
0,74
Trafik
Kl. 15
16 Nord
Kapacitet
Belastning
0,70
5.900
8.600
0,69
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0025.png
E45 er rygraden i Aalborgs vejnet
Der mangler en trafikøkonomiske beregning
for en løsning med en udbygget E45 med en
paralleltunnel.
A.
E45 udbygges nord for Limfjorden til 2 x 4 spor,
som ved Bouet deler sig i en motorvej mod Hirtshals
E39 og en motorvej mod Frederikshavn
E45.
Lufthavn
E39
B
E45
A
CITY
Port of Aalborg
B.
Syd for Vestbjerg anlægges en motortrafikvej
mod Vadum. Herved skabes der en højklasset
forbindelse mod ferieområderne ved
Jammerbugten og mod Jammerbugt kommune.
C.
E45 udbygges syd for Limfjorden til 2 x 3 spor til
afkørsel mod City Syd ved Dall Rasteplads. Herved
skabes en billig og længe savnet forbindelse mellem
E45 og City Syd.
City Syd
AAU/NAU
C
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0026.png
Materiale tilsendt Transportudvalget:
Trafikudvikling ved Limfjordstunnellen, marts 2021
Egholmlinjens aflastning af Limfjordstunnellen, april 2021
Aalborg og Limfjordstunnellen, april 2021
Kapacitet og kapacitetsreserve, april 2021
Den gode løsning med E45, april 2021
Der mangler noget, april 2021
Samfundsøkonomi
Udarbejdet af civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Se også www.en-3-limfjordsforbindelse.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Limfjordsforbindelserne
Samfundsøkonomi vedrørende
Egholmmotorvej og
ekstra tunnelrør ved E45
Kaj A. Jørgensen
Ingeniør, HD, lektor emeritus v. Aalborg Universitet
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.inetdata.dk/files.htm
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0028.png
Trafik i Limfjordstunnelen med Egholmforbindelse
Hverdøgntrafik (HDT)
120.000
?
Fremskrevet udvikling: 96.200
Efter aflastning på 24%: 73.300
110.000
100.000
90.000
?
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
Maksimum kapacitet
Stigning: 1,0%
Stigning: 1,5%
Kapacitet opbrugt i 2034!
Faktisk trafikudvikling
Fremskrevet trafikudvikling
Trafikudvikling efter aflastning
28
Fremskrivninger iflg. Vejdirektoratets VVM opdatering 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0029.png
Regeringens
oplæg til
infrastruktur
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0030.png
Anlægsomkostninger
20 km motorvej vest om Aalborg over Egholm
Udvidelse Vejle-Skanderborg S
Forlængelse af Frederikssundsmotorvejen
Udvidelse Aarhus N-Aarhus S
Københavns Hovedbanegård
Motorvej til Kalundborg
Udvidelse af Amagermotorvejen
Ringsted Station
Motorvej mellem Næstved og Rønnede
Roskilde Station
Udvidelse motorvej syd om Odense
BRT-li je på 400S i Ri g 4 elle Ishøj Statio og…
Udvidelse af Ring4.
Herning-Ringkøbing
Forlængelse af Hillerødmotorvejen
Befæstede ødspor på Vest otorveje
elle …
Vejforbindelse til Stevns
BRT-li je på 200S elle Gladsaxe Trafikplads og…
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Udv. motorvej ved Kolding
Københavns Lufthavn Station
Opgradering af Hillerød Station
Anlæg af Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Motorring 4
Glostrup Station
Motorvej nord om Herning
Udv. af Hillerødmotorvejen
Øget kapacitet på Motorring 3 ved København
Batteritog og ladeinfrastruktur til Holstebro-Skjern
Ombygning af Aarhus H
Vendespor ved Københavns Lufthavns Station
Overhalingsspor Kalvebod Brygge
Højere hastighed på S-banen
Opgradering Ålbæk-Skagen
Herlev Station
Carlsberg Station
Tilslutningsanlæg Aarhus N-Randers N
Ombygning af Nordhavn Station
Kryds mellem NF og Sydmotorvejen
Forskønnelse af Nørreport Station
0,0
1,0
2,0
3,0
4,0
5,0
6,0
7,0
8,0
Regeringens
oplæg til
infrastruktur
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0031.png
Limfjordsforbindelsen - Egholmlinjen - VVM 2021 - Varianten
8.000
6.000
4.000
2.000
0
-2.000
-4.000
-6.000
-8.000
Anlægsomkostninger
Drifts- og vedlige-
holdelseseffekter
Brugereffekter
Eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi
(NNV)
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0032.png
Samfundsøkonomi
følsomhed - usikkerhed
VVM 2021
Diskonteringsrente: 3,5%,
nedtrappes gradvist fra 2058 til 2,5%
Resultat
variantløsningen
60 år
Hvis diskonteringsrente er 4,0% (før januar)
Hvis beregningsperiode (levetid) er 50 år
Hvis CO2 udl. v. anlægsarb. v. 1500kr./t
2021 pris
Anlægsomk.
mio. kr.
9.615
9.615
Nutidsværdier
Intern
rente
3,5%
3,5%
3,3%
+320
Anlægspris
mio. kr.
7.084
7.357
Totalgevinst
mio. kr.
465
-946
-3
165
Angivet tidsgevinst 5.027 mio. kr.
Hvis tidsgevinsten er 25% lavere
2,8%
Tidsgevinst
3.770
-792
465
81
-427
32
Restværdi
Angivet restværdi i 2080
Hvis restværdien i 2080 stedet er
Hvis levetid er 50 år og restværdi
8.500
6.500
6.500
3,5%
3,3%
3.0%
Restværdi
1.489
1.105
1.105
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0033.png
Følsomhed af intern rente ved andre forudsætninger
4,0%
3,5%
3,0%
Grænseværdi for samfundsøkonomisk gevinst
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Resultat
Hvis
Hvis
Hvis tidsgevinsten Hvis restværdien i Hvis levetid er 50 år
er 25% lavere
2080 stedet er
og restværdi er
variantløsningen
diskonteringsrente beregningsperiode
60 år
er 4,0% (før januar) (levetid) er 50 år
6.500 mio. kr.
6.500 mio. kr.
33
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0034.png
Følsomhed af totalgevinst ved andre forudsætninger
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
-1000
-1200
Resultat
Hvis
Hvis
Hvis tidsgevinsten Hvis restværdien i Hvis levetid er 50 år
er 25% lavere
2080 stedet er
og restværdi er
variantløsningen
diskonteringsrente beregningsperiode
60 år
er 4,0% (før januar) (levetid) er 50 år
6.500 mio. kr.
6.500 mio. kr.
34
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0035.png
Følsomhed af totalgevinst ved andre forudsætninger
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
-1000
-1200
Resultat
Hvis
Hvis
Hvis tidsgevinsten Hvis restværdien i Hvis levetid er 50 år
er 25% lavere
2080 stedet er
og restværdi er
variantløsningen
diskonteringsrente beregningsperiode
60 år
er 4,0% (før januar) (levetid) er 50 år
6.500 mio. kr.
6.500 mio. kr.
I VVM 2011 var nettonutidsværdien beregnet til 5.347 mio. kr. og intern rente 7,8%. Spring på ca. 6.200 mio. kr.
35
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0036.png
Følsomhed af totalgevinst ved andre forudsætninger
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
-1000
-1200
Resultat
Hvis
Hvis
Hvis tidsgevinsten Hvis restværdien i Hvis levetid er 50 år
er 25% lavere
2080 stedet er
og restværdi er
variantløsningen
diskonteringsrente beregningsperiode
60 år
er 4,0% (før januar) (levetid) er 50 år
6.500 mio. kr.
6.500 mio. kr.
Restværdien er sat til 8.500 mio. kr. i 2080
nutidsværdi er 1.500 mio. kr. Restværdier er i høj grad diskutabel!
36
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0037.png
Følsomhed af totalgevinst ved andre forudsætninger
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
-1000
-1200
Resultat
Hvis
Hvis
Hvis tidsgevinsten Hvis restværdien i Hvis levetid er 50 år
er 25% lavere
2080 stedet er
og restværdi er
variantløsningen
diskonteringsrente beregningsperiode
60 år
er 4,0% (før januar) (levetid) er 50 år
6.500 mio. kr.
6.500 mio. kr.
Tidsgevinster er mest usikre
andre kørselsmønstre, andre priser, nye teknologier, andre fartgrænser, osv.
37
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0038.png
Følsomhed af totalgevinst ved andre forudsætninger
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
-1000
-1200
Resultat
Hvis
Hvis
Hvis tidsgevinsten Hvis restværdien i Hvis levetid er 50 år
er 25% lavere
2080 stedet er
og restværdi er
variantløsningen
diskonteringsrente beregningsperiode
60 år
er 4,0% (før januar) (levetid) er 50 år
6.500 mio. kr.
6.500 mio. kr.
38
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0039.png
Li fjordsforbi delse - Eghol li je - Data fra Vejdirektoratet
39
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0040.png
40
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0041.png
Anlægsomkostninger
20 km motorvej vest om Aalborg over Egholm
Udvidelse Vejle-Skanderborg S
Forlængelse af Frederikssundsmotorvejen
Udvidelse Aarhus N-Aarhus S
Københavns Hovedbanegård
Motorvej til Kalundborg
Udvidelse af Amagermotorvejen
Ringsted Station
Motorvej mellem Næstved og Rønnede
Roskilde Station
Udvidelse motorvej syd om Odense
BRT-linje på 400S i Ring 4 mellem Ishøj Station og Lynby Station
Udvidelse af Ring4.
Herning-Ringkøbing
Forlængelse af Hillerødmotorvejen
Befæstede nødspor på Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev
Vejforbindelse til Stevns
BRT-linje på 200S mellem Gladsaxe Trafikplads og Avedøre Holme
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Udv. motorvej ved Kolding
Københavns Lufthavn Station
Opgradering af Hillerød Station
Anlæg af Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Motorring 4
Glostrup Station
Motorvej nord om Herning
Udv. af Hillerødmotorvejen
Øget kapacitet på Motorring 3 ved København
Batteritog og ladeinfrastruktur til Holstebro-Skjern
Ombygning af Aarhus H
Vendespor ved Københavns Lufthavns Station
Overhalingsspor Kalvebod Brygge
Højere hastighed på S-banen
Opgradering Ålbæk-Skagen
Herlev Station
Carlsberg Station
Tilslutningsanlæg Aarhus N-Randers N
Ombygning af Nordhavn Station
Kryds mellem NF og Sydmotorvejen
Forskønnelse af Nørreport Station
3,5 mia. kr.
Regeringens
oplæg til
infrastruktur
15 projekter
0,0
1,0
2,0
3,0
4,0
5,0
6,0
7,0
8,0
41
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0042.png
Materiale tilsendt Transportudvalget:
Trafikudvikling ved Limfjordstunnellen, marts 2021
Egholmlinjens aflastning af Limfjordstunnellen, april 2021
Aalborg og Limfjordstunnellen, april 2021
Kapacitet og kapacitetsreserve, april 2021
Den gode løsning med E45, april 2021
Der mangler noget, april 2021
Bilag til at plukke
fra ved spørgsmål
Udarbejdet af civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Se også www.en-3-limfjordsforbindelse.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0043.png
Nyt tresporet tunnelrør
Nyt tresporet tunnelrør
43
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0044.png
Ekstra tunnelrør
det oplagte alternativ
Nuværende Limfjordstunnel
51 år gammel men i fin stand
Udvidelse af kapacitet i E45 linjen, ca. 3,5 mia. kr.
Sammenspændt med kabler, god levetid, løbende vedligeholdelse, trusler?
Ekstra tunnelrør, tre spor, inspektions-/flugtvejs-/cykelpassage
I alt 9 spor, vendbart midterrør, 50% forøgelse af antal spor
I praksis 100% ekstra kapacitet ved spidsbelastning
Elektronisk styring, glidende omstilling, også ved trafikuheld
Periodisk inddragelse af nødspor, anlæg af ekstra spor, udskiftning af broer
Væsentlige udvidelser af støjskærme
overdækning? med solpaneler?
Yderligere muligheder: motortrafikvej til Aabybro, tilslutning til CitySyd
Andre tiltag: Lokalbro/-tunnel? Tog?, +Bus? Længere mod øst? Mod vest?
Saglige valg ekspertvurderi ger eller politikervalg / ”studeha del”
44
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0045.png
Trafik i Limfjordstunnelen med Egholmforbindelse
Hverdøgntrafik (HDT)
120.000
?
?
110.000
100.000
90.000
Fremskrevet udvikling: 103.000
Efter aflastning på 24%: 81.000
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
Maksimum kapacitet
Stigning: 2,0%
Stigning: 2,0%
Hvis Egholmlinjen bygges, vil der aldrig være overskydende kapacitet!
Faktisk trafikudvikling
Fremskrevet trafikudvikling
Trafikudvikling efter aflastning
45
Fremskrivninger iflg. Vejdirektoratets VVM opdatering 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0046.png
Trafik på tværs af Limfjorden
46
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0047.png
Trafikkens fordeling over hverdagsdøgn
47
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0048.png
Trafik i Limfjordstunnelen
med ekstra tunnelrør i 2030
Hverdøgntrafik (HDT)
halv trafik = én retning
90.000
80.000
70.000
60.000
Dobbelt kapacitet i spidsbelastningsperioder
Stigning: 1,0%
Stigning: 1,5%
Maksimum kapacitet
?
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
Fremskrevet udvikling
Faktisk trafikudvikling
Fremskrevet trafikudvikling
Fremskrivning iflg. Vejdirektoratets VVM opdatering 2021
48
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0049.png
Ny bro: to spor
over 8+ spor
Ny bro Forbindelsesvej:
4 spor over 8+ spor
Ny bro
Rørdalsvej:
4 spor
over 4+ spor
Nyt tresporet tunnelrør
Underføring af Kridtsvinget:
2 spor under 4+ spor
49
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0050.png
50
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0051.png
51
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0052.png
Andre løsninger
Brug af nødspor og
Anvendelse af nye teknologier
To spor --> tre spor
Tre spor --> fire spor
52
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Argumenter for et ekstra tunnelrør
1. Sikring af E45 linjeføringen må ikke på noget tidspunkt drages i tvivl.
2. Prisen er væsentlig lavere, ca. det halve, og byggeriet vil kunne gøres med
mindre risiko, idet jordbundsforholdene er velkendte.
3. Kapaciteten kan med fleksibel omstilling af tre rør i myldretiden øges med op til
100% i praksis, idet trafikken i det midterste rør kan vendes efter behov. Også
godt ved forhindringer og ulykker.
4. Underføringen ved Kridtsvinget kan eliminere de generende nuværende
sammenfletningsproblemer.
5. En krævet flugtvejs- og inspektionspassage kan let laves til en cykel/gangsti
6. Udviklingen i bosætning og erhverv og institutioner i Aalborg sker mod øst og
kun i begrænset omfang mod vest.
53
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
Argumenter for et ekstra tunnelrør
7. Hvis nærværende løsningsforslag ikke realiseres og Egholm-forbindelsen
anlægges i stedet, vil den kun aflaste den eksisterende tunnel med ca. 24%, så
den vil alligevel nå sin kapacitetsgrænse ved indvielsen den nye motorvej.
8. Store rekreative arealer vest for Aalborg bliver fortsat ikke berørt.
9. Støjgener fra den eksisterende motorvej kan løbende forbedres
10. Egholm-motorvejen vil påvirke et meget stort antal beboere og Aalborg
Kommune skal måske betale for de nødvendige støjværn.
11. For kun en brøkdel af de sparede midler kan trafikforholdene fra Bouet mod
Aabybro forbedres væsentligt, bedre end med Egholm-forbindelsen.
12. Trafikproblemerne omkring Skalborg bakke kan let løses med ny tilkørsel.
13. Nye teknologer i biler kan understøtte brug af modkørende spor i det midterste
rør. Desuden kan motorvejsspor gøres smallere, og senere kan det betyde, at
nødspor kan blive overflødige.
54
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0055.png
Limfjordstunnelen
55
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0056.png
Limfjordstunnelen - underlagene
56
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0057.png
Tværsnit af Limfjordstunnelen
Sydlige ende
Nordlige ende
57
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0058.png
Målinger af tunnelens sætning
58
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0059.png
Tunnelens nordlige munding
Tunnelens sydlige munding og Kridtsvinget
59
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0060.png
Tunnelmunding nord
ny forplads
60
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Materiale til brug for foretræde 11/5-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested m.fl.
2390188_0061.png
Tunnelmunding syd
ny forplads
61