Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2270243_0001.png
NYE EFFEKTIVE VEJFORBINDELSER I VEJLE
– DER GØR E45 ROBUST
NOVEMBER 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0002.png
Ambitionen
SAMMEN OM LØSNINGER,
DER VIRKER
Vejlefjordbroen er Danmarks mest
trafikerede vejstrækning vest for
hovedstaden, og hele landets
trafikale flaskehals.
I fremtiden vil trafikken på broen
kun stige endnu mere
– uanset om
den nødvendige udvidelse af E45
nord for Vejle gennemføres eller ej.
Sammenhæng eller sammenbrud?
Med rettidig omhu vil vi også i
fremtiden kunne krydse Vejle Fjord
uden at holde i kø. Også selvom
flere skal dele vejene. Men det
kræver national handling nu.
Vejle Kommune har vedtaget en
mobilitetsplan til 1,3 mia. kroner
med løsninger, der har værdi langt
ud over kommunegrænsen.
Stat og kommune i samarbejde
Trængslen på Vejlfjordbroen er
en national udfordring. Derfor må
staten og Vejle Kommune i fæl-
lesskab sætte ind for at undgå et
trafikalt sammenbrud. Med gen-
nemtænkte, robuste transportsy-
stemer, der sikrer sammenhæng
og fremkommelighed for hele den
nationale trafik.
DET ARBEJDER VEJLE KOMMUNE FOR
• En ny sydlig og nordlig ringvej til afvikling af den vestgående trafik.
• En udvidet og højteknologisk havnerute- og tunnel gennem Vejle by
til effektiv afvikling af trafik i hændelsessituationer på Vejlefjordbroen.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0003.png
FÆRDIGGØR DET ROBUSTE H
Vi bør give ekstra høj prioritering til
projekter, som kan mindske sårbarheden
ved at skabe alternative ruter i
de samme overordnede korridorer
Kilde: Dansk Industri, Investeringsplan 2020-2030
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0004.png
Udfordringen
HÅRD OPBREMSNING I VENTE
Trafikken på Vejlefjordbroen er steget
47%
de seneste 10 år. På hverdage passerer 96.699
køretøjer i dag broen, der dermed allerede har
overskredet grænsen for
’kritisk trængsel’.
I 2030 forventer Vejdirektoratet, at minimum
112.600
køretøjer vil krydse broen dagligt –
uanset om E45 udvides eller ej.
… og historien viser,
at den reelle trafikudvik-
ling frem mod 2030 formentligt bliver endnu
større end varslet.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0005.png
Trafikken over Vejle Fjord har for længst overhalet
2030-forventningerne
k2
01
2-1
8
a
112.600
gno
Pro
se
tm
ed
gn
d.t
r
Antal køretøjer
Opgjort 24. marts 2019
Hverdagsdøgntrafik
96.699
Årsdøgntrafik
91.765
Fre
Ve
rat
kto
e
jdir
m
sk
re
ets
ve
Kritisk trængsel
Frem
skr
ng
ivni
ud f
ra
a
0-tr
201
k
2000
2005
2010
2015
2020
2025
2030
Kilder: VVM-undersøgelse E45 Vejle - Skanderborg / Hærvejskomiteen / Vejdirektoratets trafiktal
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0006.png
Konsekvenser
TRAFIKPROP PÅ BROEN GIVER
SAMMENBRUD I BYEN
Uheld, kø og forsinkelser på Vejlefjordbroen
har betydelige lokale, regionale og nationale
konsekvenser.
Danmarks borgere, pendlere og virksomheder
påvirkes økonomisk, når trafikken står stille.
Det indre vejnet i Vejle by skal håndtere en
flerdobblet trafikstigning, når der sker ulykker
på Vejlefjordbroen og trafikken ledes gennem
byen.
Kritiske regionale funktioner som Vejle Syge-
hus lammes, når ambulancer, personale og
patienter forsinkes.
Den regionale bustrafik oplever forsinkelser
på op til 45-60 minutter.
6
Kilde: Rambøll, analyse for Vejle Kommune
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0007.png
Bro
Nordvestlig del af
Ring 3 inkl. brofor-
bindelse
290 mio. kr.
Udvidelse
af E45
Uhre etape
60 mio. kr.
Her bygger
Vejle Kommune
for 133 mio. kr.
Tunnel
Yderligere pres på
Vejlefjordbroen
Opgradering
af Havnerute
inkl. tunnel
420 mio. kr.
Med den nødvendige udvidelse af E45 mellem Vejle
og Randers skal Vejlefjordbroen i fremtiden stå
imod en markant trafiktilvækst. Samtidigt skal broen
aftage den mertrafik, som de i alt 10 motorvejsspor
nord for Vejle i fremtiden vil generere og klemmes
sammen på Vejlefjordbroens 6 spor.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0008.png
Løsningen – gennem byen
Konsekvenser
HAVNERUTE GENNEM VEJLE BY
En firesporet højteknologisk havnerute og
-tunnel vil skabe en god alternativ rute, når
trafikken på Vejlefjordbroen holder stille.
Den udvidede havnerute vil med en
kapa-
citetsforøgelse på 60-70%
kunne afvikle
markant mere trafik end i dag.
Vejle Kommune tager nye teknologier og ITS-
systemer i brug.
Det skal sikre et optimeret flow så der kan ske
hurtig omstilling
fra normal- til hændelsessi-
tuation.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0009.png
Visualisering af mulig udformning af firesporet havnetunnel ud for havnebassinet.
Vejle Kommune er allerede i gang
Udvidelse af
jernbanebro
Ny havneadgang
Opkøb og nedriv-
ning af ejendomme
Signalregulering
og forberedelse til
udbygning af vej
Nyt signalanlæg
Udvidelse af
krydskapacitet
En udvidet havnerute- og tunnel gennem Vejle by er af afgørende betydning for den lokale, regionale og
nationale fremkommelighed. En fuld udvidelse af havneruten kræver samarbejde med staten.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0010.png
LøsningenKonsekvenser om byen
– nord og syd
RINGVEJE UDEN OM VEJLE BY
To nye forbindelser nord og syd om Vejle vil
skabe gode vilkår for den vestgående trafik og
aflaste Vejlefjordbroen for unødvendig trafik.
Ringvejene skal lede billister uden ærinde i
Vejle midtby – og på Vejlefjordbroen – uden
om byen
En forbindelse nord om Vejle
vil gøre det
muligt at nå fra E45 til Billund Airport på
28
minutter.
En tværforbindelse syd om Vejle
vil koble
en ny midtjysk motorvej sammen med E45 og
gøre det muligt at nå fra E45 til Billund Airport
22 minutter.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0011.png
Horsens
Ny midtjysk
motorvej
E45
350 mio. kr.
28 min
Billund
Vejle
420 mio. kr.
22 min
300 mio. kr.
Fredericia
Kolding
E20
Vejle Kommune har igangsat etableringen af forbindelsveje vest om Uhre, som senere vil kunne indgå i en Ring 3.
Ring 3 er bl.a. baseret på en broforbindelse over det kupperede Grejsdalen nordvest for Vejle by.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Henvendelse af 29/10-2020 fra Vejle Kommune om materiale til brug for deres foretræde for udvalget den 3/11-2020 om fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
2270243_0012.png