Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 328
Offentligt
Til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg:
Protest mod forslag om Egholm motorvej - et demokratisk problem.
Forslaget om en Egholmforbindelse er en vanvittig ide til 7 milliarder.
Et eklatant eksempel på en demokratisk fadæse, hvor man har insisteret på kun at lave en reel
VVM undersøgelse af den dyreste og dårligste løsning på en 3. Limfjordsforbindelse for bynær
natur på selve Egholm og for hele Aalborgs rekreative områder lige overfor Egholm.
Her ligger det nye friluftsbad sammen med alle sejlklubber, roklubber, campingpladser,
vandrehjem, og det eneste stiområde med bynær natur med masser af dyreliv uden trafikstøj.
Har VVM Redegørelsen medtaget i sine beregninger af den forventede støj, at vinden oftest er i
vest? Nej.
Det er væsentligt, for det betyder, at støjen stort set altid vil bæres direkte fra Egholm og
forstærkes af vinden præcis lige over mod de rekreative områder.
Ligegyldigt hvor langt man skubber motorvejsforbindelsen ud af byen mod vest, så vil støjen fra
motorvejen på selve Egholm blive båret direkte ind til Aalborg og til hele det rekreative område -
af vinden.
Det vil ødelægge Aalborg som by og gøre den til en by, der får svært ved at tiltrække
arbejdskraft.
Hvem vil bosætte sig i en by ved fjorden men ikke kunne lave rekreative ting ved vandet uden at
skulle gøre det i et støjhelvede?
Som turistmål fremhæves Aalborg internationalt for sit miljø ved fjorden og sit kulturliv. Det vil
man også ødelægge. Det vil være en byplanlægningsmæssig katastrofe for Aalborg at placere
motorvejen over Egholm.
Befolkningen i Aalborg er i forvejen en af landets mest plagede af trafikstøj.
I øst er byggeriet af Nordjyllands nye supersygehus, der skal betjene hele landsdelen i fuld
gang.
Det meste af Aalborg erhvervslivs industri er placeret i byens østlige del - bl.a. langs fjorden
sammen med hovedparten af universitetets afdelinger.
Det må derfor være indlysende, at det er i øst der er brug for en udvidelse af kapaciteten.
Sammenholdt med det faktum, at tunnellen har en nært forestående renovering, som vil udgøre
en udgift under alle omstændigheder, da den synker i den ene side, så vil det være logisk ved
samme lejlighed at lave et ekstra rør.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Henvendelse af 30/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Annette Scheibel, Aalborg
At det oveni købet er en billigere løsning at lave et tredie rør, så må det være det der bedste for
natur, miljø, Nordjylland og Aalborg. Det er muligt at udvide infrastrukturen til og fra - det burde
være indlysende.
Der er rigtig mange der allerede har gjort rede for mængden af sjældne dyr og planter, der vil
påvirkes på Egholm. De burde i sig selv være begrundelse nok til at stoppe en
Egholmforbindelse.
Projektet har fra starten været en vanvittig ide, og i 2018 blev det til en endnu mere vanvittig ide,
der hvert eneste år koster skatteborgerne i Aalborg kommuner 30 millioner kroner.
For da besluttede Aalborg byråd at lægge det beløb til side årligt til financiering af
Egholmforbindelsen.
Det betyder, at der siden 2018 bliver taget 30 millioner FRA den velfærd, de skoler, den kultur
og de KOMMUNALE veje, som de 30 millioner hvert eneste år SKULLE have været brugt til !!!
I samme periode har Aalborg byråd sparet på ældre, handicappede, udsatte børn, kultur, skoler.
Det er et kolossalt demokratisk problem!
Aalborg byråd forsøger således at købe sig til, at staten opprioriterer en Egholmmotorvej.
Det alene bør gøre, at planerne opgives.
På Tv Nord har trafikministeren kaldt det generøst, at kommunen lægger penge til side til en
motorvej, som det er statens opgave at financiere.
Som demokratisk menneske anfægter det mig virkelig at ministeren har den holdning.
Jeg mener, at det er skandaløst, for det er statens opgave at financiere motorveje - sådan har vi
indrettet vores samfundsopgaver mellem stat og kommuner.
Som kommunal skatteborger føles det som om, at byrådet i Aalborg har valgt at tage mine
kommunale skattekroner fra velfærd, kultur og kommunale veje og bruge dem på noget helt
andet end de er sat til at forvalte og valgt til af mig - det er en skandale og et vælgerbedrag af
dimensioner, der er så tæt på at minde om en kommunal bestikkelse af staten.
At trafikministeren på tv kalder de 30 millioner årligt som Aalborg smider i statskassen for
"generøst" i stedet for som ansvarlig trafikminister at henstille til kommunen om at forvalte de
kommunale skattekroner til kommunale opgaver - det er en skandale!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Henvendelse af 30/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Annette Scheibel, Aalborg
Den kontrakt man som vælger indgår med de politikere man stemmer på til et valg ved at sætte
sit kryds er en tillidserklæring.
Man beder dem forvalte et hverv, hvor goder fordeles til samfundsopgaver defineret af love og
fordelt mellem stat, regioner og kommuner.
Den tillidskontrakt er overtrådt.
Bliver Egholmforbindelsen en realitet vil det være en skamplet på demokratiet og en katastrofe
for natur, rekreative områder og byen.
Det er så tæt på at ligne en decideret bestikkelse i forsøget på at fremskynde den dyreste og
dårligste løsning på en 3. Lmfjordsforbindelse.
Det vil nærme sig lovløse tilstande hvis et byråd på den måde bare kan købe sig til en motorvej.
Om igen.
Kig på et 3. Rør.