København den 5. maj 2021.
Til Folketingets Transportudvalg
Vedrørende en evt. ekstra motorvej ved Aalborg i Egholmlinjen.
Ved læsning af det omfattende materiale er der et spørgsmål, der trænger sig på. Det er:
Hvad er problemet, der skal berettige til brug af op til 5,8 mia. kroner?
Det virker som om baggrunden primært drejer sig om uheld forårsaget af telefonsnak, indstilling af GPS
eller radio, spisning, drikning, opsamling af ting fra gulv eller handskerum, snak med medpassagerer og
andre såkaldte hændelser, såsom tabt gods og manglende brændstof, der kan resultere i uheld og
kortvarige hastighedsreduktioner. Sådanne hændelser skyldes normalt uopmærksomhed, for høj hastighed
og generelt manglende omtanke. Man må lære at surre sit gods og effekter ordentlig fast på køretøjet og
huske benzin/diesel i tanken og strøm på batteriet.
”Kør bil, når du kører bil”,
som et slogan fra Rådet for Sikker Trafik lyder. Se mere:
https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/koer-bil-naar-du-koerer-bilhal
Det kan ikke være meningen, at samfundet skal bruge så mange penge på at bygge 20 km. motorvej, som
samtidig vil ødelægge natur, forøge CO2-udslippet og luftforureningen og påføre nye områder store
støjbelastninger, blot fordi folk ikke optræder ansvarligt som førere af motorkøretøjer.
Trafikmængder før COVID-19
Vejdirektoratet har venligst
på opfordring
sendt oplysninger om trafik time for time i Limfjordstunnelen i
en typisk uge i 2019.
Eftersom det er afgørende oplysninger for at vurdere, hvad der er af problemer, burde det have fremgået
af det omfattende høringsmateriale.
Eftersom kapaciteten på en 6 sporet motorvej er op til 6.900 biler pr. time i hver retning kan man se at der
ikke på noget tidspunkt er trafik nær dette niveau.
Det er også værd at huske, at trafikken i ”spidstimen” primært består af pendlerbiler med i gennemsnit
1,05 person pr. bil. Denne centrale oplysning findes heller ikke i høringsmaterialet, men er indhentet hos
Transportvaneundersøgelsen.
Det er en ekstrem dårlig udnyttelse af den dyre infrastruktur vi her er vidne til.