Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 325
Offentligt
2387025_0001.png
Transportudvalget 2020-21
L 127 endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. februar 2021
2021-408
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 127
Forslag til ændring af færdselsloven (Skærpet ind-
sats mod vanvidskørsel), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 8:
I forhold til de banderelaterede leasingselskaber, som politiet har kendskab
til på baggrund af Finanstilsynets hvidvaskningsindberetning, vil ministeren
da oplyse:
a. om de konkrete selskaber har tilmeldt sig Finanstilsynets hvidvaskliste?
b. hvilken kontrol der er ført fra Finanstilsynets side, hvis selskaberne er til-
meldt, herunder hvor mange banderelaterede leasingselskaber Finanstilsy-
net har afvist?
c. hvorfor de kriminelle selskaber ikke er lukket ned, i det tilfælde at det ikke
er sket?
d. om det er korrekt forstået, at disse ulovlige selskaber vil kunne fortsætte
under dette lovforslag (L 127), og at deres biler kun vil blive konfiskeret, i
takt med at uskyldige borgere lemlæstes eller i værste fald omkommer?
e. om det ikke er korrekt, at en decideret licensordning, som foreslået af lea-
singbranchen, vil dæmme op over for kriminelle selskaber, og dermed både
bekæmpe banderne på pengepungen og mere præventivt sikre, at der ikke
bliver kørt vanvidsbilisme?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for erhvervsministeren, der har indhentet en
udtalelse fra Finanstilsynet. Finanstilsynet har oplyst følgende:
”I relation til spørgsmål a-c
skal Finanstilsynet indledningsvis oplyse,
at Finanstilsynet i henhold til hvidvaskloven fører tilsyn med virksom-
heder omfattet af loven. Det omfatter også virksomheder, der udbyder
finansiel leasing, og som skal lade sig registrere hos Finanstilsynet i
henhold til hvidvasklovens § 48, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, nr. 8.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 325: Brev af 5/5-21 fra erhvervsministeren til Transportudvalget om etablering af en licensordning for leasingselskaber, som led i indsatsen mod vanvidsbilisme
2387025_0002.png
Side 2/3
Finanstilsynet skal i henhold til hvidvaskloven påse, at virksomheder
omfattet af loven overholder lovens bestemmelser om bl.a. at risiko-
vurdere deres kunder, gennemføre kundekendskabsprocedurer og
overvågning på kunderne, undersøge mistænkelige transaktioner og
aktiviteter samt foretage underretning til Hvidvasksekretariatet om
mistænkelige forhold.
Finanstilsynet har imidlertid ikke hjemmel i hvidvaskloven til at føre
tilsyn med virksomhedernes kunder eller at efterforske, om virksom-
heder eller kunder har banderelationer. Denne opgave ligger hos poli-
tiet.
Finanstilsynet vil i henhold til hvidvasklovens § 28 underrette Hvid-
vasksekretariatet, hvis Finanstilsynet måtte få kendskab til forhold,
der giver grund til at tro, at et leasingselskab kan være involveret i
hvidvask eller finansiering af terrorisme.
I forhold til spørgsmål a kan Finanstilsynet oplyse, at Finanstilsynet
ikke er bekendt med, at banderelaterede leasingselskaber er registre-
ret i Finanstilsynets hvidvaskregister. Finanstilsynet bliver alene be-
kendt hermed, hvis politiet, der er ansvarlig for at efterforske bande-
relationer og
–kriminalitet,
giver Finanstilsynet oplysninger herom.
I forhold til spørgsmål b kan det oplyses, at Finanstilsynet, som nævnt
ovenfor, fører tilsyn virksomheder som udbyder finansiel leasing. Fi-
nanstilsynet udvælger virksomheder til tilsyn ud fra en risikobaseret
tilgang i forhold til virksomhedernes risiko for hvidvask og terrorfi-
nansiering.
For at blive registreret i Finanstilsynets hvidvaskregister, og dermed
kunne udøve finansiel leasing, skal virksomheden indsende en række
oplysninger til Finanstilsynet, bl.a. straffeattester. Finanstilsynet skal
undlade at foretage registrering, hvis virksomheden eller et medlem af
virksomhedens øverste eller daglige ledelse er dømt for et strafbart
forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af registrerin-
gen eller misbrug af stillingen eller hvervet, jf. straffelovens § 78, stk.
2.
Det er politiet, der har kendskab til, hvilke leasingselskaber der er
banderelaterede. Finanstilsynet deltager i Operativt Myndighedsfo-
rum, der er et samarbejde mellem bl.a. SØIK, Hvidvasksekretariatet,
PET, Rigspolitiet, Skattestyrelsen, Finanstilsynet og Erhvervsstyrel-
sen, hvor formålet er at drøfte konkrete sager og dele relevante oplys-
ninger myndighederne imellem. Herigennem kan Finanstilsynet få
kendskab til oplysninger om en konkret virksomhed, der gør, at Fi-
nanstilsynet udvælger virksomheden til tilsyn.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 325: Brev af 5/5-21 fra erhvervsministeren til Transportudvalget om etablering af en licensordning for leasingselskaber, som led i indsatsen mod vanvidsbilisme
2387025_0003.png
Side 3/3
I forhold til spørgsmål c kan det oplyses, at Finanstilsynet kan ind-
drage registreringen af en virksomhed, hvis virksomheden eller et
medlem af virksomhedens øverste eller daglige ledelse bliver dømt for
et strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af
registreringen eller misbrug af stillingen eller hvervet. Finanstilsynet
kan endvidere inddrage registreringen af en virksomhed, hvis virk-
somheden eller personen gør sig skyldig i grove eller gentagne over-
trædelser af hvidvaskloven, jf. hvidvasklovens § 48, stk. 6 og 7.
Herefter kan virksomheden ikke udøve den relevante aktivitet og vil
blive fjernet fra Finanstilsynets hvidvaskregister. ”
For så vidt angår spørgsmålets pkt. d og e kan jeg henvise til min besvarelse
af Transportudvalgets spørgsmål nr. 1 til L 127.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht