Anmodning om at deputation kan få foretræde for Folketingets Transportudvalg
vedrørende sydlige omfartsbaner samt niveaufri udfletning/flyover øst for Ringsted
Vi er en gruppe af borgere, som er uforstående overfor forslaget om en sydlig omfartsbane, samt
en niveaufri udfletning/flyover løsning øst for Ringsted frem for en vestlig løsning.
Vi tilslutter os den kapacitets- og tidsmæssige ambition for fremtidens jernbanetrafik og er derfor
tilhænger af og støtter op om udvidelsen af jernbanenettet. Vi har derfor også været
samarbejdsvillige og forståelige over for hele første del af projektet til trods for, at det også har
haft store konsekvenser for vores ejendomme.
Vi stiller os dog uforstående over for forslaget om en sydlig omfartsbane og udfletning ved
Ringsted øst, dels som berørte lodsejere, dels som skatteborgere og naturelskere. Det er denne
problemstilling, vi ønsker at drøfte med Folketingets Trafikudvalg, og håber at I har tid til at tage
imod vores anmodning om, at vi som deputation kan få foretræde for udvalget.
Følgende fire årsager ligger til grund for vores kritik af forslaget om en sydlig omfartsbane og
niveaufri udfletning ved Ringsted øst frem for ved Ringsted vest:
·
·
·
·
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Flere berørte borgere
Større CO
2
udslip og landskabs- og naturpåvirkning
Ødelæggende for fremtidig byudvikling i Ringsted
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En sydlig omfartsbane vil ifølge foreløbige beregninger koste 2 mia mere end både østlig og vestlig
løsning.
Meromkostningen skyldes – udover selv anlægsarbejdet på den 11 km lange linieføring - at en
sydlig omfartsbane vil kræve langt flere ekspropriationer i og omkring Ringsted by, da denne
løsning arealmæssigt er langt mere omfangsrig end i den vestlige løsning. Den sydlige omfartsbane
skal endvidere anlægges igennem historiske bygninger og ned igennem småbyer, hvor dyre og
mange ekspropriationer ville blive en realitet.
Den østlige løsning vil på en længere strækning reelt blive en sekssporet bane. Den vil derfor
kunne ses fra meget lange afstande. Der skal anlægges 2 stk. separate dobbelt/enkeltsporet
niveaufri udfletningsanlæg. Hele krydsningsanlægget bliver pga. af parallelføringen af 4 spor og de
mange sporforbindelser ca. 3 km lang og ca. 70 m bredt plus 7 meter højt, i alt 20 km spor skal
anlægges.
www.ager.dk
Side
1
af
4