Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 324
Offentligt
2385964_0001.png
Anmodning om at deputation kan få foretræde for Folketingets Transportudvalg
vedrørende sydlige omfartsbaner samt niveaufri udfletning/flyover øst for Ringsted
Vi er en gruppe af borgere, som er uforstående overfor forslaget om en sydlig omfartsbane, samt
en niveaufri udfletning/flyover løsning øst for Ringsted frem for en vestlig løsning.
Vi tilslutter os den kapacitets- og tidsmæssige ambition for fremtidens jernbanetrafik og er derfor
tilhænger af og støtter op om udvidelsen af jernbanenettet. Vi har derfor også været
samarbejdsvillige og forståelige over for hele første del af projektet til trods for, at det også har
haft store konsekvenser for vores ejendomme.
Vi stiller os dog uforstående over for forslaget om en sydlig omfartsbane og udfletning ved
Ringsted øst, dels som berørte lodsejere, dels som skatteborgere og naturelskere. Det er denne
problemstilling, vi ønsker at drøfte med Folketingets Trafikudvalg, og håber at I har tid til at tage
imod vores anmodning om, at vi som deputation kan få foretræde for udvalget.
Følgende fire årsager ligger til grund for vores kritik af forslaget om en sydlig omfartsbane og
niveaufri udfletning ved Ringsted øst frem for ved Ringsted vest:
·
·
·
·
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Flere berørte borgere
Større CO
2
udslip og landskabs- og naturpåvirkning
Ødelæggende for fremtidig byudvikling i Ringsted
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En sydlig omfartsbane vil ifølge foreløbige beregninger koste 2 mia mere end både østlig og vestlig
løsning.
Meromkostningen skyldes – udover selv anlægsarbejdet på den 11 km lange linieføring - at en
sydlig omfartsbane vil kræve langt flere ekspropriationer i og omkring Ringsted by, da denne
løsning arealmæssigt er langt mere omfangsrig end i den vestlige løsning. Den sydlige omfartsbane
skal endvidere anlægges igennem historiske bygninger og ned igennem småbyer, hvor dyre og
mange ekspropriationer ville blive en realitet.
Den østlige løsning vil på en længere strækning reelt blive en sekssporet bane. Den vil derfor
kunne ses fra meget lange afstande. Der skal anlægges 2 stk. separate dobbelt/enkeltsporet
niveaufri udfletningsanlæg. Hele krydsningsanlægget bliver pga. af parallelføringen af 4 spor og de
mange sporforbindelser ca. 3 km lang og ca. 70 m bredt plus 7 meter højt, i alt 20 km spor skal
anlægges.
www.ager.dk
Side
1
af
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 324: Henvendelse af 3/5-21 vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, fra Ole Skou, Ringsted m.fl.
2385964_0002.png
Banedanmark har i øvrigt tidligere beregnet prisen på en vestlig udfletning til at være væsentlig
billigere end en østlig udfletning. Nu er anlægsprisen for de to løsninger den samme, men i
Beslutningsoplægget er indregnet større bruger- og tidsgevinster i den østlige udfletning end i den
vestlige løsning med ca. 0,4 mia. Dette synes ikke realistisk, da disse to løsninger har samme
kapacitet og giver eksakt samme effekt. Man kunne godt få den tanke at ”regnefejlen” er
motiveret af hvilke ønsker til løsninger der er. Vi gætter på at der kommer store
projektoverskridelser.
Flere berørte borgere
Den sydlige omfartsbane vil have store konsekvenser for et utal af borgere. Borgere der i forvejen
ikke er berørt at togstøj eller anden motorstøj. Derudover vil lokalsamfund få ødelagt deres natur
og rolige omgivelser.
Den østlige udfletning planlægges anlagt 7 meter over nuværende terræn i en 3 km
lang strækning i et område, hvor terrænet i forvejen ligger højere end omgivende
terræn. Dertil kommer at området er meget fladt og støjen derfor ved denne løsning
vil kunne mærkes i et væsentligt større område end sammenlignet med en vestlig
løsning.
Derudover er den østlige løsning markant større og arealbehovet og er langt mere
omfangsrigt kvadratmetermæssig end den vestlige løsning. Når Ringsted Kommune i
fremtiden vokser mod øst vil støjen derfor komme til at berøre antalsmæssigt flere
borgere.
Man skal huske på at der i 2021 er fuldt udbygget i området mod vest og at beboerne naturligvis
vil kæmpe imod yderligere støj fra banen. I området mod øst er der endnu ikke udbygget og der er
derfor i 2021 få borgere til at gøre indsigelse mod en østlig udfletning. Området hvor udfletningen
tænkes anlagt ligger dog som et område, der grænser op til ny bebyggelse og man må forvente at
byen vil udvide sig mod øst i de kommende år, jfr. Ringsted Kommunes ønsker herom. Det
betyder, at der i tiden fremadrettet vil være potentielt mange flere borgere, der vil blive generet
af støj ved en østlig udfletning i forhold til en vestlig udfletning,
Den vestlige løsning vil derimod betyde en niveaufri udfletning på en strækning, hvor der i
forvejen er etableret en niveaufri udfletning med afskærmer og støjvold, og hvor borgere
selvbevidst har valgt at bosætte sig ved en i forvejen anlagt niveaufri udfletning (se foto).
Vi ser det som en vigtig pointe, at det i beslutningsrapporten fremgår, at den vestlige løsning i
anlægsperioden (5-7 år)
vil genere færrest borgere, hvor vi derimod gerne vil se det hele på den
lange bane, efter anlægsarbejdet, altså resten af banens levetid. Her er det tydeligt, at det er de
andre løsninger, der vil genere flest borgere, og som trods alt er det de fleste borgere skal leve
med måske resten af livet, frem for en kort periode under anlægsarbejdet.
www.ager.dk
Side
2
af
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 324: Henvendelse af 3/5-21 vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, fra Ole Skou, Ringsted m.fl.
2385964_0003.png
Området ved den vestlige udfletning.
Større CO
2
udslip og landskabs- og naturpåvirkning
Den sydlige omfartsbane vil kræve, at man i en 11 km lang strækning anlægger en
togbane, hvor der i forvejen kun er små lokalsamfund, natur og åbent landskab –– en
decideret ødelæggelse af naturen, som i forvejen er sparsom syd for Ringsted.
Den sydlige omfartsbane vil heller ikke løse de kapacitetsproblemer, der er i Ringsted.
Endvidere vil internationale tog blive ledt uden om Ringsted, hvorved hele
vestdanmark ikke får glæde af denne forbindelse, idet det vil kræve, at de tager
omvejen til København for at komme på Femern-forbindelsen.
En østlig udfletning kræver, at der arbejdes over en langt større strækning beliggende i
naturomgivelser frem for en vestlig løsning. Den østlige løsning ligger i et område som
er kendetegnet ved åbent landskab og skov.
Både den østlige og den sydlige omfartsbane vil naturligvis få øgede konsekvenser for
den omkringliggende natur, hvor spidssnuet frøer, store vandsalamandere og
flagermus er nogle af de dyr, der hører til. En østlig udfletning og sydlig omfartsbane
vil betyde en langt større forøgelse af barriereeffekten for faunaen.
Den vestlige udfletning, vil derimod have den markant laveste CO
2
-udledning i forhold
til både den østlige og den sydlige omfartsbane. Det er derfor for os mærkværdigt, at
en regering der kæmper for en grøn omstilling ikke ser på den løsning, der har det
laveste CO
2
udslip af de fremlagte løsninger – nemlig den vestlige.
Ødelæggende for fremtidig byudvikling
Ringsted by er under udvikling og udbygning. Denne udvikling er især sket i Ringsted
www.ager.dk
Side
3
af
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 324: Henvendelse af 3/5-21 vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, fra Ole Skou, Ringsted m.fl.
2385964_0004.png
øst. Mulighederne for videreudvikling er store i netop dette område af Ringsted. En
niveaufri udfletning ved Ringsted øst, samt en sydlig omfartsbane vil forringe
herlighedskvaliteten betragteligt både i forhold til det visuelle og i forhold til støjgener,
og dermed forringe de fremtidige bebyggelsesmæssige muligheder i området. Ved den
vestlige udfletning er der i forvejen en niveaufri udfletning, hvorfor der ikke vil ske
store yderligere forringelse af området.
Henstilling
Vi anbefaler derfor på det kraftigste, at man af hensyn til samfundsøkonomien, af
hensyn til de mange berørte borgere, de naturmæssige konsekvenser og den
fremtidige byudvikling, holder fast i den vestlige niveaufrie udfletning.
Vi henstiller ligeledes, at de videre undersøgelser af sydlig omfartsbane stoppes, idet
den ikke løser de grundlæggende kapacitetsproblemer i Ringsted.
Vi ser frem til at høre fra jer vedrørende en mulig dato, hvor deputationen kan få
foretræde for udvalget.
Med venlig hilsen
Ringsted, d. 3. maj 2021
Benedikte Rolighed
[email protected]
M-28708076
Carl Thøgersen
[email protected]
M-40510104
Ole Skou
[email protected]@beierholm.dk
M-26167788
www.ager.dk
Side
4
af
4