Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 323
Offentligt
2385954_0001.png
Iport Copenhagen
Præsentation
8-11-2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0002.png
1
Formål med Iport Copenhagen
At etablere en grøn intermodal logistikfacilitet i verdensklasse
en
gatewayterminal for Storkøbenhavn og med mulig international
hubfunktion til Sverige og Norge. Formålet er:
At skabe økonomisk effektiv
godslogistikfacilitet tæt på København.
At tiltrække de allerbedste nationale og
internationale virksomheder, der er involveret
i e-handel,
3PL’er (tredjepartslogistik)
indenfor logistik af høj kvalitet, som pharma,
mad, drikkevarer og nøgleudbydere af
pakketransport.
At reducere mængden af tung godstransport
fra veje og dermed reduktion af CO2
udledning ved at tilskynde til moderne brug
af jernbanegodstransport ved at flytte
FMCG'er (Fast Moving Consumer Goods) til
jernbanen.
At skabe et unikt dansk flagskib for
intermodal godshåndtering.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0003.png
2
Verdion ønsker at investere i Iport Copenhagen
Verdion er en anerkendt international spiller i udvikling af
jernbaneintegrerede logistikparker.
Verdion ønsker at investere i Iport Copenghagen, som en langsigtet
investering.
Verdions forretningsfokus er på investering, ejerskab, styring og
udlejning af de bedste logistikfaciliteter i Europa for lejere som bl.a.
Siemens, DHL, Novo Nordisk, Amazon, UPS, K&N, Fedex , AP Moller-
Maersk, DB Schenker, Ceva, DSV, Ali Baba, Zalando m.fl.
www.verdion.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0004.png
3
Verdion har bygget en Iport i Doncaster, UK
På 5 år er der bygget 375.000 m2 lagerfaciliteter med en terminal der
kan håndterer 12 godstog om dagen.
Der er indtil videre investeret 400 mio. GBP.
Det er skabt over 3.000 job og der forventes mere end 5.000 jobs, når
Iporten er færdigbygget. (Lego har til sammenligning ca. 4.000
medarbejdere i Danmark)
Der er i tilknytning til Iporten i Doncaster anlagt en stor naturpark til
bevarelse og fornyelse af dyreliv, som er doneret til Charity the
Yorkshire Wildlife Trust.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0005.png
4
Hvorfor placering i Køge?
Køge er placeret i et hovedkryds uden for Storkøbenhavn og med adgang til 2,6 mio. konsumenter Østdanmark
- både B2B og B2C
og med optimale vejforbindelser til andre større byer/byområder.
Køge er placeret på en vigtig transportkorridor - nu og endnu mere i fremtiden, når Femern Bælt forbindelsen
etableres.
Køge er placeret et fysisk og økonomisk attraktivt sted for omladning af varer mellem jernbane og vej og med
adgang til havn i Køge.
Køge har den nødvendige skinnekapacitet med den nye København-Ringstedbane.
Køge er i besiddelse af et landområde, der kan bebygges med minimum 600.000 m2.
Køge har afgang til den nødvendige arbejdskraft med de nødvendige kvalifikationer til de virksomheder, der
placerer sig i Iport Copenhagen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0006.png
5
Historik
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0007.png
6
Arbejdet med en Kombiterminal/Iport ved Køge
År
2016
2017-2018
Tiltag
Markedsundersøgelse for en kombiterminal ved
Køge
Fonden Femern Belt Development
Samfundsøkonomisk undersøgelse af en
kombiterminal ved Køge
Københavns
Speditørforening
En gruppe af ejendomsudviklere og investorer
(Verdion, Stender og Mølbak) viser interesse for
en godsfacilitet ved Køge.
Opdateret samfundsøkonomisk beregning af
Iport Copenhagen
Verdion/Stender/Mølbak
2018
2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0008.png
7
Udgangspunktet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0009.png
8
Udgangspunkt for en international kombiterminal ved Køge
KØBENHAVN-RINGSTED VIA KØGE
NY GODSTOGSKORRIDOR,
2018
FEMERN BÆLT FORBINDELSEN
ÅBNER I 2028
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0010.png
9
Markedsanalyse, 2017
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0011.png
10
Behov for en kombiterminal ved Køge
Markedsanalysen fra Fonden Femern Belt Development viste, at en kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til
18 godstog om ugen i begge
retninger.
Et godstog svarer til et heltog bestående af 36 enheder.
Der er tale om et konservativt estimat / et minimum.
F.eks. er det ikke undersøgt nærmere, om der kan være et containermarked i Hamborg og Bremerhaven, der i dag omlastes fra kontinentalskibe til feederskibe til
København, der i fremtiden med fordel kan fragtes med tog til Køge.
Godsmængderne kan meget vel være større end identificeret i markedsanalysen, da kombiterminalen formentlig i sig selv, afhængig af priser og effektivitet, kan
generere et yderligere marked.
Markedsanalysen konkluderer, at der er et reelt behov for en kombiterminal ved Køge.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0012.png
11
Holdning til en kombiterminal ved Køge
Kilde: Realise
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0013.png
12
Konsekvenser ved ikke at etablere en kombiterminal ved Køge
Kilde: Realise
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0014.png
13
Samfundsøkonomi, 2018
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0015.png
14
Scenarier
Scenarier
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
Scenarie 4
Scenarie 5
Basis
HTTC
HTTC
Kombiterminal i Nordtyskland
Kombiterminal i Sydsverige
HTTC
Projekt
Kombiterminal i Nordtyskland
Kombiterminal i Sydsverige
Kombiterminal i Køge
Kombiterminal i Køge
Kombiterminal i Køge
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0016.png
15
Trafikscenarier for beregning af samfundsøkonomi
Scenarier
Basis
Definitioner
Alle godstog til Østdanmark håndteres på nuværende kombiterminal i Høje
Taastrup.
Alle godstog benytter den nye København-Ringstedbane via Køge.
Fra København kører godstogene via den eksisterende bane til kombiterminalen
i Høje Taastrup.
Alle godstog til Østdanmark håndteres på kombiterminal i Køge.
Kombiterminal ved Køge
Kombitermial Nordtyskland
Kombitermial Sydsverige
Alle godstog benytter den nye København-Ringstedbane via Køge.
Alle godstog omlastes i Hamborg.
Alt gods køres på lastbiler til København.
Alle godstog omlastes i Malmø.
Alt gods køres på lastbiler til København.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0017.png
16
Godsunderlag
HTTC
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0018.png
17
Anlægsøkonomi
TERMINAL
TERMINAL + SPORTILSLUTNING
Elementer
Arbejdsplads
Afvanding
Belægninger (kombiterminal og
gateområde)
Sporarbejder på terminalområde
El-arbejder
Bygningsarbejder inkl. IT til
håndtering af gods
Maskinelt udstyr
reachstackere og
snerydning
Arealerhvervelse (25 ha)
Administration, rådgivning,
advokater m.v.
I alt
Pris (mio. kr. ekskl. moms)
20
10
100
110
10
25
25
80
80
Elementer
Kombiterminal
Sportilslutning (slusespor)
Sportilslutning (niveaufri)
I alt
Pris (mio. kr. ekskl. moms)
475
200-400
300-500
675-975
Kilde: Sweco
475
Kilde: Sweco
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0019.png
18
God samfundsøkonomi i at anlægge en kombiterminal
Tabel 2 | Økonomiske nøgletal
Samfundsøkonomisk beregning - 2017
(mio. kr., 2017-PL)
2.1 Anlægsudgift (faktorpris)
”Hvad koster projektet”
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
Scenarie 4
Scenarie 5
0
0
-1.093
-1.093
-1.093
2.2 Nettonutidsværdi
”Projektets værdi for samfundet”
-12.116
-6.198
9.824
3.906
-2.292
2.3 Intern rente (pct.)
”Årlig gevinst ved projektet i procent”
Kan ikke beregnes
Kan ikke beregnes
22,4%
12,5%
Negativ
2.4 Statskasseeffekt (faktorpris)
”Samlet omkostning for statskassen efter EU-tilskud, ændret afgiftsprovenu mv.”
711
255
-1.345
-889
-634
2.5 Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
Ikke relevant
”Hvor stor er gevinsten pr. offentlig brugt krone”
Ikke relevant
5,51
3,32
Ikke relevant
Kilde: Realise
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0020.png
19
Opdateret samfundsøkonomi, 2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0021.png
20
Anlægsøkonomi
statslig investering
Der er i2019 foretaget ændringer i anlægsøkonomien ift. den tidligere
samfundsøkonomiske analyse fra 2018.
Ændringen består I at det udelukkende er de statslige investeringer
som medtages i beregningen.
De statslige investeringer består af sportilslutningen til Iport
Copenhagen.
De private investeringer i form af omkostningerne til selve terminalen
indgår ikke.
Anlægsoverslaget er opgjort i 2017 priser.
Element
Pris
lav
(mio. kr. ekskl. moms)
Pris
høj
(mio. kr. ekskl. moms)
Sportilslutning
(slusespor)
Sportilslutning
(Niveaufri)
Kilde: Sweco
200
300
400
500
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0022.png
21
Markant forbedret samfundsøkonomi
Tabel 2 | Økonomiske nøgletal
Samfundsøkonomisk beregning - 2017
Scenarie Scenarie Scenarie Scenarie Scenarie
1
2
3
4
5
Tabel 2 | Økonomiske nøgletal
Samfundsøkonomisk beregning - 2019
Scenarie Scenarie Scenarie Scenarie Scenarie
1
2
3
4
5
(mio. kr., 2017-PL)
2.1 Anlægsudgift (faktorpris)
”Hvad koster projektet”
(mio. kr., 2019-PL)
2.1 Anlægsudgift (faktorpris)
0
0
-1.093
-1.093
-1.093
”Hvad koster projektet”
0
0
-464
-464
-464
2.2 Nettonutidsværdi
”Projektets værdi for samfundet”
2.2 Nettonutidsværdi
-12.116
-6.198
9.824
3.906
-2.292
”Projektets værdi for samfundet”
-12.993
-6.647
11.221
4.875
-1.772
Kan ikke
beregnes
2.3 Intern rente (pct.)
”Årlig gevinst ved projektet i procent”
Kan ikke Kan ikke
22,4%
beregnes beregnes
2.3 Intern rente (pct.)
12,5%
Negativ
”Årlig gevinst ved projektet i procent”
Kan ikke Kan ikke
102,2%
beregnes beregnes
37,9%
2.4 Statskasseeffekt (faktorpris)
”Samlet omkostning for statskassen efter
EU-tilskud,
ændret afgiftsprovenu mv.”
2.4 Statskasseeffekt (faktorpris)
711
255
-1.345
-889
-634
”Samlet omkostning for statskassen efter
EU-tilskud,
ændret afgiftsprovenu mv.”
764
274
-1.026
-536
-262
2.5 Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
krone”
Ikke
Ikke
relevant relevant
”Hvor stor er gevinsten pr. offentlig brugt
5,51
3,32
Ikke
relevant
2.5 Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
krone”
Ikke
Ikke
relevant relevant
”Hvor stor er gevinsten pr. offentlig brugt
8,26
6,87
Ikke
relevant
Kilde: Realise
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0023.png
22
Klima
En stor del af de samfundsøkonomiske gevinster ved Iport Copenhagen
er på klimaområdet.
Konsekvensen ved at en kombiterminal placers i Nordtyskland eller
Sydsverige er at godset skal transporteres unødvendigt langt på
lastbiler.
Luftforurening dækker den økonomiske værdi af reduction af Nox SO,
CO og partikler.
CO
2
er omregnet til tons
reduktionen svarer til ca. 850
2.000
danske hustandes årlige udledning.
Element
CO
2
(tons pr. år)
Luftforurening
(mio. kr.)
Scenarie 3
28.590
425
Scenarie 4
12.250
185
CO
2
(mio. kr.)
Kilde: Realise
111
48
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0024.png
23
Hvad har vi?
Et velegnet areal ved Køge med adgang til jernbane, vej og i nærhed af havn!
Et samfundsøkonomisk særdeles rentabelt projekt!
Et transportprojekt der bidrager til CO2 reduktion i Danmark!
Et transportprojekt der vil skabe mange nye arbejdspladser i Danmark!
Et Iport-koncept der er afprøvet med succes af Verdion i Doncaster i England!
Et Iport-projekt der sidst men ikke mindst vil blive privat finansieret af Verdion!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 323: Henvendelse vedrørende logistik/ godshåndteringsprojektet "i port Copenhagen", fra Stender Innovation A/S
2385954_0025.png
24
Hvad har vi brug for fra staten?
En sportilslutning fra København-Ringstedbanen til Iport Copenhagen godsarealet!
Mulighed for at disponere et areal i transportkorridoren (arealreservationen) til Iport Copenhagen