Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2385150_0001.png
Partier fra Aarhus Ådal - vest for E45
Foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
Hanne Fuglsang Nielsen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0002.png
1.
Har borgerne reelt demokratisk mulighed for at anke i forhold til
Vejdirektoratets indstillinger?
2.
Får Folketinget forelagt indstillinger fra Vejdirektoratet, der giver mulighed
for en nuanceret politisk beslutning fx i forhold til støjafskærmning af
naturværdier?
3.
Hvem faktatjekker Vejdirektoratets oplysninger i indstillinger?
4.
Gennemføres Vejdirektoratets VVM-undersøgelser og høringsforløb borger-
demokratisk forsvarligt?
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0003.png
Har borgerne reelt demokratisk mulighed for at anke i forhold til
Vejdirektoratets indstillinger til Folketinget?
Vejdirektoratet behandler selv eventuelle indsigelser fra borgerne.
Borgerne har ingen uafhængig ankeinstans i denne fase.
Borgerne kan først anke ved ekspropriation og taksation mm.
- dvs.
efter
anlægsloven er vedtaget af Folketinget.
Anlægsloven (= Vejdirektoratets indstillinger) er begrundelse for,
at der ikke kan tages andre beslutninger.
Resultat: Borgeren står særdeles dårligt.
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0004.png
Får Folketinget forelagt indstillinger fra Vejdirektoratet, der giver mulighed for
en nuanceret politisk beslutning fx i forhold til støjafskærmning af natur?
Vejdirektoratet opererer med mindst muligt støjværn - og slet ikke ved natur.
Det må være en politisk beslutning at prioritere beskyttelse af naturværdier.
I Aarhus Ådal vil Vejdirektoratet ikke lave beregninger på effekten af støjværn
på naturværdierne, der ligger på den vestlige side af motorvejen.
Begrundelse: Vil ikke skærme ved natur og vurderer der er for få boliger.
Støjværn ved Gudenådalen og Funder Ådal skåner naturen - ingen bebyggelse.
Jord som skal graves væk over ådalen, vil Vejdirektoratet ikke placere som
støjvold på vestsiden af motorvejen.
Jorden skal køres væk og bruges som støjvold 5-7 km sydligere ved Hørning.
Hån mod al sund økonomisk fornuft - og mod naturen i ådalen.
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0005.png
Nord
Vest
Øst
Stort rekreativt område m skov, stier, søer, shelterpladser mm. Ejer: Primært Aarhus Kommune.
Aarhus Ås forløb i bunden af dalen. Planer om udvidet offentligt stisystem langs åen.
Naturområde. Privat lodsejer
Luftfoto fra krak.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0006.png
Hvem faktatjekker Vejdirektoratets oplysninger i indstillinger?
Faktuelle fejl vedr. Holmbækken i Vejdirektoratets høringsnotat/indstilling
til Folketinget om udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N.
Kan vi som lodsejere fæste lid til alle fakta fra Vejdirektoratet?
Folketingets beslutninger skal tages på et korrekt og fuldt ud belyst
grundlag.
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0007.png
Gennemføres Vejdirektoratets VVM-undersøgelser og høringsforløb
borgerdemokratisk forsvarligt?
Desværre nej.
Vejdirektoratet bruger udelukkende generelle annoncer i medier om
VVM-undersøgelser, høringsperioder, borgermøder mm.
Lodsejere kan let risikere at overse muligheden for at ytre sig om
Vejdirektoratets dispositioner.
Vejdirektoratet kontakter
ikke
direkte berørte lodsejere med information
om de enkelte faser og indhold -
og sa arbejder heller ikke ”i arke ”
med lodsejere, som fx står til at få eksproprieret arealer.
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0008.png
Der er behov for
Et politisk eftersyn af borgerdemokratiet ved anlæg af motorveje
Et politisk helhedssyn på støjbeskyttelse ved nyanlæg
Motorvej E45 har lige fra åbningen i 1994 dannet et grimt og støjende ar tværs over
Aarhus Ådal.
En anlægslov om udvidelse til seks spor giver en enestående chance for at rette op
på dette ved at støjbeskytte naturen på begge sider af ådalen.
Vejdirektoratets beregninger:
1994:
10.000 - 14.000 biler i døgngennemsnit
2020:
70.000 biler i døgngennemsnit
Efter udvidelse:
100.000 biler i døgngennemsnit + øget hastighed
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Præsentation til brug for foretræde 4/5-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
2385150_0009.png
Tlf. 3091 0083 [email protected]
Hanne Fuglsang Nielsen - foretræde Transportudvalget 4. maj 2021